Programma Aanpak Stikstof (PAS)
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)
Dat zijn dus NO2 waardes en die donkere kleuren vallen ruim onder de grenswaarde van 40 µg/m³. Het is echter niet duidelijk op welke hoogte deze waardes gemeten worden.
NO2 is stikstofdioxide in de lucht. Dat is niet hetzelfde als de stikstofdepositie waar het PAS over ging. De stikstofdepositie wordt voor het leeuwendeel veroorzaakt door de landbouw. Verkeer, industrie, woningen, etc. spelen wel een rol maar die is veel kleiner dan de landbouw.
NO2 is stikstofdioxide in de lucht. Dat is niet hetzelfde als de stikstofdepositie waar het PAS over ging. De stikstofdepositie wordt voor het leeuwendeel veroorzaakt door de landbouw. Verkeer, industrie, woningen, etc. spelen wel een rol maar die is veel kleiner dan de landbouw.
-
- Moderator
Het aantal veehouderijen en dieren in beeld: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... de-tijdbom
In de Gelderse Vallei worden dus circa 12 miljoen kippen gehouden in 4 gemeenten. Er zit een enorme concentratie aan zeer grootschalige veehouderij direct rond de Veluwe. Dat is niet te verenigen met natura 2000 doelstellingen. Ik vraag mij af hoe ze dit willen oplossen, dat gaat wel wat verder dan met 100 over de A28 of A1 tuffen.

In de Gelderse Vallei worden dus circa 12 miljoen kippen gehouden in 4 gemeenten. Er zit een enorme concentratie aan zeer grootschalige veehouderij direct rond de Veluwe. Dat is niet te verenigen met natura 2000 doelstellingen. Ik vraag mij af hoe ze dit willen oplossen, dat gaat wel wat verder dan met 100 over de A28 of A1 tuffen.

-
- Moderator
Helaas heeft de veehouderij onderhand een betere lobby dan de verkeerslobby.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Secretaris
Op journalistiek platform Follow The Money loopt een nieuw dossier over de Nederlandse vleesindustrie en de gevolgen daarvan voor ons milieu, waaronder de stikstofcrisis, veroorzaakt door decennialang wanbeleid ten aanzien van de steeds maar voor zich uitgeschoven aanpak van het excessieve mestoverschot: https://www.ftm.nl/dossier/de-vleesindustrie
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x3 autosnelweg
De NOS meldt:
Greenpeace dreigt overheid met rechtsgang om stikstofbeleid - https://nos.nl/l/2381529

Greenpeace dreigt overheid met rechtsgang om stikstofbeleid - https://nos.nl/l/2381529

