Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Vinny » ma 13 dec 2021, 12:31

Vorig jaar werden er in Noord-Holland allemaal Friese vlaggen aan viaducten gehangen om tegen het stikstofbeleid te protesteren. Vond ik ook wel een grappige actie. De A 7 werd er een stukje kleurrijker van :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 13 dec 2021, 13:30

Schelpenpaadje schreef: ma 13 dec 2021, 11:17 Boeren bieden aan op Schiphol uit te kopen:

https://nos.nl/l/2409304

Dit soort ludieke en publieksvriendelijke demonstraties kan ik wel waarderen :top:
Ik heb ook echt wel even moeten lachen om de “voorstellen” :D
De actievoerende boeren grijpen deze zorgen aan om "de rollen om te draaien" en zeggen nu Schiphol te willen kopen. De sluiting van het vliegveld lost het stikstofprobleem van Nederland in een keer op en alle grond kan vervolgens als boerenerf worden gebruikt, zegt melkveehouder René Staal in een Facebookvideo: "Die landingsbanen worden een prachtig kavelpad. Er is veel vervuild land, dat brengt toch weinig op. In de hangars kunnen de koeien staan, de brandstofopslag is om mest in op te slaan."
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 dec 2021, 14:22

Vinny schreef: ma 13 dec 2021, 12:31 Vorig jaar werden er in Noord-Holland allemaal Friese vlaggen aan viaducten gehangen om tegen het stikstofbeleid te protesteren. Vond ik ook wel een grappige actie. De A 7 werd er een stukje kleurrijker van :rofl2:
Ik ben er niet zo blij mee dat de Friese identiteit en vlag (en trouwens ook de Nederlandse) de afgelopen jaren door allerlei radicale groeperingen wordt misbruikt. Zelfs als dat gebeurt langs de A7 op grondgebied dat ooit tot Friesland behoorde ;)

Als boeren op een smaakvolle wijze duidelijk maken dat de opgave rondom stikstof -en de ruimte die maatregelen creëren- oneerlijk wordt verdeeld dan steun ik dat van harte.

King_Grey
woonerf

Bericht door King_Grey » ma 13 dec 2021, 16:24

Vinny schreef: ma 13 dec 2021, 12:31 Vorig jaar werden er in Noord-Holland allemaal Friese vlaggen aan viaducten gehangen om tegen het stikstofbeleid te protesteren. Vond ik ook wel een grappige actie. De A 7 werd er een stukje kleurrijker van :rofl2:
En dat in West-Friesland :p

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 13 dec 2021, 16:54

Schelpenpaadje schreef: ma 13 dec 2021, 14:22
Ik ben er niet zo blij mee dat de Friese identiteit en vlag (en trouwens ook de Nederlandse) de afgelopen jaren door allerlei radicale groeperingen wordt misbruikt. Zelfs als dat gebeurt langs de A7 op grondgebied dat ooit tot Friesland behoorde ;)

Als boeren op een smaakvolle wijze duidelijk maken dat de opgave rondom stikstof -en de ruimte die maatregelen creëren- oneerlijk wordt verdeeld dan steun ik dat van harte.
Boeren gebruiken bij demonstraties de Nederlandse vlag op de kop. Dat is een gebruik dat ver terug gaat in de geschiedenis van de scheepvaart. Een omgekeerde nationale vlag betekende een noodsignaal. Tegenwoordig ook vaak gebruikt als teken van verzet.
Supportersgroepen van voetbalclubs hanteren hetzelfde principe. Als ze het ergens mee oneens zijn en daarover hun onvrede willen uiten, worden de spandoeken in de stadions ondersteboven opgehangen.
Al met al best een mooie en waardige manier om onvrede te uiten, toch?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 13 dec 2021, 17:30

Ik zie de Belgen anders nooit de vlag ondersteboven hangen bij protesten :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 13 dec 2021, 17:37

