[A] Rijverboden in Tirol
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19025
- Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
- Locatie: Zuid-Kennemerland
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Het is mij afgelopen zomer ook opgevallen. Het lijkt er verdacht veel op dat de Oostenrijkse wegbeheerder afsluitingen zelf invoert en zo weggebruikers om de tuin leidt.
Als deze trend zich doorzet met "vervalsingen" en onbetrouwbare data, dan gaat dat wel een keertje verkeerd aflopen. Je kunt dan niet meer vertrouwen op je navigatie, en dan mensen een keer op het moment dat wel klopt toch proberen om langs afsluitingen te raken.
Als deze trend zich doorzet met "vervalsingen" en onbetrouwbare data, dan gaat dat wel een keertje verkeerd aflopen. Je kunt dan niet meer vertrouwen op je navigatie, en dan mensen een keer op het moment dat wel klopt toch proberen om langs afsluitingen te raken.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Op de Gotthardpas heb ik deze zomer ook een paar keer zo'n afsluiting zien staan, met ook de wat cryptische aanduiding "afsluiting mogelijk". Die kon ik al moeilijk plaatsen, maar mogelijk was dat er dus ook een. Ik wil eigengereid gedrag van wegbeheerders die afsluitingen faken niet goedpraten, maar uiteindelijk ontstaat een eventuele lockdown ook door een bepaald soort inschatting van de navigatie-algoritmes waar ook de navigatiemakers wel eens iets zouden moeten.
-
paolie
- expressweg
- Berichten: 4806
- Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Dat is inderdaad precies wat ze doen en ook wat ze een paar maanden geleden al aankondigden te gaan doen.mavas schreef: zo 11 aug 2019, 23:31 Het is mij afgelopen zomer ook opgevallen. Het lijkt er verdacht veel op dat de Oostenrijkse wegbeheerder afsluitingen zelf invoert en zo weggebruikers om de tuin leidt.
Dat is inderdaad een nieuwe dimensie in de wereld van live verkeersinformatie. Maar zolang er adequaat en stipt gecommuniceerd wordt, zie ik hier niet zo'n groot probleem. De navigatie zal geen alternatief over bepaalde trajecten op OWN aangeven in geval van file op de snelweg, maar wel over OWN sturen indien de eindbestemming langs dat OWN gelegen is. Moet technisch mogelijk zijn, maar vergt zeer nauwkeurige invoer van informatie.Als deze trend zich doorzet met "vervalsingen" en onbetrouwbare data, dan gaat dat wel een keertje verkeerd aflopen. Je kunt dan niet meer vertrouwen op je navigatie, en dan mensen een keer op het moment dat wel klopt toch proberen om langs afsluitingen te raken.
Wil trouwens allemaal niet zeggen dat ik het eens ben met dergelijke kunstmatige beperkingen van het wegennet. Indien het OWN dusdanig vol komt te staan dat de bereikbaarheid van dorpen langs het OWN in de knel komt, moet het hoofdwegennet aangepakt worden.
-
paolie
- expressweg
- Berichten: 4806
- Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Nu ook rijverboden in de winter:
https://www.wintersport.nl/weblog/beric ... -de-winter
https://www.wintersport.nl/weblog/beric ... -de-winter
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A] Rijverboden in Tirol
De hele zomerperiode gelden er weer rijverboden op drukke reisdagen. De eerste gaat het pinksterweekend in.
Rond Innsbruck en de Brenner Autobahn: veel rijverboden. Vanwege werkzaamheden bij Innsbruck-Süd gaan er mogelijk enorme files ontstaan op de A12 en A13.

Rond Kufstein komen allerlei doseerlichten op B-wegen. Sommigen lijken mij ook een hindernis voor Tirolers.

Ten noorden van Reutte rijverboden om alles de B179 op te dwingen.

Rond Innsbruck en de Brenner Autobahn: veel rijverboden. Vanwege werkzaamheden bij Innsbruck-Süd gaan er mogelijk enorme files ontstaan op de A12 en A13.

Rond Kufstein komen allerlei doseerlichten op B-wegen. Sommigen lijken mij ook een hindernis voor Tirolers.

Ten noorden van Reutte rijverboden om alles de B179 op te dwingen.

-
mavas
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19025
- Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
- Locatie: Zuid-Kennemerland
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Wauw, wat een strenge maatregelen.
Hoop dat het doel het middel niet voorbij schiet. En die maatregelen zijn ook niet gratis.
Hoop dat het doel het middel niet voorbij schiet. En die maatregelen zijn ook niet gratis.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22112
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: [A] Rijverboden in Tirol
En wat als ik nu voor toeristisch bezoek in zo'n dorp wil zijn?
Echt, zeer onbegrijpelijk en het jaagt mensen weg.
Echt, zeer onbegrijpelijk en het jaagt mensen weg.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Ik hoop ergens dat het doel zijn middel wél voorbij schiet, en dat eens wat politieke druk ontstaat. De deelstaat Tirol doet hier maar wat, met een politiek die zich onaantastbaar waant. De Europese Unie (en de Commissie in het bijzonder) zou hier degene moeten zijn die handhaaft, maar dat proces is naar zijn aard lang, en door iedere keer de bakens een klein beetje te verzetten, stelt Tirol ook de rechtsgang weer een beetje uit. Dus laat het nu maar eens een keer zo misgaat dat de plaatselijke of landelijke politiek zijn messen slijpt.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22112
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Ik hoop dat ondernemers gaan klagen dat hun omzetten dalen vanwege het verkeer wat geweerd wordt.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6553
- Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
- Locatie: [CH]
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Allemachtig. Dit zijn wel hele uitgebreide strenge maatregelen.
Helemaal mee eens!Pino schreef: ma 23 mei 2022, 19:17 Ik hoop ergens dat het doel zijn middel wél voorbij schiet, en dat eens wat politieke druk ontstaat. De deelstaat Tirol doet hier maar wat, met een politiek die zich onaantastbaar waant. De Europese Unie (en de Commissie in het bijzonder) zou hier degene moeten zijn die handhaaft, maar dat proces is naar zijn aard lang, en door iedere keer de bakens een klein beetje te verzetten, stelt Tirol ook de rechtsgang weer een beetje uit. Dus laat het nu maar eens een keer zo misgaat dat de plaatselijke of landelijke politiek zijn messen slijpt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Terugkijkend in dit topic leken die verboden in 2019 een paniekreactie te zijn op een éénmalig incident. De rest van de zomer viel het toen best mee.
Desondanks willen ze het nu dus wel weer gaan proberen.
Je mag dus overigens wel de tol vermijden door via de B182 te rijden. Nieuw is wel dat ze daar nu ook doseerlichten hebben geplaatst.
Desondanks willen ze het nu dus wel weer gaan proberen.
Je mag dus overigens wel de tol vermijden door via de B182 te rijden. Nieuw is wel dat ze daar nu ook doseerlichten hebben geplaatst.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6553
- Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
- Locatie: [CH]
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Sommige wegafsluitingen gaan ook wel heel erg ver vind ik. Dat zelfs Rothenbrunn, Axamer Straße etc. een rijverbod krijgen voor doorgaand verkeer is toch wel ver gezocht. Mag je dan daar ook niet voor een rondje uit rondrijden? En bovendien: Wat moet je doen als je geen tolvignet hebt? Wordt je op diverse locaties gedwongen om de A12 te pakken?
Die doseringslichten rondom Kufstein (en Brenner) lijken inderdaad ook voor Tirolers zelf een hindernis te zijn. Heb er totaal geen waardering voor.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 7845
- Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31
Re: [A] Rijverboden in Tirol
-
Chrysa
- autoweg
- Berichten: 1852
- Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
- Locatie: Breda NL / Lausanne CH
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Flikten ze bij mij ook op de A14, doen ze gerust.SnarfFlevoland schreef: ma 23 mei 2022, 20:37 Wat moet je doen als je geen tolvignet hebt? Wordt je op diverse locaties gedwongen om de A12 te pakken?
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Situatie bij Innsbruck. De kop van de congestie ligt wel hoofdzakelijk bij de werkzaamheden bij Innsbruck-Süd.


-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A] Rijverboden in Tirol
https://www.tirol.gv.at/presse/meldunge ... pfingsten/
Tirol meldt dat er tijdens pinksteren 56.000 bestuurders zijn teruggewezen om het negeren van het rijverbod. Meer dan de helft hiervan was bij Reutte (meer dan 30.000). Daarna het meeste was in Innsbruck Land (rond A12/A13) met 24.000. Daarna nog 2.000 in Kufstein en 450 in Innsbruck Stadt.
Tirol meldt dat er tijdens pinksteren 56.000 bestuurders zijn teruggewezen om het negeren van het rijverbod. Meer dan de helft hiervan was bij Reutte (meer dan 30.000). Daarna het meeste was in Innsbruck Land (rond A12/A13) met 24.000. Daarna nog 2.000 in Kufstein en 450 in Innsbruck Stadt.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A] Rijverboden in Tirol
https://www.tirol.gv.at/presse/meldunge ... chverkehr/
Van 24 december tot en met 10 april gelden weer rijverboden voor doorgaand verkeer op de uitwijkroutes in de regio's Kufstein, Schwaz en Reutte.
Kennelijk geldt het niet voor de regio Innsbruck, vermoedelijk omdat het wintersportverkeer vooral op Tirol zelf is gericht en minder doorgaand naar Südtirol / Italië. In de winter zijn ook minder of geen werkzaamheden op de Brenner Autobahn die voor congestie en dus uitwijkverkeer zorgen.
Van 24 december tot en met 10 april gelden weer rijverboden voor doorgaand verkeer op de uitwijkroutes in de regio's Kufstein, Schwaz en Reutte.
Kennelijk geldt het niet voor de regio Innsbruck, vermoedelijk omdat het wintersportverkeer vooral op Tirol zelf is gericht en minder doorgaand naar Südtirol / Italië. In de winter zijn ook minder of geen werkzaamheden op de Brenner Autobahn die voor congestie en dus uitwijkverkeer zorgen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A] Rijverboden in Tirol
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6553
- Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
- Locatie: [CH]
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Pro-Tip: Voor je reis tijdens die dagen een lokaal adresje opzoeken en dat dan bij de politie aangeven, dat je daar naartoe moet. Ook al is het maar om een brief of pakketje af te geven, of bij familie/vrienden te logeren. Dat kan de politie toch niet natrekken.
Hoewel ik snap dat de lokale bevolking niet op massa's aan uitwijkverkeer zit te wachten, zijn dit gewoon openbare wegen. Dan moeten ze maar hun auto(snel)wegen uitbouwen en zorgen de problemen onder de knie te krijgen. Files zijn in het bijzonder op de B169 en B179 zo stelselmatig, dat daar andere oplossingen voor moeten komen. Je kunt nu niet al het "Ortsfremden Durchgangsverkehr" dwingen een bepaalde weg te gebruiken.
Hoewel ik snap dat de lokale bevolking niet op massa's aan uitwijkverkeer zit te wachten, zijn dit gewoon openbare wegen. Dan moeten ze maar hun auto(snel)wegen uitbouwen en zorgen de problemen onder de knie te krijgen. Files zijn in het bijzonder op de B169 en B179 zo stelselmatig, dat daar andere oplossingen voor moeten komen. Je kunt nu niet al het "Ortsfremden Durchgangsverkehr" dwingen een bepaalde weg te gebruiken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
paolie
- expressweg
- Berichten: 4806
- Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Dat zijn wel heel veel feestdagen
Belachelijke maatregelen trouwens als je het mij vraagt.
-
martwout2
- stadsweg
- Berichten: 269
- Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Ik zie dat Zillertal ook wordt genoemd. Is zo'n verbod dan ook half juni 24? We komen 15-6 aan in Maria Alm maar willen het rustig aan doen. De dag ervoor overnachten we in Silbertal om dan andere dag bij goed weer via de Silvretta te rijden en dan via Zillertal en Gerlospas naar Maria Alm. Neem toch aan dat dat geen probleem moet zijn als je dat uitlegt. Is gewoon ook 1 van de mogelijkheden richting Zell am See van die kant.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A] Rijverboden in Tirol
https://www.tirol.gv.at/meldungen/meldu ... gestartet/
Er is nu getest met dosering op de B181 Achenseestrasse, kennelijk ergens bij de Duitse grens.
Men vindt dat teveel verkeer daar op de A12 thuishoort, en dus wordt het gedoseerd / bewust opstoppingen gecreëerd. Vermoedelijk wil verkeer naar het Zillertal niet voor 30 kilometer A12 een vignet aanschaffen. Een ander probleem is de enorme congestie op de A8, A93 en A12, zodat zelfs verkeer dat dan maar wel een vignet koopt, alsnog niet sneller is via de Autobahn.
Er is nu getest met dosering op de B181 Achenseestrasse, kennelijk ergens bij de Duitse grens.
Men vindt dat teveel verkeer daar op de A12 thuishoort, en dus wordt het gedoseerd / bewust opstoppingen gecreëerd. Vermoedelijk wil verkeer naar het Zillertal niet voor 30 kilometer A12 een vignet aanschaffen. Een ander probleem is de enorme congestie op de A8, A93 en A12, zodat zelfs verkeer dat dan maar wel een vignet koopt, alsnog niet sneller is via de Autobahn.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A] Rijverboden in Tirol
De vertraging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt aan de Duitse kant; ik heb me er al vaker over verbaasd hoe zeer het verkeer weer op gang komt bij Kiefersfelden. De slechte landscaping van de A93 kan daar een rol spelen, maar ik geef toch ook de schuld aan slecht rijgedrag van Duitsers die het liefste naar hun bestemming jakkeren: meteen naar links, op het gas als de file even ophoudt. En dan ga je de grens over, gaat de maximumsnelheid naar 100 en kunnen “wir” ineens weer wel netjes rijden.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Is dit niet gewoon de oorzaak van de congestie op de A93? Ook vandaag staat de kop van de file precies hier.


-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Laatst gewijzigd door Pino op vr 23 feb 2024, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Op Street View staat deze controle Oostenrijk-in, op Oostenrijks grondgebied. Overigens staat er ook eentje Duitsland in.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Duitsland in is standaard grenscontrole van Duitsland. Lekker laten zien dat je immigratieproblematiek serieus neemt. Of er wordt weer eens een Corona-excuus of iets anders verzonnen om daar feitelijk standaard een EU-binnengrens dicht te gooien.
-
Sondermaut
- verkeersader
- Berichten: 691
- Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
- Locatie: Dordrecht
Re: [A] Rijverboden in Tirol
Tirol breekt op zijn beurt ook weer met Schengen met al zijn rijverboden voor vrachtverkeer. De gemiddelde vrachtwagenchauffeur ziet inmiddels door de bomen het bos niet meer of hij wel of niet door Oostenrijk mag rijden en gaat het erop gokken, want er is gezien de vracht op tijd ergens moet zijn geen tijd om een alternatieve route uit te zoeken. Wat Duitsland nu flikt lijkt vooral een gevalletje actie, reactie te zijn, want Covid is ook in Duitsland voor meer dan 95% van het volk passé.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A] Rijverboden in Tirol
De manier waarop de Duitsers dat binnen Schengen inkaderen is trouwens even dubieus als wat de Oostenrijkers doen met Fahrverbote. Je mag onder Schengen tijdelijke grenscontroles invoeren in uitzonderlijke omstandigheden. Daarvoor geldt ook een maximumtermijn. Wat de Duitsers doen, is aan het einde van iedere termijn een nieuwe melding doen in Brussel “de illegale immigratie is verder gestegen, we hebben een nieuwe noodsituatie, dus we claimen een nieuwe termijn.” Dat soort argumenten over nieuwe situaties is juridisch behoorlijk zwak, maar de Europese Commissie als handhaver heeft de tijd tegen zich werken. Je kunt een paar boze brieven sturen, maar als een lidstaat zijn poot stijf houdt, kost het veel tijd om een principiële uitspraak uit te lokken bij het Hof van Justitie. Dat geldt voor deze Duitse controles evenzeer als voor de Oostenrijkse Fahrverbote en iets totaal ongerelateerds als Hongaarse weigerachtigheid om ook maar iets te doen dat niet in het straatje van Orbán past.
Wat er nog een beetje doorheen loopt is dat Tirol boos is op Bayern vanwege de controles, Bayern boos is op Tirol vanwege de Fahrverbote en mede daarom niemand wil bewegen. Het enige wat ze ooit in onderling overleg gelukt is, was een gezamenlijke oproep aan de EU dat die de onderliggende problematiek maar moet oplossen.