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Secretaris
Tsja, zolang de overheid het échte probleem niet oplost en om de stinkende mestbrij heen blijft draaien...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- Moderator
Uit de MIRT voortgangsbrief: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... gangsbrief
Vertraging MIRT-projecten vanwege stikstof
Wij hebben uw Kamer eerder aangegeven dat de stikstofproblematiek voor vertraging op onderdelen van het MIRT-programma kan zorgen. Er is sinds 2019, onder andere door middel van het stikstof registratiesysteem (SSRS) hard gewerkt aan mogelijkheden om de ruimtelijke ontwikkeling op gang te houden, zodat Nederland veilig en bereikbaar blijft. Het SSRS is momenteel alleen te gebruiken voor woningbouw en zeven MIRT-projecten. Daarom blijven we per project zoeken naar aanvullende maatregelen in de vorm van mitigatie of compensatie. Voorts zal de Wet stikstofreductie en natuurverbetering binnenkort de bouw-/aanlegfase van bouwactiviteiten vrijstellen van de Natura 2000-vergunningplicht. Dit levert een belangrijke bijdrage aan het op peil houden van de werkgelegenheid in deze bouw- en infrasector, maar is geen oplossing voor eventuele stikstofdepositie in de gebruiksfase van projecten.
Op 20 januari 2021 heeft de Raad van State een tussenuitspraak gedaan in de procedure over het Tracébesluit voor de ViA15. Daarin oordeelt de Raad van State dat onduidelijk is of er een volledig beeld is van de stikstofdepositie die als gevolg van het project neerkomt op Natura 2000-gebieden; omdat de stikstofuitstoot van een project op meer dan 5 km afstand van de weg niet wordt meegenomen. De Raad van State heeft mij opgedragen om binnen 26 weken het Tracébesluit beter te motiveren of aan te passen. Alle projecten waar wegverkeer onderdeel van uitmaakt, maken voor stikstofberekeningen gebruik van Standaard Rekenmethode 2 in AERIUS Calculator dat rekent met een maximale rekenafstand van 5 km. Het gaat hierbij dus niet alleen om wegprojecten, maar ook om woningbouw, industrie, bedrijventerreinen, landbouw, et cetera.
Onder coördinatie van het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit wordt onderzoek gedaan naar maximale rekenafstanden voor verschillende emissiebronnen in alle sectoren. Dit onderzoek vindt plaats naar aanleiding van de bevindingen van het Adviescollege Meten en Berekenen en wordt uitgevoerd in samenwerking met ons ministerie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Interprovinciaal Overleg. Dit onderzoek geeft ook invulling aan de toezegging naar aanleiding van het Adviescollege Stikstofproblematiek over het oplossen van de zogenaamde ‘dekenproblematiek’; onderzoeken hoe in het kader van toestemmingverlening omgegaan moet worden met de berekende, zeer kleine depositiebijdragen op grote afstand van projecten en op welke wijze generiek beleid hiervoor een oplossing kan bieden. De resultaten van het onderzoek worden ook gebruikt om het Tracébesluit voor de ViA15 nader te motiveren. Uw Kamer is toegezegd om voor de zomer de resultaten van het bovengenoemde onderzoek te delen.
Totdat de resultaten van het onderzoek beschikbaar zijn, zullen er geen tracébesluiten vastgesteld worden waar de maximale rekenafstand van 5 km een rol speelt in de berekende depositiebijdrage. Projecten die op de nadere onderbouwing wachten, zullen daarom vertraging oplopen. Het gaat naast de ViA15 om de volgende projecten: A28/A1 Knooppunt Hoevelaken, A4 Haaglanden-N14, A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken, A6 Almere Oostvaarders-Lelystad, N35 Nijverdal-Wierden en N50 Kampen-Kampen Zuid. Op het moment dat de resultaten van het onderzoek beschikbaar zijn, kan in beeld worden gebracht wat de gevolgen zijn voor de planning van deze en eventueel andere projecten. Vanzelfsprekend zal uw Kamer via de gebruikelijke lijnen over (eventuele) aanpassing van planningen worden geïnformeerd.
-
- Moderator
De Raad van State heeft een advies gegeven op de nieuwe Wet stikstofreductie en natuurverbetering: https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... freductie/
-
- 2x5 autosnelweg
Het staat er niet met zoveel woorden maar de regering en de beide Kamers wordt een behoorlijke tik op de vingers gegeven. Zoals de wet stikstofreductie en natuurverbetering nu is vormgegeven biedt die onvoldoende vooruitgang in de verbetering van de natuurwaarden.
-
- autoweg

Er wordt niks gedaan met het rapport van Remkes. Want geen politieke 'moed' of niet sterk genoeg om de belangen van (een deel van) de achterban te dwarsbomen met een gedegen stikstofreductie aanpak.
-
- Moderator
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/341 ... ngescherpt
Planbureau: 'Door strengere stikstofregels geen landbouw in Overijssel mogelijk' #rtvoost
https://www.rtvoost.nl/nieuws/1984359/P ... l-mogelijk
Zoals ik eerder al eens zei, zijn de stikstofdoelstellingen en landbouw niet verenigbaar. Het PBL komt ook tot deze conclusie, dat helemaal geen landbouw meer mogelijk is in provincies als Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel. Ik ben benieuwd hoe de regering hier mee om zal gaan. En de reactie uit de agrarische sector.
Planbureau: 'Door strengere stikstofregels geen landbouw in Overijssel mogelijk' #rtvoost
https://www.rtvoost.nl/nieuws/1984359/P ... l-mogelijk
Zoals ik eerder al eens zei, zijn de stikstofdoelstellingen en landbouw niet verenigbaar. Het PBL komt ook tot deze conclusie, dat helemaal geen landbouw meer mogelijk is in provincies als Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel. Ik ben benieuwd hoe de regering hier mee om zal gaan. En de reactie uit de agrarische sector.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat laatste kan ik je zo wel voorspellen. Is het Malieveld weer gereed?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Een iets ander bericht vanuit de NOS: https://nos.nl/artikel/2387989-planbure ... ere-regels
Interessant stukje: "Een eenzijdige focus op generieke verlaging van de stikstofdepositie kan ondanks dure maatregelen tot suboptimale resultaten leiden".
Ik haal hier uit dat de eenzijdige maatregel van 100 op de snelwegen in het hele land dus nauwelijks bijdraagt aan verlaging van de stikstofuitstoot op specifieke locaties. Maar goed, dat wisten we al...
Verder meldt men dat het beter is om maatregelen te nemen waar de overschrijding van de stikstofregels groot is en de natuurkwaliteit achteruit gaat en dan ook te kijken naar andere waarden.
Dus als de Veluwe het meest achteruit gaat, dan zullen daar veel maatregelen nodig zijn bij de boeren daaromheen.
@palance: Woensdag staan ze er weer hoor
Interessant stukje: "Een eenzijdige focus op generieke verlaging van de stikstofdepositie kan ondanks dure maatregelen tot suboptimale resultaten leiden".
Ik haal hier uit dat de eenzijdige maatregel van 100 op de snelwegen in het hele land dus nauwelijks bijdraagt aan verlaging van de stikstofuitstoot op specifieke locaties. Maar goed, dat wisten we al...
Verder meldt men dat het beter is om maatregelen te nemen waar de overschrijding van de stikstofregels groot is en de natuurkwaliteit achteruit gaat en dan ook te kijken naar andere waarden.
Dus als de Veluwe het meest achteruit gaat, dan zullen daar veel maatregelen nodig zijn bij de boeren daaromheen.
@palance: Woensdag staan ze er weer hoor

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg
LTO NL heeft de oproep gedaan om met de trein te komen, hoorde ik vanochtend de voorzitter, Sjaak vd Tak zeggen.
Ander probleem voor boeren die wisselen van gewasteelt nabij een Natura2000 gebied: opnieuw toetsmoment voor natuurvergunning verlening door provincie..
Rechterlijke uitspraak in een zaak, aangespannen door een Lelieteler.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/vro ... 07-04-null
Ander probleem voor boeren die wisselen van gewasteelt nabij een Natura2000 gebied: opnieuw toetsmoment voor natuurvergunning verlening door provincie..
Rechterlijke uitspraak in een zaak, aangespannen door een Lelieteler.
(..) De uitspraak van de rechtbank Noord-Nederland vorige week kan volgens juristen grote gevolgen hebben voor de landbouw. De zaak draait om een lelieteler in Drenthe. Hij was van plan om zijn teeltareaal uit te breiden, dicht tegen het beschermde natuurgebied het Holtingerveld aan. Hij zou daarbij ook bestrijdingsmiddelen gaan gebruiken. De rechter heeft hier nu een stokje voor gestoken.(..)
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/vro ... 07-04-null
-
- 2x5 autosnelweg
Dat is meer wishfull thinking dan een conclusie uit dat rapport. Het gaat er om dat het natuur(herstel)beleid te veel leunt op stikstofreductie en dat er soms normen voor stikstof worden vastgesteld die niet haalbaar zijn. Het planbureau noemt in zijn rapport de provincies Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel. Zelfs als daar alle veeteeltbedrijven worden opgedoekt haal je de gewenste stikstofnorm niet. Dus zijn er andere maatregelen nodig om te komen tot het gewenste natuurherstel en de regering moet dus meer inzetten op een combinatie van maatregelen i.p.v. een stricte focus op stikstofreductie en daarbij moet ook gekomen worden tot beter haalbare normen.
-
- 2x3 autosnelweg
Zelfs in de duinen met voornamelijk wind van zee is een teveel aan stikstof, zo wordt gezegd. Minder veehouderij, lagere Vmax en weet ik wat meer doet waarschijnlijk 0,0 aan reductie daar. Wellicht dat men nog wat met zeeschepen aan zou kunnen (al ligt dat denk ik wel lastig), maar feitelijk is er in ieder geval op dat soort plekken geen andere conclusie mogelijk dan dat er weinig tot niets aan te doen is. En de vraag is of dit op andere plekken in het land eigenlijk ook niet geldt. Maar blijkbaar zijn er weinig beleidsmakers en politici die deze vraag hardop willen stellen en eveneens hardop (durven) afvragen waar we in dit land nou eigenlijk mee bezig zijn.
-
- expressweg
Ik kan je wel een kleine hint geven: Geld.
Alles bij hetzelfde houden, zorgt dat het geld in het reguliere cirkeltje blijft hangen. Door meer naar het milieu te gaan kijken, zijn er andere geldstromen ontstaan (inc. "nieuwe rijken").
Helaas ligt momenteel de druk bij het kamp "uitstoot", want dat is meetbaar en dus juridisch makkelijker dicht te timmeren (en daarmee te handhaven).
Ik hoef de meeste van jullie niet uit te leggen dat er meerdere mogelijkheden zijn (die veel minder drastische impact hebben op bedrijven en mensenlevens, maarja -- veel moeilijker meetbaar)
Alles bij hetzelfde houden, zorgt dat het geld in het reguliere cirkeltje blijft hangen. Door meer naar het milieu te gaan kijken, zijn er andere geldstromen ontstaan (inc. "nieuwe rijken").
Helaas ligt momenteel de druk bij het kamp "uitstoot", want dat is meetbaar en dus juridisch makkelijker dicht te timmeren (en daarmee te handhaven).
Ik hoef de meeste van jullie niet uit te leggen dat er meerdere mogelijkheden zijn (die veel minder drastische impact hebben op bedrijven en mensenlevens, maarja -- veel moeilijker meetbaar)
-
- autoweg

