[A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg

Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Bericht door kees » za 18 sep 2021, 16:11

^^
Ik had het over de situatie bij kp Deil, niet bij kp Empel of kp Vught.
Maar idd, ik wilde laatst van de HRB op de Ring Den Bosch naar afslag Sint MIchielsgestel en dat is idd eigenlijk te gevaarlijk als je van de HRB afkomt.
De combinatie Maasbrug en de splitsing van kp Empel er direct achter is idd erg tricky. Ben blij dat ze de parallelrijbaanstructuur over de brug door gaan trekken als je de plannen ziet. Ik zit meestal al op de rechterrijstrook te kachelen (vanwege dat vrachtwageneffect die er op de brug ineens achterkomen dat ze op moeten schuiven),maar je ziet idd vaak genoeg mensen links voorbij vliegen die op het allerlaatst diagonaal de afslag naar de PRB willen nemen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 18 sep 2021, 16:13

Steyn_E schreef: za 18 sep 2021, 15:54 ^^
Die parallelbaansplitsing richting het zuiden is echt botte ellende. Vrachtwagens die al aan de noordkant van de brug op de middelste strook rijden omdat ze naar de HRB willen, auto’s die niet naar rechts opschuiven waar de extra rijstrook erbij komt aan de zuidkant (zonder dat er iemand is om in te halen), (..)Probeer dan nog maar eens van rijstrook 2 naar 3 te komen ter hoogte van de blokmarkering. Vaak ontkom je er daar ook niet aan om veel te vroeg voorgesorteerde vrachtwagens rechts in te halen als je naar de PRB wil.

Op knooppunt Vught heb je datzelfde gezeik met vrachtwagens die niet naar rechts willen, zodat je die vaak rechts in moet halen als je naar de A65 wil. Dat weefvak is eigenlijk gewoon te kort; het betreft een langzame klaverlus en je moet twee rijstroken naar links om de A2 te volgen (tussen een muur van vrachtwagens) (..)
Maar, dát rechts er aan voorbij gaan is juist prima, vind ik dan. Ja, de wetgever vindt wat anders.
Maar, uiteindelijk is het soepeler dan dat vrachtwagens op het laatste moment, dus de brug al gepasseerd, nóg even naar de HRB willen. Dat is dan gewoon te laat.

Zelfde heb ik vaak met Taciticusbrug in de A50 als ik naar Oss moet vanaf Arnhem. Begint al met een vrachtwagens die snelheid brug op verliezen.. waardoor ik al op rijstrook 3 ga rijden met m'n 7 tonner ... en dan kan ik wel wachten op eventueel vrachtverkeer dat ook naar Oss wil en wil opschuiven... maar daar wordt de doorstroming niet beter van als ik dan gas terug moet nemen. Dus, ik schuif regelmatig op de brug al naar rijstrook 2.. en wie naar Nijmegen of Druten wil, ga er maar tussendoor. Prima. :top:

Ik heb ook weleens na de brug van rijstrook 4 naar 2 proberen op te schuiven.. maar dat kan linke soep zijn als er net aanstormend verkeer door de bocht komt gezet.. wanneer ik wacht tot het rechte gedeelte.. dan kom je al vrij snel bij de (verplichte) rijrichtingspijlen.. waardoor je al niet meer mag uitvoegen naar links.. :evil:

Wát ik dan wel doe als ik naar Nijmegen moet en op rijstrook 4 blijf rijden.. is na de brug al mijn knipper naar rechts aan te doen (en weer uit als ik de wegwijzer passeer). Dan weet het achterop komend personenwagenverkeer in ieder geval dat ik rechts blijf en niet een poging tot uitvoegen naar links zal ondernemen.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 18 sep 2021, 16:40

Rechts er voorbij is gewoon toegestaan in geval van blokmarkering of bij filevorming. Neem aan dat jou omschreven situaties zich voordoen bij filevorming.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 18 sep 2021, 16:49

^^^ Nee, gewoon rijdend met 85 / 90 km/h en geen blokmarkering.. Die blokmarkering zit er veels te laat op.. en dan al in combinatie met de richtingspijlen.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 18 sep 2021, 17:04

