Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".
Moderator: Moderatoren
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » ma 02 okt 2023, 19:58
boe! schreef: ↑ma 02 okt 2023, 8:34
jowilly schreef: ↑ma 02 okt 2023, 7:53
Hoe ga je dit nu vertellen aan de familie!?
De wegbeheerder had voor een veiligere oplossing kunnen kiezen, maar helaas .....
Voordat je die vangrail raakt ben je al 4 meter uit koers geraakt. Daar ligt de primaire oorzaak van het ongeval.
Ja duh, als iedereen netjes blijft rijden waar hij hoort heb je nooit ongevallen.
Het gaat niet om de oorzaak, het gaat om het mitigeren van de gevolgen. Je wil een vergevingsgezinde weginrichting hebben, zodat een ongeluk, wat de oorzaak ook is, niet gelijk dodelijk is. Je kunt niet alles voorkomen, maar hier was toch wel een betere oplossing denkbaar geweest die een grotere kans op overleven had geboden.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » ma 02 okt 2023, 20:11

De ideale vangrail bestaat niet. Je zal een vangrail altijd ergens moeten laten beginnen en eindigen en er zullen altijd mensen zijn die het begin of einde vol weten te raken. Er zijn in deze draad al vele varianten van terminals voorbij gekomen en geen enkele versie is optimaal. Je gaat het probleem
nooit oplossen, dit soort ongevallen zullen blijven gebeuren.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » ma 02 okt 2023, 22:35
De gevolgen van deze crash kan je toch echt niet vergelijken met de gevolgen wanneer hier een RIMOB had gestaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
jowilly
- dorpsstraat
Bericht
door jowilly » ma 02 okt 2023, 22:49
Robonus schreef: ↑ma 02 okt 2023, 8:41
Oorzaak van het ongeval is in de bermbeveiligingswereld niet relevant. Het gaat om het beperken van het letsel en schade wanneer er een ongeval plaats vindt. Dat doet deze oplossing dus absoluut niet, met de meest het meest erg denkbare scenario als gevolg helaas.
De oorzaak kan namelijk van alles zijn, onwel, verblinding door de zon, onoplettendheid, klapband, etc. etc.
Het beperken van het letsel (en schade) daar gaat het om. Vandaar mijn opmerking... de gekozen oplossing is simpelweg niet van deze tijd!
Of anders had men het beginpunt op z'n minst buiten de obstakelvrije zone moeten laten starten.
-
jowilly
- dorpsstraat
Bericht
door jowilly » ma 02 okt 2023, 23:00
Attietattie schreef: ↑ma 02 okt 2023, 11:27

En daarom in Nederland niet toegestaan als langsafzetting.
Wel/niet toegestaan? Het gaat erom of het systeem full scale getest is volgens de EN1317 norm.
Voor zover ik weet zijn er kunststof barriers getest op N1 niveau.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » ma 02 okt 2023, 23:10

Ja...? Ga door? Getest en wel of niet goed bevonden?
En dan nog. Blijkbaar is het voor de richtlijnenschrijvers niet voldoende om te gebruiken als afzetting.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
jowilly
- dorpsstraat
Bericht
door jowilly » ma 02 okt 2023, 23:30
Voor zover ik weet is men niet zo gecharmeerd van de kunststof barriers.
Het vullen met water of zand is niet iets waar een opdrachtgever op zit te wachten.
Want? Het water in de barrier zal zeer waarschijnlijk eruit vliegen o.i.d. en juist dit effect hekelt men i.v.m. het schrikeffect op medeweggebruikers (gaan we weer... risico voor derden).
Daarbij de werkende breedte is vaak niet zo interessant (lees: te groot voor onze wegen).
Voor een fysieke afscheiding een prima middel, maar daar blijft het dan ook bij.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » di 03 okt 2023, 9:47
boe! schreef: ↑ma 02 okt 2023, 20:11

