Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Ds79m » zo 01 mei 2022, 12:06

Chris schreef: zo 01 mei 2022, 11:16
paolie schreef: zo 01 mei 2022, 9:23 Ten gunste van de internationale transferfunctie van Schiphol, ten koste van de gewone Nederlandse vakantiereiziger en de omwonenden van Lelystad Airport.
Is die transferfunctie nog wel zo groot als het wordt gebracht? Ik heb begrepen dat airlines steeds meer overgaan op een point-to-point systeem met kleinere, efficiënte toestellen, dan een hub-and-spoke systeem met enorme vliegtuigen.

Is Schiphol niet gewoon te klein voor een bevolking van heel Nederland? Steden met een dergelijke bevolking hebben vaak meerdere vliegvelden. Londen heeft 6 internationale luchthavens. New York heeft er 3, Los Angeles heeft er 5 en Moskou 4.
Als je de Randstad als één stad beschouwt, en aangezien er geen redelijk alternatief vliegveld is, kan dat wel, dan is één vliegveld inderdaad wat karig. Al is dat bij Parijs misschien enigszins vergelijkbaar.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 01 mei 2022, 12:07

boe! schreef: zo 01 mei 2022, 11:52 Beide zijn niet-essentieel.
“Ik vind het stom, dus schaf maar af”

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 01 mei 2022, 12:10

Ds79m schreef: zo 01 mei 2022, 12:06
Chris schreef: zo 01 mei 2022, 11:16
paolie schreef: zo 01 mei 2022, 9:23 Ten gunste van de internationale transferfunctie van Schiphol, ten koste van de gewone Nederlandse vakantiereiziger en de omwonenden van Lelystad Airport.
Is die transferfunctie nog wel zo groot als het wordt gebracht? Ik heb begrepen dat airlines steeds meer overgaan op een point-to-point systeem met kleinere, efficiënte toestellen, dan een hub-and-spoke systeem met enorme vliegtuigen.

Is Schiphol niet gewoon te klein voor een bevolking van heel Nederland? Steden met een dergelijke bevolking hebben vaak meerdere vliegvelden. Londen heeft 6 internationale luchthavens. New York heeft er 3, Los Angeles heeft er 5 en Moskou 4.
Als je de Randstad als één stad beschouwt, en aangezien er geen redelijk alternatief vliegveld is, kan dat wel, dan is één vliegveld inderdaad wat karig. Al is dat bij Parijs misschien enigszins vergelijkbaar.
Schiphol is de 4e luchthaven van Europa. De Randstad is bij lange na niet de 4e stedelijke agglomeratie van Europa.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 01 mei 2022, 12:12

Ds79m schreef: zo 01 mei 2022, 12:07 “Ik vind het stom, dus schaf maar af”
Nee, dat schreef ik niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 mei 2022, 12:16

paolie schreef: zo 01 mei 2022, 12:10 Schiphol is de 4e luchthaven van Europa. De Randstad is bij lange na niet de 4e stedelijke agglomeratie van Europa.
De intercity vanuit Leeuwarden of Groningen naar Den Haag (die via Schiphol gaat) zit de laatste tijd weer vol mensen met grote koffers. Het lijkt mij dat het verzorgingsgebied van Schiphol bijna heel Nederland omvat en niet alleen de Randstad. Schiphol heeft denk ik Eelde en Rotterdam-Den Haag gekannibaliseerd maar wordt daardoor misschien ook slachtoffer van het eigen succes.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 01 mei 2022, 12:17

paolie schreef: zo 01 mei 2022, 12:10 Schiphol is de 4e luchthaven van Europa. De Randstad is bij lange na niet de 4e stedelijke agglomeratie van Europa.
Dit zegt het CBS:
Op Parijs, Londen en Milaan na is de Randstad de grootste economische stedelijke regio in de Europese Unie
Even los van de exacte volgorde, denk ik niet dat één groot vliegveld voor zo’n agglomeratie erg ruim bemeten is.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 01 mei 2022, 12:17

Ja, daarom deed ik het even voor je.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 01 mei 2022, 12:24

^^ Altijd goed om anderen woorden in de mond te leggen. :top:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 01 mei 2022, 12:50

