Deltaplan Mobiliteit

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg
Berichten: 3697
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Deltaplan Mobiliteit

Bericht door Durashift »

(..)
Persbericht Mobiliteitsalliantie schreef:
(..)
Daarnaast is in het Deltaplan veel aandacht voor het concept van Mobility as a Service (MaaS), dat de keuzevrijheid en flexibiliteit voor reizigers en vervoerders verbetert. Hierbij worden alle vormen van mobiliteit voor de reiziger geïntegreerd in een eenvoudig toegankelijk digitaal systeem. Goede afspraken over het ontsluiten van data is daarbij cruciaal.

(..)
Dit topic maar even een *schop* gegeven doordat hier het begrip Mobility as a Service (MaaS) genoemd wordt. In de zoekresultaten kwam vooral de rivier de Maas naar voren ..

Ik kwam een, wel aardig, artikel tegen dat een beschouwing biedt over de afgelopen vijf jaren van MaaS ontwikkelingen bij enkele aanbieders.
De euforie en beloften van toen zijn niet echt waargemaakt, tot op heden, is een conclusie.
Voor wie het onderwerp interesseert geeft het wel een aardig inkijkje bij de aanbieders, vind ik.
(..)Iedere reis opnieuw kiezen voor de snelste, goedkoopste, duurzaamste en meest praktische reiswijze, waarbij het hele scala aan (deel)mobiliteiten kan worden ingezet. Dat was in het kort de ultieme droom die Mobility as a Service (MaaS) in zich verenigde. Het concept werd zo’n vijf jaar geleden gezien als oplossing voor veel mobiliteitsproblemen. Door frictieloze toegang tot alle denkbare (deel)modaliteiten zou de rol van de leaseauto kunnen worden teruggedraaid en zouden de mobiliteitskosten worden gereduceerd.

Maar de praktijk blijkt weerbarstig, zo blijkt een lustrum verder. De MaaS-vlag wappert anno 2024 niet meer zo fier. Veel deelbedrijven hebben het zwaar en er is nog geen vergaande integratie van alle modaliteiten in een reisplanner (al wordt die door enkele partijen wel aangeboden, er wordt mede door de abonnementskosten weinig gebruik van gemaakt). Bedrijven knopen zelf hun modaliteiten aan elkaar en de MaaS-platforms kunnen minder goed gebruikmaken van de ticketkortingen van de ov-bedrijven. En fiscaal is alles aan elkaar knopen behoorlijk complex.

De opties die nu wel geboden worden, kunnen niet echt op een grote mate van enthousiasme rekenen. De teneur: MaaS lijkt op sterven na dood. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) neemt het begrip zelfs niet meer in de mond. Tegenwoordig spreekt de organisatie over ‘connected mobility’. En dat is veelzeggend: het was ooit KNV zelf dat het MaaS-lab oprichtte om samen met marktpartijen het concept tot een succes te maken. Deze terugtrekkende beweging is ook zichtbaar bij andere (grote) marktpartijen. MaaS als ideaalbeeld is verdwenen, maar in de losse producten binnen het raamwerk van Mobility as a Service zien de grote marktpartijen wel volop kansen. Voor steden is het nog steeds dé oplossing om het aantal auto’s te reduceren, terwijl in de buitengebieden het de vervoersarmoede moet tegengaan.(..)
https://www.fleet-mobility.nl/fleet-mob ... in-duigen/
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19011
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Deltaplan Mobiliteit

Bericht door mavas »

Heerlijk dat soort bureaucratische systemen, veelal bedacht door mensen uit de theorie. Alsof mensen hun eigen auto op gaan geven en altijd zullen kiezen voor deelsystemen...
Men denkt echt te vaak dat de samenleving maakbaar is. Net zoals met de zelfrijdende auto denkt men veel te veel dat het allemaal wel even lukt.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11363
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Deltaplan Mobiliteit

Bericht door Alfa »

^^ Er is zeker een markt voor die deelsystemen, zeker voor mensen die maar sporadisch verplaatsingen doen. Dat komt een auto af en toe huren goedkoper uit dan zelf een auto bezitten. Maar natuurlijk moet het ook economisch rendabel zijn voor de aanbieder. De laatste jaren zijn er veel start ups geweest die grote investeringen hebben gedaan om een plaats op de markt te krijgen, of die te snel wilden groeien en dan in de problemen kwamen omdat ze hun investeringskost niet terug konden verdienen. Dat is bij deelfietsen of deelsteps ook het geval.

Al denk ik ook niet dat dit soort systemen ooit een groot aandeel van de mobiliteit zullen innemen, het zal altijd wel niche blijven. Maar wel nuttig voor sommigen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Deltaplan Mobiliteit

Bericht door Chris »

mavas schreef: ma 03 jun 2024, 10:04 Men denkt echt te vaak dat de samenleving maakbaar is.
Je zou denken dat de experts na 30 jaar (of zo) wel beter zouden weten, maar nee, dit soort denken is alleen maar meer geworden. Volgens mij omdat de beleidsmakers daarvan op een heel ander abstractieniveau over zaken denken dan de mensen zelf.