^^ Dat komt omdat ze daar al sinds 1831 non-stop protesteren, dan valt het je niet meer op ;)

https://www.ad.nl/buitenland/belgische- ... ~aab6a0ac/

Opvallende aan dit wereldwijde gebruik is dat bijvoorbeeld in de VS heel verschillende groeperingen, zoals o.a. Trumpaanhangers, Antifaleden en Blacklivesmatter-protestanten allemaal de omgekeerde vlag als symbool gebruiken.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 dec 2021, 22:45

paolie schreef: ma 13 dec 2021, 16:54
Schelpenpaadje schreef: ma 13 dec 2021, 14:22

Boeren gebruiken bij demonstraties de Nederlandse vlag op de kop. Dat is een gebruik dat ver terug gaat in de geschiedenis van de scheepvaart. Een omgekeerde nationale vlag betekende een noodsignaal. Tegenwoordig ook vaak gebruikt als teken van verzet.
Supportersgroepen van voetbalclubs hanteren hetzelfde principe. Als ze het ergens mee oneens zijn en daarover hun onvrede willen uiten, worden de spandoeken in de stadions ondersteboven opgehangen.
Al met al best een mooie en waardige manier om onvrede te uiten, toch?
Ik ken de achtergrond, maar nee ik vind het niet waardig. Het is al even sneu als mensen die een trekkertje in hun twitternaam zetten

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 13 dec 2021, 23:04

^^ dat je een omgekeerde vlag of trekkertje sneu vindt, dat begrijp ik wel. Maar dat is iets anders dan dat het niet waardig zou zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld rellen of het blokkeren van gebouwen of wegen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 14 dec 2021, 2:59

De sluiting van het vliegveld lost het stikstofprobleem van Nederland in een keer op en alle grond kan vervolgens als boerenerf worden gebruikt, zegt melkveehouder René Staal in een Facebookvideo
En ik maar denken dat begrijpend lezen al jaren een verplicht schoolvak is. Helaas blijft het niet bij iedereen hangen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 14 dec 2021, 21:15

Ik mis vooral interpunctie.

Er moet staan:

"De sluiting van het vliegveld lost het stikstofprobleem van Nederland in één keer op", zegt melkveehouder René Staal in een videoboodschap die gepubliceerd is op Facebook. Grappend voegt hij er aan toe dat de overgebleven grond als boerenerf kan worden gebruikt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 dec 2021, 15:34

Schelpenpaadje schreef: do 09 dec 2021, 9:45 De provincie Fryslân concludeert op basis van een onderzoeksrapport dat alleen een landelijke aanpak kan helpen de stikstofdoelen voor Natura 2000-gebieden te behalen. Het lokaal uitkopen van boerderijen zorgt voor hooguit een beperkte daling van de stikstofneerslag.

Twee bureaus brachten in opdracht van de provincie de situatie in de Bakkeveense Duinen in kaart. Met het opkopen van alle melkveehouderijen in een straal van 3km zou (afhankelijk van het type natuur) slechts 8,3% tot 30% van de doelstellingen worden behaald.

https://lc.nl/friesland/Stikstofdoel-bi ... 28408.html

Ik ben benieuwd of het komende kabinet visie en lef heeft om met nieuw en effectief milieubeleid te komen. Dat breder kijkt dan het op papier opstapelen van de "makkelijkste" maatregelen zoals het uitkopen van boerderijen en het verlagen van maximumsnelheden.
Ondanks bovenstaande gaat het nieuwe kabinet er vanuit dat een gebiedsgerichte aanpak gaat werken.

Uit het coalitieakkoord:
In de gebiedsgerichte aanpak kunnen extensivering, omschakeling, innovatie, legalisering en verplaatsing helpen bij versnelling van verduurzaming in de landbouw. Daarbij wordt rekening gehouden met natuurlijk verloop in de sector. In gebieden waar de opgave tot emissiereductie en natuurherstel dermate groot is dat vrijwilligheid niet langer vrijblijvendheid betekent, gaan we op het boerenerf het gesprek aan om samen te zoeken naar de mogelijkheden.
Verder heb ik geen concreet nieuw beleid kunnen vinden rondom landbouw en stikstof.

Hooguit is nieuw dat het 'gesprek op het boerenerf' wat dwingender gaat zijn (wat dat dan ook betekent), maar dat is het minste dat nodig is.