Chris schreef: zo 01 mei 2022, 12:16 De intercity vanuit Leeuwarden of Groningen naar Den Haag (die via Schiphol gaat) zit de laatste tijd weer vol mensen met grote koffers. Het lijkt mij dat het verzorgingsgebied van Schiphol bijna heel Nederland omvat en niet alleen de Randstad. Schiphol heeft denk ik Eelde en Rotterdam-Den Haag gekannibaliseerd maar wordt daardoor misschien ook slachtoffer van het eigen succes.
Tja, daar komt ook een ander probleem om de hoek kijken. Door de woningkrapte komen ook vliegreizigers verder van Schiphol af te wonen en die moeten dan verder en/of anders reizen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 01 mei 2022, 12:58

Ds79m schreef: zo 01 mei 2022, 12:17
Dit zegt het CBS:
Op Parijs, Londen en Milaan na is de Randstad de grootste economische stedelijke regio in de Europese Unie
Even los van de exacte volgorde, denk ik niet dat één groot vliegveld voor zo’n agglomeratie erg ruim bemeten is.
Moskou? Istanbul? Ruhrgebied?
Maar buiten dat, de Randstad heeft twee luchthavens en op relatief korte afstand liggen nog een handvol grotere en kleinere luchthavens. Dat is ruim meer dan bijvoorbeeld Milaan of Berlijn.
Zonder internationale hub-functie zou Schiphol met ongeveer 25% kunnen krimpen en dan zou het nog aan de ruime kant zijn.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 01 mei 2022, 13:04

Chris schreef: zo 01 mei 2022, 12:16
De intercity vanuit Leeuwarden of Groningen naar Den Haag (die via Schiphol gaat) zit de laatste tijd weer vol mensen met grote koffers. Het lijkt mij dat het verzorgingsgebied van Schiphol bijna heel Nederland omvat en niet alleen de Randstad. Schiphol heeft denk ik Eelde en Rotterdam-Den Haag gekannibaliseerd maar wordt daardoor misschien ook slachtoffer van het eigen succes.
Ik woon op een steenworp afstand van Schiphol, maar mijn twee laatste vluchten waren via Zaventem en Eindhoven. Simpelweg veel goedkoper.
En het kan nog absurder. Collega van mij is een paar jaar geleden vanuit Amsterdam naar Düsseldorf gereden om daar met het vliegtuig naar Schiphol te reizen om vervolgens over te stappen op een vlucht naar Singapore. Dat was 300 euro goedkoper dan dezelfde vlucht vanaf Schiphol rechtstreeks te nemen! Want ja, Schiphol moet natuurlijk wel aantrekkelijk blijven voor de transferreiziger en dat mag best ten koste gaan van de Nederlandse markt…

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 01 mei 2022, 13:52

^^^ 300 euro verschil, los van de kosten om van A'dam naar Dusseldorf te komen (en weer retour, neem ik aan). ?

Dit weekend in de Volkskrant een artikel van een journalist die, onder zijn eigen achternaam maar tweede voornaam, drie weken op de luchthaven (undercover) heeft gewerkt als medewerker platform, oftewel als koffergooier.

Het geeft een, voor mij weinig verrassend, inkijkje in de uitwassen van het laagbetaalde, operationele, werk. Alles moet snel, op papier zijn er strenge regels.. maar in de praktijk.. en uiteindelijk is er altijd wel een (EU) regel te vinden waarachter een corporate bedrijf zich kan verschuilen.

Op Schiphol zijn zeven afhandelingsbedrijven actief.. op andere West-Europese luchthavens maar twee tot drie..
Is Schiphol zoveel groter in het aantal slots dat dit meer dan het dubbele van het aantal afhandelingsbedrijven vraagt?

Eigenlijk is de nationale luchthaven één grote sociale werkplaats.. :)
(..) Het beeld van Schiphol als banenmotor van de Nederlandse economie is hartstikke incorrect, stelt econoom Walter Manshanden. “De werkgelegenheid op Schiphol komt voort uit een aantal kunstmatige voordelen, zoals het niet heffen van accijnzen op kerosine en de afwezigheid van BTW op vliegtickets”, benadrukt hij. Schiphol is eigenlijk een soort sociale werkplaats, die werkgelegenheid creëert op basis van kunstmatige voordelen met als verschil dat er in de sociale werkplaats echt nuttige producten worden gemaakt en op Schiphol niet; het gaat overwegend om vakantie- en pretvluchten. Zou je deze kunstmatige voordelen weghalen dan verdwijnt een aanzienlijk deel van de werkgelegenheid.”

