Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Kaaiman » vr 29 jul 2022, 23:14

Klaasje in een ander topic schreef: vr 29 jul 2022, 22:47 Er zit denk ik wel een verschil tussen de PAS als structuur en de verstrekkendheid qua inhoud. De structuur is prima maar te weinig aantoonbare verbetering deed de PAS de nek om. In feite was er niets aan de hand geweest als de PAS verdergaande ammoniakuitstootverlagende maatregelen had gehad. Én dan was het nu niet zo uit de hand gelopen... De inhoud komt dan weer wél bij Bleker vandaan.
PAS als systeem was toch ook niet verboden door de RvS of het Europese Hof? Ik heb begrepen dat er een streep is gezet door het vooruitgrijpen op nog te nemen maatregelen ter verbetering van de natuur met onbekend toekomstig resultaat.

Oftewel de huid verkopen voordat de beer geschoten is. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Durashift
autoweg

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Durashift » vr 29 jul 2022, 23:44

^^^

Ja.
(..) Werking

Het Programma Aanpak Stikstof beoogde zowel de bestaande overmaat aan stikstofverbindingen in natuurgebieden te verwijderen als ook nieuwe deposities in natuurgebieden te verminderen. Het PAS werd tevens bij het verlenen van vergunningen gebruikt, waarbij vooruitgelopen werd op toekomstige vermindering van de stikstofdepositie. (..)

Ongeldigheid vergunningen (2019)

De Raad van State stelde een aantal prejudiciële vragen aan het Europees Hof, (..)dat in november 2018 nadere uitleg gaf over de relevante bepalingen van de Habitatrichtlijn. Op 29 mei 2019 sprak de Raad van State op basis daarvan dat het gebruik van de PAS bij vergunningverlening ongeldig was vanwege het vooruitlopen op toekomstige vermindering van de stikstofdepositie. (..) De ongeldigheid van de PAS leidde tot de stikstofcrisis, omdat zo'n 18.000 plannen voor ruimtelijke ontwikkeling of vergunningen voor bedrijven moesten worden stilgelegd.(..)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Programma_Aanpak_Stikstof

Volgens mij kan je dus stellen dat alle ophef omtrent het huidige stikstofplan tot doel heeft om aan het eerste deel van de PAS regeling te voldoen: zowel bestaande overmaat aan stikstofverbindingen als ook nieuwe deposities te verminderen.

Het gedeelte 'vergunning verlening' komt men nog maar mondjesmaat aan toe, volgens mij.. Dat zal iets zijn wat over een jaar of twee /drie wel zijn beslag zal krijgen.. als alle lopende, vergunde, bouwprojecten gereed zijn en de te vergunnen projectenpijplijn gortdroog staat.