Afbeelding

Infrastructuur in Den Haag

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Infrastructuur in Den Haag

Bericht door Palance » di 29 jun 2021, 9:57

Basjuh1981 schreef: di 29 jun 2021, 9:35 Het blijft nog steeds geen reden om iemands auto te slopen.
Dat doet de bestuurder zelf.
Basjuh1981 schreef: di 29 jun 2021, 9:35 Vergeet niet dat deze poller er een paar weken ligt. Er zijn genoeg mensen die op niet-bijgewerkte navigatie rijden.
Je voorligger staat ook niet op een al dan niet bijgewerkte navigatie. Dan rij je er toch ook niet boven op? :?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 29 jun 2021, 10:02

Palance schreef: di 29 jun 2021, 9:57
Basjuh1981 schreef: di 29 jun 2021, 9:35 Het blijft nog steeds geen reden om iemands auto te slopen.
Dat doet de bestuurder zelf.
Basjuh1981 schreef: di 29 jun 2021, 9:35 Vergeet niet dat deze poller er een paar weken ligt. Er zijn genoeg mensen die op niet-bijgewerkte navigatie rijden.
Je voorligger staat ook niet op een al dan niet bijgewerkte navigatie. Dan rij je er toch ook niet boven op? :?
Dat doet ie dan wel zelf, maar de straf is wel erg hoog. Als je er een bekeuring voor zou krijgen, ben je met zo'n € 200,- klaar. Nu is je auto total-loss. Dan praat je over schade in de duizenden euro's.

Ik weet niet wat de reden is waarom iemand dat stukje Escamplaan inrijdt en op de poller klapt. Maar jij schijnt het te weten? :lol:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 29 jun 2021, 10:11

Basjuh1981 schreef: di 29 jun 2021, 10:02 Dat doet ie dan wel zelf, maar de straf is wel erg hoog. Als je er een bekeuring voor zou krijgen, ben je met zo'n € 200,- klaar. Nu is je auto total-loss. Dan praat je over schade in de duizenden euro's.
Schade is geen straf, ongeacht of het voor die persoon zo zou voelen.
Basjuh1981 schreef: di 29 jun 2021, 10:02Ik weet niet wat de reden is waarom iemand dat stukje Escamplaan inrijdt en op de poller klapt. Maar jij schijnt het te weten? :lol:
Volgens mij heb ik enkele posts terug aangegeven dat ik dat juist zou willen weten. Waarom schrijf je dan dat ik het wel weet?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 29 jun 2021, 10:25

Omdat je dit schreef:
Palance schreef: di 29 jun 2021, 9:57 Je voorligger staat ook niet op een al dan niet bijgewerkte navigatie. Dan rij je er toch ook niet boven op? :?
Maar misschien verkeerd geïnterpreteerd door mij.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 29 jun 2021, 10:28

Ik reageerde op je suggestie dat een oorzaak zou kunnen zijn dat een poller niet in de bijgewerkte navigatie zou staan.
Maar er staan heel veel obstakels niet in de navigatie.

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 29 jun 2021, 10:34

De aanwezigheid van een navigatie mag geen reden zijn om niet meer zelf op te letten. Het plaatsen van een overkill aan borden helpt kennelijk ook niet.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 29 jun 2021, 12:28

Basjuh1981 schreef: di 29 jun 2021, 10:25
Palance schreef: di 29 jun 2021, 9:57 Je voorligger staat ook niet op een al dan niet bijgewerkte navigatie. Dan rij je er toch ook niet boven op? :?
Maar misschien verkeerd geïnterpreteerd door mij.
Ik begreep die zin ook pas na 3 keer lezen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 29 jun 2021, 17:30

Het punt is dat sommige mensen een suggestie of speculatie beschouwen als ultieme waarheid. Daar moet je vanzelfsprekend voorzichtig in zijn. En als je ergens niet lokaal bekend bent is het makkelijk om een bord te missen, er staan zoveel vaak elkaar ogenschijnlijk tegenspreken elementen op de weg. Nu ik weer eens een paar dagen in Delft ben met de auto valt me dat dus op. Als je zou stoppen en goed kijken dan klopt het vast wel maar die tijd wordt je in het verkeer niet altijd gegeven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 29 jun 2021, 23:16

Als ik dat beeld van de dashcam bekijk.. dan lijkt het mij dat de bestuurder op 'de automatische' piloot naar het ziekenhuis rijdt.. zoals hij dat al jaren gewend is om te doen..

Nu is het verkeer, ons handelen daarin, toch vooral een kwestie van automatisme :?: . Als we vooraf bij iedere handeling moeten gaan nadenken wat we moeten doen.. schiet het niet op natuurlijk.

Ik zie op de video beelden vooral veel lichtgrijs metaal.. de poller, de palen in de middengeleider etc..
Zal dat grijs op een nat wegdek nou werkelijk goed opvallen?

In Nijmegen hebben ze een wit klinkerpad voor de poller aangebracht. (in het centrum). Als een soort geleider ernaar toe.
Wellicht is dat hier ook een optie.. dat breekt het kijkbeeld, denk ik.

Misschien is er wel een camera in de buurt die de voertuigen kan tellen welke nét op tijd gestopt zijn en achterruit terug reden om te keren?

Wellicht is dat een veelvoud tov de bestuurders die de poller daadwerkelijk ramden..
Dan is er misschien toch iets mis aan de keuze van de locatie of zichtbaarheid..??

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 30 jun 2021, 9:19

Ik denk dat er vooral iets mis gaat in het hoofd van de wegbeheerders die denken dat je straffeloos pollers kunt neerzetten in voorheen doorgaande wegen. Dan moet je ook de hele wegmarkering eromheen ook aanpassen, maar dat kost natuurlijk weer te veel geld.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 30 jun 2021, 10:52

Jeff schreef: ma 28 jun 2021, 22:23 Is dat op de plek waar in 2008 nog een bussluis lag?

Hier: https://www.google.nl/maps/@52.0549429, ... 312!8i6656
Deze bussluis is weggehaald.

Zie ook dit filmpje van iemand van FI:
Link

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 03 jul 2021, 19:02

Jasper van Kuijk had voor zijn column in de VK (in juni) een analyse van deze kwestie gemaakt, hoorde ik vanochtend bij de Taalstaat van Frits Spits.

Afbeelding

Precies wat ik ook al zei, is zijn analyse over het 'automatisme in ons gedrag'..

Voor wie zich hier afvraagt waarom mensen verkeersborden niet waarnemen: zie zijn verklaring. ;)
(..) Zeker als je veranderingen doorvoert, is het goed om te beseffen dat veel van ons gedrag routinematig is. Tijdens het autorijden gaan we in ons hoofd niet voortdurend alle verkeersregels af. En we lezen niet élk bordje. We zien niet eens elk bordje. Dat is maar goed ook, want dat zou een veel te hoge cognitieve belasting opleveren en ons uitputten. Alleen kan routinematig gedrag in een veranderde situatie tot fouten leiden, omdat we juist in die modus sneller signalen missen die aangeven dat er wat veranderd is en we uit onze routine moeten. Zoals je, als je van een iPhone naar Android overstapt, in het begin veel verkeerd kan doen, omdat het allemaal erg op elkaar lijkt, maar niet helemaal hetzelfde is. (...)
(..) Als mensen eenmaal een bepaalde routine of aanname in hun hoofd hebben zitten, moet je heel stevig ingrijpen om ze die te laten bijstellen. Als in: sirenes-en-zwaailichten-stevig.

Dus:

BESTE GEMEENTE DEN HAAG, GA ERVAN UIT DAT MENSEN NIET DE GEMEENTELIJKE WEBSITE OF STADSKRANT LEZEN. NIET ELK BORDJE ZIEN. DAT MENSEN NÉT TE VEEL OP HUN NAVIGATIE VERTROUWEN DIE ZE INDERDAAD ÉIGENLIJK HADDEN MOETEN UPDATEN. MENSEN RIJDEN OP ROUTINE EEN STRAAT IN WAAR ZE EERDER IN REDEN. EEN ONTWERP MOET ZICHZELF TER PLEKKE UITLEGGEN. EN BIJ VERANDERINGEN EXTRA HEFTIG EN HEEL DUIDELIJK. (..)
Maar goed, verkeerskundig is het dik in orde, volgens gemeente Den Haag...
(..) Nog één keer de voorlichter: ‘Het is zonde van alle schade, maar verkeerskundig klopt het wel allemaal.’ (..)
B(

Bron: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ze ... ~b9d714d0/

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 03 jul 2021, 19:05

In dat filmpje dat Basjuh postte blijkt ook dat bord :D5: veel te laat staat. Er zijn al met al wel verbeteringen denkbaar in de bebording en aanduiding.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 03 jul 2021, 19:09

^^ ^^ Ik was er gisteren. Ik moest naar het ziekenhuis (om mijn schoonmoeder te op te halen - dus niks ernstigs ;) ), maar er staan nu verkeersregelaars om de boel in "goede" banen te leiden.

