[A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door captain007 » do 04 apr 2019, 11:14

Ik zie het nut van een snelweg Oss - Tiel in elk geval niet als oplossend vermogen voor de A2 of A50 problematiek. En daarnaast ga je dan ook nog aansluiten op een A15 die al aan zijn capaciteit zit. Ik denk dus dat uiteindelijk al gauw weer getrechterd kan worden binnen het gestelde budget en opgave dat we bij verbreding op het wegvak Empel - Deil komen. Ik vraag mij daarnaast af of dan ook niet het wegvak Deil - Everdingen aangepakt moet worden. Dat wegvak zit in de spits ook aan zijn capaciteit (ochtend -> Utrecht, middag -> 's-Hertogenbosch) met nu al vertragingstijden van 15 minuten standaard. Dit laatste kan dan overigens relatief goedkoop, omdat vrijwel overal ruimtereservering aanwezig is.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Kaaiman » do 04 apr 2019, 11:25

Oss - Tiel heeft mijns inziens alleen echt nut als dit Oss - Tiel - Veenendaal - Putten zou worden, in combinatie met een integrale verbreding van de A28 Amersfoort - Zwolle en bij voorkeur verdubbeling van de A1 door 't Gooi.

Maar goed, als je zo grootschalig gaat denken, dan zou je ook de N267 nog kunnen verdubbelen en doortrekken tot Hardinxveld, al dan niet in combinatie met een verbrede A15. Of bij Tiel een doortrekking naar Amersfoort, zoals het oude plan van 1966, in plaats van een koppeling aan de A30.

Met vergroting van het nut van die verbindingen door de A77 door te trekken naar Uden in combinatie met de zuidwestelijke Bossche snelwegring. ;)

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5778
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Schelpenpaadje » do 04 apr 2019, 12:01

^^ Ik denk dat in bovenstaand scenario het deel Barneveld-Putten weinig toevoegt.

De grootste stappen maak je al door de verbinding met de A12 en de A1, waarbij je voor de laatste kunt meeliften op de al bestaande A30.
Voor verkeer vanaf Zwolle kun je makkelijker de A50 Zwolle-Apeldoorn(-Arnhem) verbreden, wat vervolgens de A50 kan blijven volgen of bij Ede instappen op de weg die je voorstelt.

Als je Barneveld-Putten aan wilt leggen dan kun je dat deel veel beter benutten met een doortrekking tot Almere. Dan leidt je een veel grotere verkeersstroom om de drukke provincie Utrecht heen. Dit biedt ook verlichting voor de A1 door het Gooi. Ach, als geld en het landschap toch eens geen rol speelden... ;)

RikB
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door RikB » do 04 apr 2019, 13:22

^^ dan wordt het dus Barneveld-Nijkerk-A27 in de polders.
Sowieso denk ik dat het verstandig is wat extra verbindingen aan te leggen dan alleen maar verbreden. Bij een ongeluk is er dan een alternatief.
Maar ja, de impact op het landschap. Misschien standaard tunnels boren (zonder doseer systeem graag ;) )?

Overigens, is de lengte van een boortunnel na een tijdje beperkend?
En wat is nu het echte prijsverschil tussen boren en halfverdiept/overkapt/geluidsschermen etc? bijvoorbeeld een zuid-as-dok, mega duur, maar geen nieuwe geboorde tunnel, dat is toch een gemiste kans?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5778
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Schelpenpaadje » do 04 apr 2019, 13:54

We dwalen nu wel heel erg af, maar het interessante aan boortunnels is dat ze juist relatief flink goedkoper worden naarmate je ze langer maakt. Eén van de redenen waarom ze op korte stedelijke trajecten, zoals het Zuidasdok, niet worden toegepast. Ik denk niet dat er echt een beperking is qua lengte. Wel worden tijdens de bouw de aan- en afvoerlijnen naar mate je verder moet boren een stuk langer.

