Südtirol - de autonome provincie Bozen / Bolzano is het noordelijkste deel van Italië. Het behoort sinds 1919 tot Italië, daarvoor was het een onderdeel van Oostenrijk-Hongarije. Zuid-Tirol is drietalig: Duits, Italiaans en Ladinisch. 62% van de bevolking spreekt Duits, 23% Italiaans en 4% Ladinisch. De rest zijn migrantentalen.
In de praktijk is het grootste deel van Südtirol alleen Duitstalig. De Italiaanstaligen wonen vooral in Bolzano, waar zij 74% van de bevolking uitmaken. In de tweede stad Merano is het ongeveer 50/50. Elders is het grotendeels 90-100% Duitstalig. Het Ladinisch wordt in slechts een paar valleien gesproken, er zijn slechts 40.000 sprekers van deze taal.

Ik heb de afgelopen week doorgebracht in Zuid-Tirol. Alle bewegwijzering en verkeersborden is minimaal 2-talig en in Ladinische gebieden 3-talig. Wat opvalt is dat ik geen één beklad bord ben tegengekomen. Er lijkt geen taalstrijd te zijn, ondanks dat het Italiaans kunstmatig en opgedrongen is, de Italiaanse namen zijn er begin 20e eeuw bij verzonnen en hebben geen historische betekenis in de meeste gevallen.
Alhoewel dus alles officieel twee/drie-talig is, kan je wel zien dat een groot deel van Südtirol feitelijk alleen Duitstalig is. Je hoort op straat alleen Duits en opschriften op bedrijven en bedrijfsauto's zijn alleen in het Duits. De architectuur is ook sterk op Oostenrijk gericht en het is dat de bewegwijzering en kentekens Italiaanse stijl zijn, anders zou je je zo in Oostenrijk wanen.
Bolzano en Merano liggen aan de warme kant van de Alpen, je vindt hier ook subtropische planten en palmboom-achtige bomen. Bolzano ligt op 262 meter hoogte, een stuk lager dan bijvoorbeeld Innsbruck aan de andere kant van de Brenner. De 3905 meter hoge Ortler is de hoogste berg van Südtirol - het is zelfs hoger dan de hoogste berg van Oostenrijk. De Ortler is na de Bernina de hoogste berg van de oostelijke Alpen.
Ik zal de komende tijd wat foto's en dergelijke plaatsen.