Bericht
door Km357 » ma 17 jun 2019, 14:02
Ik kan evengoed het plaatje compleet maken. M'n ouders zijn momenteel met hun camper in St-Raphaël wat voor hen een nieuwe regio is en ik gaf hen per mail nog wat "tips" mee over de regio die ze dan met een huurautotje gaan doen, maar misschien kan jij of anderen er ook wat mee:
Het gaat grofweg over de Rivièra van Fréjus-St Raphaël tot de Italiaanse grens. De wat andere toon is omdat dit gewoon een copypaste was van m'n mail, zal wel niemand storen, maar ik zeg het maar.
- Barrage de Malpasset (de doorbroken stuwdam die je te voet nog altijd kan bezichtigen (1km stappen vanaf de parkeerplaats)
- De Esterel niet alleen langs de kust maar ook de oude N7 doorheen het gebergte (vanuit Fréjus is dat Cannes volgen op de groene borden en vanuit Mandelieu la Napoule is dat Fréjus in het groen volgen).
- Uiteraard de corniches tussen Nice en Menton:
- De Basse Corniche is de weg langs de zee, zal zelfs in juni druk zijn en is een aaneenschakeling van 30 en 50, ondanks dat je langs de zee rijdt heb je toch niet het beste uitzicht, ik vind die dan ook de minste, kom je wel de duurste auto's tegen.
- De Moyenne Corniche (oftewel de oude N7) is de vlottere weg die zeker tussen Nice en Cap d'Ail aardig rijdt maar waar je amper kan stoppen om eens te kijken. Ook kom je door Eze en vanaf daar gaat het een stuk trager langsboven Monaco en zo naar Menton.
- De Grande Corniche is de kalmste en gaat het hoogst (tot zo'n 500m) langs Col d'Eze en La Turbie en dan zo terug naar beneden naar Roquebrune waar die op de Moyenne uitkomt. Zeker richting Menton kan je vaak eens stoppen en genieten van het uitzicht naar de Rivièra terwijl je soms even hoog staat als de Ardennen maar op kijkafstand van maar een 10km van de zee. Verreweg de mooiste en rustigste (blijft relatief, alhoewel zelfs in de zomer valt het goed mee).
- Alle corniches zijn wat moeilijk te vinden vanuit Nice zelf maar als je grofweg vanaf de haven van Nice naar de A8 wil (ga niet dat klein tunneltje links in maar blijf rechts op de baan), kom je opeens aan je rechterkant na nog geen km bordjes "Moyenne Corniche" tegen en vandaar ben je vertrokken. De Moyenne start aan een groot rond punt waar een Avia onder een appartementsblok zit en waar de pompen nog gewoon op het trottoir staan. Vast quasi uniek geworden in Frankrijk. Daar moet je dan rechts omhoog. (Monaco-Menton in het groen op de borden). Als je wel door die tunnel bent kan je wel nog naar de Grande Corniche die een 2km later start en waar je dan de borden Monaco-Menton in het wit zult zien staan + Grande Corniche. Ook aan je rechterkant uiteraard.
- Vieux Nice is mooi, parkeer je bij voorkeur bij Le Port, dan sta je op een kwartier te voet in het centrum. De Promenade des Anglais krijg je er gratis bij en met de zon in je rug op dat moment is het licht ook beter.
- In Villefranche sur Mer eet je het leukst rechtstreeks aan de kade, kleine betaalparking op 5 minuten van je tafel. Waarschijnlijk nog het meest basic Azurgevoel. Wij zijn dik tevreden over restaurant Trastevere.
- Eze is voornamelijk bekend omwille van het dorp op de berg en is een serieus klimmetje als het warm is buiten. Mooi maar toeristisch en zeker niet goedkoop. Bij de 5-sterren hotels slik je even van de prijs. De Jardin Exotique is de trip échter meer dan waard, subliem uitzicht.
- Monaco spreekt voor zich en kan je eigenlijk niet op 1 dag doen, ook al kan je op 1 dag wel veel sfeer opsnuiven, als je maar een paar uur hebt, beperk je dan tot de Rocher. De wisseling van de wacht om 11h55 trekt volk en is eens leuk om zien. Maak gebruik van de publieke liften waar je kan want te voet ga je het voelen. Er is ook vaak markt bij Fontvieille op een niet groot pleintje genaamd "Place de la marché" - hoe origineel, het is er zeker niet stil door het verkeer maar wel gemoedelijk.
- Menton is mooi, zeker vanaf het kunststrand tussen de jachthaven van Port Garavan en het stadje zelf. Restaurant Port Garavan aan de zeilbootjes van de plezierjachthaven heeft een uitgesproken wit en blauw interieur en is lekker voor niet veel geld. Het centrum zelf stelt niet extreem veel voor maar het straalt allemaal wel wat meer een warm gevoel uit dan andere badsteden.
- Sospel is gemoedelijker en heb je in een uurtje gezien, beste prijs/kwaliteit is ongetwijfeld het restaurant 2G onder de platanen aan het riviertje Bévéra. Schitterende pizza's.
- Vergis je niet over de Col de Braus mocht je van Nice naar Sospel of andersom willen. Dat is een mooie rode weg op de Michelinkaart maar er zijn zowat 46 (en ik overdrijf écht niet, heb ze geteld) scherpe haarspeldbochten te nemen. Beter om de A8 te nemen tot Menton en dan over de Col de Castillon, dan zijn het er maar een stuk of 10-12. Je kan nog verder het binnenland in maar ik denk dat dat jullie te ver neemt van jullie uitvalsbasis. Mocht dat niet het geval zijn (stel je rijdt met je motorhome naar de mobilhomeplaats van Sospel zelf), dan is er nog het lijstje: L'Escarène, Col de Turini, Utelle en Madonne d'Utelle (niet doen met de mobilhome, de weg is er niet voor gemaakt, met onze 159 was het al genoeg), de Saut des Français bij Duranus, de rust van Berre les Alpes, Coaraze of Peille, de ietwat meer toeristische dorpjes Ste-Agnès en Gorbio, de Villa Ephrussi de Rotschild te St-Jean cap Ferrat...en ga maar door.
Moest iemand tips nodig hebben voor de streek tussen pakweg Aix en Cannes, laat maar weten dan schrijf ik die ook even neer.