Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Rogier
expressweg

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » do 19 jan 2023, 16:35

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 01 feb 2023, 20:58

Stikstofrekenmodel AERIUS is geüpdatet. Opvallend: langs de kust komt in nieuwe cijfers veel minder stikstof terecht. Daardoor is het Grevelingenmeer zelfs in 1 klap van z'n stikstofprobleem af. Maar in Oost-Nederland komt juist meer neer dan gedacht: https://www.trouw.nl/cs-be101201

Ik vind dit maar raar. Hoe kan je nou ooit op de centimeter nauwkeurig aantonen wie de piekbelasters zijn, en wie niet? Daar kan je toch geen beleid op voeren?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 feb 2023, 21:02

Het meest noemenswaardige vind ik dat de foutmarge kennelijk honderden molen bedraagt terwijl projecten stuklopen op bijdrages van 0,5 mol of 6 mol of iets in die grootte.

De onzekerheidsmarge is een factor 10 of factor 50 groter dan waarop projecten vergund worden op hun bijdrage. Dat maakt het een wel erg theoretische exercitie die er helemaal naast kan zitten.

Ter vergelijking, de reden dat we 100 moeten rijden is een bijdrage van gemiddeld 1,7 mol. Maar het kan dus wel 200 hoger of lager zitten.

Afbeelding

Ter vergelijking, de bijdrage van het project Ring Utrecht:

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 02 feb 2023, 11:09

Precies. Ik vind dat echt bizar.

Als van vandaag op morgen de piekbelasters veranderen door een verandering van het model, hoe zit dat dan overmorgen?
Dan kun je toch ook niet tegen Boer A zeggen: "U moet nu weg, maar morgen niet meer." Want dan moet Boer C ineens weg.

Ik vraag me dan ook af of dat Aeriusmodel nog houdbaar is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » do 02 feb 2023, 11:20

De Kalmthoutse Heide springt er lekker uit, maar ik vraag mij af of dit door de boeren komt.
De overheersende windrichting voor zowel, Vlissingen, als Wilhelminadorp, als Rotterdam en Gilze-Rijen is het Zuidwesten. (bron: https://www.knmi.nl/klimaat-viewer/graf ... vlissingen)

Laat ik tot zover 2 veehouderijen gevonden hebben welke echt ten westen liggen (dat zou samen met een pluk industrie en bebouwing dat westelijke rode vlekje kunnen verklaren). Maar ik krijg hier toch sterk de indruk dat de rest van de uitstoot vanuit Antwerpen afkomstig is...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 feb 2023, 11:10

Antwerpse havenbedrijven uitkopen. Rutte heeft nog wel wat geld op zak :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 04 feb 2023, 12:06

^^ Nee, nee! Straks mag je daar ook nog maar met een een milieunaaimachine komen.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 07 feb 2023, 16:30

Brief van minister LNV aan Eerste Kamer. Beantwoording vragen naar aanleiding van technische briefing van 15 november jl. over de stikstofproblematiek:
https://open.overheid.nl/Details/ronl-8 ... anel-tekst
Leesbaar artikel over deze brief: https://www.boerenbusiness.nl/artikel/1 ... n-aan-bron

Uit de brief blijkt dat stikstofdepositie alleen tot 500 meter toe te rekenen is aan de bron, zo heeft het RIVM uit metingen bepaald:
Afbeelding
Je ziet ook duidelijk in de figuur dat de bijdrage bij 500 meter al bijna nihil is. Moet je je voorstellen hoe dat is bij berekeningen in het invloedsgebied, dat soms wel over tientallen kilometers wordt uitgerekend.

Wat dit voor gevolgen heeft voor het kabinetsbeleid is mij nog onduidelijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 feb 2023, 16:36

mavas schreef: di 07 feb 2023, 16:30Je ziet ook duidelijk in de figuur dat de bijdrage bij 500 meter al bijna nihil is.
Praktisch is dat zeker zo. Maar in Nederland willen we de de neerslag ook op 0,01 mol/ha/jaar weten en dan krijg je dus van die mooie kleurenkaartjes waarop grote impact lijkt, terwijl die schaal van rood tot groen feitelijk irrelevant kleine hoeveelheden zijn.

