[A][A013] Brenner Autobahn
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [A][A013] Brenner Autobahn
Er is een automatisch verkeerslicht geplaatst voor de Luegbrücke, om verkeer stil te zetten in het geval de brug instort. Zo ernstig is het daar kennelijk.
Vorig jaar is een stalen ondersteuningsconstructie gebouwd. Deze hebben vooral ten taak om de gevolg van een instorting te beperken, niet om falen zelf te voorkomen. Het is geen versterking van de brug. Mocht het falen, dan wordt met deze verkeerslichten het verkeer automatisch gestopt.
Ze noemen het in het geval van het Versagens der Konsolen. Een konsole is een uitkragende constructie waar een deel van de bovenbouw van de brug op rust. Een beetje vergelijkbaar met de Nelson Mandelabrug in Zoetermeer, al zal het technisch en optisch er wel anders uit zien.
Vorig jaar is een stalen ondersteuningsconstructie gebouwd. Deze hebben vooral ten taak om de gevolg van een instorting te beperken, niet om falen zelf te voorkomen. Het is geen versterking van de brug. Mocht het falen, dan wordt met deze verkeerslichten het verkeer automatisch gestopt.
Ze noemen het in het geval van het Versagens der Konsolen. Een konsole is een uitkragende constructie waar een deel van de bovenbouw van de brug op rust. Een beetje vergelijkbaar met de Nelson Mandelabrug in Zoetermeer, al zal het technisch en optisch er wel anders uit zien.
-
- Voorzitter
Dus je betaalt aardig wat aan tol voor de Brenner Autobahn, en daar krijg je een brug met instortingsgevaar voor terug. Lekker dan. Hoe moet dat als er een lange file op de brug staat? Kan de brug dat gewicht dan überhaupt nog wel aan?
-
- expressweg

Er wordt volgens mij gewerkt aan plannen om deze brug te vervangen en ik denk dat dit puur is om in te dekken. Het lijkt mij sterk dat de brug in 1 keer zou kunnen gaan instorten. Anders had men allang een vrachtwagen verbod ingesteld en dat is gelukkig (nog) niet gebeurd.
-
- 2x2 autosnelweg
Het is natuurlijk nogal een fiasco dat je op een verhoudingsgewijs dure tolweg met dergelijke toestanden te maken krijgt. Opzich klingt het plausibel dat men zich in wil dekken, en het urgente risico op instorting niet zo hoog is, maar alsnog. Dit is totaal geen reclame voor de ASFiNAG... Stel je voor dat een dergelijke verbinding door de Alpen ala Lüdenscheid (tijdelijk) verloren gaat. Dat zou een desaster voor Tirol en Oostenrijk betekenen. Bovendien zijn de viaducten aan de A10 (Tauern Autobahn) ook niet allemaal in beste toestand.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x3 autosnelweg
Het valt in de categorie “je had één taak.” Je bent een afgescheiden vermogen, alles wat aan tol binnenkomst móét worden besteed aan onderhoud en uitbouw van het redelijk overzichtelijke wegennet. En als ik dan door Oostenrijk rijd, heb ik altijd het idee dat het geld bij ASFinAG redelijk van de muren klotst, met nieuwe borden, kleuren-DRIPs etc. Maar tijdig doorpakken op een brug lukt je niet?!? Voelt als een soort pretpakket dan; alleen geslaagd voor tekenen en Duits.
-
- 4x5 autosnelweg
Dan hoop ik dat het ook meteen werkt. Want dit test je niet zomaar eventjes