Ik ben gewend om van strook te wisselen waar de blokmarkering begint, dat is normaal gesproken vroeg zat.
Richtingspijlen op het wegdek zouden eigenlijk bij het portaal met beslissingswegwijzer moeten beginnen, dat is nl bij een normale uitvoeger ook het geval. En niet onder de portaalborden met xxx meter aanduiding.
Dus eerst een stuk met blokmarkering en zonder richtingspijlen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 18 sep 2021, 17:33

^^ Hoe de combinatie van bewegwijzering, wegdekpijlen en blokmarkering is uitgewerkt varieert helaas nogal.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 18 sep 2021, 17:38

Jackbauer1350 schreef: za 18 sep 2021, 17:04 Ik ben gewend om van strook te wisselen waar de blokmarkering begint, dat is normaal gesproken vroeg zat.
(..)
Met een personenwagen op personenwagen snelheid is dat misschien ook wel zo.. met langzamer verkeer en meer ruimte (al ben ik niet zo lang) een 'gedoe' soms om aankomend verkeer niet al te zeer te hinderen.. soms is er een gat in de aankomende stroom van auto's.. waar je dus mooi in kan voegen maar is dat gat er iets eerder dan de blokmarkering. Heb ik op de A12 rond Arnhem nog weleens mee te maken.

Waarbij je dan nog weleens 'de pech' hebt dat er tóch een personenwagen van achter de auto opduikt én besloten heeft in datzelfde gat te willen rijden als dat ik net gekozen had.. :kwaad:

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 18 sep 2021, 18:03

^^ O, het is meer dat begin blokmarkering gewoon als natuurlijk punt aanvoelt om in normale situaties daar de voorsorteeraktie in te zetten.
Maar als een bepaalde situatie het vraagt of het beter uitkomt doe ik het ook eerder.
Het is meer dat het bij naar links voorsorteren, wanneer je dat heel veel eerder doet, al snel onnodig links rijden wordt.
Het bekende net na knp Zaandam al naar/op de middenstrook gaan/blijven vanwege knp Coenplein 4 km verderop.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 sep 2021, 18:11

Als je dit zo ziet lijken de files op de A2 vanaf Everdingen eigenlijk hun bron te hebben op het deel na Deil (wat men dus wil gaan verbreden). Van alle snelwegen die de laatste 10-15 jaar verbreed zijn is dit stuk A2 ook het voornaamste traject dat nog veel congestie heeft.

Afbeelding

Piles
autoweg

Bericht door Piles » ma 27 sep 2021, 18:14

Als je zo de A27 ziet zou je denken dat de A12 al dicht is... maar dat komt nog :shutup:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 27 sep 2021, 18:34

Was er niet zo’n PBL-rapport dat suggereerde dat investeringen in nieuwe infrastructuur niet meer nodig waren? :emo:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 12 okt 2021, 16:22

Chris schreef: ma 27 sep 2021, 18:11 Als je dit zo ziet lijken de files op de A2 vanaf Everdingen eigenlijk hun bron te hebben op het deel na Deil (wat men dus wil gaan verbreden).
De hoofdrijbaan loopt altijd vast bij het weefvak van de aansluiting Waardenburg. Dat is overbelast, want de drie rijstroken van de A2 zitten daar al vol en daar moet een bak aan verkeer vanaf de A15 bij. Combineer dat nog met een helling (en dus mensen die geen gas bij geven en zo terugvallen in snelheid tot pakweg 70/80) en nog een oprit daarna en het recept voor congestie is compleet. Toen ik tot pakweg 1,5 jaar geleden nog dagelijks naar Utrecht pendelde zag ik overigens in de ochtend ook wel congestie richting het noorden. Maar daar is het meestal toch knooppunt Everdingen waar het wisselen van rijstroken te veel druk kan geven (zeker als de A27 vast staat inclusief verbindingsboog vanaf de A2). En die congestie staat niet in verhouding tot die naar het zuiden. Die file richting het zuiden stond er overigens pre-corona ook in de ochtendspits, maar dan is het aanbod een stuk lager en staat het meestal enkel tussen Beesd en Waardenburg stil.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 12 okt 2021, 16:32

Met een beetje pech loopt het hele deel ten zuiden van Oudenrijn stroef door de afknijping bij knooppunt Deil.

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 13 okt 2021, 22:29

Datzelfde geldt voor afrit Kerkdriel vanuit het zuiden.
Gisterenochtend stond er voor het eerst sinds tijden weer een file en 's avonds staat er weer een file op de parallelbaan die terugslaat tot afrit Sint-Michielsgestel. Old times are coming back.