Als ik naar de weginrichting kijk is er niets veranderd. Je krijgt de indruk dat het een doorgaande weg is. Dus zo gek is het niet dat mensen op de poller klappen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 03 jul 2021, 19:16

^^ dat zei Jasper ook in de uitzending.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 03 jul 2021, 19:30

^^ Ik was routinematig naar de voormalige hoofdingang bij de Leyweg gereden. Maar die parkeerplaats is weg en worden huizen gebouwd. Ik zag al bij het verkeerslicht waar ik voor linksaf stond dat de bebording was aangepast en voor de hoofdingang rechtdoor gereden moest worden, dus bij de kruising Leyweg - Escamplaan links af.

Gelukkig hadden ze op de Florence Nightingaleweg geen poller geplaatst :lol:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 03 jul 2021, 19:33

^^ zo zie je maar wat routine (gelukkig) doet.

Mensen zijn gewoontedieren, zeggen 'ze' toch ook vaak?

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 03 jul 2021, 19:33

Inderdaad. En gelukkig heb ik ook geen verkeersregelaar aangereden :lol:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 03 jul 2021, 20:52

Ik kom toch ook wel tot de conclusie dat het ontwerp gewoon niet goed is. Alles is zo vormgegeven dat er sprake is van een doorgaande hoofdrichting en dat is onterecht. Je wordt dus niet "natuurlijk" de richting opgestuurd die voor 90% van het verkeer van belang is. Je zou er dus een afbuigende weg van moeten maken door de asmarkering de hoek om te trekken, eventueel aangevuld met drie pijlen op het wegdek. En dan is het waarschijnlijk ook beter om de voorrang aan te passen, zodat de bus vanuit de sluis voorrang moet verlenen. Ook vind ik het een misser dat er alleen op de kleine lampjes van de poller wordt vertrouwd. Op het middeneiland moet gewoon een fatsoenlijke rode lamp staan die dooft op signaal van de bus. Zo'n lamp zie je al wél vanaf het kruispunt. Ook in de overige markering en borden is wel wat winst te boeken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 03 jul 2021, 20:57

Als ik het filmpje bekijk is het nog slechter dan ik dacht. De redesignborden waarvan je nooit weet of de pijl nu naar rechts of rechtdoor wijst tenzij je heel goed tuurt maken het er ook niet beter op. Daarnaast staan de verbodsborden links van de rijbaan waar ze rechts horen te staan. De gemeente laat hier naar mijn indruk forse steken vallen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 03 jul 2021, 21:29

Wellicht is het een oplossing om ter plekke van die poller ook een VRI neer te zetten. Ook al rijden mensen op de automatische piloot, voor een rood licht zal over het algemeen altijd gestopt worden. Bij veel andere pollers staan trouwens al verkeerslichten.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 03 jul 2021, 21:36

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 03 jul 2021, 21:54

^^ Met een fatsoenlijk verkeerslicht, of een enkele rode lamp zoals ik noemde, heb je als doorrijder amper recht van spreken meer.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 04 jul 2021, 9:44

Meestal helpt een felle tekstkar de eerste maand ook wel. Maar ook daar moet worden gewaakt voor wildgroei waardoor het niet meer opvalt.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » zo 04 jul 2021, 11:04

In Zwolle hebben ze die pollers weggehaald na aanrijdingen, en camera's er voor terug geplaatst..
Is dat geen optie op die locatie in Den Haag? :)

Afbeelding

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » zo 04 jul 2021, 11:18

We hebben in Den Haag al genoeg camera's ;)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 04 jul 2021, 12:48

^^ waar niet, tegenwoordig..

Steeds engere situatie aan het worden, vind ik.

(en ja, aan de andere kant kijk ik ook de filmpjes die met die camera's worden opgenomen :( )

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 20 jul 2021, 17:03

CasablancaMarocco schreef: zo 04 jul 2021, 11:04 In Zwolle hebben ze die pollers weggehaald na aanrijdingen, en camera's er voor terug geplaatst..
Is dat geen optie op die locatie in Den Haag? :)

Afbeelding
Wat een onzin is die geslotenverklaring voor motorfietsers. Een motorfietser mag hier gewoon afstappen, met zijn motor over de stoep lopen, en daarna weer opstappen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 20 jul 2021, 17:24

Maar hoeveel borden etc. moeten er geplaatst worden voor de boodschap overkomt? :roll:

Mensen kijken alleen naar hun eventueel verouderde navigatie en de rest schijnt niet meer relevant te zijn ofzo.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 23 jul 2021, 6:25

^^
De weg is dan ook wel zo vormgegeven dat het in alles uitstraalt dat je hier gewoon door kunt rijden.