Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Pino »

^^ Juist de grootste wandeltochten geven de meeste stokstof, zou je zeggen. En die gaan stuk voor stuk door; de Nijmeegse Vierdaagse inmiddels ook zo populair dat de weinige kaarten die überhaupt op de vrije markt komen binnen een halfuur zijn uitverkocht - frame wandelen verder maar lekker als oudjes op het platteland…

Je hebt ongetwijfeld een punt dat je af en toe een metafoor nodig hebt om een probleem te kunnen duiden. Maar als je in andere dossiers dan met de onvermijdelijke geknuppelde zeehondjes of met panda’s aankomt, duiden we dat wel collectief als uitgekauwd en spelen op de onderbuik. Dat is zoeken naar balans, en mijn punt blijft dat de wandeltocht hier wat is misbruikt door ambtenaren die een punt willen maken waar op zich veel in zit.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ De Nijmeegse Vierdaagse noem ik geen wandeltocht. Dat noem ik een massa-evenement. Ik wandel heel graag, maar daar zul je me nooit zien.
Overigens niets mis met grote evenementen, maar ze stoten uiteraard wel stikstof en CO2 uit.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Goed om te zien dat ik niet het enige “oudje op het platteland” ben hier. Persoonlijk wel getriggerd door de combinatie van wandeling en massa-evenement die de Vierdaagse is (maar nooit gedaan), maar je moet elders zijn als het je puur om de tocht te doen is. Wandel volgende week georganiseerd rond Sittard; ook geen klein evenement. Eens kijken of ik daar iets zie of hoor.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Pino schreef: za 12 apr 2025, 15:14 ^^ Juist de grootste wandeltochten geven de meeste stokstof, zou je zeggen. En die gaan stuk voor stuk door; de Nijmeegse Vierdaagse inmiddels ook zo populair dat de weinige kaarten die überhaupt op de vrije markt komen binnen een halfuur zijn uitverkocht - frame wandelen verder maar lekker als oudjes op het platteland…

Je hebt ongetwijfeld een punt dat je af en toe een metafoor nodig hebt om een probleem te kunnen duiden. Maar als je in andere dossiers dan met de onvermijdelijke geknuppelde zeehondjes of met panda’s aankomt, duiden we dat wel collectief als uitgekauwd en spelen op de onderbuik. Dat is zoeken naar balans, en mijn punt blijft dat de wandeltocht hier wat is misbruikt door ambtenaren die een punt willen maken waar op zich veel in zit.
Er is een makkelijke manier om te voorkomen dat het zo geframed kan worden natuurlijk…

Als Tata Steel vrolijk door mag gaan met uitstoot, maar een stel mensen (van wie het er niet toe doet of ze boven de 65 zijn) geen vergunning krijgen voor een wandelingetje, dan kan je daar als weldenkende, bezorgde burger nog zo veel begrip voor opbrengen, maar die wedstrijd ga je voor het grote publiek niet winnen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ En dus is het tijd voor een volksfront tegen de gezamenlijke politieke partijen die al die tijd de Tata Steels hebben laten doorgaan vanwege hun vermeende belang voor de economie, en al die partijen die de intensieve veeteelt de handen boven het hoofd hebben gehouden? Want hun jarenlange wegkijken maakt nu zelfs een vergunning voor een georganiseerde wandeltocht complex.

Geloof dat dat niet helemaal de boodschap was van de VNG, maar heeft een kern van waarheid. :shutup:
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

De grote roerganger van D66 heeft al wel wat plannetjes voor de landbouwgrond, zodra de boeren vanwege stikstof verjaagd zijn:
AD.nl schreef: D66-leider Rob Jetten: Tien nieuwe steden bouwen

Om de woningnood te kunnen oplossen, moeten er tien nieuwe steden worden gebouwd. Dat zegt D66-leider Rob Jetten. Volgens hem moeten daar weilanden voor wijken.

Volgens Jetten moet het taboe op ‘bouwen in het groen’ eraf. Met alleen het volbouwen van open ruimtes binnen de bebouwde kom, of het aanleggen van extra woonwijken aan de rand van bestaande gemeenten, zal het niet lukken om snel genoeg nieuwe woningen te bouwen, denkt hij. In plaats daarvan moeten er echt tien heel nieuwe woonplekken worden aangewezen.

Waar die tien nieuwe steden dan moeten komen, kan Jetten nog niet zeggen. ,,Maar het kan niet zo zijn dat mensen elkaar in een stad tonnen moeten overbieden om een huis te kunnen kopen, terwijl daar vlak buiten weilanden braak liggen.’’

Binnenkort komt de partij met een uitgewerkter plan voor de nieuwe steden en waar die moeten komen. Jetten: ,,Het zal ook buiten de Randstad zijn. Niet allemaal met de omvang van een stad als Almere, maar met hier en daar een straatje erbij komen we er niet.’’
(…)
(Via)

Er zijn uiteraard wel 100 redenen te bedenken waarom dit geen goed idee is. Maar goed, dit kan rechtstreeks naar het grote boek vol dingen die toch niet gaan gebeuren.

Mocht er toch gebouwd gaan worden, dan is het wel te hopen dat die vervuilende wandelaars ondertussen verdwenen zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nouja, hij heeft wel gewoon gelijk. De woningcrisis komt voor een aanzienlijk deel doordat er een tunnelvisie op verdichting is, met als resultaat te weinig maar wel heel dure huizen. Dit heeft nog nooit ergens gewerkt behalve in communistische landen. Er is uitbreiding van steden noodzakelijk, of dat dan geheel nieuwe steden moeten zijn of uitbreidingen van bestaande steden is een tweede. Ik denk dat compleet nieuwe steden niet realistisch zijn, maar het 'straatje erbij' plan wat een tijd terug werd gelanceerd was best logisch - zolang je niet elk weiland als onaantastbaar natuurgebied gaat beschouwen. En op sommige locaties zijn grotere uitbreidingen logisch. Zo is Nederland altijd gegroeid en zo woont het overgrote deel van de Nederlanders.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Dat verdichting niet werkt, geloof ik ook wel. Maar het idee dat we dan maar even iets als Grevelingenstad tien keer uit de grond stampen, met alles wat daar bijhoort, is niet al te waarschijnlijk.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Het verschil tussen straatje erbij en dit nieuwe stedenplan zit hem in het voorzieningenniveau. Met straatje erbij gaat men er van uit dat de bestaande voorzieningen voldoende restcapaciteit hebben om ook de extra bewoners te bedienen. Met nieuwe steden ga je er expliciet van uit dat je dus ook nieuwe voorzieningen moet bouwen: wegen, ov-verbindingen, scholen, ziekenhuizen, winkelcentra, etc.
Die nieuwe steden hoeven ook echt niet in de middle of nowhere te liggen. Je kan ze, net zoals eerder al met Zoetermeer of Nieuwegein gebeurt is, gewoon tegen de bestaande steden aan leggen. Het belangrijkste is dat ze grotendeels zelfvoorzienend zijn, zodat je juist de vervoersvraag naar omliggende steden beperkt houdt en dus de kosten voor nieuwe infrastructuur beperkt houdt.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Men ook denken aan een vinex locaties, waarbij een aantal grotere wijken bij steden gaat bouwen. Echter een lokale winkelcentrum en voorzieningen zijn van levensbelang en daarom moet met name in het begin op zeer grote schaal huizen gebouwd gaan worden.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Het lijkt me dan eerder wenselijk om plaatsen van het slag Zutphen, Uden, Tiel etc. tot volwaardige steden uit te bouwen zodat de bestaande voorzieningen optimaal gebruikt worden en er ook een flinke upgrade in weg en railinfra kan worden gemaakt. Nieuwe steden wordt heel ingewikkeld om alles nieuw aan te leggen.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Hajo schreef: wo 22 jan 2025, 11:03 We zijn er geweest. :facepalm: Hier was ik al bang voor:

Greenpeace wint zaak tegen Staat, rechter dwingt kabinet meer haast te maken met stikstofaanpak - https://nos.nl/l/2552791

Wat nu? (..)
Hoger beroep instellen. Heeft alleen geen opschortende werking.
(..)Het kabinet heeft besloten in hoger beroep te gaan tegen de Greenpeace-uitspraak. Een uitspraak in het hoger beroep wordt verwacht in de loop van 2026. Dat schrijft minister Wiersma, mede namens de staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, in een brief aan de Tweede Kamer.

Rechtbank Den Haag deed op 22 januari uitspraak in de bodemprocedure van Greenpeace Nederland tegen de Staat over de maatregelen die de Staat treft om de stikstofbelasting op de meest kwetsbare natuur te verminderen.

Huidige beleid wordt voortgezet

'Het hoger beroep heeft geen opschortende werking', schrijft de minister in haar brief. Het kabinet zal, om aan het vonnis te voldoen dan ook doorgaan met het ingezette beleid gericht op vermindering van de stikstofbelasting van de Natura 2000-gebieden. Tegelijkertijd bereidt de minister een besluit over een aanvullende maatregelenpakket voor. Ze belooft in haar brief de Kamer daarover te informeren, zodra er meer bekend is. (..)
https://www.melkvee.nl/artikel/1254381- ... uitspraak/
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Via schreef: zo 13 apr 2025, 14:52 Het lijkt me dan eerder wenselijk om plaatsen van het slag Zutphen, Uden, Tiel etc. tot volwaardige steden uit te bouwen zodat de bestaande voorzieningen optimaal gebruikt worden en er ook een flinke upgrade in weg en railinfra kan worden gemaakt. Nieuwe steden wordt heel ingewikkeld om alles nieuw aan te leggen.
Er zijn wel plannen voor nieuwe steden geweest, tussen Breda en Dordrecht en tussen Leiden en Haarlem zouden grootschalige nieuwbouwwijken komen die je zou kunnen zien als nieuwe stad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Behalve in nieuw ontgonnen gebied (Flevopolders hoofdzakelijk) was een nieuwe stad (of kom die losstond van een grotere stad) vrijwel altijd een uitbreiding van een gehucht/dorp uit de jaren 50, zoals Zoetermeer of Pijnacker.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Dat is ook logisch. In de pre-industrieële tijd lag er nooit meer dan enkele kilometers tussen dorpen/gehuchten, omdat men anders te ver moest lopen naar de dichtstbijzijnde kerk/kroeg/etc. Als je in zo'n landschap een nieuwe stad wil bouwen zal je altijd een of meerdere dorpen en gehuchten opslokken. Dat geldt trouwens ook als bestaande steden groeien: Osdorp, Loosduinen en Hillegersberg zijn allemaal dorpen die opgeslokt zijn door de stad.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Je zag dat ergens ook bij Leidsche Rijn: stadsuitbreiding van Utrecht, maar eindigde er ook in dat er van historische dorpen als Vleuten niets meer overbleef. Je kunt denk ik wel iets van een glijdende schaal aanbrengen. Zoetermeer stelde in zijn historische kern (de dorpen Zoetermeer en Zegwaard) echt nog wel iets voor; veel meer dan een Hoogvliet of het latere Nieuwegein (Jutphaas). Spijkenisse was alweer wat groter dan Hoogvliet - misschien ook de reden dat Spijkenisse een zelfstandige gemeente bleef terwijl Hoogvliet gewoon bij Rotterdam werd getrokken. Een andere factor is mogelijk tijdsverloop. Hoofddorp en Barendrecht zijn kernen die naar mijn gevoel nog redelijk gestaag zijn gegroeid, in fases, terwijl plaatsen als Spijkenisse zo snel zijn neergezet dat het bestaan van een oude kern een verwaarloosbare impact moet hebben gehad op het vormen van de New Town.

Ik denk dat het voor de ruimtelijke indeling van het land inderdaad wel beter zou zijn om bestaande plaatsen die al wat groter zijn verder te laten groeien. Bijvoorbeeld door de manier waarop nu het wegennet al in elkaar zit, en omdat het hele idee dat New Towns wel min of meer zelfvoorzienend zullen zijn sowieso al een illusie is - dat was in de jaren '50/60 al zo en maatschappelijke factoren als de arbeidsmarkt en gezinnen met tweeverdieners maken het alleen maar moeilijker. Hoewel ik Jetten best wil volgen waar het gaat om het idee dat het taboe van bouwen in het groen af moet, zie ik toch liever dat bestaande plaatsen verder groeien en zo de groene ruimte tussen steden een beetje kleiner maken dan dat je midden in het groen een stad neerdondert. In het midden bouwen verknalt gewoon je uitzicht van alle kanten, wat me funest lijkt voor alle idee van Nah-Erholung, dus doe dan de randen maar. Dat roept dan de vraag op of je dorpen enorm wilt laten groeien (een totale transformatie à la Pijnacker) of dat je liever aan de rand van bestaande grotere plaatsen bijbouwt. Ik snap de zwak voor het laatste wel.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Nieuwe wijken hebben nog wel eens de neiging om veel meer ruimte in te nemen als vroeger: Er is nu een strakkere parkeernorm, er worden vanuit de maatschappij vrijliggende fietspaden geëist. Mensen willen een ruimere woning en het liefst ook, naast een voor- en achtertuin nog wat openbaar groen.

