Ds79m schreef: wo 22 jan 2025, 19:35
Maar goed, een voorlichtingscampagne is best, maar dat een prijsverhoging bij een dergelijk prijsinelastisch product gewoon betekent dat gewone mensen bovengemiddeld hard getroffen worden, weet je zelf natuurlijk ook wel.
Een vega of vegan schnitzel of burger koop je al voor ongeveer dezelfde prijs als een tegenhanger gemaakt van vlees. Zeker als je let op aanbiedingen, die veel supers regelmatig hebben in die categorie. Qua beleving komen die producten ook steeds meer in de buurt van een stukje vlees. Hetzelfde geldt voor vega(n) gehakt door je sauzen en gerechten.
Wij eten sinds een paar jaar ook regelmatig vega of vegan en ik ben echt niet het type die een stuk tofu gaat lopen knagen.
Durashift schreef: wo 22 jan 2025, 19:43
Tekenend is die van de LTO, welke als enige tegendraads is en oproept tot in beroep gaan tegen de uitspraak, vindt dat hun sector al veel
aan het probleem gedaan heeft en vindt dat de wet aangepast moet worden.
Helemaal eens met LTO dat de landbouw al heel veel aan het probleem heeft gedaan. Nu nog meedoen aan de oplossing
Chris schreef: wo 22 jan 2025, 19:52
hneel schreef: wo 22 jan 2025, 19:43Op zich is het eigenlijk bizar dat juist in zo'n dichtbevolkt land als Nederland zoveel intensieve veehouderij zit.
Ik weet niet of dat heel bizar is, wel dat het in de loop der tijd uit de hand is gelopen.
Vergeet niet dat er 100 jaar geleden voedseltekorten waren in Nederland. Met veel minder inwoners. Het was mede een reden om de IJsselmeerpolders aan te leggen: extra landbouwgrond. Vanaf de jaren '50 was met intensivering, mechanisatie van de landbouw, zaadveredeling, pesticiden, etc., duidelijk dat de output per hectare fors omhoog kon, en dat zoveel land voor de landbouw minder urgent was. Uiteindelijk is de Markerwaard mede daardoor niet aangelegd, de economische noodzaak daarvoor viel weg. Misschien 15 miljoen Nederlanders wonen nu op land dat tot 100 jaar geleden agrarisch land was. Uiteindelijk is dat tekort dus omgeslagen tot een model met een enorm overschot op veel minder land per inwoner.
Onze landbouw is inderdaad groot geworden dankzij innovatie. Ook de opgebouwde kennis is een belangrijk exportproduct dat flink bijdraagt aan onze economie. En dat kan gewoon zo blijven.
Vooral in het noorden van het land worden aardappelrassen gecreëerd afgestemd op elk mogelijk type grondsoort en klimaat dat maar ter wereld voorkomt. Is het nodig dat we de pootaardappelen die nodig zijn om die rassen in te zetten ook (bijna) allemaal in eigen land verbouwen? Ook dit soort gegroeide vanzelfsprekendheden zijn een keuze over hoe we omgaan met ruimte en natuur (ook al zijn de kleigrond en en het Waddengebied qua stikstof misschien niet het meest kwetsbaar).
Hetzelfde kun je ook toepassen op alle bollenvelden, waar vaak arme grond eerst geschikt moet worden gemaakt om ze te verbouwen, waarna er flink gesloten moet worden om toch vooral een monocultuur van het gewenste gewas te behouden zonder ziektes en andere bedreigingen voor de groei. Middelen die ook schadelijk zijn voor de mens. En dat voor bollenplanten waarvan de bloemen nooit een vaas zullen zien, puur om de bollen die voornamelijk voor de export worden gekweekt. De bloemen die de vaas terechtkomen worden hieruit opgekweekt in verwarmde kassen.
Durashift schreef: wo 22 jan 2025, 19:56
Inzake de keuzes: toevallig zag ik gisteravond een uitzending van de YT serie K*t Boeren. Is van vorig jaar, kom ik nu achter maar ik zag het dus op NPO3. Hierin worden vier jonge boeren gevolgd. Twee daarvan nemen het bedrijf van hun ouders over. Ik luisterde daarnaar en dan zijn de redenen om het bedrijf voort te zetten toch vooral emotie gedreven, vind ik. De emotie van de familiale geschiedenis, het doorgeven aan de volgende generatie en misschien ook 'het niet beter weten' van wat er nog meer in (werkende) leven mogelijk is.
Die emotie vind ik minstens zo waardevol als de natuur. Ook al zit het in andere sectoren misschien minder diep, om dezelfde reden gaan veel zonen en dochters nog steeds werken bij de politie, het spoor of bijvoorbeeld in de zorg. Je werk maakt je wie je bent, zeker in de landbouw.
Dat betekent niet dat er niets moet veranderen. Want door vast te houden aan hoe de afgelopen generaties hun bedrijf hebben gevoerd, hoe meer deze sector gaat kwijtraken. Transitie moet hand in hand gaan met toekomstperspectief. Het is juist de BBB die de daarvoor beschikbare pot geld heeft weggegeven.
Een karikatuur maken van boeren, of juist van streng stikstofbeleid, gaat niks en niemand helpen.