Naast het belang voor de werkgelegenheid wordt ook de economische bijdrage van Schiphol aan de Nederlandse economie al jaren zwaar overschat, blijkt onder andere uit het rapport Moet de luchtvaart groeien om onze welvaart te behouden, van onderzoeksbureau CE Delft. Hierin stellen de onderzoekers dat door onder andere dubbele berekeningen de bijdrage aan het BBP door de luchtvaart zwaar overschat is en dat de zeehavengebieden de luchtvaart ruimschoots overtreffen, zowel in werkgelegenheid als in directe economische bijdrage. (..)

http://journalistiekennieuwemedia.nl/jn ... vervuilen/

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 02 mei 2022, 10:13

Wat een flauwekul. De zeehavens leveren natuurlijk wel veel meer tonnen of kubieke meters aan vracht en de directe werkgelegenheid (laden en lossen) zal ook groter zijn, maar als je brandstoffen weglaat (met ook weinig werkgelegenheid) zou de waarde van vrachtvlucht wel eens die van zeevracht kunnen in containers kunnen overtreffen en er werken ook heel veel mensen in de logistiek en navervoer van vrachtverkeer.

Schiphol heeft denk ik (jaargemiddeld) ook minstens 40% aan zakelijke reizigers (inclusief ambtenaren dus ...), hoewel er geen harde gegevens over zullen bestaan. Je geeft immers niet op waarom je vliegt en ook zakenlui vliegen op korte afstanden vaak economy. Voor Eindhoven zal dat maar 20% of minder zijn.

Ja er is veel laagwaardig werk in koffers slepen op Schiphol, maar ook de bagagecheck. Dat laagwaardig werk heb je ook in de zeehavens. Zeeschepen betalen meestal ook geen accijns op brandstof. Dus waar is het verschil ?

Probleem met BTW heffen (los van internationale afspraken) is de vraag wie de BTW heft of krijgt. Het land van vervoerder (Frankrijk dus voor AF-KLM ?), 50-50% op een retourtje in land van bestemming en aankomst ? Het land dat de tickets verkoopt (Japan dus als de toerist naar Adam komt en terug), het land van de verkoper (cheaptickets bijvoorbeeld), etc.

Met een generieke heffing (luchthaven-tax) betaalt iedereen ongeveer hetzelfde en niet naar gelang van de ticketprijs die fluctueert in tijd en comfortklasse. Veel eenvoudiger, hoewel transferpassagiers dat niet betalen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 02 mei 2022, 10:24

paolie schreef: zo 01 mei 2022, 13:04 Ik woon op een steenworp afstand van Schiphol, maar mijn twee laatste vluchten waren via Zaventem en Eindhoven. Simpelweg veel goedkoper.
En het kan nog absurder. Collega van mij is een paar jaar geleden vanuit Amsterdam naar Düsseldorf gereden om daar met het vliegtuig naar Schiphol te reizen om vervolgens over te stappen op een vlucht naar Singapore. Dat was 300 euro goedkoper dan dezelfde vlucht vanaf Schiphol rechtstreeks te nemen! Want ja, Schiphol moet natuurlijk wel aantrekkelijk blijven voor de transferreiziger en dat mag best ten koste gaan van de Nederlandse markt…
Dat geldt in alle landen en alle maatschappijen. Met overstap is minder aantrekkelijk en dus goedkoper. Als ik vanuit India naar Amsterdam vloog met Lufthansa (wat ik meestal deed toen ik daar woonde), vloog ik via Frankfurt. Naar Frankfurt vliegen (en dan verder met de trein) was qua vliegkosten alleen al veel duurder dan een overstap nemen en extra vlucht naar Amsterdam (of Bremen). Je hebt ook die absurde combi's met de trein, bijvoorbeeld vanuit Belgie. Als je dan geen bewijs van treinrit kan laten zien kom je vliegtuig niet in (of je moet bijbetalen). Te bang dat Randstedelingen zo'n combi boeken omdat die goedkoper is dan een enkele vlucht en de treinticket weggooien.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 02 mei 2022, 10:52

^^ er zullen belastingtechnische redenen aan ten grondslag liggen vermoed ik. Transferpassagiers leveren Schiphol op de een of andere manier meer geld op dan directe passagiers, anders kan ik deze constructies niet verklaren.
Voor de uitstoot van stikstof en CO2 is het hoe dan ook nadelig.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 02 mei 2022, 11:57

^^ Het is gewoon een gevalletje yield management. De prijzen worden bepaald door algoritmes die de totale opbrengst proberen te maximaliseren. Hoe aantrekkelijker de reis is hoe hoger de prijs, en reizen met overstappen zijn nu eenmaal minder aantrekkelijk.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 02 mei 2022, 12:03

