Mooi overzicht, dank! Wel typisch dat ze op zaterdag de LKW-Fahrverboten hebben, meestal zie je dat op zondag..
[A][A013] A13 Brenner Autobahn
Moderator: Moderatoren
-
Koots
- dorpsstraat
Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn
Mooi overzicht, dank! Wel typisch dat ze op zaterdag de LKW-Fahrverboten hebben, meestal zie je dat op zondag..
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Sondermaut
- verkeersader
Ik zie in de legenda ook een sterretje staan bij oranje, wat inhoudt dat reguliere rijverboden onverminderd van kracht zijn ondanks dat een dag oranje gekleurd is.
-
jonko0903
- woonerf
Ik weet niet of ik de Fahrkalender helemaal goed begrijp. Betekent een wit vakje dat er 1 rijbaan per rijrichting beschikbaar is?
Ik rij over de brug op 26 januari in zuidelijke richting en op 1 februari in noordelijke richting.
Ik rij over de brug op 26 januari in zuidelijke richting en op 1 februari in noordelijke richting.
-
Sophie
- expressweg
Ja, boven onder de oranje titel staat vrij onopvallend "Ab 1. Jänner ist der Regelfall eine einspurige Verkehrsführung in beiden Richtungen".
Dat geldt dus voor alle dagen waar nix apart gecommuniceerd wordt.
Je hebt dus heen ééń rijstrook en terug twee (mits het niet sneeuwt).
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
-
jonko0903
- woonerf
-
Autostrada
- autoweg
Momenteel forse congestie op de Autostrada del Brennero (A22) als gevolg van de versmalling naar 1 rijstrook. Vandaag is een "reguliere" dag, met andere woorden er is één rijstrook beschikbaar en met het mooie weer van de afgelopen dagen en het einde van de kerstvakantie die nadert levert dat toch forse files op; de vertraging is meer dan 1 uur.
Ook op de SS12 staat het goed vast.
-
jonko0903
- woonerf
Is wel alleen in noordelijke richting. In zuidelijke richting rijdt het wel aardig door. Verschil wordt denk ik veroorzaakt door het terugkerende wintersportverkeer, dat vooral in noordelijke richting rijdt.

-
S89
- woonerf
Vandaag is de congestie nog een tandje heviger, in noordelijke richting de hele dag al minstens een uur vertraging, nu zelfs 90 minuten. In zuidelijke richting 'slechts' 15 minuten. Op de SS12 in noordelijke richting wordt 40 minuten vertraging gemeld.Autostrada schreef: vr 03 jan 2025, 13:57 Momenteel forse congestie op de Autostrada del Brennero (A22) als gevolg van de versmalling naar 1 rijstrook. Vandaag is een "reguliere" dag, met andere woorden er is één rijstrook beschikbaar en met het mooie weer van de afgelopen dagen en het einde van de kerstvakantie die nadert levert dat toch forse files op; de vertraging is meer dan 1 uur.
Bijzonder dat juist dit weekend niet wordt ontzien in de kalender op de vorige pagina, het weekend aan het eind van de kerstvakantie lijkt me drukker dan de meeste zaterdagen tijdens het wintersportseizoen. De komende 2 zaterdagen is er ook maar 1 rijstrook beschikbaar, maar wel i.c.m. een vrachtwagenverbod. De rest van het wintersportseizoen zijn er op zaterdagen 2 rijstroken beschikbaar (behalve bij sneeuw, dan 1 rijstrook i.c.m. vrachtwagenverbod).
Ik heb nog een wintersportvakantie in de planning eind maart, maar dit schrikt wel aardig af voor wat betreft Italië. 1 rijstrook in combinatie met een vrachtwagenverbod klinkt wel aardig, maar de hoeveelheid vrachtverkeer is in mijn ervaring niet gigantisch op zaterdagen. 1 rijstrook voor het overige verkeer lijkt me nog altijd minder dan gebruikelijk en noodzakelijk. Op andere dagen (vrijdag of zondag) rijden is dan ook geen alternatief.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
De Rechenpass is ook in de winter geopend en vormt een redelijk alternatief voor vele westelijke en zuidelijke skigebieden van Zuid-Tirol en Trentino. Vooral omdat daar in de winter niet super veel verkeer rijdt. Eventueel kan ook de Felbertauern voor de oostelijkere gebieden een optie zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Koots
- dorpsstraat
In bepaalde weekenden ook op vrji- en zondagen, toch?S89 schreef: za 04 jan 2025, 16:08 De rest van het wintersportseizoen zijn er op zaterdagen 2 rijstroken beschikbaar (behalve bij sneeuw, dan 1 rijstrook i.c.m. vrachtwagenverbod).