-
- 2x2 autosnelweg

-
- autoweg

-
- Moderator
Deel van die oplossing ligt in het grondig herzien van de decentralisatie en daar beginnen eindelijk de eerste kritische geluiden over te ontstaan. NRC had laatst ook een artikel over het enorme aantal (regionale) samenwerkingsverbanden die over van alles beslissen maar hooguit indirecte democratische vertegenwoordiging hebben en ook bestuurlijk niet duidelijk zijn.
Zelf vind ik 100 rijden in plaats 130 weinig zinvol zolang we meer varkens dan inwoners hebben.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik doelde wel degelijk op Leo De Haas die met z'n terugblikken en vrachtwagenavonturen op youtube vanuit een zoveelste put terugkruipt.Basjuh1981 schreef: ↑di 06 jul 2021, 18:24Alleen Blik op de Weg was goed. Daar werd met enige ironie de boel verteld en werd ook interviews gehouden met de personen die een bekeuring kregen. Wegmisbruikers is daar een slap aftreksels van. En de nadruk lag voornamelijk op "te snel is fout, dus bekeuren".
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
Dat is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.Wouter N14 schreef: ↑di 06 jul 2021, 18:39 (..)
Zelf vind ik 100 rijden in plaats 130 weinig zinvol zolang we meer varkens dan inwoners hebben.
Kijk, die varkens produceren een lekker lapje vlees voor de stikstofuitstoot die zij maken.
Als jij 100 of 130 km/h aan het rijden bent.. ben je slechts aan het consumeren van de stikstofuitstoot die jouw auto veroorzaakt.

(natuurlijk, je kan op weg van / naar je werk zijn, etc..)
Ik heb 'm niet zelf verzonnen, ik hoorde 'm vanochtend van Caroline vd Plas, BBB partij, bij Sven Kockelman.
Ik kon wel grotendeels meegaan met haar argumentatie (o.a. nu eerst werkelijk meten ipv gemodelleerde modellen gebruiken).
ZIj denkt echter dat de veeteelt plaats moet maken voor goedkope bouwgrond.. dat daar de regering / belanghebbenden op uit zijn.
Nou, dat zal toch niet zo zijn, denk ik.
https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... t-thuis-op(..) De motieven van de voorstanders van een verkleinde veestapel zijn volgens haar helder. "Maxime Verhagen heeft namens Bouwend Nederland gezegd dat de landbouw moet worden afgeschaald. Hij wil natuurlijk graag woningen bouwen op die grond. Dus er bestaan wel degelijk belangen om boeren weg te krijgen."
Hoe hoog de frustraties morgen ook op zullen lopen, Van der Plas roept de boeren op om rustig te blijven. "Met scherp demonstreren is niets mis, maar ga geen wegen blokkeren of mensen thuis opzoeken. Onze boodschap is helder en we hebben veel steun van de Nederlandse bevolking, dus dat soort acties zijn helemaal niet nodig." (..)
-
- Moderator

