[A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Tiesje
stadsweg

Re:

Bericht door Tiesje » vr 21 apr 2006, 10:27

martwout schreef:Vertraging verbreding A2 bij Culemborg

CULEMBORG - De wegwerkzaamheden aan de snelweg A2 tussen Culemborg en Everdingen hebben vertraging opgelopen.

De A2 wordt verbreed van vier naar zes rijbanen. Rijkswaterstaat heeft meer tijd genomen in de voorbereidingsfase om te zorgen dat de weg in de toekomst nog uitgebreid kan worden naar twee keer vier rijbanen.

De snelweg doorsnijdt bij Culemborg de Hollandse Waterlinie. Een pas gevonden kazemat vlak naast de weg wordt eind augustus bij de feestelijkheden betrokken.

Omroep Gelderland 20-4-06
Dat vind ik altijd zo amateuristisch, van vier naar zes rijbanen :? Was dat maar dan waren we tot 2099 van de files verlost :) Misschien dat ze dan die 4de rijstrook alvast asfalteren, zodat je net zo'n brede strook asfalt krijgt op de A12 tussen Utrecht en Gouda. Want wat zou het anders zijn? De voorbereidende werkzaamheden waren volgensmij sowieso in de planning meegenomen, dus ik vind het wel een beetje vreemd dat het dan vertraagt. Ze zijn trouwens wel hard aan het werk, want er was gisteravond laat nog ruim een halfuur vertraging voor het stukje 4 km van knp. Everdingen tot de afrit Everdingen door wegwerkzaamheden aldaar.

moos
zandpaadje

Uitbreidingsplannen

Bericht door moos » vr 21 apr 2006, 12:45

Volgens de aangeleverde projectinformatie wordt het 4x2 als de traceprocedure gemakkelijk aangepast kan worden...

Mijn laatste informatie is dat de traceprocedure is afgerond om de snelweg als 2x4 uit te voeren :D

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 21 apr 2006, 13:37

Mooi zo. Maar dan komen er zeker geen vluchtstroken aan de linkerkant? Of is dat sowieso geen beleid meer op 2x4-wegen?

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » vr 21 apr 2006, 15:29

Er ligt volgens mij nu genoeg asfalt voor 4 ruime rijstroken met links en rechts vluchtstroken.
Zo kraait den boer z'n haantje

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 21 apr 2006, 15:33

ViaHaaren schreef:Maar dan komen er zeker geen vluchtstroken aan de linkerkant?
Vluchtstroken aan de linkerkant van de weg? :confuuuse:

Of bedoel je het kleine stukje asfalt naast de meest linkerrijbaan? Dat zijn redresseerstroken.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 21 apr 2006, 16:33

Jeroen schreef:Vluchtstroken aan de linkerkant van de weg? :confuuuse:
Rijbanen met 4 rijstroken hebben over het algemeen ook vluchtstroken aan de linkerkant.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Tiesje
stadsweg

Bericht door Tiesje » vr 21 apr 2006, 16:36

Jeroen schreef:
ViaHaaren schreef:Maar dan komen er zeker geen vluchtstroken aan de linkerkant?
Vluchtstroken aan de linkerkant van de weg? :confuuuse:

Of bedoel je het kleine stukje asfalt naast de meest linkerrijbaan? Dat zijn redresseerstroken.
Meestal heeft een rijbaan met vier rijstroken of meer aan de linkerkant ook een vluchtstrook. Kijk maar naar de A4, alleen is dat nu weer spitsstrook geworden. Ik heb het een tijdje terug voor theorie-examen moeten leren, blijkt dat jij die nog niet gehad hebt Jeroen.
Harry was me net voor 8-)

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » vr 21 apr 2006, 21:50

De A12 tussen Ouderijn en Woerden heeft wel vluchtstroken links, de A2 tussen Ouderijn en Nieuwegein weer niet en volgens mij de A16 bij dordrecht ook niet.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 22 apr 2006, 15:13

De A16 heeft is niet 2 x 4 bij Dortdrecht, maar wel bij zwijndrecht, en daar is een vluchtstrook ;)

Kan een modje die of Cborg die foto's in links veranderen, me scherm stuiterd elke keer bij het openen van deze pagina, ik weet niet of meer hier last van hebben...