Leidsche Rijn:
https://maps.app.goo.gl/9pf1wXnX51dshBKT8
vs.
Vleuten:
https://maps.app.goo.gl/DQQznUQ1hiEz4Mfg7

Zelf denk ik dat je een beetje moet opletten dat je niet te veel wil. En alles moet allemaal betaalbaar zijn en ook nog eens goed voor het milieu. Leuk en aardig, maar je bereikt wel de grenzen van je mogelijkheden. Bepaalde politici willen dat niet zo inzien. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Klinkt dan bijna als een argument voor compact hoog bouwen. Maar daar was ook iets mee. Leuk schaarsteprobleem blijft dat toch, ruimtelijke ordening … ;)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Vinexwijken zie je minder groen op straat, meer hoge gevels en in het algemeen een wat krappe beleving. Groen is vaak dan weer in corridors geconcentreerd (vaak met water), wel dichtbij, maar niet in alle straten. Dit is eigenlijk het tegenovergestelde van jaren 70-80 bloemkoolwijken, met huizen met zadeldak, meer groen, minder rechte lijnen en ik vind ook dat de auto daar minder dominant in het straatbeeld is, terwijl het parkeren vaak makkelijker is dan in Vinexwijken met lage parkeernormen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Het groen loopt in Vinexwijken natuurlijk structureel 20 jaar achter op bloemkoolwijken. Maar ik heb de indruk dat het in die bloemkoolwijken wel wat ogenschijnlijk hoogwaardiger groen is, zoals een voetpad/fietspad, slootje of speeltuintje met bomen en struiken omrand, wat een aangename uitstraling geeft. Terwijl het in de Vinexwijken meer grote waterpartijen zijn of een centraal sportveld met wat struiken eromheen, wat minder gemoedelijk oogt en waar je weinig aan hebt als je er niet toevallig naast woont.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De ellende begon met het Amsterdamse "blauw is groen" en vergelijkbare excuses om toch vooral heel utilitair naar groen te kijken. Maar ik denk ook dat de hele ruimtelijke indeling van een bloemkoolwijk het groen al vrij natuurlijk tussen de huizen bracht. De Vinexwijk is toch alweer veel meer een rationeel grid geworden, waarin groen dus weer een restpost is geworden - een plek die op zich bruikbaar was geweest voor bebouwing maar die "opgeofferd" moest worden. Maar het is ook weer relatief, wanneer je beide vormen weer afzet tegen wat er in de jaren '60 en daarvoor zoal werd neergelegd aan nieuwbouwwijken, al dan niet met Tuindorp in hun naam. En dat waren dan ook nog eens wijken ontworpen op een vrij beperkt autobezit - om het weer even terug te brengen naar het oude dorp Vleuten waarover Vinny postte.

Ik ben het niet helemaal eens met Chris waar hij het heeft over de minder dominante rol van de auto in die bloemkoolwijken. En dat komt vooral doordat het aantal parkeerplaatsen wat begon te klemmen door het toenemende aantal auto's per huishouden. Vaak nog ontworpen op één parkeerplaats per huis, plus wat bezoekers van tijd tot tijd, is in de praktijk vaak een rommeliger geheel ontstaan met auto's op iedere half-vrije plek op het woonerf, waar de bloemkoolstructuur dan ook nog wat krapte veroorzaakt. In de latere Vinexwijken houdt het aantal parkeerplaatsen nou ook niet echt over, maar zorgen gridstructuur en parkeerstroken ervoor dat die rommel niet zo ontstaat. Maar goed, dat geeft natuurlijk wel een beeld met stroken auto's die andere zichtlijnen (onder meer op groen) weer beperken.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Chris schreef: ma 14 apr 2025, 20:48In Vinexwijken zie je minder groen op straat, meer hoge gevels en in het algemeen een wat krappe beleving. Groen is vaak dan weer in corridors geconcentreerd (vaak met water), wel dichtbij, maar niet in alle straten.
Als je naar een wijk als Zwolle Stadshagen kijkt, dan zijn die groene corridors vooral de bermen van de hoofdontsluitingswegen. Leuk hoor, maar het is kijkgroen zonder enige sociale functie. De tijden van bermtoerisme zijn lang vervlogen. :roll:

Ja, ik snap ook wel dat het vooral ruimte is om de gevels maar zo ver mogelijk van de grote verkeersstromen te hebben vanwege milieuregels, maar dat maakt de wijk in zijn geheel niet per se groener met 'sociaal groen'.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... doelen-wel

Duidelijk plan om het probleem effectief aan te pakken. Vooral omdat men dit ook met de omliggende landen wil gaan aanpakken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Hmmm. We hebben hier een paar onderzoekers die zeggen "je moet dit ook met het buitenland gaan aanpakken." Niet dat het buitenland ook meedoet. Nu is dat meedoen natuurlijk heel aantrekkelijk. Als pak 'm beet 20% van je opgave in het buitenland kan worden gestald, hoef je zelf nog maar 80% te doen tenslotte - dat is gratis winst. Maar als je ziet hoe lang wij al dralen, hoe lang duurt het nog voordat de Duitsers hun strengere maatregelen op de rails hebben?