Let wel: we moesten 100 km/h rijden omdat dit in theorie 1,7 mol/ha/jaar scheelt. Terwijl nu uit die nieuwe Aerius berekeningen blijkt dat het al 100 of 200 of nog meer anders kan zijn dan ze dachten. Dat effect van 100 km/h is zo onwaarschijnlijk klein dat dit gewoon volstrekt dwaas beleid is. Ik heb altijd al gezegd dat het effect volkomen wegvalt in de foutmarge, en dat blijkt nu ook.

En kennelijk vindt geen politicus dit nog de moeite waard om terug te draaien.

Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 07 feb 2023, 17:47

Chris schreef: di 07 feb 2023, 16:36
mavas schreef: di 07 feb 2023, 16:30Je ziet ook duidelijk in de figuur dat de bijdrage bij 500 meter al bijna nihil is.

Let wel: we moesten 100 km/h rijden omdat dit in theorie 1,7 mol/ha/jaar scheelt. Terwijl nu uit die nieuwe Aerius berekeningen blijkt dat het al 100 of 200 of nog meer anders kan zijn dan ze dachten. Dat effect van 100 km/h is zo onwaarschijnlijk klein dat dit gewoon volstrekt dwaas beleid is. Ik heb altijd al gezegd dat het effect volkomen wegvalt in de foutmarge, en dat blijkt nu ook.

Er is simpelweg electoraal weinig mee te bereiken. Als een oppositiepartij een motie indient, wordt daar niets mee gedaan. CU en D66 zijn tegen en CDA vindt nergens iets nuttigs van. Dan zou de VVD het moeten voorstellen. En dan kan je de reacties van media tot zichzelf als weldenkende mensen beschouwende lieden wel uittekenen. “Alle beetjes helpen”, “De vroem-vroempartij heeft zijn prioriteiten niet op orde tussen alle crises”, “Dit leidt tot meer files” en “Dit is een catastrofe voor natuur en milieu”. Met als resultaat dat als het al teruggedraaid wordt, dit hooguit met dusdanig veel gezeik gedaan wordt, dat het alleen maar negativiteit teweeg brengt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 07 feb 2023, 19:49

^^ Vergeet ook niet dat snelheidsverhoging catastrofaal is voor de verkeersveiligheid :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 feb 2023, 19:55

Het is en blijft een rotmaatregel :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 07 feb 2023, 21:11

Chris schreef: di 07 feb 2023, 16:36 (..)

Afbeelding
Het dwaze beleid binnen PAS gaat strekt toch verder dan die 100 lm/h maatregel?
Als de Aerius berekening zo'n grote foutmarge kent, kan die hele methodiek toch de prullenbak in?

Zal ook goed doen voor o.a. de woningbouw. / opgave toch?

Lijkt mij dat politieke partijen dit toch ook moeten inzien.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 07 feb 2023, 21:22

^^ Niet per se. Zolang de stikstofdepositie in een natuurgebied boven de norm zit moet iedere verhoging van de depositie in dat natuurgebied gecompenseerd worden. Het maakt daarvoor niet uit hoe hoog de depositie boven de norm zit.
Alleen als het verschil tussen de depositiewaarden en norm binnen de foutmarge van het model ligt, kan je beargumenteren dat er nog vrije stikstofruimte is en er niet gecompenseerd hoeft te worden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 11 feb 2023, 22:28

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/10/ni ... s-a4156859
Conclusie van nieuwe berekeningen van ambtenaren is: Nederland zit compleet vast, zelfs als alle veehouderij zou verdwijnen...
"Zelfs in een scenario waarbij de volledige veehouderij uit Nederland verdwijnt, of in elk geval niets meer uitstoot, blijft meer dan 90 procent van de kaart rood. Dat komt met name door de stikstof die vanuit het buitenland en vanuit zee aanwaait – waarop Nederland geen invloed heeft."

We zitten echt zo vast met beleid, dat totaal onhoudbaar is. Zelfs na de 24 miljard die gepland staat niet.

Dit kan toch niet waar zijn? Dit betekent toch het failliet van het land?
Dit betekent dat we nooit meer kunnen bouwen, geen wegen kunnen verbreden/aanleggen, geen woningen kunnen bouwen, niets is meer mogelijk.
Wat hebben we onszelf toch aangedaan :facepalm:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 11 feb 2023, 22:35

^^ Hier zullen veel kustlijn landen last van hebben, alhoewel die een groter opppervlakte hebben tov de te beschermen natuurgebieden, lijkt mij.