-
Autostrada
- autoweg
Je kunt ook de gebieden in Piemonte / Aosta overwegen. Dan rijd je via de Gr St Bernard. Daarnaast is de suggestie van de Reschenpas (Sulden) en Felbtauern (Kronplatz + Drei Zinnen) hier ook al gedaan.S89 schreef: za 04 jan 2025, 16:08 [
Ik heb nog een wintersportvakantie in de planning eind maart, maar dit schrikt wel aardig af voor wat betreft Italië. 1 rijstrook in combinatie met een vrachtwagenverbod klinkt wel aardig, maar de hoeveelheid vrachtverkeer is in mijn ervaring niet gigantisch op zaterdagen. 1 rijstrook voor het overige verkeer lijkt me nog altijd minder dan gebruikelijk en noodzakelijk. Op andere dagen (vrijdag of zondag) rijden is dan ook geen alternatief.
-
Koots
- dorpsstraat
Voor een rit naar Seis am Schlern (bij Ortisei) moet de vertraging wel echt significant zijn voordat een omweg via Felbertauern attracteif wordt, of zie ik dat verkeerd?SnarfFlevoland schreef: za 04 jan 2025, 22:15![]()
De Rechenpass is ook in de winter geopend en vormt een redelijk alternatief voor vele westelijke en zuidelijke skigebieden van Zuid-Tirol en Trentino. Vooral omdat daar in de winter niet super veel verkeer rijdt. Eventueel kan ook de Felbertauern voor de oostelijkere gebieden een optie zijn.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Naar de Seiseralm zou ik afhankelijk van je route de Rechenpass overwegen. Felbertauern is meer interessant voor de noord-oostelijkere gebieden, zoals Drei Zinnen.
Vergeet ook niet dat er ook nog een hoop attractieve gebieden ten zuiden van de Sellaronda zijn. Latemar, Val di Fassa, San Pellegrino etc. En nog eens geheel anders zou je ook Madonna di Campiglio kunnen overwegen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
De Reschen zal dan normaal gesproken sneller zijn, maar die kost je op dit moment al ruim een uur meer dan de Brenner. En als de vertraging op de Brenner meer dan een uur is, zal de Reschen ook niet zonder vertraging zijn.Koots schreef: di 07 jan 2025, 9:20Voor een rit naar Seis am Schlern (bij Ortisei) moet de vertraging wel echt significant zijn voordat een omweg via Felbertauern attracteif wordt, of zie ik dat verkeerd?SnarfFlevoland schreef: za 04 jan 2025, 22:15![]()
De Felbertauern kost je zelfs in filevrije omstandigheden vanaf München al gauw twee uur meer. Je rijdt flink om, en na Kufstein rij je alleen maar over OWN.
Nu ben ik er alleen in de zomer geweest, dus hoe het met de wintersport zit weet ik niet. Maar zodra je in Veneto zit is het wel anders, veel meer Italiaanstalig, daar waar Zuid-Tirol voornamelijk Duitstalig is. Moet je ook maar net willen. Feit is dat de Felbertauern maar voor een zeer beperkt aantal bestemmingen in Zuid-Tirol een alternatief kan zijn voor de Brenner. Het omslagpunt zit zo'n beetje bij Toblach, dus inderdaad de Drei Zinnen-regio. En bij grote drukte op de Brenner kan het misschien uit voor bestemmingen ten oosten van Bruneck, maar dan houdt het ook wel op.SnarfFlevoland schreef: di 07 jan 2025, 9:48Felbertauern is meer interessant voor de noord-oostelijkere gebieden, zoals Drei Zinnen.