Deelmobiliteit kan werken voor bijvoorbeeld de stepjes of deelscooters. Al dan niet met de negatieve effecten die daarbij horen. Maar ze vervangen geen autogebruik. Deelauto's waren niche en zijn dat gebleven.

Men zou meer moeten kijken naar wat mensen daadwerkelijk doen. Dat blijft toch de beste indicator. Systeemveranderingen worden vaak aangekondigd maar de praktijk is vaak anders.
Durashift
expressweg
Berichten: 3697
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Deltaplan Mobiliteit

Bericht door Durashift »

Toeval of niet.. maar bij BNR Mobility was vandaag ook een item over het samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit

https://www.bnr.nl/podcast/bnr-mobility ... -aangepakt
(..)
Het is daarom belangrijk dat deelmobiliteit een volwaardig en betrouwbaar onderdeel wordt van het vervoerssysteem. Deelmobiliteit moet vanzelfsprekend worden in heel Nederland. En het liefst zo snel mogelijk.

Want het aanbod en gebruik groeien gestaag, maar aanbieders hebben het lastig. Overheden leren nog te weinig van elkaar, waardoor ze steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden. En er is een lappendeken aan regels ontstaan door gebrek aan regie.

Om deze knelpunten voor verdere groei weg te nemen zijn 30 gemeenten, regio’s, provincies en het Rijk een Nationaal Samenwerkingsprogramma gestart, Natuurlijk!Deelmobiliteit (N!D) (..)
https://natuurlijkdeelmobiliteit.nl/over-nd/

Wat in het BNR interview door de heer van Biezen ook aangestipt werd is de auto(parkeer)norm bij nieuwbouw die steeds lager gesteld wordt. Eén auto per twee huishoudens, bijvoorbeeld. Hier denkt men dus met deelvervoer een aantrekkelijke optie te bieden voor vervoer.

Om te sturen op gebruik en overstap van eigen auto naar deelauto/vervoer wil men ook parkeerbelasting invoeren in de omliggende wijken waar deelpunten opgezet worden. Om zo de autokosten voor de autobezitters omhoog te krikken (en zelf waarschijnlijk vrijstelling van parkeerkosten regelt want tja.. duurzame oplossing etc. :geeuw: ) waardoor deelvervoer aantrekkelijk wordt (denkt men).

We zullen zien.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Deltaplan Mobiliteit

Bericht door Chris »

Een alternatief 'aantrekkelijk maken' is vaak beleidstaal voor: 'we gaan je het leven zuur maken zodat je het wel leuk moet gaan vinden'.

Je ziet steeds meer in de regionale media verhalen over appartemententorens met veel te weinig parkeerplaatsen, of heel duur betaald parkeren in woonwijken zonder dat je in aanmerking komt voor een parkeervergunning.
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18184
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: Deltaplan Mobiliteit

Bericht door Kaaiman »

Enshittification van de ruimte dus. Dat is trouwens al tig jaar gaande.

Eerst werd er een goede autoweg aangelegd voor autoverkeer, eindelijk een oplossing zodat het autoverkeer gebundeld wordt, in plaats van over allerlei kleinere, ongeschiktere wegen te rijden.

Toen werd die autoweg afgewaardeerd, want aan nieuwe veiligheidsnormen laten voldoen kostte geld.
Toen kwamen er rotondes voor die nieuwe woonwijk. Dat mocht, want het was lekker geen autoweg meer dus zo'n verfoeid viaduct konden we besparen.
Toen werd de komgrens naar voren gehaald, vergezeld van een chicane om die duivelse jakkeraars, die nog steeds reden alsof het een autoweg was, flink af te remmen.
Toen kwamen er drempels voor die rotonde, want kinderen willen oversteken omdat de nieuwe wijk natuurlijk geen school heeft. En geen sportvelden. En geen winkels. En geen...

Ondertussen werden ook alle kleinere, ongeschiktere wegen verdertigzoneerd, eenrichtingsverkeer gemaakt, voorzien van drempels, drempels, drempels en een knip.

De busdienst, die eerder lekker kon opschieten, doet er inmiddels 5 minuten langer over vanwege alle snelheidsremmende maatregelen, ondanks dat die niet meer de woonwijken meepakt. En de bus loopt leeg, want al die hobbels, bochten en bobbels zijn in een bus niet zo comfortabel te nemen als in een auto, de reistijd is langer en de opstapmogelijkheden beperkter.


Hetzelfde met parkeren: eerst is het gratis, vervolgens kost hetzelfde product geld.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11363
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Deltaplan Mobiliteit

Bericht door Alfa »

^^ Het basisidee achter die deelsystemen is goed, je kan je de vraag stellen of het zinvol is dat de wegen vol geparkeerd blik staan dat veel minder gebruikt wordt dan theoretisch kan. Of het bezit van een auto als je die nauwelijks gebruikt.

Alleen rekenen ze zichzelf vaak rijk en overschatten ze de snelheid waarmee dit soort omslagen gemaakt kunnen worden. Individueel autobezit schept nu eenmaal een gemak dat mensen niet zomaar willen opgeven.

Overigens zie ik die deelsystemen ook zeker deels ten koste van het OV gaan. Denk aan verbindingen die moeilijk met de bus bereikbaar zijn. Dan is Cambio dikwijls handiger.