Wordt toch de regels in Brussel aanpassen. Maar ja.. daar staan we d'r momenteel niet zo goed op qua emissie bestrijding.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 12 feb 2023, 13:31

mavas schreef: za 11 feb 2023, 22:28 https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/10/ni ... s-a4156859
Conclusie van nieuwe berekeningen van ambtenaren is: Nederland zit compleet vast, zelfs als alle veehouderij zou verdwijnen...
"Zelfs in een scenario waarbij de volledige veehouderij uit Nederland verdwijnt, of in elk geval niets meer uitstoot, blijft meer dan 90 procent van de kaart rood. Dat komt met name door de stikstof die vanuit het buitenland en vanuit zee aanwaait – waarop Nederland geen invloed heeft."

We zitten echt zo vast met beleid, dat totaal onhoudbaar is. Zelfs na de 24 miljard die gepland staat niet.

Dit kan toch niet waar zijn? Dit betekent toch het failliet van het land?
Dit betekent dat we nooit meer kunnen bouwen, geen wegen kunnen verbreden/aanleggen, geen woningen kunnen bouwen, niets is meer mogelijk.
Wat hebben we onszelf toch aangedaan :facepalm:
Is deze berekening gebaseerd op het model van 2013 of 2018? De reden is namelijk dat het 2018 model de uitstoot vanuit de Noordzee voor een belangrijk deel eruit gegooid heeft. Daarnaast rekent men met bruto getallen of met netto uitstoot. Bijvoorbeeld vogelpoep moet NIET meegerekend worden, omdat vogels het eten uit hetzelfde gebied gehaald hebben. Verder zegt KDW weinig, zonder bijbehorende context mbt de natuurgebieden zelf.

Ik volg mbt dit onderwerp liever de commissie Remkes.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 13 feb 2023, 21:53

^^ dat doet mevrouw van de Wal, de staatssecretaris ook. ;)

.. vertelde ze vandaag bij Sven op radio1.

Daar werd mij ook duidelijk dat bovengenoemde stuk / citaat uit de NRC een analyse is van het ministerie van Financiën, op basis van een rekenmodel. Nu heeft zij opdracht gegeven om dit rekenmodel te laten valideren bij het RIVM. Zoals ook met het rekenmodel is gedaan zoals dat nu op het ministerie van Landbouw wordt gebruikt.
(..)Maar wat levert die stikstofreductie op? Weinig, stelt het ministerie van Financiën in een ambtelijke notitie. 'Binnen de huidige stikstofregels kan Nederland nooit van het slot', klinkt het vanuit dat departement. "Zo zwartwit is het niet. Deze scenario's gaan nu naar het RIVM om gevalideerd te worden", reageert Van der Wal.

De minister is van mening dat het niet zo is dat je niks kunt doen als stikstof overbelastend is voor de natuur. "Waar het om gaat is dat je het risico op significante verslechtering kunt uitsluiten. Ik vind het goed dat er kritisch wordt meegekeken door Financiën, maar de scenario’s moeten nog gevalideerd worden."(..)

Over ruim twee maanden moet het landbouwakkoord er écht zijn.
(..)Stikstofminister Christianne van der Wal vindt dat het landbouwakkoord van minister Piet Adema (Landbouw) er in april echt moet zijn. "Ik hoop dat het akkoord in april gesloten wordt, want dat is echt nodig voor de stikstofreductie. (..) Die stikstofkraan moet dicht", aldus Van der Wal bij Sven op 1. (..)