Vergeet ook niet dat er ook nog een hoop attractieve gebieden ten zuiden van de Sellaronda zijn. Latemar, Val di Fassa, San Pellegrino etc. En nog eens geheel anders zou je ook Madonna di Campiglio kunnen overwegen.
Wat bij zowel de route via de Reschen als via de Felbertauern ook nog meespeelt, is dat beide routes zelf ook skigebieden ontsluiten, en dat dat ervoor zal zorgen dat er ook op die routes sowieso het nodige verkeer zit. En met beperkingen en vertragingen op de Brenner zullen meer mensen de spaarzame alternatieven zoeken. Misschien zul je niet in de file rijden, maar ik vermoed dat de vertraging op de Brenner ruim boven de anderhalf uur moet zijn voor je over de Reschen echt sneller bent. Laat staan de Felbertauern, dat is naar Seis niet echt een alternatief meer.
-
Koots
- dorpsstraat
Via de Reschenpass geeft Google idd "slechts" 45 minuten extra aan, dus dat zou zeker een optie zijn indien de Brenner helemaal vast staat. Er even vanuit gaande dat er op de Reschenpass dan geen/weining vertraging zou zijn...SnarfFlevoland schreef: di 07 jan 2025, 9:48![]()
Naar de Seiseralm zou ik afhankelijk van je route de Rechenpass overwegen. Felbertauern is meer interessant voor de noord-oostelijkere gebieden, zoals Drei Zinnen.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Eventueel zou je ook nog kunnen overwegen te vliegen. SkyAlps biedt directverbindingen naar Bozen vanuit o.a. Düsseldorf en Antwerpen aan. Afhankelijk met hoeveel personen je reist, kan dat nog een attractief alternatief zijn.
Via de Felbertauern moet je inderdaad Wilder Kaiser, St. Johan en Kitzbühel voorbij, hetgeen uiteraard erg populaire bestemmingen zijn. Daarna wordt het ook snel rustig. Ten zuiden van de Felbertauern zijn de skigebieden niet meer zo populair. Desalniettemin moet je inderdaad tot en met Kitzbühel met eventuele vertragingen rekenen.
Absoluut, maar met Engels kom je in de wintersportgebieden eigenlijk overal wel terecht. Hetzelfde geldt ook voor Aosta en Piemont.Coen Tunnel schreef: di 07 jan 2025, 10:04 Maar zodra je in Veneto zit is het wel anders, veel meer Italiaanstalig, daar waar Zuid-Tirol voornamelijk Duitstalig is.
Dat klopt, al laat je via de Rechenpass heel snel bij Ried im Oberinntal al het meeste verkeer voor Serfaus-Fiss-Ladis achter. Daarna komen niet echt grote skigebieden meer. Wat betreft de Silvretta Arena, zullen veruit de meesten in Ischgl overnachten en niet in Samnaun. Het gebied van Nauders of Sulden is niet echt groot en/of super populair.Coen Tunnel schreef: di 07 jan 2025, 10:04 Wat bij zowel de route via de Reschen als via de Felbertauern ook nog meespeelt, is dat beide routes zelf ook skigebieden ontsluiten, en dat dat ervoor zal zorgen dat er ook op die routes sowieso het nodige verkeer zit.
Via de Felbertauern moet je inderdaad Wilder Kaiser, St. Johan en Kitzbühel voorbij, hetgeen uiteraard erg populaire bestemmingen zijn. Daarna wordt het ook snel rustig. Ten zuiden van de Felbertauern zijn de skigebieden niet meer zo populair. Desalniettemin moet je inderdaad tot en met Kitzbühel met eventuele vertragingen rekenen.
-
Koots
- dorpsstraat
Voor ons geen alternatief: reizen met 5 man incl. bagage (en 2 sets skies), maar belangrijker: ik kan me echt verheugen op zo'n mooie vakantieritSnarfFlevoland schreef: di 07 jan 2025, 11:40 Eventueel zou je ook nog kunnen overwegen te vliegen. SkyAlps biedt directverbindingen naar Bozen vanuit o.a. Düsseldorf en Antwerpen aan. Afhankelijk met hoeveel personen je reist, kan dat nog een attractief alternatief zijn.