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... -van-de-euNederland grootste vleesexporteur van de EU
Nederland exporteerde in 2020 voor 8,8 miljard euro aan vlees en was daarmee de grootste exporteur van vlees in de EU. 60 procent van de totale Nederlandse verdiensten aan vleesafzet wordt verdiend met vleesexport en 40 procent met binnenlandse vleesafzet. Dat meldt het CBS in de nieuwste editie van de Internationaliseringsmonitor.
Na Nederland zijn Spanje, Duitsland, Polen en Denemarken de grootste exporteurs van vlees in de EU. Nederland is daarbij de grootste exporteur van rund- en kalfsvlees, de tweede exporteur van pluimveevlees (na Polen) en de vierde exporteur van varkensvlees (na Spanje, Duitsland en Denemarken). De belangrijkste bestemmingen van de Nederlandse vleesexport zijn Duitsland (vooral kalfs- en rundvlees), Verenigd Koninkrijk (vooral pluimveevlees) en China (voor het overgrote deel varkensvlees).
Van de totale vleesexport van 8,8 miljard euro is 85 procent export van in Nederland geproduceerd of verwerkt vlees en 15 procent wederuitvoer of doorvoer. Ook in exportgewicht is Nederland de grootste exporteur. In 2020 werd 3,6 miljard kilogram vlees geëxporteerd. Nederland is al decennia een grote vleesexporteur. Zo was Nederland al in 2000 de grootste exporteur van de EU, met een export van 2,4 miljard kilogram vlees (5 miljard euro).
-
- autoweg
-
- verkeersader
Varkens creëren geen stikstof uit het niets. Je moet kijken naar de balans. In de landbouw wordt enorm veel stikstof geimporteerd in de vorm van o.a. kunstmest. Deze stikstof wordt niet met het lapje vlees geëxporteerd , maar blijft achter in Nederland .
Een auto is fundamenteel anders, daaar komt de stikstof uitstoot niet van buiten / geimporteerd . Brandstof is toch vooral koolstof en waterstof, geen stikstof. De stikstof die er dus uit komt is een reactie product van zuurstof en stikstof uit de lucht. Niks aan de hand dus qua stikstof balans, alleen wel qua smog.
De oplossing voor duurzame landbouw is dan ook duidelijk, elke export van een landbouw product moet vergezeld zijn van een export van de daarvoor geïmporteerde stikstof. Dit kun je met een heffing of boekhouding regelen - en leidt ook tot minder landbouw omdat deze kosten niet langer op de samenleving afgewenteld worden.
Dat het bijeffect van minder landbouw meer ruimte is voor woningbouw is alleen maar een prettige bijvangst - ofwel win-win...
Een auto is fundamenteel anders, daaar komt de stikstof uitstoot niet van buiten / geimporteerd . Brandstof is toch vooral koolstof en waterstof, geen stikstof. De stikstof die er dus uit komt is een reactie product van zuurstof en stikstof uit de lucht. Niks aan de hand dus qua stikstof balans, alleen wel qua smog.
De oplossing voor duurzame landbouw is dan ook duidelijk, elke export van een landbouw product moet vergezeld zijn van een export van de daarvoor geïmporteerde stikstof. Dit kun je met een heffing of boekhouding regelen - en leidt ook tot minder landbouw omdat deze kosten niet langer op de samenleving afgewenteld worden.
Dat het bijeffect van minder landbouw meer ruimte is voor woningbouw is alleen maar een prettige bijvangst - ofwel win-win...
-
- expressweg
Het belangrijkste is dat de ammoniak uitstoot aangepakt wordt. Echter de focus is veel te veel op dit soort modelletjes, enz. In de Natura2000 wetgeving staan helemaal geen normen m.b.t. stikstok enz. In deze wetgeving staat gewoon dat deze staat van deze natuurgebieden goed moet zijn en goed moet blijven. De staat van de Veluwe is matig en verslechterd nog steeds. Dat moet omgedraaid worden. Dus er moet een plan komen om dit te doen in een periode van 10 - 20 jaar. Als dit plan er is en wettelijk vastgelegd (met handhaving), dan is Nederland weer van het slot. De stikstof uitstoot is te hoog, maar die drempels zijn ook te hoog. Tot