Vertrouwen van EU commissarissen in Brussel terugwinnen.
(..)n der Wal vindt het terecht dat Brussel geen vertrouwen meer heeft in het Nederlandse beleid rondom stikstof. "Brussel vindt het belangrijk dat we het gaan doen, ze zijn het vertrouwen in Nederland kwijt doordat we decennialang niet het goede hebben gedaan. Telkens hebben we uitzonderingen gevraagd en geitenpaadjes gezocht."(..)
https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... -echt-zijn

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 14 feb 2023, 7:17

Oh, het RIVM gaat de modellen valideren. Dan zal het wel goed komen :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 14 feb 2023, 8:32

Het feit is wel zo dat je moet weten hoe deze modellen moet gebruiken. Het zou mij niet verbazen dat men op Financien de modellen totaal verkeerd gebruikt hebben. Het rapport van de commissie Remkes is vrij duidelijk hoe dit kunt aanpakken. Om het buitenlands probleem aan te pakken, vind ik dat de Europese Commissie ook de duimschroeven van Duitsland mag aandraaien, want het is natuurlijk idioot dat net over de grenzen wel veel meer mogelijk is. Het doel van de wetgeving m.b.t. Natura2000 was gelijk schakelen van deze regelgeving.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 feb 2023, 15:29

Er zijn sinds 2020 de volgende zaken gebeurd;

* er is een stikstofregistratiesysteem in de Regeling natuurbescherming opgenomen voor woningbouw en 7 MIRT projecten
* De Wet stikstofreductie en natuurverbetering is aangenomen
* we rijden braaf 100 km/h
* er is een minister van Natuur en Stikstof aangesteld
* Johan Remkes krijgt de Machiavelliprijs voor zijn rol in stikstofcrisis

Maar gebeurt er nou daadwerkelijk wat om dit probleem op te lossen? Het lijkt er niet op. Veel projecten ondervinden nog steeds vertragingen door een totaal over the top hoeveelheid onderzoekslast voor stikstof. Dit werkt misschien voor grote MIRT-projecten, maar voor kleinere projecten en activiteiten werkt dit verstikkend (pun intended).

Wat voor concrete stappen worden er nou genomen om dit probleem echt op te lossen, behalve wachten tot het misschien ooit een keer de KDW bereikt?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 22 feb 2023, 15:46

Ik krijg ook al tijden het gevoel dat er niks gebeurt. Niks in aanpak of aanpassen van wetten of wat dan ook. 2030 of 2035 gaat nooit lukken.

Wat mij eigenlijk het meest verbaast, is dat er zo weinig verbazing lijkt te zijn. Als je ziet hoe groot het probleem is, is er eigenlijk vrij weinig interactie in dit onderwerp hier op het forum.
Komt dat misschien omdat het probleem zo complex is?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 22 feb 2023, 16:29

^^

Nou, eerder politieke onwil, want het rapport van de Commissie Remkes is vrij duidelijk, maar ja de regeringspartijen willen dit rapport maar niet accepteren en hun eigen partij politieke hobby agenda erdoor proberen te drukken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 22 feb 2023, 19:39

Nadat bleek dat het rapport Remkes geen toverstaf was die alles zal oplossen lijkt de aanpak over de provinciale statenverkiezingen heen getild te worden. Gevestigde partijen (met name cda en vvd) zijn veel te bang om afgerekend te worden op concrete stappen. Er wordt veel waarde gehecht aan dialoog en vrijwilligheid en dus gebeurt er tot nu toe weinig tot niks.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 22 feb 2023, 19:59

^^
Sinds het vervallen van de bouwvrijstelling begint het in mijn projecten ook pijn te doen. Ik denk dat er de komende tijd nog genoeg projecten gaan stilvallen. Dit omdat zowel de stikstofexperts volledig vol werk zitten als de omgevingsdiensten die vergunningverlening verzorgen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 23 feb 2023, 3:34

Het Economisch Instituut voor de Bouw heeft er ook een rapport aan gewijd. Heeft natuurlijk zo zijn belangen, maar de beste man zegt heldere dingen, naar mijn mening, in de (gehele) podcast. Jammer dat dit niet de politieke realiteit is..
(..)Wel ergert Van Hoek zich aan de rekentoets die bouwprojecten weer opnieuw moeten doorstaan, nu de bouwvrijstelling van tafel is. Van elk project moet namelijk weer bewezen worden dat het aan de natuureisen voldoet. Volgens Van Hoek is dit bij 90 procent van de bouwprojecten het geval. "Je moet bewijzen wat eigenlijk al duidelijk is en dat levert vertraging op", concludeert de EIB-directeur. (..)
https://www.nporadio1.nl/nieuws/economi ... -in-de-weg

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 23 feb 2023, 7:49

^^

Probleem is dat er jarenlang geen daling van de ammoniak uitstoot plaatsvindt. Kleine projecten kunnen doorgaan gaan, mits per saldo de stikstofdepositie ook daalt. Dan hoef je die ingewikkelde regels voor kleine projecten niet op te leggen.

Echter er vindt nog geen daling plaats en dan krijg je dit soort idiote situaties. Pure politieke onwil en incompetent gedrag van de huidige regering.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 23 feb 2023, 11:35

https://nos.nl/artikel/2464910-rekenreg ... -van-state
Ook de grens van 25 kilometer voor stikstof staat op losse schroeven. De Raad van State doet hierover in de eerste helft van maart een uitspraak.
Dat betekent dat de uitstoot dan per vergunning voor het hele land moet worden berekend!

Kunnen we eigenlijk nog dieper in het moeras zakken? Het is gewoon niet te geloven hoe groot dit probleem is (gemaakt).

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 23 feb 2023, 14:03

Tja, de experts geven ook aan dat voor kleinere projecten minder regels moeten gaan gelden, maar dan moet de politiek ook eens werk maken van beleid om de stikstofdepositie te verminderen. Tot nu toe is daar maar verrekt weinig mee gedaan. Vergeet niet dat we inmiddels bijna 4!! jaar na Raad van Staat uitspraak of ruim 2,5 jaar na het uitbrengen van het rapport van de commissie Remkes en sindsdien is er weinig maar gebeurd.
Gewoon zeer incompetent en onprofessioneel politiek gedrag, dat uiteindelijk enorm schadelijk is voor de Nederlandse samenleving en economie.
Ik kots :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: ervan!!

De Nederlandse regering moet 3 dingen doen:
1. Een plan maken en uitvoeren om de doelstellingen van de stikstofdepositie reductie in 2030 te kunnen halen. Dit zal hoofdzakelijk generieke maatregelen zijn, want de meeste depositie wordt door veel kleine bronen, over een groot deel verspreidt. Bij grote uitstoters (bepaalde fabrieken) kan je specifiekse (technische) maatregelen gaan opleggen. Met de landbouwsector (veeteelt en melkveehouderij) zullen het meeste moeten doen, omdat bij de andere bronnen, zoals verkeer de uitstoot van stikstofoxide de laatste jaren steeds verder daalt, door scherpere uitstootnormen. Bij boeren zie je dit veel minder (jammergenoeg). In dit plan moet een extra reductie opgenomen zijn, om nieuwe projecten (die kleine beetjes uitstoot hebben) rond te krijgen. Het rapport van de Commissie Remkes kan hier een rol in spelen.

2. Naar de Europese Commissie gaan niet om minder Natura 2000 gebieden aan te wijzen, want dat gaat toch niet gebeuren, maar om vooral Duitsland aanpakken en te verplichten om de stikstofdepositie in met name de grensstreek van Nederland te verminderen. Belgie is al door de eigen rechters hier toe verplicht, maar dat is in Duitsland nog niet gebeurd.

3. Met een plan komen om de kwaliteit van de Natura 2000 gebieden blijvend op orde te krijgen. Ook hier kan het rapport van de Commissie Remkes een rol in spelen. Landbouw wordt in deze situatie hoofdzakelijk in de vruchtbare gebieden, zoals Flevoland, geconcentreerd. De armere gronden zullen hoofdzakelijk voor natuur, woningbouw en zeer lichte vormen van landbouw gebruik kunnen gaan worden. Zandgrond is voor woningbouw ook beter, omdat het hoger ligt en minder snel verzakt (minder onderhoudskosten). Het doel moet zijn om de hoeveelheid natuur in de armere gronden flink te vergroten, want hier kan de landbouw toch geen grote opbrengst halen. De biodiversiteit wordt met dit plan (zeer) sterk verbeterd, omdat de hoeveelheid natuur vergroot wordt en de landbouw houdt zijn positie voor een belangrijk deel, omdat het flink kan blijven produceren op de rijkere gronden. Groene Hart wordt in dit plan een moerasgebied, want met de huidige situatie blijft de boel alleen maar door verzakken.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 23 feb 2023, 17:49

De natuurvergunningen liggen hoofdzakelijk bij de provincies. Intrekken of verminderen dus ook. De regering kan proberen die naar zich toe te trekken, maar ook dat kost jaren....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...