-
Chris
- Moderator
De vervanging van de Luegbrücke is gegund aan een consortium van Strabag en PORR. De contractwaarde bedraagt € 217 miljoen. De bouw moet in maart 2025 starten en in december 2030 gereed zijn.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
De bouwbedrijven hebben ook een Engelstalige artikel op hun website geplaatst.
https://porr-group.com/en/press/press-r ... gn=Project
De brug wordt gedeeltelijk in staal uitgevoerd.
https://porr-group.com/en/press/press-r ... gn=Project
De brug wordt gedeeltelijk in staal uitgevoerd.
-
S89
- woonerf
1 beschikbare rijstrook per richting in combinatie met sneeuwval zorgt ook vandaag voor vertraging, in beide richtingen ca. 30 minuten.
op Youtube vond ik 3 korte rapportages over de huidige situatie rond de Luegbrücke. Weinig nieuwe (verkeers)technische informatie, vooral een uiteenzetting van hoe deze situatie ontstaan is en welke belangen spelen. Misschien ben ik wat vooringenomen, maar ik vind dat de gemeente en betreffende burgemeester toch wel een twijfelachtige rol spelen in dit verhaal. De Asfinag is in principe verantwoordelijk en wordt als beheerder de laatste jaren scheef aangekeken vanwege de huidige situatie. Tegelijkertijd lijken ze op allerlei manieren te zijn tegengewerkt door de lokale politiek en zijn ze daardoor met de rug tegen de muur komen te staan. Ik begrijp dat een burgemeester het welzijn en de gezondheid van de lokale belangrijk vind, maar zijn argumentatie halverwege het 2e filmpje is veelzeggend: dat het op de A13 vastloopt maakt niet uit, wij zijn prima met bus en trein bereikbaar.....
https://youtu.be/QovBIIZKYlQ?si=wjPPq0vAdtQfXW22
https://youtu.be/0jCOXIzVVt4?si=qzc8tD5qY_eBqM4A
https://youtu.be/LjWsZe7ztXI?si=2YT8YTkVlfEHefeZ
op Youtube vond ik 3 korte rapportages over de huidige situatie rond de Luegbrücke. Weinig nieuwe (verkeers)technische informatie, vooral een uiteenzetting van hoe deze situatie ontstaan is en welke belangen spelen. Misschien ben ik wat vooringenomen, maar ik vind dat de gemeente en betreffende burgemeester toch wel een twijfelachtige rol spelen in dit verhaal. De Asfinag is in principe verantwoordelijk en wordt als beheerder de laatste jaren scheef aangekeken vanwege de huidige situatie. Tegelijkertijd lijken ze op allerlei manieren te zijn tegengewerkt door de lokale politiek en zijn ze daardoor met de rug tegen de muur komen te staan. Ik begrijp dat een burgemeester het welzijn en de gezondheid van de lokale belangrijk vind, maar zijn argumentatie halverwege het 2e filmpje is veelzeggend: dat het op de A13 vastloopt maakt niet uit, wij zijn prima met bus en trein bereikbaar.....
https://youtu.be/QovBIIZKYlQ?si=wjPPq0vAdtQfXW22
https://youtu.be/0jCOXIzVVt4?si=qzc8tD5qY_eBqM4A
https://youtu.be/LjWsZe7ztXI?si=2YT8YTkVlfEHefeZ
-
bas1984
- autoweg
Op zaterdag 11 januari (één rijstrook) ben ik er rond 13.30u langs gereden richting Italië. Hooguit 15 minuten vertraging. Volgens de verkeersinfo richting het noorden op dat moment 50 min vertraging.
Op zondag 19 januari (één rijstrook) rond 13.00u richting Oostenrijk gereden; helemaal geen vertraging. Richting het zuiden volgens de verkeersinfo slechts 10 min vertraging.
Is dus lastig te peilen wanneer het wel vast loopt en wanneer niet.
Op zondag 19 januari (één rijstrook) rond 13.00u richting Oostenrijk gereden; helemaal geen vertraging. Richting het zuiden volgens de verkeersinfo slechts 10 min vertraging.
Is dus lastig te peilen wanneer het wel vast loopt en wanneer niet.
-
Chris
- Moderator
https://tirol.orf.at/stories/3286018/
In mei begint de vervanging van de Bergiselbrücke. Dit is een 180 meter lange en 80 meter hoge betonnen boogbrug. Deze brug bevindt zich bij Innsbruck, naast de skischans, op de tak van en naar Kufstein.
Onder de brug is ook een baustelle voor de Brenner-Basistunnel.

In mei begint de vervanging van de Bergiselbrücke. Dit is een 180 meter lange en 80 meter hoge betonnen boogbrug. Deze brug bevindt zich bij Innsbruck, naast de skischans, op de tak van en naar Kufstein.
Onder de brug is ook een baustelle voor de Brenner-Basistunnel.

-
Koots
- dorpsstraat
Heb, na informatie hier op het forum, net online de tol al geregeld voor de Brenner Autobahn. Ideaal en makkelijk te regelen!
-
EtienneM
- autoweg
Op de dag van vertrek kun je op https://evidenz.asfinag.at/nl/ met je kenteken controleren of alles goed is gegaan.
Als je je kenteken hebt doorgegeven zou je in principe probleemloos door de 'groene rijstrook' bij de tolpoortjes van de A13 kunnen doorrijden zonder te hoeven wachten.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
Koots
- dorpsstraat
-
Chris
- Moderator
De bouw van de nieuwe Luegbrücke.
Er is dus één fase waarbij er een 2+1 systeem is (1 rijstrook richting Italië), maar die lijkt niet heel lang te duren. Voor de rest zijn er 2 rijstroken per richting in gebruik.
Link
Er is dus één fase waarbij er een 2+1 systeem is (1 rijstrook richting Italië), maar die lijkt niet heel lang te duren. Voor de rest zijn er 2 rijstroken per richting in gebruik.
Link
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Zodra de nieuwe brug klaar is, rijdt het verkeer richting Italië nog een tijdje over de oude brug, omdat een klein deel van de oude brug boven de nieuwe brug hangt.
Dit deel wordt eerst verwijderd / gesloopt, voordat het verkeer richting Italië ook overgezet wordt.
Het wordt overigens een geheten staalbetonbrug. Draagconstructie van de overspanningen is in staalbouw, maar het rijdek vormt de verbindingsconstructie tussen beide stalen liggers.
Alleen bij de pijlers zit er een dwarsverbinding tussen beide stalen liggers.
Dit deel wordt eerst verwijderd / gesloopt, voordat het verkeer richting Italië ook overgezet wordt.
Het wordt overigens een geheten staalbetonbrug. Draagconstructie van de overspanningen is in staalbouw, maar het rijdek vormt de verbindingsconstructie tussen beide stalen liggers.
Alleen bij de pijlers zit er een dwarsverbinding tussen beide stalen liggers.
-
Chris
- Moderator
https://www.noen.at/in-ausland/tiroler- ... -467705228
De vervanging van de Luegbrücke is deze week begonnen. In 2027 moet de eerste nieuwe brug gereed zijn, in 2030 de tweede.
De burgemeester van Gries am Brenner wil een protestactie op de A13 houden. Deze burgemeester is de voornaamste reden dat de brugvervanging zo lang vertraagd werd dat beperkende maatregelen om instorting te voorkomen noodzakelijk werden.
De vervanging van de Luegbrücke is deze week begonnen. In 2027 moet de eerste nieuwe brug gereed zijn, in 2030 de tweede.
De burgemeester van Gries am Brenner wil een protestactie op de A13 houden. Deze burgemeester is de voornaamste reden dat de brugvervanging zo lang vertraagd werd dat beperkende maatregelen om instorting te voorkomen noodzakelijk werden.
-
Chris
- Moderator
Op 6 mei begint de bouw van de nieuwe Sillbrücke, ook wel bekend als de Bergiselbrücke, van de oostelijke tak van de A13 bij Innsbruck. De 200 meter lange en 80 meter hoge boogbrug wordt volledig vervangen.
Vanaf eind juni is er een 4+0 systeem op één brughelft. In zomer 2027 moet de eerste nieuwe brug gereed zijn, in herfst 2028 de tweede.
Vanaf eind juni is er een 4+0 systeem op één brughelft. In zomer 2027 moet de eerste nieuwe brug gereed zijn, in herfst 2028 de tweede.