in de jaren zestig ging het altijd goed en destijds was er ook uitstoot. Het argument dat alle boeren moeten verdwijnen deugd dus niet. Verder moeten politici niet de oplossing of middel gaan aandragen, maar uitstootnormen, enz vastleggen met een tijdpad. De Europese Commissie legt ook uitstoot normen vast voor de auto industrie. Waarom kan dit bij de boeren dan niet. Gewoon aangeven, zoveel mag je uitstoten en ieder jaar met zoveel procent naar beneden. Hoe je dat gaat bereiken is de zaak van de boer. Dat kan verkleining veestapel inhouden, maar ook complete aanpassing van de stallen, enz.
-
- Moderator
Rijksoverheid schreef: Vaste afstandsgrens van 25 kilometer voor alle emissiebronnen
Voor het berekenen van stikstofneerslag, nodig voor het aanvragen van een natuurvergunning, gaat een vaste afstandsgrens van 25 kilometer gelden. Voor woningbouw, landbouw en industrie/energie gelden nu geen afstandsgrenzen, terwijl voor infrastructurele projecten rekening wordt gehouden met de stikstofneerslag tot 5 kilometer van de weg. Een vaste afstandsgrens voor alle emissiebronnen leidt tot meer duidelijkheid en een gelijkwaardige behandeling van emissiebronnen bij de beoordeling van een vergunningaanvraag.
Dat schrijft minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.
Meten & Berekenen Stikstof
Het adviescollege Meten en Berekenen Stikstof, onder leiding van Leen Hordijk, bracht vorig jaar twee adviezen uit om de berekening van de stikstofneerslag te verbeteren. Op basis van deze adviezen breidt het kabinet onder meer het aantal meetnetten uit.
Het adviescollege was ook kritisch op het gebruik van het rekenmodel, het programma dat de neerslag van stikstof voor de natuurtoets voor vergunningverlening berekent. Het adviescollege wees op de onbalans tussen het gewenste detailniveau van berekenen en de onzekerheid van het rekenmodel. Daarnaast waren de verschillende afstandsgrenzen voor de verschillende emissiebronnen volgens het adviescollege niet goed uitlegbaar. In het huidige model geldt dat voor wegverkeer de neerslag van stikstof na 5 kilometer niet meer meetelt. Voor andere bronnen, zoals stallen en scheepvaart, gelden nu geen afstandsgrenzen.
Het kabinet kiest voor verbetering van het rekenmodel en een gelijkwaardige behandeling van alle emissiebronnen: 25 kilometer wordt de maximale rekenafstand voor stikstofdepositie voor wie bijvoorbeeld een nieuwe stal wil bouwen of een weg- of woningproject wil realiseren. RIVM- en TNO-onderzoeken laten zien dat de keuze voor deze rekenafstand mogelijk en te verantwoorden is.
Stikstofneerslag op grote afstanden
Het kabinet heeft eerder in reactie op het adviescollege Stikstofproblematiek, onder leiding van Johan Remkes, aangegeven te onderzoeken hoe om te gaan met de berekende, zeer geringe stikstofneerslag op grote afstand van projecten. Het is voor initiatiefnemers die een natuurtoets voor een vergunning doen nu lastig om op grote afstanden maatregelen te nemen om zeer geringe stikstofdeposities te beperken.
Het besluit om uit te gaan van een afstandsgrens van 25 kilometer voor alle emissiebronnen, betekent dat een initiatiefnemer de stikstofneerslag die het project veroorzaakt binnen deze zone indien nodig moet beperken. Ecologisch onderzoek of beperkende stikstofmaatregelen buiten deze zone, veelal gaat het om geringe uitstoot op grote afstand, zijn dan niet langer nodig. Voor het effect van projecten op de totale landelijke stikstofneerslag buiten de 25 kilometer komt het kabinet binnenkort met extra (bron)maatregelen.
Aanpassing AERIUS Calculator eind 2021
Het rekeninstrument AERIUS Calculator, dat gebruikt wordt om de stikstofneerslag te berekenen, zal op onderdelen worden aangepast om ervoor te zorgen dat de stikstofneerslag van een bron tot maximaal 25 kilometer wordt berekend. Dit is naar verwachting eind 2021 of begin 2022 gereed.