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 22 apr 2006, 15:20

@Harry en Tiesje: Is het niet gewoon ruimtereservering voor een 5de rijstrook? Ik kan me toch niet voorstellen dat brede rijbanen twee vluchtstroken horen te hebben. Staat er dan werkelijk in jouw theorieboek dat er op een snelweg met 4 rijstroken per richting of meer er links ook een vluchtstrook ligt? :?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 22 apr 2006, 15:21

Mark schreef:Kan een modje die of Cborg die foto's in links veranderen, me scherm stuiterd elke keer bij het openen van deze pagina, ik weet niet of meer hier last van hebben...
Ja, dat kan, maar doe ik niet...
De resize-mod zorgt ervoor dat de foto's passend gemaakt worden, dus na het "stuiteren" is het in orde. Wel geldt natuurlijk voor alle gebruikers: foto's even resizen naar breedte van max. 800 pixels is wel zo prettig!

Voor eventuele verdere vragen en opmerkingen hierover verwijs ik naar betreffende topic.

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » za 22 apr 2006, 15:30

^^heb het toch maar even zo gedaan omdat imageshack de laatste tijd nogal langzaam laadt.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 22 apr 2006, 15:57

Jeroen schreef:Staat er dan werkelijk in jouw theorieboek dat er op een snelweg met 4 rijstroken per richting of meer er links ook een vluchtstrook ligt? :?
Dat staat zeker in de boekjes. :D

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 22 apr 2006, 16:19

In de ROA (Richtlijnen Ontwerp Autosnelwegen) staat ook dat een vluchtstrook links bij hoofdrijbanen vanaf 4 stroken in dezelfde richting in principe aanwezig zou moeten zijn.
Ik vraag me echter ten zeerste af of die bepaling het zal redden voor de NOA (Nieuwe Ontwerprichtlijnen voor Autosnelwegen), die eraan zit te komen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 22 apr 2006, 16:21

Zitten daar verder nog denderende veranderingen in?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 22 apr 2006, 16:28

ViaHaaren schreef:Zitten daar verder nog denderende veranderingen in?
Ik heb iets vernomen over onderbroken kantmarkering en paarse spitsstroken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 22 apr 2006, 16:29

Weet ik niet - ik ben er niet bij betrokken.

Maar als ik de discussies rondom eerdere notities zie (zoals BKA, BasisKwaliteit Autosnelwegen), dan vrees ik dat in de NOA heel wat ontwerpnormen uitgaan van minder rijcomfort dan in de ROA.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 22 apr 2006, 18:44

Waarom dat nou weer? :?

Tiesje
stadsweg

Bericht door Tiesje » za 22 apr 2006, 19:04

Jeroen schreef:Staat er dan werkelijk in jouw theorieboek dat er op een snelweg met 4 rijstroken per richting of meer er links ook een vluchtstrook ligt? :?
Ja.. dat is als je even nadenkt natuurlijk ook veel veiliger. Wanneer je helemaal links rijdt en het erg druk op de weg en je voelt dat je band leegloopt (ik noem maar iets) is het maar goed dat je naar de linker vluchtstrook kunt uitwijken. Ik vind het eigenlijk ook gewoon heel logisch dat dat zo is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 22 apr 2006, 19:24

Heb ik al eens gelezen in Nederland van de weg af gezien; dat was in 1979 ook al zo. Ook moeten er dan in de middenberm praatpalen staan.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 22 apr 2006, 19:44

Coen Tunnel schreef:Heb ik al eens gelezen in Nederland van de weg af gezien; dat was in 1979 ook al zo. Ook moeten er dan in de middenberm praatpalen staan.
Daar heb ik het van. :D

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 22 apr 2006, 19:48

Linkervluchtstroken zijn eigenlijk ondingen - de kans op een ongeval is zoveel hoger dan op een gewone vluchtstrook rechts, dat je beter maar kunt proberen op de rechtervluchtstrook terecht te komen, ook als er een linker aanwezig is.

Verkeer links rijdt meestal vrij snel, dus zelfs als de motor of de electrische systemen uitvallen, heb je vaak nog wel de mogelijkheid om naar rechts te laveren. Alleen als het heel druk is, en naar rechts gaan ook een heel hoog ongevalsrisico op zou leveren, zou ik ervoor kiezen om bij pech op een linkervluchtstrook te gaan staan.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 22 apr 2006, 21:04

Ik vind vluchtstroken aan de linkerkant juist handig. Niet voor pechgevallen, maar voor werkzaamheden. Door deze vluchtstroken kan bij groot onderhoud een 6-2 systeem toegepast worden. Het nacht- en weekendwerk kan hierdoor beperkt blijven. Verder

In dat geval hoeft het aantal rijstroken niet verkleind te worden en kan de bestaande markering gebruikt worden. Voorwaarde is wel dat de vluchtstroken 3,5 meter breed zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 23 apr 2006, 13:22

Maar Rogier, dat kan natuurlijk ook wanneer de linkervluchtstrook (net als op de A 4-Haarlemmermeer) een gewone rij/spitsstrook is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 23 apr 2006, 14:02

Vinny schreef:Maar Rogier, dat kan natuurlijk ook wanneer de linkervluchtstrook (net als op de A 4-Haarlemmermeer) een gewone rij/spitsstrook is...
Het probleem blijft dan wel dat er rijstroken afgesloten moet worden als de rijbaan voor groot onderhoud versmald moet gaan worden.

Als de vluchtstrook blijft bestaan, dan kan ruim de helft van de rijbaan afgesloten worden, zonder dat er rijstroken afgesloten hoeft te worden.

In dat geval 2 rijstroken naar de andere rijbaan en de overblijvende rijstroken naar de buiten- of binnenkant van de rijbaan brengen. Dan kan ruim de helft van de rijbaan afgesloten worden en onderhouden worden. In dat geval kan de aannemer in 2 maanden ongeveer 10 - 20 kilometer snelweg renoveren, zonder dat de weggebruiker daar veel overlast van ondervind.

(bij 2 rijstroken 4-0 systeem, bij 3 rijstroken 4-2 systeem, bij 4 rijstroken 6-2 systeem, bij 5 rijstroken 7-3 systeem).

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 23 apr 2006, 14:18

De overweging waarom sommige wegen ook en linkervluchtstrook hebben is dit:

Toen er in ons land voor het eerst wegen met vier rijstroken in één richting werden aangelegd, vond men het uit oogpunt van verkeersveiligheid beter ook een linkervluchtstrook aan te leggen.

Mocht iemand pech krijgen terwijl hij op de meest linkerijstrook, of de daarnaast gelegen rijstrook, reed, dan kan hij naar de linkervluchtstrook uitwijken zonder eerst helemaal de weg te moeten oversteken. Dat werd, zeker bij een plotselinge uitval van het voertuig en drastische afname in snelheid, te gevaarlijk geacht.

Zo beschouwd is die linkervluchtstrook geen slecht idee. Ik heb zelf herhaaldelijk meegemaakt dat linkervluchtstrook werd gebruikt. Zowel voor hulpdiensten (w.o. ik een aantal malen), ongevallen en ook pechgevallen. En er zijn situaties geweest waarin ik echt blij was dat er nog een linkervluchtstrook aanwezig was.
Donateur Vereniging Wegenforum

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 23 apr 2006, 15:29

Het punt is dat je bij een verbreding van 3 naar 4 rijstroken per richting dus zo'n 12 tot 14 meter aan extra asfalt moet aanleggen. Is het dat waard? Ik zie het bezwaar van die spitsstrook/plusstrook niet zo. Bij hulpdiensten kun je er altijd nog voor kiezen om de rijstrook af te sluiten. Voor de veiligheid van de automobilisten zou je eventueel havens kunnen maken aan de linkerkant van de weg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 23 apr 2006, 15:57

Havens aan de linkerkant van een rijbaan? Dat is toch het allerslechtste idee dat ik op dit forum voorbij heb zien komen. Superonveilig....

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 23 apr 2006, 16:03

Vinny schreef:Dat is toch het allerslechtste idee dat ik op dit forum voorbij heb zien komen.
:(

Beter als helemaal niks, toch? :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 23 apr 2006, 16:10

Sorry, Jeroen: het is natuurlijk absoluut niet persoonlijk bedoeld.

:biertjes: