[A][A013] A13 Brenner Autobahn

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Chris »

Het is nu een uur voor de afsluiting en het is op de A13 al veel rustiger dan gebruikelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een foto van de kraanserie bij de Luegbrücke

Afbeelding

https://tirol.orf.at/stories/3356332/
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Chris »

Bijna iedereen lijkt de reis uitgesteld te hebben. Er is nauwelijks verkeershinder van betekenis in Oostenrijk of Italië. Vanochtend was er een langer dan gebruikelijke file op de Italiaanse A23 bij het tolstation, maar voor de rest is het rustig gebleven. Ook via de Felbertauern of de Reschenpass is weinig aan de hand.

Afbeelding
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Durashift »

Nou, goede zaak toch? Bewoners hebben hun stem laten horen, reizigers zijn niet voor verrassingen komen te staan.. en morgen zal het extra druk zijn, waarschijnlijk.. ;)

Edit: toch gek dat ik dan zojuist in de opening van het oog op radio 1 hoor dat de blokkade van de Brennerpas tot een verkeersinfarct heeft geleid... B(
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Hajo »

Gezien de grote hoeveelheid verkeer op deze route, waaronder dus ook een aanzienlijke hoeveelheid zwaar vrachtverkeer, kan ik wel enige sympathie opbrengen voor deze actie van omwonenden. De hamvraag is hoe je de overlast tot een minimum kunt beperken.

In 2032 opent, zo is de verwachting, de Brennerbasistunnel. Als het lukt om zo veel mogelijk vrachtvervoer naar die tunnel te verplaatsen, zou dat toch enige verlichting moeten geven. Of dat vrijwillig gaat lukken is een tweede. Het zou mij niet verbazen dat tegen die tijd vrachtverkeer verplicht gebruik moet maken van de tunnel.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Chris »

Men hoopt op een algehele modal shift van weg naar spoor. Vrachtwagens op de trein bestaat nu al (de Rollende Landstraße of RoLa) en dat is een niche product dat geen tastbare verbetering brengt voor het verkeer op de A13. Wellicht dat dit iets meer gebruikt zal worden met de Brenner-basistunnel, maar eerlijk gezegd ga je als dalbewoner het verschil tussen 8.000 of 10.000 vrachtwagens per dag niet merken.

Een probleem is dat Duitsland heel erg traag is met het realiseren van de Brenner-Nordzulauf, dat essentieel wordt gezien voor het functioneren van de Brenner-Basistunnel. Veel demonstranten hadden ook borden die protesteerden tegen Duitsland.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Pino »

^^ Ik vrees dat je ook met een snel geregelde Nordzulauf maar vrij beperkt een verlichting zult kunnen realiseren. Er gaan simpelweg steeds meer personen en goederen over de Alpen heen. Dat is onderdeel van de algehele groei van bevolking en economie en de manier waarop Europa toch steeds verder integreert. Je kunt bepaald succesvol spoorprojecten realiseren, maar de files nemen er nou niet echt door af. Resteert de gedachte dat je zonder die spoorprojecten een nog veel groter probleem zou hebben gehad in de dalen.

Overigens best leuk dat daar Oostenrijkers stonden met borden tegen Duitsland. Want ik geloof dat er ook wel de nodige Duitsers en Italianen zijn die helemaal dol worden van de Tiroolse vervoerspolitiek en wat dat aan files in hun achtertuin oplevert. Om een paar dorpjes in de dalen te ontzien.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Chris »

De economie en industrie is ook veranderd. Er worden veel minder grote hoeveelheden bulkgoederen grote afstanden door Europa getransporteerd, waar het water of het spoor interessant voor zou zijn. Het zijn in hoofdzaak stukgoederen en just-in-time leveringen waar het spoor geen serieus alternatief voor vormt.

Bij de Gotthard heb je de containerroute Rotterdam - Genova, waar het spoor succesvoller is, maar dat speelt over de Brenner nauwelijks. Het lijkt ook een beetje wishful thinking om vele miljarden aan spoortunnels uit te geven, met weinig garantie dat het tastbare verbeteringen in het goederenvervoer over de Brenner gaat brengen.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Hajo »

Zodra de Brennerbasistunnel in bedrijf is, zou je de pas voor vrachtverkeer boven, zeg, 7,5 ton kunnen verbieden. Dat zware vrachtverkeer moet dan verplicht gebruik maken van de tunnel.

Maar inderdaad, als je het over 10.000 vrachtwagens per dag hebt, een aantal dat dus kennelijk nog steeds toeneemt, dan wordt dat een enorme logistieke opgave. Ik vraag mij of of dat eigenlijk wel mogelijk is.

Andere oplossing: quota instellen. Een maximum aantal voor zwaar vrachtverkeer. Dan zit je echter met controles, je moet het dan fysiek onmogelijk maken dat zwaar vrachtverkeer nog de Brenner over gaat. Slagbomen, verwijderbare fysieke barrières, camera's etc. Technisch mogelijk, maar kostbaar.

Tja, een makkelijke oplossing is er denk ik niet. Misschien dat de steeds verdere opkomst van elektrische voertuigen, dus ook voor zwaar vrachtverkeer, de overlast kan beperken. Minder geluid en geen uitstoot.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Chris »

Tirol ligt nou eenmaal midden in Europa tussen twee industriële landen met 85 en 65 miljoen inwoners. Waarbij de Brenner Autobahn de primaire verbinding is.

Het vrachtverkeer wordt al op allerlei manieren tegengewerkt. Rijverboden op bepaalde dagen en tijden, hoge tol, sectorale transportverboden, etc. Het heeft allemaal nauwelijks impact gehad omdat er nou eenmaal die inherente vervoersvraag is tussen Duitsland en Italië.

De rijverboden werken ook contraproductief, er is bijna geen snelweg in Europa waarbij op zoveel uren van de maand geen vrachtverkeer is toegestaan. Maar dat verandert niks aan de vervoersvraag tussen Duitsland en Italië, dus het vrachtverkeer wordt alleen maar intensiever op de tijden dat het nog wel is toegestaan.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Hajo »

^^ Meer spreiden dus? Met andere woorden: de huidige beperkingen voor vrachtverkeer opheffen? Ik denk dat de inwoners van Tirol je dat niet in dank afnemen. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door verfmeer95 »

Eigenlijk zou je ook geografisch willen spreiden, maar dat wordt al snel zeer duur. Toch zou een autosnelweg over de Reschenpas voor verkeer tussen Ulm en Bolzano nog wel eens een optie kunnen zijn. Dat verkeer haal je dan van de Brennerpas af.
Op eenzelfde manier kan je ook de overlast in het Inndal beperken door een autosnelweg over de Fernpas aan te leggen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Chris »

De voornaamste alternatieve route is de Tauern Autobahn (A10). Maar dat is tussen Verona en München 250 kilometer langer.

In Noord-Italië zit zeer veel decentrale maakindustrie, terwijl in Zuid-Duitsland veel high-techindustrie zit, die verweven is met elkaar. De Brenner is daarvoor nou eenmaal de meest logische route. Die vervoersvraag bestaat nu eenmaal. En een Duitser koopt geen Siemens product minder omdat de tol over de Brenner hoger of lager is, of dat een vrachtwagen daar op zaterdag wel of niet mag rijden.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Pino »

^^ Zeker het noordoosten van Italië heeft dat vrij sterk; en dat krijg je inderdaad niet zo op een trein. Het andere waar de Triveneto-regio natuurlijk sterk in is, is alles wat met voedsel te maken heeft (en het verhaal is dat die sector ook wint op alles waar Italië gedurende de naoorlogse boom-periode goed in was geworden). Interessante vraag wat de modal split daar eigenlijk precies doet en wat daar zou kunnen veranderen. Ik noem maar even de fameuze IGP Tiroler Speck, waarvoor varkensvlees uit noordelijke streken wordt getransporteerd, in Bolzano wordt bewerkt en dan weer wordt geëxporteerd met een mooi EU-breed regionaal keurmerk…

Als je praat over nieuwe corridors uitbouwen: op het moment heb je nog de Alpenovereenkomst die het verbiedt. Hoezeer het verlichting kan brengen op de grote corridors, veel kleine corridors wordt breed gezien als te schadelijk voor het totale leefmilieu.
Egbert
expressweg
Berichten: 3360
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Egbert »

Chris schreef: zo 31 mei 2026, 10:16 Men hoopt op een algehele modal shift van weg naar spoor. Vrachtwagens op de trein bestaat nu al (de Rollende Landstraße of RoLa) en dat is een niche product dat geen tastbare verbetering brengt voor het verkeer op de A13.
Bestaat die nog? Wat ik er van gehoord heb is die vorig jaar gestopt. Jaren geleden werd daar in Zwitserland ook over geklaagd omdat die vanwege het veel leeg rijden erg (milieu-)inefficient was.

Het is in theorie uiteraard wel een goed idee, maar het moet het wel een beetje uitrekken denk ik. 8 uur rijden dan kun je een hele nachtrust op de trein doen, maar dan moet je ook al van München naar Verona rijden of zo.
En het is uiteraard duur en weinig capaciteit. Al zou je elke 10 minuten een RoLa van 100 vrachtwagens rijden, dan rij je nog maar 600 vrachtwagens per uur. Dat is 10% van het totale Brennerverkeer voor vrachtwagens.
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door verfmeer95 »

^^ Er rijden toch geen 6000 vrachtauto's per uur over de Brennerpas? Dat past nooit op een 2x2 autosnelweg. Ik denk eerder dat het 6000 vrachtauto's per dag zijn.
Dan kan je dus met 60 treinen per dag alles in principe vervangen. 15 uur lang ieder kwartier een trein is een hoop, maar niet onmogelijk. Bovendien ga je in de praktijk nooit alle vrachtauto's op een RoLa krijgen, en kan je dus ook met minder capaciteit werken.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Chris »

De RoLa in Zwitserland is opgeheven, maar die van de Brenner bestaat nog. Een paar jaar geleden hadden ze het er over dat het aandeel maar 4% was.

Er gaan dagelijks bijna 10.000 vrachtwagens over de Brenner. Dat is veel meer dan andere Alpenkruisingen.
martwout2
stadsweg
Berichten: 269
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door martwout2 »

Ik weet niet of de file's op de omwegende autowegen zijn meegevallen maar we hebben zelf vorige week lastminute een hotel in Oetz geboekt en zijn vrijdagmiddag al vanuit Maria Alm vertrokken. Zaterdag zijn we via Seefeld (vanuit westkant), Ettal en Plansee naar Ulm gereden.