Als het aanleggen van delen van zo'n A30+ op conventionele wijze financieel al een brug te ver is, dan verwacht ik niet dat lange boortunnels het verschil gaan maken :mrgreen:

RikB
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door RikB » do 04 apr 2019, 14:22

Als daarmee een dure wegverbreding elders (de A2?) wordt uitgespaard, maak je het netwerk robuster voor vergelijkbare kosten.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door captain007 » do 04 apr 2019, 15:50

^^ Als het gestelde budget rond de 800 miljoen ligt weet jij eigenlijk al dat alleen verbreding een optie is. Een nieuwe snelweg kost al gauw meer en zeker als je daar tunnels in gaat leggen. Ze hebben deze varianten gewoon alleen op tafel gelegd om te laten zien dat er andere opties overwogen zijn, maar dat die niet kosteneffectief zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » do 04 apr 2019, 17:03

captain007 schreef: do 04 apr 2019, 11:14 Ik vraag mij daarnaast af of dan ook niet het wegvak Deil - Everdingen aangepakt moet worden. Dat wegvak zit in de spits ook aan zijn capaciteit (ochtend -> Utrecht, middag -> 's-Hertogenbosch) met nu al vertragingstijden van 15 minuten standaard. Dit laatste kan dan overigens relatief goedkoop, omdat vrijwel overal ruimtereservering aanwezig is.
Het probleem van Everdingen - Deil lijkt wel te zijn dat de capaciteit op de A2 ten zuiden van Deil niet voldoende is (en vaak terugslag van incidenten op de A15). De verkeersintensiteiten op het 2x3 deel tussen Deil en Empel zijn zelfs iets hoger dan op het 2x4 deel tussen Everdingen en Deil.

17:00 uur
Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5778
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Schelpenpaadje » do 04 apr 2019, 17:25

captain007 schreef: do 04 apr 2019, 15:50 Als het gestelde budget rond de 800 miljoen ligt weet jij eigenlijk al dat alleen verbreding een optie is. Een nieuwe snelweg kost al gauw meer en zeker als je daar tunnels in gaat leggen. Ze hebben deze varianten gewoon alleen op tafel gelegd om te laten zien dat er andere opties overwogen zijn, maar dat die niet kosteneffectief zijn.
Mogelijk heb jij het niet zo bedoeld, maar ik voel toch de neiging stil te staan bij het woordje 'kosteneffectief' dat je in dit soort rapporten vaak ziet opduiken. Dit begrip moet niet worden verward met 'budgetconform'.

Als er maar 800 miljoen beschikbaar is dan sluit dat nog niet uit dat een duurder alternatief toch eenzelfde of betere kosteneffectiviteit heeft. Voor kosteneffectiviteit zou je alle opbrengsten moeten meerekenen. Ook die buiten de scope van het project vallen en waarvoor mogelijk elders kan worden bespaard of budget vandaan gehaald kan worden. In dit voorbeeld o.a. de voordelen voor de A50 en rondom Utrecht.

Door bij dit soort afwegingen alleen binnen de scope van het project te kijken heeft het opwaarderen van bestaande wegen een natuurlijke voorkeur ten opzichte van nieuwe trajecten. Dat er rondom 's-Hertogenbosch al iets verder wordt gekeken is op zich positief, hoe kansloos het misschien ook is :top:

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Piles » di 23 apr 2019, 21:21

De laatste weken is in de verbindingsboog A2 vanaf Nieuwegein naar A12 richting Woerden de linkerrijstrook dicht. Met daardoor nog meer terugslag op de A2... Iemand enig idee waarom en hoe lang?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » vr 26 apr 2019, 10:22

De A2 gaat ook twee weekenden dicht voor onderhoud.
Rijkswaterstaat schreef:A2: weekendafsluiting tussen knooppunt Deil en knooppunt Empel (richting ‘s-Hertogenbosch); 10-13 en 17-20 mei 2019

Rijkswaterstaat voert van vrijdag 10 mei 21.00 uur tot maandag 13 mei 2019 06.00 uur en van vrijdag 17 mei 21.00 uur tot maandag 20 mei 2019 06.00 uur onderhoud uit aan het asfalt van de snelweg A2. Hierdoor is de A2 tussen knooppunt Deil en knooppunt Empel in de richting van 's-Hertogenbosch afgesloten voor al het verkeer.