^^ Dat kan nooit de enige verklaring zijn. Het lijkt meer op het kunstmatig in stand houden van bepaalde transferverbindingen ten koste van rechtstreekse reizigers.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 02 mei 2022, 12:09

Durashift schreef: zo 01 mei 2022, 13:52 ^^^ 300 euro verschil, los van de kosten om van A'dam naar Düsseldorf te komen (en weer retour, neem ik aan). ?
Collega woont in Utrecht. Ik vermoed dat hij een rekensommetje gemaakt heeft van benzine- en parkeerkosten en er achter kwam dat het voordeel van vliegen van Düsseldorf via Schiphol naar Singapore in plaats van rechtstreeks van Schiphol naar Singapore zelfs nog groter uitviel dan alleen de 300 euro verschil in de ticketprijs (retour idd).
Laatst gewijzigd door paolie op ma 02 mei 2022, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 02 mei 2022, 12:11

Voor een intercontinentale vlucht bij een langere reis zou ik voor het voordeel nog die moeite nemen. Pak je gewoon ICE 1e klasse naar Düsseldorf :mrgreen:

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » ma 02 mei 2022, 12:14

paolie schreef: ma 02 mei 2022, 12:03 ^^ Dat kan nooit de enige verklaring zijn. Het lijkt meer op het kunstmatig in stand houden van bepaalde transferverbindingen ten koste van rechtstreekse reizigers.
Nee het is andersom, de transferverbindingen worden in stand gehouden ten bate van de rechtstreeks reiziger. Want zonder al deze transferverbindingen kun je heel veel rechtstreekse verbindingen niet aanbieden. No way dat je dan rechtstreeks naar Buenos Aires, Rio of Kaapstad kunt vliegen. Om maar willekeurig wat te noemen. En dát is dus de bijdrage van transferreizigers, het mogelijk maken van directe verbindingen.

En qua prijzen is het in grote lijnen gewoon hoe de markt werkt. Mensen zijn bereid te betalen voor rechtstreekse verbindingen, dus die kunnen relatief duurder zijn. De koopjesjagers zijn bereid tot overstappen, dus daar liggen de prijzen lager. En daarbij komt het mooi uit dat die goedkopere reizigers nodig zijn om de duurdere rechtstreekse stoelen dus te kunnen aanbieden.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 02 mei 2022, 12:21

paolie schreef: ma 02 mei 2022, 12:03 ^^ Dat kan nooit de enige verklaring zijn. Het lijkt meer op het kunstmatig in stand houden van bepaalde transferverbindingen ten koste van rechtstreekse reizigers.
Voor een reis Düsseldorf-Amsterdam-Singapore is er gewoon veel meer concurrentie dan voor Amsterdam-Singapore. De meeste reizigers maakt het niet uit op welke luchthaven ze moeten overstappen en vliegen dus net zo gemakkelijk Düsseldorf-Frankfurt-Singapore, Düsseldorf-Parijs-Singapore of Düsseldorf-Londen-Singapore. Welke route genomen wordt hangt puur af van de tijden en de prijs.

Voor Amsterdam-Singapore heeft de rechtstreekse vlucht al een gigantisch comfortvoordeel ten opzichte van concurrerende routes met een overstap. Die routes met overstap moeten dus veel goedkoper zijn willen ze passagiers overhalen met hen te vliegen. De rechtstreekse vlucht kan dus veel duurder zijn zonder dat het klanten kost.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 02 mei 2022, 15:28

Maar zelfs op vluchten binnen Europa krijg ik mogelijkheden met overstaps aangeboden - die probeer ik zo goed mogelijk te negeren. Dat maakt bijvoorbeeld dat je reistijd ineens van 3 naar 9 uur gaat.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 12 mei 2022, 11:39

Boeren hebben provincies in de tang: Friese gedeputeerde haast zich na ophef om te zeggen dat zijn provincie niet van plan is boerenbedrijven uit te kopen.

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1151 ... t-te-kopen

Link naar het -vastgestelde- provinciale uitvoeringsprogramma:
https://www.fryslan.frl/_flysystem/medi ... esteld.pdf
Hieruit blijkt dat de doelstellingen voor de landbouw met de voorgestelde maatregelen bij meerdere gebieden niet haalbaar zijn. In een bijlage worden mogelijke aanvullende maatregelen genoemd, waarbij uitkoop als één van de opties wordt genoemd. Op pagina 41 van het programma wordt expliciet vermeld dat communicatie en het voor boeren zo aantrekkelijk mogelijk maken van maatregelen die "in de gereedschap terechtkomen". Kennelijk is dit voor de boeren niet genoeg; zij brengen dit terug tot "de provincie wil uitkopen". Druk waaronder het CDA en PvdA juist de gedeputeerde van "hun" college er op aanspraken dat de provincie onvoldoende communiceert. Dit is de wereld op zijn kop.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 12 mei 2022, 12:05

sanderl schreef:n. No way dat je dan rechtstreeks naar Buenos Aires, Rio of Kaapstad kunt vliegen
En dat is ook nergens voor nodig. Als je naar genoemde bestemmingen wilt vliegen is een enkele overstap te overzien. Geen reden voor een onredelijke voortrekkerij van de luchtvaartsector. Anders wil ik een rechtstreekse trein tussen Sneek en Schiphol. Kost ook sloten aan belastinggeld maar is wel goed voor het milieu want dan moet er wat wasdraad worden aangelegd en zijn we van het dieselen in Friesland af :mrgreen:

Over de grootte van Schiphol: De luchthaven is niet te groot of te klein, het wordt erg inefficiënt benut en er worden werknemers uitgebuit. Als we daar eens een eind aan maken; prijs van vliegtickets omhoog schroeven door concept van 'fair pricing' in te voeren, en mensen die goedkoop op vakantie willen vliegen maar mooi vanaf Charleroi/Brussel-Zuid. Profiteert Wallonië ook eens van onze 'het mag allemaal geen stuiver extra kosten' mentaliteit; en je kunt er nog wel redelijk je auto kwijt. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 12 mei 2022, 12:35

^^ Behalve als je bloemen naar die landen wil exporteren. Bloemen worden er niet veel beter van als ze een paar uur op een luchthaven liggen te wachten op hun volgende vlucht. Er is een reden dat de Bloemenveiling van Aalsmeer zo'n beetje naast Schiphol staat.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 12 mei 2022, 12:40

^^
Als je het over milieuonvriendelijk hebt, zijn snijbloemen trouwens wel het beste voorbeeld: veel bestrijdingsmiddelen, veel vervuiling door transport en na een weekje in een vaas gooi je het product in de vuilnisbak. Héél duurzaam... B(

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » do 12 mei 2022, 12:42

Maar je relatie levend houden mag ook heel wat waard zijn :p .

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 12 mei 2022, 12:44

^^
Ik koop wel een vaste plant (geen cactus ;) ) of een ander leuk cadeautje 8-)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 14 mei 2022, 15:15

sanderl schreef: ma 02 mei 2022, 12:14
Nee het is andersom, de transferverbindingen worden in stand gehouden ten bate van de rechtstreeks reiziger. Want zonder al deze transferverbindingen kun je heel veel rechtstreekse verbindingen niet aanbieden. No way dat je dan rechtstreeks naar Buenos Aires, Rio of Kaapstad kunt vliegen. Om maar willekeurig wat te noemen. En dát is dus de bijdrage van transferreizigers, het mogelijk maken van directe verbindingen.

En qua prijzen is het in grote lijnen gewoon hoe de markt werkt. Mensen zijn bereid te betalen voor rechtstreekse verbindingen, dus die kunnen relatief duurder zijn. De koopjesjagers zijn bereid tot overstappen, dus daar liggen de prijzen lager. En daarbij komt het mooi uit dat die goedkopere reizigers nodig zijn om de duurdere rechtstreekse stoelen dus te kunnen aanbieden.
Interessante analyse op NOS. Schiphol zou gemakkelijk 100 bestemmingen kunnen schrappen.
Schiphol zelf wil uiteraard veel liever af van de Nederlandse vakantiereiziger….
https://nos.nl/l/2428784

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 14 mei 2022, 15:24

Ik vind het vooral treurig dat de NOS een platform geeft aan dit soort actiegroepen. Hun analyse lijkt me op zijn minst zeer arbitrair en sterk afhankelijk van de input / criteria die je gebruikt. Volgens die analyse zou geen enkele vlucht naar Marokko of Cyprus meer nodig zijn, maar ik kan talloze argumenten bedenken waarom vliegen op die landen wel zinvol is. En bijvoorbeeld Florence is wel essentieel, maar het 80 km verderop gelegen Pisa zou dat niet zijn. Lijkt me ook erg dun onderbouwd.