Vraag over Parkeersteen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Impersant
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 14 aug 2019, 15:50

Vraag over Parkeersteen

Bericht door Impersant » do 15 aug 2019, 11:14

Goedemorgen,

Mijn naam is Roel Gabrielse. Ik ben redacteur van De Wete, een blad van de Heemkundige Kring Walcheren.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en dat deze vraag in het juiste forum gesteld wordt.

In iedere editie van ons kwartaalblad plaatsen wij een foto waarbij we aan de lezers vragen of ze weten waar de foto gemaakt is en wat ze over het onderwerp van de foto weten. De steen staat goed verstopt want maar 1 van de 2200 abonnees van ons blad wist dat deze steen in Middelburg staat.

Het gaat om de volgende foto:

Afbeelding

Helaas kunnen wij op internet geen achtergrondinformatie over deze parkeersteen vinden.

Kan iemand van jullie ons helpen? Weet iemand van jullie bijvoorbeeld
Wanneer deze parkeersteen is ingevoerd?
Wanneer de steen is afgeschaft?
Van welke steensoort de parkeersteen gemaakt is?
Is het een officiële ANWB parkeersteen?
Misschien weten jullie nog meer over deze parkeersteen. Ik hoor het graag.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Roel Gabrielse

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Vraag over Parkeersteen

Bericht door Peter » do 15 aug 2019, 11:35

Ik denk dat het gewoon beton is (stoeptegelkwaliteit). Hij lijkt ontworpen op staan als een grafsteen (gezien de ronde bovenkant), dus niet als wegdekinvoegsel. Bij mijn weten is de staande steen nooit landelijk ingevoerd als formele aanduiding, dus het zal een lokaal brouwsel zijn van een stenenboer, wellicht bedoeld voor parkeerterreinen van bedrijven of instellingen, zeker als het wegdek asfalt of beton was. Wel kan het een variant zijn op de P-tegels die vanaf begin jaren 80 (en nog steeds wel incidenteel) werden ingezet ter markering van een parkeervak in een woonerf of parkeerverbodszone,waar alleen op gemarkeerde parkeervakken mag worden geparkeerd. Formeel moeten die vakken (nog steeds) een (liggende) P-steen (of verfversie) hebben, maar veel wegbeheerders laten hem tegenwoordig weg en dan is de kleurschakering of vakomlijning kennelijk voldoende voor de definitie van een parkeervak.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: Vraag over Parkeersteen

Bericht door H_BD » do 15 aug 2019, 11:45

Hier staan vergelijkbare stenen: https://goo.gl/maps/fTpkV8rumGLRhxQs9

Aan wat voor weg staat de steen op de foto? (maps link?)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vraag over Parkeersteen

Bericht door Rene » do 15 aug 2019, 22:13

Dit soort betonnen "grafzerkjes" stamt uit de jaren '50. Er waren versies met een oranje kop met bestemmingen erop, maar bij parkeerhavens werden geregeld dit soort zerkjes geplaatst. Bij reconstructies zijn de betonnen zerkjes vaak om verkeersveiligheidsredenen verdwenen.

Impersant
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 14 aug 2019, 15:50

Re: Vraag over Parkeersteen

Bericht door Impersant » do 15 aug 2019, 22:17

@ Rene en Peter: bedankt voor jullie reactie.
@ H-BD: Ik vraag na bij de maker van de foto waar de steen precies ligt want ik kon hem op streetview niet ontdekken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Vraag over Parkeersteen

Bericht door Peter » vr 16 aug 2019, 8:38

Rene schreef: do 15 aug 2019, 22:13 Dit soort betonnen "grafzerkjes" stamt uit de jaren '50. Er waren versies met een oranje kop met bestemmingen erop, maar bij parkeerhavens werden geregeld dit soort zerkjes geplaatst. Bij reconstructies zijn de betonnen zerkjes vaak om verkeersveiligheidsredenen verdwenen.
Stonden ze dan met name langs provinciale wegen als halve rust- en pechplek ? Als voorloper van de :E4: op een paal ? In tegenstelling tot (naar de Franse stijl) km-paaltjes of afstandsborden heb ik deze nog nooit in het wild gezien.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Vraag over Parkeersteen

Bericht door Wouter N14 » wo 25 sep 2019, 19:30

Van Facebook, zou 1975 zijn.
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Vraag over Parkeersteen

Bericht door Piles » wo 25 sep 2019, 21:18

^^ Mooie vondst :top: N256 zo te zien, net voor de aansluiting met de N255. Het haventje is er nog, op exact dezelfde plek: https://goo.gl/maps/czmaG3dWMXc4oUwD9

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vraag over Parkeersteen

Bericht door Coen Tunnel » za 02 mar 2024, 18:43

Vandaag kwam ik op de Lemelerberg nog een parkeer-grafzerkje tegen: https://www.google.nl/maps/@52.4575566, ... ?entry=ttu

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Vraag over Parkeersteen

Bericht door Rein » za 02 mar 2024, 18:53

^^

Er staan er daar zelfs twee. Ik heb er een paar weken geleden eentje op de foto gezet (nadat ik tevergeefs naar Nijverdal was gereden voor het weggehaalde RVV 1966 bordje 113 :lol: ).

Afbeelding

Plaats reactie