Deze werkzaamheden betreffen onderhoudswerkzaamheden die horen tot het Variabel Onderhoudscontract dat Rijkswaterstaat laat uitvoeren. Het betreft regulier onderhoud dat wegennet, viaducten, bruggen en tunnels periodiek nodig hebben, zoals asfaltering, vervangen van voegovergangen en onderhoud aan de vangrail. Met als doel een vlotte en veilige doorstroming voor de weggebruiker.
Dat zal wel de nodige hinder opleveren, vooral op de A27.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door mavas » vr 26 apr 2019, 10:28

En in dat 2e weekend zijn ze ook bezig tussen Holendrecht en Maarssen...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door martwout2 » za 13 jul 2019, 14:32

Projectgroep wil uitbreiding A2 rond Deil: https://www.bd.nl/den-bosch-vught/oplos ... oogle.com/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » za 13 jul 2019, 14:39

Interessant artikel. Zoals wel verwacht vallen wilde plannen als alternatieve bruggen af en stuurt men aan op een verbreding van de A2 naar 2x4 / 2x5, een reconstructie van het knooppunt Deil en wellicht ook een verbreding van de A2 tot aan knooppunt Vught.

In zo'n scenario is het altijd het meest zinvol om te investeren daar waar nu al het meeste verkeer rijdt: de A2. Regionale verbindingen kunnen nuttig zijn, maar kosten erg veel en trekt maar een heel klein beetje verkeer van de A2 aan. Dan heb je een dure brug terwijl de problemen op de A2 amper minder worden.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1424
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Steyn_E » za 13 jul 2019, 17:19

Het is ook niet alsof er op dit traject nog andere mogelijkheden zijn; voor elke capaciteitsuitbreiding zijn hoe dan ook nieuwe bruggen nodig. Wat mij betreft ook terecht om dan meteen naar 2x5 te kijken en daar in ieder geval op voor te bereiden. 4x3 stroken op de ring van Den Bosch gaat in ieder geval ook helpen, zeker de parallelbanen zitten overvol vanwege de incomplete knooppunten met de A59. Die toevoegen zou ook kunnen helpen maar lijkt me erg lastig (zo niet onmogelijk) in te passen.

Wel hoop ik dat er een échte kopie gebouwd wordt bij Zaltbommel; de Martinus Nijhoffbrug is één van de mooiste bruggen in Nederland wat mij betreft en verdient een betere tweelingbroer dan de Tacitusbrug. Gelukkig was hier al rekening gehouden met de aanleg van een broertje en zitten hier de tuien aan de buitenzijde van het rijdek in plaats van in het midden (dus de keuze voor een ander ontwerp bij Arnhem is begrijpelijk, alleen het verschillende aantal tuien blijft jammer).

Het is nu te hopen dat ook de randweg Eindhoven naar 4x3 gaat en er ook bij Ravenstein een extra brug komt, is het eindelijk weer eens mogelijk om hier in de regio ergens op tijd te komen.

kees
expressweg
Berichten: 3406
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door kees » di 16 jul 2019, 13:16

Vandaag in de krant, misschien interessant?
https://www.bd.nl/bommelerwaard/een-bre ... ~ad10be86/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » di 16 jul 2019, 18:23

Het artikel leest een beetje als wat hobbywerk of persoonlijke mening/inschatting van de journalist in plaats van verslaglegging van de stuurgroep.

Het item luchtkwaliteit heb ik nader bekeken en er zitten markante verschillen tussen de concentraties langs de west- en oostkant van de A2. Op rekenpunten die even ver van de rijbaan liggen scoort de oostbaan veel slechter (30-35 µg/m³) dan de westbaan (25 µg/m³) op het item NO2 (het voldoet daarbij dan wel aan de grenswaarde). Dit is ongebruikelijk. In het model van de NSL wordt voor de oostbaan (richting noorden) een 5 keer zo hoge factor stagnatie ingebracht dan op de westbaan (richting zuiden), wat resulteert in hogere NO2 waardes aan die kant. Ik betwijfel of dat reëel is, er is in het verleden wel gebleken dat het NSL soms invoerfouten heeft. Het is iets dat in een MER nader bekeken zal worden.

De data is hier in te zien: https://www.nsl-monitoring.nl/viewer/#

kees
expressweg
Berichten: 3406
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door kees » di 16 jul 2019, 19:13

Zou het kunnen zijn dat er in de rekenmodellen rekening mee wordt gehouden dat er in Nederland voornamelijk sprake is van westenwind?
En de stagnatie zit op dit moment voornamelijk in noordelijke richting. MIsschien hebben ze dat meegenomen in de berekeningen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » di 16 jul 2019, 19:19

De rekenmodellen houden inderdaad rekening met de meteorologie (en dus de heersende windrichting). Maar dat verklaart niet zó'n groot verschil, in de input lijkt dat te komen door het verschil in de factor stagnatie. Ter vergelijking: op de A27 bij Gorinchem zijn de waardes NO2 per rijbaan nagenoeg gelijk en daar is een vergelijkbare windsituatie.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Berrychello » di 16 jul 2019, 19:33

Toch nog best wat brede stukken snelweg in NL, al dan niet met een blokmarkering er tussen.
Het viel mij op dat rijstrook 1 niet direct na de samenvoeging HRB en PRB invoegt, daar zit best nog een afstand tussen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 17 jul 2019, 20:24

Op welk bericht reageer je, Berrychello?

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Piles » wo 17 jul 2019, 20:36

^^ ik denk die in het andere A2-topic: viewtopic.php?p=1057278#p1057278 ;)

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Berrychello » di 23 jul 2019, 19:18

Huh excuus, daar is iets nogal mis gegaan!

Over de A2 bij Zaltbommel: is de capaciteit van de brug het probleem, of het weven tussen de A15 en afslag Waardenburg in zuidelijke richting? Je ziet daarbij dat iedereen in de eerste meter wil wisselen terwijl er nog een kilometer lang de mogelijkheid is. Dat stroopt het verkeer ook enorm op. Ik kom er gelukkig weinig tot nooit in de spits, maar het zou een issue kunnen zijn?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 23 jul 2019, 19:24

Het is een combinatie van factoren. Voor een wegvak met 2x3 rijstroken zitten de aantallen voertuigen al meerdere jaren tegen het maximum. Daar helpt niet bij dat de brug als smal ervaren wordt, het doorzicht is niet optimaal vanwege hellingen en bochten.

Plus dat de 3 opritten voor een onrustig beeld zorgen met rijstrookwisselingen.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Nahoj » vr 26 jul 2019, 21:13

waldo79 schreef: di 23 jul 2019, 19:24 Het is een combinatie van factoren. Voor een wegvak met 2x3 rijstroken zitten de aantallen voertuigen al meerdere jaren tegen het maximum. Daar helpt niet bij dat de brug als smal ervaren wordt, het doorzicht is niet optimaal vanwege hellingen en bochten.

Plus dat de 3 opritten voor een onrustig beeld zorgen met rijstrookwisselingen.
Dan kom je dus uit bij het werken met een parallelrijbaan of het schrappen van een aansluiting. Dat laatste lijkt mij tussen de Maas en de Waal niet wenselijk, dan hou je nog maar 1 aansluiting over waardoor je bij een calamiteit geen korte omrij mogelijk hebt. Het werken met een 2-3-3-2 of 2-2-2-2 oplossing vraagt echter weer beduidend meer ruimte dan 2x4 of 2x5. Ruimte die daar op een aantal plekken al schaars is. Mij zal het benieuwen waar men uiteindelijk mee gaat komen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 27 jul 2019, 8:25

Laat ik het zo stellen: ik kom helemaal nergens op uit. Meestal ga ik er fluitend langs met de trein :write:

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Piles » di 27 aug 2019, 15:48

Vrijdagnacht is de A2 in noordelijke richting dicht, om de Diefdijk-waterkering te testen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Via » do 29 aug 2019, 6:58

https://www.mirta2deilvught.nl/mirt-ver ... 94859.aspx

Opvallende zaken zijn de optie om aansluiting Rosmalen in knp. Empel te verweven en de optie de parallelbanen bij Den Bosch te verbreden naar 2x3 i.c.m. 80 km/h waarbij de vluchtstroken vervallen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Basjuh1981 » do 29 aug 2019, 7:25

80? Serieus? :nuts:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Kaaiman » do 29 aug 2019, 9:01

Het benutten van de vluchtstroken voor een 3e rijstrook en het verlagen van de maximumsnelheid om die reden is wel realistisch, maar mijns inziens niet gewenst. Het gaat niet om een parallelbaan voor alleen lokale ontsluiting zoals bij de Ring-Zuid van Utrecht en de Randweg Eindhoven, maar om een nationale ontsluiting. De beide takken A59, nationale stroomweg, zijn immers alleen bereikbaar via de parallelbanen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie