[A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: [A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch
De gemeente 's-Hertogenbosch geeft zelf ook aan dat ze verkeerssituaties aanpassen als onveiligheid ervaren wordt, zelfs al voldoen ze aan de richtlijnen. En dan hebben we het over een overheidsorganisatie, die een sluitende begroting moet hebben en niet met begrotingstekorten mag werken.
Dit is een situatie, die niet aan de huidige richtlijnen voldoet en waar een zeer ernstig ongeluk is gebeurd, dat onbegrijpelijkerwijs door niemand lijkt te zijn waargenomen, maar achteraf wel een enorme impact heeft, en een gevoel van verkeersonveiligheid teweegbrengt
Dit is een situatie, die niet aan de huidige richtlijnen voldoet en waar een zeer ernstig ongeluk is gebeurd, dat onbegrijpelijkerwijs door niemand lijkt te zijn waargenomen, maar achteraf wel een enorme impact heeft, en een gevoel van verkeersonveiligheid teweegbrengt
Laatst gewijzigd door kees op vr 28 apr 2023, 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Wegnummerfotograaf
Nadat het kalf verdronken is, moet de ezel zich tweemaal aan dezelfde steen stoten voordat de put gedempt wordt.Snelwegfreak schreef: ↑za 10 dec 2022, 8:55 we zien dat er veel doden vallen op X manier, wat kunnen we doen om dat aantal te verminderen? Maatregel A.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
Ik zat ook al te denken aan een nieuw spreekwoord 'Als het kalf verdronken is, is het blijkbaar te duur geworden om de put te dempen'.harry schreef: ↑vr 28 apr 2023, 12:47Nadat het kalf verdronken is, moet de ezel zich tweemaal aan dezelfde steen stoten voordat de put gedempt wordt.Snelwegfreak schreef: ↑za 10 dec 2022, 8:55 we zien dat er veel doden vallen op X manier, wat kunnen we doen om dat aantal te verminderen? Maatregel A.
-
- 2x2 autosnelweg
Los van de juridische afweging is er ook een maatschappelijke.
De kans is kleiner dan marginaal, maar stel dat hier een vergelijkbaar ongeluk plaatsvindt. Hoe leg je dan aan de nabestaanden van de slachtoffers uit dat RWS juist heeft gehandeld door op basis van de richtlijnen niet alsnog die vangrail te plaatsen
Helaas kunnen we niet alle ongevallen en verkeersslachtoffers voorkomen. Maar in een situatie waarin er al doden zijn gevallen, met veel maatschappelijke aandacht als gevolg, zou een wegbeheerder niet alleen naar richtlijnen moeten kijken.
De kans is kleiner dan marginaal, maar stel dat hier een vergelijkbaar ongeluk plaatsvindt. Hoe leg je dan aan de nabestaanden van de slachtoffers uit dat RWS juist heeft gehandeld door op basis van de richtlijnen niet alsnog die vangrail te plaatsen

Helaas kunnen we niet alle ongevallen en verkeersslachtoffers voorkomen. Maar in een situatie waarin er al doden zijn gevallen, met veel maatschappelijke aandacht als gevolg, zou een wegbeheerder niet alleen naar richtlijnen moeten kijken.
-
- Wegnummerfotograaf
RWS heeft het ongeluk niet veroorzaakt.Schelpenpaadje schreef: ↑vr 28 apr 2023, 12:53 Hoe leg je dan aan de nabestaanden van de slachtoffers uit dat RWS juist heeft gehandeld
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg

Stel hier vliegt morgen opnieuw een auto van het talud met terminale gevolgen. RWS heeft dat ongeluk dan niet veroorzaakt, maar wel zal de maatschappelijke vraag opnieuw opkomen of RWS na het vorige ongeluk niet (ondanks de richtlijnen) een vangrail had moeten plaatsen.
Geleiderails voorkomen geen ongelukken. En er zijn vast een hoop andere plekken waar geleiderails slachtoffers kunnen voorkomen terwijl ze er volgens de richtlijnen niet hoeven te staan. Dat is onvermijdelijk. In deze specifieke situatie heeft heel Nederland gezien wat er kán gebeuren. En kampen nabestaanden dagelijks met de gevolgen daarvan. Als zoiets hier opnieuw gebeurt is het onverteerbaar dat daar geen lering uit is getrokken.
-
- zandpaadje
Een paar jaar terug is aan de rechterkant van de bewuste bocht de geleiderail ook doorgetrokken,
terwijl deze ook eerst onderbroken was, dus waarom zou dit dan aan de linkerkant niet kunnen?
terwijl deze ook eerst onderbroken was, dus waarom zou dit dan aan de linkerkant niet kunnen?
-
- expressweg
Een maand geleden is met een andere auto hetzelfde overkomen. Die mensen waren gelukkig in staat om er zelf uit te klimmen.Schelpenpaadje schreef: ↑vr 28 apr 2023, 12:53 Los van de juridische afweging is er ook een maatschappelijke.
De kans is kleiner dan marginaal, maar stel dat hier een vergelijkbaar ongeluk plaatsvindt.
Jij suggereert dus dat er eerst opnieuw doden moeten vallen, voordat een 'vergelijkbaar ongeluk' plaatsvindt.
Je gaat meters naar beneden en belandt in een waterpoel, al dan niet op zijn kop.
Op die plek is het logischer dat je uit de bocht vliegt dan de bocht te krap neemt, dus ik vind het Double M onbegrijpelijk dat de geleiderail aan de binnenkant doorgetrokken is, en dat er nu moeilijk wordt gedaan over het doortrekken aan de buitenkant van de bocht.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
https://goo.gl/maps/SPWsD7PN7LWmzbEV6
Er is ook nauwelijks een redresseerstrook aan de linkerkant van de rijbaan. Het is gewoon geen vergevingsgezinde weg. Ik vrees dat hier ook opnieuw te veel is gekeken naar 'hoe mooi het er uitziet' dan in hoeverre dit praktisch veilig is. Zelf vind ik het geen extreem krappe bocht, maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer je net een langzame vrachtwagen aan het inhalen bent, die wellicht ook wat naar links zwenkt je in de linkerberm terecht kan komen.
Er is ook nauwelijks een redresseerstrook aan de linkerkant van de rijbaan. Het is gewoon geen vergevingsgezinde weg. Ik vrees dat hier ook opnieuw te veel is gekeken naar 'hoe mooi het er uitziet' dan in hoeverre dit praktisch veilig is. Zelf vind ik het geen extreem krappe bocht, maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer je net een langzame vrachtwagen aan het inhalen bent, die wellicht ook wat naar links zwenkt je in de linkerberm terecht kan komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Het Brabants Dagblad is er flink druk mee bezig. https://www.bd.nl/den-bosch/waarom-is-e ... ~a42d067a/
https://www.bd.nl/den-bosch/waarom-is-e ... ~a42d067a/
https://www.bd.nl/den-bosch/waarom-is-e ... ~a42d067a/
-
- expressweg
Als Harbers en Rijjkswaterstaat het nu nog niet begrijpen.....
https://www.bd.nl/den-bosch/weer-een-au ... ~a67e46b5/
https://www.bd.nl/den-bosch/weer-een-au ... ~a67e46b5/
-
- autoweg

Ik ben wel benieuwd waaróm die auto dan in het water beland.
Afleiding?
Schrikreactie?
-
- Moderator
Ik denk dat je de kwestie breder moet trekken dan deze locatie, maar afwegen of de richtlijnen eigenlijk wel afdoende zijn. Er vliegen overal in Nederland auto's in het water langs autosnelwegen. Het meeste daarvan haalt het landelijke nieuws niet.
In Nederland zijn we best wel spaarzaam met het plaatsen van geleiderails in vergelijking met veel andere Europese landen, waar geleiderails langs autosnelwegen min of meer continu geplaatst worden, over de volledige weglengte. Het is nog niet eens zo lang geleden dat we het debacle hadden met de portaalvoeten die niet afgeschermd waren omdat het volgens de toenmalige richtlijnen voldeed.
Er is toen door de politiek geld beschikbaar gesteld om meer geleiderails te plaatsen, als ik mij herinner na een CDA motie. Zoiets zou nu weer kunnen gebeuren, maar als het volgens de richtlijnen voldoet, kan daar nog steeds van gezegd worden dat het niet nodig is. Maar als minister moet je dan wel sterk staan, zeker omdat dit soort besluitvorming wellicht meer onder druk van emotie dan feiten wordt gemaakt.
Vanwege het terugketsgevaar (en dus gevaar voor derden) kan volgens mij ook besloten worden om juist geen geleiderails te plaatsen.
In Nederland zijn we best wel spaarzaam met het plaatsen van geleiderails in vergelijking met veel andere Europese landen, waar geleiderails langs autosnelwegen min of meer continu geplaatst worden, over de volledige weglengte. Het is nog niet eens zo lang geleden dat we het debacle hadden met de portaalvoeten die niet afgeschermd waren omdat het volgens de toenmalige richtlijnen voldeed.
Er is toen door de politiek geld beschikbaar gesteld om meer geleiderails te plaatsen, als ik mij herinner na een CDA motie. Zoiets zou nu weer kunnen gebeuren, maar als het volgens de richtlijnen voldoet, kan daar nog steeds van gezegd worden dat het niet nodig is. Maar als minister moet je dan wel sterk staan, zeker omdat dit soort besluitvorming wellicht meer onder druk van emotie dan feiten wordt gemaakt.
Vanwege het terugketsgevaar (en dus gevaar voor derden) kan volgens mij ook besloten worden om juist geen geleiderails te plaatsen.
-
- verkeersader
Is 48 uur later ook voldoende?Schelpenpaadje schreef: ↑vr 28 apr 2023, 13:06Dat zeg ik ook niet.
Stel hier vliegt morgen opnieuw een auto van het talud met terminale gevolgen. RWS heeft dat ongeluk dan niet veroorzaakt, maar wel zal de maatschappelijke vraag opnieuw opkomen of RWS na het vorige ongeluk niet (ondanks de richtlijnen) een vangrail had moeten plaatsen.
Geleiderails voorkomen geen ongelukken. En er zijn vast een hoop andere plekken waar geleiderails slachtoffers kunnen voorkomen terwijl ze er volgens de richtlijnen niet hoeven te staan. Dat is onvermijdelijk. In deze specifieke situatie heeft heel Nederland gezien wat er kán gebeuren. En kampen nabestaanden dagelijks met de gevolgen daarvan. Als zoiets hier opnieuw gebeurt is het onverteerbaar dat daar geen lering uit is getrokken.
Vanaf de weg is niet goed te zien of er een ongeluk gebeurd is omdat het van een talud naar beneden gaat, en er ligt een plas achter waar een auto makkelijk in terecht kan komen. Lijkt mij 1+1, maar goed.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- stadsweg
Aankomende nacht wordt de langgevraagde geleiderail geplaatst in de verbindingsboog van de A59 naar de A2.
https://www.bndestem.nl/brabant/groen-l ... ~ab0ed80e/
https://www.bndestem.nl/brabant/groen-l ... ~ab0ed80e/
-
- expressweg
Blijkbaar kan het zo snel omdat de verbindingsboog afgelopen nacht en komende nacht al dicht zou zijn voor werkzaamheden.
In het artikel staat ook dat in alle 4 verbindingsbogen maatregelen worden genomen om de veiligheid te vergroten.
Bij de veiligheidsmaatregelen worden ook bedoeld het plaatsen van reflectoren en aanpassing van de beplanting om de bochten beter zichtbaar te maken.
In het artikel staat ook dat in alle 4 verbindingsbogen maatregelen worden genomen om de veiligheid te vergroten.
Bij de veiligheidsmaatregelen worden ook bedoeld het plaatsen van reflectoren en aanpassing van de beplanting om de bochten beter zichtbaar te maken.
-
- Moderator
Uit de kamerbrief
Alle vier de verbindingsbogen in het Knooppunt Empel zijn door de wegontwerpers uitgebreid getoetst op diverse aspecten zoals wegverloop, inrichting berm en bebakening. Ook heeft Rijkswaterstaat de mogelijke verbetermaatregelen en de kosten hiervan geïnventariseerd. Op basis hiervan is besloten om verbetermaatregelen in alle vier de verbindingsbogen van het knooppunt Empel uit te voeren zodat de veiligheidsrisico’s sterk worden verminderd. Het gaat dan o.a. om het plaatsen van geleiderails, het aanbrengen van reflectoren en het aanbrengen van beplanting voor een betere detectie van de bocht.
Alle vier de verbindingsbogen in het Knooppunt Empel zijn door de wegontwerpers uitgebreid getoetst op diverse aspecten zoals wegverloop, inrichting berm en bebakening. Ook heeft Rijkswaterstaat de mogelijke verbetermaatregelen en de kosten hiervan geïnventariseerd. Op basis hiervan is besloten om verbetermaatregelen in alle vier de verbindingsbogen van het knooppunt Empel uit te voeren zodat de veiligheidsrisico’s sterk worden verminderd. Het gaat dan o.a. om het plaatsen van geleiderails, het aanbrengen van reflectoren en het aanbrengen van beplanting voor een betere detectie van de bocht.
-
- verkeersader

Dan neem ik aan dat er wel met strengere richtlijnen is gewerkt, als de situatie zoals die was bij de ongelukken wel eerst door de keuringen kwam?
Het voelt voor mij alsof deze situatie op basis van de richtlijnen er net doorheen kwam aangezien aan de reguliere eisen werd voldaan, maar de combinatie van factoren blijkbaar wel dusdanig was dat zulke ongelukken mogelijk waren.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- verkeersader
Dit besluit heeft niet zo zeer met "strengere" richtlijnen te maken, als wel met maatschappelijke én politieke druk. Hier is van bovenaf besluiten over genomen, die overrulen simpelweg de richtlijnen.
De humanfactor wordt dan ook als argument genoemd. Je kunt hier alle (veiligheids)maatregelen mee door drukken, zonder enige technische onderbouwing, want als je daarbij 'de "wat als" vraag bij stelt, ben je als engineer klaar, want daar is geen eenduidig antwoord op.
Wat als iemand met 150 km/u de bocht inrijdt?
De humanfactor wordt dan ook als argument genoemd. Je kunt hier alle (veiligheids)maatregelen mee door drukken, zonder enige technische onderbouwing, want als je daarbij 'de "wat als" vraag bij stelt, ben je als engineer klaar, want daar is geen eenduidig antwoord op.
Wat als iemand met 150 km/u de bocht inrijdt?
-
- 2x2 autosnelweg

Alleen, als iemand met 150 km/u door een willekeurige bocht rijdt en overlijdt is het eigen schuld. Als dit gebeurt op een plek waar al meerdere mensen zijn verongelukt of met de schrik zijn vrijgekomen, wordt er ook naar de wegbeheerder en de politiek gekeken. Of dit dan terecht is of niet, het besluit dat nu is genomen lijkt me het juiste.
-
- autoweg
Ze hebben naar je geluisterd, Hajo.

De vraag is nu wél, welke probleemplek blijft nu verstoken van hulp.. (of schuift door) want die centen zitten nu in deze vangrail en reflectoren en nog wat snoeiwerkzaamheden (mag dat nog

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/426 ... ongelukten(..)Volgens Harbers komt de verbindingsboog van de A59 met de A2 in de jaarlijkse analyse niet naar voren als een heel gevaarlijke plek. "En er is niet genoeg geld om álle probleemplekken aan te pakken."(..)
-
- autoweg

en het aanbrengen van beplanting
-
- Moderator
-
- autoweg

-
- 2x3 autosnelweg
Mooi dat RWS eindelijk geluisterd heeft.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x5 autosnelweg
Dit was natuurlijk een paar te laat, met fatale gevolgen... 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer