Dit topic maar even een *schop* gegeven doordat hier het begrip Mobility as a Service (MaaS) genoemd wordt. In de zoekresultaten kwam vooral de rivier de Maas naar voren ..Persbericht Mobiliteitsalliantie schreef:
(..)
Daarnaast is in het Deltaplan veel aandacht voor het concept van Mobility as a Service (MaaS), dat de keuzevrijheid en flexibiliteit voor reizigers en vervoerders verbetert. Hierbij worden alle vormen van mobiliteit voor de reiziger geïntegreerd in een eenvoudig toegankelijk digitaal systeem. Goede afspraken over het ontsluiten van data is daarbij cruciaal.
(..)
Ik kwam een, wel aardig, artikel tegen dat een beschouwing biedt over de afgelopen vijf jaren van MaaS ontwikkelingen bij enkele aanbieders.
De euforie en beloften van toen zijn niet echt waargemaakt, tot op heden, is een conclusie.
Voor wie het onderwerp interesseert geeft het wel een aardig inkijkje bij de aanbieders, vind ik.
https://www.fleet-mobility.nl/fleet-mob ... in-duigen/(..)Iedere reis opnieuw kiezen voor de snelste, goedkoopste, duurzaamste en meest praktische reiswijze, waarbij het hele scala aan (deel)mobiliteiten kan worden ingezet. Dat was in het kort de ultieme droom die Mobility as a Service (MaaS) in zich verenigde. Het concept werd zo’n vijf jaar geleden gezien als oplossing voor veel mobiliteitsproblemen. Door frictieloze toegang tot alle denkbare (deel)modaliteiten zou de rol van de leaseauto kunnen worden teruggedraaid en zouden de mobiliteitskosten worden gereduceerd.
Maar de praktijk blijkt weerbarstig, zo blijkt een lustrum verder. De MaaS-vlag wappert anno 2024 niet meer zo fier. Veel deelbedrijven hebben het zwaar en er is nog geen vergaande integratie van alle modaliteiten in een reisplanner (al wordt die door enkele partijen wel aangeboden, er wordt mede door de abonnementskosten weinig gebruik van gemaakt). Bedrijven knopen zelf hun modaliteiten aan elkaar en de MaaS-platforms kunnen minder goed gebruikmaken van de ticketkortingen van de ov-bedrijven. En fiscaal is alles aan elkaar knopen behoorlijk complex.
De opties die nu wel geboden worden, kunnen niet echt op een grote mate van enthousiasme rekenen. De teneur: MaaS lijkt op sterven na dood. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) neemt het begrip zelfs niet meer in de mond. Tegenwoordig spreekt de organisatie over ‘connected mobility’. En dat is veelzeggend: het was ooit KNV zelf dat het MaaS-lab oprichtte om samen met marktpartijen het concept tot een succes te maken. Deze terugtrekkende beweging is ook zichtbaar bij andere (grote) marktpartijen. MaaS als ideaalbeeld is verdwenen, maar in de losse producten binnen het raamwerk van Mobility as a Service zien de grote marktpartijen wel volop kansen. Voor steden is het nog steeds dé oplossing om het aantal auto’s te reduceren, terwijl in de buitengebieden het de vervoersarmoede moet tegengaan.(..)