Kennelijk is een meer concrete uitwerking van de transitie naar de geschetste kringlooplandbouw aan de toekomstige minister.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 15 dec 2021, 19:07

Een deel van de bevolking is van mening dat NL met de helft van het huidige aantal boeren ook wel af kan. Vraag je waarom, dan is het antwoord: "We exporten zoveel -- daarom kan het wel wat minder"

Geen wonder dat de boeren zich letterlijk en figuurlijk in de gierput gedumpt voelen...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 15 dec 2021, 19:28

Voor de enkel de nationale voedselvoorziening klopt dat ook.

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 dec 2021, 19:29

Schelpenpaadje schreef: wo 15 dec 2021, 15:34
Hooguit is nieuw dat het 'gesprek op het boerenerf' wat dwingender gaat zijn (wat dat dan ook betekent), maar dat is het minste dat nodig is.
Lekker binnengehaald door het CDA. Alles puur vrijwillig, de boeren blijven dit land stil leggen. Met de formulering “op het boerenerf” er nog speciaal ingebracht voor de extra nestgeur. Het nieuwe elan van een regering vol met krachten die zoveel mogelijk bij het oude willen laten. Want we zijn zo’n gaaf land.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 dec 2021, 19:35

^^ Ik weet niet hoe dit gaat vallen bij boeren, ik zou het vrij intimideren als een ambtenaar met waarschijnlijk een jurist erbij komt praten over onteigening :mrgreen:

Als je verder leest zie je wel dat men zo veel mogelijk wil samenwerken met boeren bij deze opgave. Daar liggen voor de landbouw ook kansen.

Helaas maakt de situatie bij Bakkeveen duidelijk dat je het stikstofprobleem niet oplost door van alle boeren in de buurt natuurbeheerders te maken.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 15 dec 2021, 21:54

Schelpenpaadje schreef: wo 15 dec 2021, 15:34
Uit het coalitieakkoord:
(..)

Kennelijk is een meer concrete uitwerking van de transitie naar de geschetste kringlooplandbouw aan de toekomstige minister.
Ja, dat blijft een spanningsveld. Was er niet juist vooraf de roep/wens om een coalitieakkoord op hoofdlijnen.. zodat er meer beleidsvrijheid en dualisme kan ontstaan?
Nu ja, dát is dan nu niet helemaal gelukt, toçh vijftig pagina''s tekst.

Enfin, vanmiddag op radio 1 was er een reactie van een eigenaresse van een melkveehouderij. Die wilde dus ook concrete getallen en afspraken in het akkoord lezen.. want nu was het 'te vaag'.. Ja, denk ik dan: wát willen wij nou? Wát moeten de beleidsmakers dan doen? Kort en bondig maar wél tot op de komma beleid uitwerken?

en / en kan niet, zoals Remkes al eerder zei in zijn stikstof rapportage. ;)

King_Grey
woonerf

Bericht door King_Grey » wo 15 dec 2021, 22:55

Jeff schreef: wo 15 dec 2021, 19:07 Een deel van de bevolking is van mening dat NL met de helft van het huidige aantal boeren ook wel af kan. Vraag je waarom, dan is het antwoord: "We exporten zoveel -- daarom kan het wel wat minder"
...Minder stikstofdepositie bij natuurgebieden direct grenzend aan boerenbedrijven ->extensivering landbouw, minder fijnstof in de directe omgeving van varkenshouderijen waar die dan vroeger zaten, meer ruimte voor 'natuur'ontwikkeling en ik vrees helaas ook meer ruimte voor bouwen in het groen omdat er om een of andere reden bevolkingsgroei moet zijn :redangry:

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 dec 2021, 10:06

^^ De bevolkingsgroei is slechts één van de redenen waarom er meer woningen nodig zijn.

Enkele voorbeelden:
- Door diverse factoren (o.a. de crisis in de bouw rond 2010, de verhuurdersheffing waardoor corporaties geen geld hebben om te bouwen en de stikstofproblematiek) ligt de bouw van nieuwe woningen mijlen achter bij de toegenomen vraag
- Door veranderingen in de zorg blijven ouderen langer zelfstandig wonen waardoor er minder doorstroming is
- Huishoudens worden steeds kleiner (meer alleenstaanden, meer tweepersoonshuishoudens) waardoor je voor hetzelfde aantal mensen méér woningen nodig hebben
- Door een gebrek aan kleine betaalbare woningen houden kleine huishoudens woningen bezet voor gezinnen

Er zal vast gebouwd gaan worden in groene gebieden maar wat vooral nodig is, is verdichting. Door betaalbare appartementen te bouwen kun je sneller aantallen maken en zorg je voor meer doorstroming in de woningmarkt die nu op slot zit.

Daarbij is niet al het groen natuur. We hebben in ons land flinke gebieden die vooral bestaan uit intensieve landbouw met vrijwel geen natuurwaarde. Door deze te om te zetten in zowel woningbouw (met minder uitstoot dan landbouw) als natuur help je zowel de natuur/biodiversiteit als de volkshuisvestingsopgave. En waar Nederland nu nog voorop loopt met innovatie voor de intensieve voedselproductie kan ons land ook in het wereldwijde gat springen voor alternatieve methoden om op extensieve wijze toch zo veel mogelijk voedsel te kunnen produceren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 dec 2021, 11:07

Schelpenpaadje schreef: do 16 dec 2021, 10:06Er zal vast gebouwd gaan worden in groene gebieden maar wat vooral nodig is, is verdichting. Door betaalbare appartementen te bouwen kun je sneller aantallen maken en zorg je voor meer doorstroming in de woningmarkt die nu op slot zit.
Dat klinkt heel logisch, maar zo werkt het in het echt niet. Wereldwijd zie je dat steden die inzetten op verdichting zeer hoge huizenprijzen hebben. Het maakt niet uit hoeveel appartementen ze bouwen, het wordt er niet betaalbaarder door. De enige manier om dan nog een woning te kopen is door bijvoorbeeld de oppervlakte te verkleinen van 100 naar 60 of zelfs 30 m². Dat is ook een vorm van woonarmoede.

We gaan er niet aan ontkomen door ook weilanden te bebouwen. Zoals we dat al decennia doen vanwege de groeiende bevolking.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 16 dec 2021, 11:08

Dan sluit je toch gewoon een vliegveld? Dan is er meteen plek zat.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1443026/ ... onwijk-van

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 dec 2021, 12:22

Chris schreef: do 16 dec 2021, 11:07
Schelpenpaadje schreef: do 16 dec 2021, 10:06Er zal vast gebouwd gaan worden in groene gebieden maar wat vooral nodig is, is verdichting. Door betaalbare appartementen te bouwen kun je sneller aantallen maken en zorg je voor meer doorstroming in de woningmarkt die nu op slot zit.
Dat klinkt heel logisch, maar zo werkt het in het echt niet. Wereldwijd zie je dat steden die inzetten op verdichting zeer hoge huizenprijzen hebben. Het maakt niet uit hoeveel appartementen ze bouwen, het wordt er niet betaalbaarder door. De enige manier om dan nog een woning te kopen is door bijvoorbeeld de oppervlakte te verkleinen van 100 naar 60 of zelfs 30 m². Dat is ook een vorm van woonarmoede.

We gaan er niet aan ontkomen door ook weilanden te bebouwen. Zoals we dat al decennia doen vanwege de groeiende bevolking.
Het helpt niet om op één oplossing in te zetten.
Ja, er moet gebouwd worden in landelijk gebied.
Ja, dat moet óók (deels) in hogere dichtheden.
En ook door bij stedelijke vernieuwing te kiezen voor verdichting voeg je extra wooneenheden toe, ook al is dat misschien vooral in een hoger segment.

De belangrijkste reden dat de huizenprijzen zo hoog zijn is dat de vraag veel hoger is dan het aanbod.
Veel van de overige maatregelen voor de huizenmarkt (buiten bouwen, bouwen, bouwen) hebben een prijsopdrijvend effect.

Gemeenten bouwen momenteel vooral nieuwe wijken vol hoofdzakelijk grondgebonden gezinswoningen. Een mooie manier natuurlijk om snel van hun risicovolle grondposities af te komen. Wil je de woningmarkt in beweging brengen dan zul je ook fors moeten inzetten op kleinere eenheden. Zodat er meer te kiezen valt voor alleenstaanden en ouderen die kleiner willen gaan wonen en nu nog een gezinswoning bezet houden.
https://www.liwwadders.nl/wensdenken-al ... isvesting/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 dec 2021, 12:36

Schelpenpaadje schreef: do 16 dec 2021, 12:22Wil je de woningmarkt in beweging brengen dan zul je ook fors moeten inzetten op kleinere eenheden. Zodat er meer te kiezen valt voor alleenstaanden en ouderen die kleiner willen gaan wonen en nu nog een gezinswoning bezet houden.
Dit wordt vaak genoemd, ouderen die een eengezinswoning 'bezet' houden. Echter uit onderzoeken blijkt dat zij vaak helemaal niet weg willen. En je kan ze niet dwingen, we wonen niet in een dictatuur en stadsplanning is geen Simcity.

En het zijn de mensen zelf die bepalen welke woning ze willen, het is niet aan een planoloog of stedenbouwkundige om dat voor mensen te bepalen. Al lijken veel beleidsmakers wel zo te denken, getuige ook dat artikel, de arrogantie waarmee de schrijver denkt het wel beter te weten dan het domme volk waar ze willen wonen spat er vanaf...

Het is ook wel erg raar dat er in stedenbouwkundige kringen zo panisch gedaan wordt over woningbouw in weilanden terwijl er in hoog tempo overal nieuwe bedrijventerreinen of zonneparken verschijnen in dat zelfde soort weilanden, waar kennelijk bijna niemand zich druk om maakt.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 dec 2021, 12:52

Chris schreef: do 16 dec 2021, 12:36
Schelpenpaadje schreef: do 16 dec 2021, 12:22Wil je de woningmarkt in beweging brengen dan zul je ook fors moeten inzetten op kleinere eenheden. Zodat er meer te kiezen valt voor alleenstaanden en ouderen die kleiner willen gaan wonen en nu nog een gezinswoning bezet houden.
Dit wordt vaak genoemd, ouderen die een eengezinswoning 'bezet' houden. Echter uit onderzoeken blijkt dat zij vaak helemaal niet weg willen. En je kan ze niet dwingen, we wonen niet in een dictatuur en stadsplanning is geen Simcity.

En het zijn de mensen zelf die bepalen welke woning ze willen, het is niet aan een planoloog of stedenbouwkundige om dat voor mensen te bepalen. Al lijken veel beleidsmakers wel zo te denken, getuige ook dat artikel, de arrogantie waarmee de schrijver denkt het wel beter te weten dan het domme volk waar ze willen wonen spat er vanaf...
Op individueel niveau kun je mensen niet dwingen en Nederland is inderdaad geen Simcity. Tegelijk zijn er genoeg mensen die graag een appartement zouden willen kopen of huren. Zeker als het betaalbaar is. Zeker als het staat in een omgeving die dankzij de verdichting ook substantiële hoeveelheden groene openbare ruimte kent.
Het is ook wel erg raar dat er in stedenbouwkundige kringen zo panisch gedaan wordt over woningbouw in weilanden terwijl er in hoog tempo overal nieuwe bedrijventerreinen of zonneparken verschijnen in dat zelfde soort weilanden, waar kennelijk bijna niemand zich druk om maakt.
Ik ben het met je eens dat je niet panisch moet doen over woningen bouwen in weilanden. Wel moet je kritisch kijken hoe je die ruimte zo effectief mogelijk gebruikt; hoe maak je wijken aantrekkelijk, hoe biedt je ruimte voor recreatie, sociaal kapitaal en natuurwaarde en hoe zorg je dat het opofferen van landbouwgrond echt bijdraagt aan het oplossen van het woningtekort in plaats van eindeloze suburbs te creëren met behalve een basisschool en een zorgcentrum weinig voorzieningen en die weinig anders bieden dan een plek om te wonen en te slapen.

Ik ben volledig met je dat we veel te makkelijk weilanden opofferen voor vierkante dozen en zonneparken. Voor die laatste moet eerst alle ruimte op daken maar eens worden ingezet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 dec 2021, 19:53

De aangepaste rekenregels voor stikstof leveren kennelijk dermate veel onderzoekslast op dat vrijwel alle projecten in Nederland nog meer vertraging oplopen, want er zijn te weinig deskundigen om al die berekeningen en effecten in kaart te brengen. Dat betekent eigenlijk dat bijna alles nog plat ligt en deze situatie zal ook niet zo snel verbeteren.

Het gaat daarbij bovendien om een grotere onderzoekslast, omdat sprake is van een ruimere maximale rekenafstand dan voorheen. De beschikbare capaciteit aan deskundigen om stikstofberekeningen uit te voeren en mogelijke stikstofeffecten te kunnen beoordelen, is beperkt. Hierdoor kunnen niet alle projecten tegelijk van deze capaciteit gebruikmaken. Dat betekent dat er keuzes gemaakt zullen worden, waarbij het onvermijdelijk is dat sommige projecten hierdoor in planning naar achter zullen schuiven c.q. tijdelijk “on hold” zullen moeten worden gezet. De projectteams die aan deze projecten werken, kunnen ingezet worden op andere werkzaamheden, zoals op het gebied van vervanging en renovatie. Voor deze prioritering van projecten is een afwegingskader noodzakelijk. Met de regionale bestuurders is besproken welke criteria onderdeel moeten uitmaken van dit afwegingskader. Tijdens de begrotingsbehandeling is toegezegd uw Kamer hierover nog dit jaar te informeren.

De beschikbare capaciteit aan deskundigen is met prioriteit gebruikt voor projecten waarvoor een tracébesluit al bij de Raad van State ligt. Dit betreft twee projecten. Allereerst is de capaciteit gebruikt voor de actualisatie van het stikstofonderzoek voor de ViA15 dat op 13 september 2021 aan de Raad van State is gestuurd.7 Sindsdien wordt de capaciteit ingezet voor de actualisatie van het stikstofonderzoek van het tracébesluit voor de A27/A12 Ring Utrecht.

Dit betekent overigens niet dat het MIRT-programma stil ligt. Andere tracébesluiten worden zoveel mogelijk voorbereid. Dit zorgt ervoor dat ander onderzoek, zoals verkeers- en geluidberekeningen, is afgerond op het moment dat de beschikbare capaciteit aan stikstofdeskundigen voor een project kan worden ingezet.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ajaar-2021

Ook wordt gesteld dat er een afwegingskader gaat komen voor de inzet van de stikstofdeskundigen. Dit zal er voor veel projecten op neerkomen dat ze een lage prioriteit krijgen. Ik denk dat niet onderschat moet worden dat er voor veel projecten echt nog jaren extra vertraging gaat komen, men heeft de afgelopen 3 jaar bijna alle capaciteit ingezet op slechts een paar projecten bij de Raad van State. Al het andere ligt feitelijk stil, ze zeggen van niet, maar feit is dat vrijwel het complete MIRT-programma nu al 3 jaar stil ligt en niet tot besluitvorming is overgegaan.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 16 dec 2021, 21:38

Dank, Cora en Carola... :nahzeg:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 16 dec 2021, 22:17

^^^ Diederik Samsom, geestelijk vader dit gedrocht, dacht ik.

Menskracht uit het buitenland inhuren?
Daar schijnt dit allemaal minder problematisch te zijn.. dus daar is nog capaciteit aan expertise.. :s

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 dec 2021, 22:31

Misschien had de overheid eerder meer moeten investeren in het opleiden van mensen in dit soort vakgebieden. Dat studenten al jaren hun studie volledig zelf moeten betalen terwijl ons land staat de springen om bepaalde expertise is toch te zot voor woorden. Eigenlijk zouden er bovenop de afschaffing van het leenstelsel speciale beurzen moeten komen voor studies met een nationaal belang. Wat je kunt doen aan het gebrek aan menskracht heeft op korte termijn helaas weinig effect.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 16 dec 2021, 22:41

De Rijksoverheid was de eerste om de interne kennis buiten de deur te zetten om daarna efficiënt en flex te kunnen gaan managen en dealen met externe bureaus.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 17 dec 2021, 0:51

Bedank de ambtenaren maar die het nodig vinden om de grens op 25 km!!!!! Te stellen.
had de grens op 5km gebleven, dan hadden we dit issue niet gehad

Groene ambities enzo