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg

KABOOM
"Foutje moet kunnen baas"
Eerder voor Duitsland, Zwitserland, Italië, reizenden en transporteurs. De Tirolers doen gewoon de grens vrijwel op slot met het bericht: "Trek uw eigen plan!"SnarfFlevoland schreef: ↑do 09 mar 2023, 8:12Dat zou een desaster voor Tirol en Oostenrijk betekenen.
-
- Moderator
Je ziet in de praktijk dat de vervanging van grote bruggen een dermate lange aanlooptijd en planuitwerking heeft, plus varianten vanwege de hoge kosten, dat je eigenlijk al jaren voor het einde restlevensduur beginnen moet met concrete planvorming. In de praktijk zie je vaak dat te lang gewacht wordt (of de restlevensduur beperkter blijkt te zijn) dat je met gebruiksbeperkingen, afsluiting of versterking moet komen.Pino schreef: ↑do 09 mar 2023, 8:42Het valt in de categorie “je had één taak.” Je bent een afgescheiden vermogen, alles wat aan tol binnenkomst móét worden besteed aan onderhoud en uitbouw van het redelijk overzichtelijke wegennet. En als ik dan door Oostenrijk rijd, heb ik altijd het idee dat het geld bij ASFinAG redelijk van de muren klotst, met nieuwe borden, kleuren-DRIPs etc. Maar tijdig doorpakken op een brug lukt je niet?!? Voelt als een soort pretpakket dan; alleen geslaagd voor tekenen en Duits.
-
- 2x3 autosnelweg

Voor een dermate kritische as in Europa, vind ik wel dat hier lessen uit getrokken moeten worden zodat het niet vaker zo ver moet komen.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat idee is populair bij de Tiroolse regering, maar ik denk niet dat de Tirolers zelf daar gebaad bij zijn. Ze worden immers zelf van/naar Südtirol en Italië ook afgesneden. Waar moet het verkeer dan naar uitwijken? Zwitserland lijkt me sterk, die hebben al limieten voor doorgaand vrachtverkeer op de transitroutes. Frankrijk is te ver weg. Dan blijft niet veel anders over als een andere route door Oostenrijk, waar vooral Salzburg en Kärnten waarschijnlijk de dupe van gaan worden. Dan wordt het echt tijd dat de landelijke regering in Wenen gaat ingrijpen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg
Tirol weet heel goed met wat voor dingetjes ze kunnen schermen om zichzelf af te sluiten. Maar het is ook een elastiekje waaraan je niet al te hard moet trekken omdat het zou kunnen knappen. En dat knappen zou bestaan uit de Oostenrijkse landelijke politiek samen met de Duitse en de Italiaanse en de EU die er een echt issue van gaan maken, om noodwetgeving te vinden die de deelstaat buitenspel zet. Nu doet Tirol precies genoeg om iedereen te irriteren, maar niet genoeg om dat soort boosheid in beweging te zetten. Daarom moddert het dossier ook maar voort op EU-niveau. Maar dat kan zomaar veranderen wanneer de omstandigheden veranderen.
Het doet een beetje denken aan die klant van mij die vertelde dat het doel van hun treasury-afdeling was om “mildly frustrated bankers” te hebben. Frustrated omdat zij dan goede deals hadden weten te onderhandelen. Maar mildly omdat het ze om de lange termijn ging en ze wisten dat te hard trekken zou resulteren in een knappend elastiekje waarbij de banken de telefoon niet meer zouden opnemen wanneer het nodig was. Dus: speelt Tirol dit spelletje tot in perfectie of zal op enig moment blijken dat ze hun hand overspelen/overspeeld hebben?
Het doet een beetje denken aan die klant van mij die vertelde dat het doel van hun treasury-afdeling was om “mildly frustrated bankers” te hebben. Frustrated omdat zij dan goede deals hadden weten te onderhandelen. Maar mildly omdat het ze om de lange termijn ging en ze wisten dat te hard trekken zou resulteren in een knappend elastiekje waarbij de banken de telefoon niet meer zouden opnemen wanneer het nodig was. Dus: speelt Tirol dit spelletje tot in perfectie of zal op enig moment blijken dat ze hun hand overspelen/overspeeld hebben?
-
- Moderator
De A13 is bij Brennersee gereduceerd naar één rijstrook per richting, er is één rijbaan afgesloten vanwege een onstabiele helling, mogelijk gaat dit nog weken duren. Op drukke dagen ontstaat congestie op dit punt, dat vlakbij de Italiaanse grens ligt.

-
- 2x3 autosnelweg

1) Horizontale en verticale betonnen balken, zodat een ruitvorm ontstaat. Tussen die balken groeien gewoon bomen en struikgewas, wat ook de grond vasthoudt
2) Enorme, metersdikke keerwanden
3) Inpakken met plastic met daaroverheen spuitbeton
Donateur Vereniging Wegenforum