We hebben een deadline uit de Greenpeace-zaak van 2030. Die is uiteindelijk mede ingegeven door de snelheid waarmee de natuur nu al verschraalt (het bekende overwoekeren dat de habitats van beschermde diersoorten aantast). Kun je je het in die context überhaupt veroorloven om nu nog eens even aan te kloppen in Berlijn of zelfs maar Düsseldorf? Of ben je door de feitelijke positie (inclusief de manier waarop we dit dossier decennialang uit de klauwen hebben laten lopen met een wegkijkend CDA) wel gedwongen om de binnenlandse vervuilers vrijwel alles te laten oplossen?
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

^^

Beiden zijn noodzakelijk. Anders hou je dit probleem bij de grensstreek.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik denk dat dat zeker waar is. Al vraag ik me ergens ook af of je daarmee niet een lijk uit de kast trekt, omdat vanuit Nederland toch ook een heleboel in Duitsland terecht komt (dominante westenwind?). Uiteindelijk praat je over een probleem dat in heel Europa moet worden opgelost, al doet het in ons land meer pijn doordat je in een klein land als het onze nu eenmaal niet even gemakkelijk een "exclusion zone" van twintig kilometer rond een natuurgebied kunt afkondigen.

Er is hier natuurlijk ook nog iets anders dat op de loer ligt als je niet uitkijkt: namelijk een onwillige politiek die spelletjes gaat spelen "zolang de Duitsers niets doen, gaan wij onze boeren ook niets opleggen." Dat "ja maar Duitsland" steekt nu al met enige regelmaat de kop op en het buitenland maak je zo wel een lekker makkelijke zondebok. Het is en blijft wel ONZE natuur die we in stand willen laten...
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Op zich is het positief als je Duitsland kan meeslepen in deze problematiek. Voor de EU zijn Duitsland en Frankrijk toch de varkens die wat gelijker zijn dan de anderen, dus als die verplichtingen krijgen waar ze wellicht niet aan voldoen, dan kan je dat als voorbeeld stellen.

Misschien dan ook niet zozeer voor de oplossing, wat vooral een lokaal onderwerp is, maar wel om de gekte (zoals die afgelaste wandeltochten) wat in te dammen.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Het ziet er somber uit voor de zgn. PAS melders.
NOS.nl schreef:(..)Een nieuwe uitspraak van de rechtbank kan Friese boeren die buiten hun schuld zonder geldige natuurvergunning werken in grote problemen brengen. Omdat de overheid heeft beloofd ze aan een vergunning te helpen, laat de provincie Friesland hen doorwerken. Dat argument veegt de rechtbank van tafel.

Het is voor het eerst dat boeren in de rechtbank de gevolgen merken van het aflopen van het 'legalisatieprogramma' voor gedupeerde boeren van het vorige kabinet. Toen dat op 1 maart afliep, bleek dit maar bij enkele ondernemers gelukt. Minister Wiersma wil dat programma voor 'PAS-melders' verlengen, maar de Raad van State is daar kritisch over.

Mobilisation for the Environment (MOB) en Vereniging Leefmilieu vroegen de provincie om in te grijpen bij de illegaal werkende veehouderijen. Dat houdt in: de overtreding laten stoppen door bijvoorbeeld verplicht een deel van het vee af te voeren.

De milieuorganisaties vinden dat de politiek te weinig doet om door stikstof overbelaste natuur te redden en richten daarom hun pijlen op illegale bedrijven. De provincie weigerde in te grijpen bij de boeren, waarop de milieuorganisaties naar de rechter stapten. (..)

De provincie kan nog in beroep gaan bij de Raad van State. Of het provinciebestuur dat gaat doen is niet bekend.
https://nos.nl/artikel/2564072-groep-bo ... ak-rechter
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Laat de hoogste rechters van ons land maar andermaal bevestigen dat de BBB-minister en provincies totaal wanbeleid voeren op dit dossier en niks van hun loze beloftes kunnen waarmaken :worship:
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Men had al in 2019 deze groep schadeloos moeten stellen in ruil voor dat men obv de oude vergunning verder gaat. Compensatie voor de investeringen die gedaan zijn.