De ideale vangrail bestaat niet. Je zal een vangrail altijd ergens moeten laten beginnen en eindigen en er zullen altijd mensen zijn die het begin of einde vol weten te raken.
Klopt. Kan iedereen gebeuren, zelfs de beste bestuurder.
Er zijn in deze draad al vele varianten van terminals voorbij gekomen en geen enkele versie is optimaal.
Maar sommige zijn wel beter en aantoonbaar veiliger dan andere. Er is nog altijd innovatie om dit soort zaken mee te maken.
Je gaat het probleem nooit oplossen, dit soort ongevallen zullen blijven gebeuren.
Nogmaals, het gaat niet om het ongeval, maar om de gevolgen. Je kunt wel voor oplossingen kiezen die betere overlevingskansen bieden. Dat je daarmee niet alle doden voorkomt is evident, maar er is heus nog wel wat winst te behalen. In dit specifieke geval waren er zulke oplossingen denkbaar.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » di 03 okt 2023, 19:19
In Polen plaatsen ze deze wel, maar ik heb ze tot nu toe alleen gezien als afzetting op plekken waar de maximumsnelheid verlaagd is naar 70 of minder.
S3 Lubawka - Kamienna Góra by
European Roads, on Flickr
In Polen plaatsen ze ook cable barriers, maar niet meer op hele trajecten zoals ze voorheen deden. Op de nieuwe A18 en S3 zag ik geen cable barrier, behalve bij doorsteken in de middenberm die als toekomstige crossover voor werkzaamheden dient. Dan is de stalen geleiderail 100 meter onderbroken door een cable barrier. Zijn die makkelijker te demonteren?
Voorbeeld:
A18 Olszyna - Krzyżowa by
Ook gezien, dit type barrier. Ik weet niet of dit nou zo geschikt is voor de middenberm, maar Zweden past dit type nu toe in plaats van cable barriers.
S3 Lubawka - Kamienna Góra by
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » di 03 okt 2023, 20:26
jowilly schreef: ↑ma 02 okt 2023, 23:30
Want? Het water in de barrier zal zeer waarschijnlijk eruit vliegen o.i.d. en juist dit effect hekelt men i.v.m. het schrikeffect op medeweggebruikers (gaan we weer... risico voor derden).
En 's winters moet er antivries bij

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Tomlang
- zandpaadje
Bericht
door Tomlang » di 03 okt 2023, 23:14
Wimpie25 schreef: ↑ma 02 okt 2023, 15:25
Spijtig ongeval daar op de E34. Ik ging er eigenlijk vanuit dat zowat alle klassieke puntstukken en schuine opkanten ondertussen door botsveilige constructies waren vervangen.
Dat is ver van het geval, recentelijk een reis dwars door België gemaakt en daarbij tot eigen verbazing echt heel veel van dit soort constructies gezien zo als in het ongeval. Erg veel onbewerkte beginpunten ook op nieuw geplaatste constructies.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » wo 04 okt 2023, 11:45

Ik heb de voorbije maand sinds lang nog eens in ons zuidelijk landsgedeelte rondgereden (tripje richting Rochefort) en daar viel me op dat het er nog een stuk erger gesteld is dan bij ons in Vlaanderen, terwijl we (afgaande op Streetview) een kleine 5, 6 jaar geleden ook nog in een vergelijkbaar schuitje zaten.
Het is zeer jammer dat het nog tot kort bij nieuwe opleveringen is voorgekomen, maar je merkt wel vooruitgang. Het grootste probleem is dat tot 2020 er heel veel niet gestandariseerd was in Vlaanderen en dat men moest terugvallen op het Standaardbestek enerzijds, en een hoop omzendbrieven anderzijds. Da's ondertussen samengebracht in één grote handleiding en da's al op korte tijd al te merken. Ook soms op grappige wijzen, dan zie je dat men op basis van de nieuwe normen zaken moet rechtzetten en weggewerken, her en der verschijnen kleine werfjes of projectjes.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » wo 04 okt 2023, 12:15
Wat mij in België opvalt (of het nu Wallonië of Vlaanderen is, is om het even) is dat het er in nieuwe situaties vaak (in het geval de E34 niet) goed uit ziet, maar het probleem vooral in het onderhoud zit. Het belang en de urgentie inzien om na aanrijding de beschadigde bermbeveiliging direct te herstellen: dat ontbreekt vaak. Ik weet niet of dat puur budgettair is of dat er ook een stukje mentaliteit bij zit, maar dit is iets wat mij al jarenlang opvalt.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » wo 04 okt 2023, 12:49
Soms wordt het meteen hersteld, vaak als het al bij al nog meevalt zie je wel dat men al langs geweest is voor vaststellingen, maar dat de herstelling zelf wordt gekoppeld aan andere plaatselijke onderhoudstaken.
In Wallonië zie je op die manier meer vangrails verdwijnen dan dat er hersteld worden, met enkele losse betonnen jersey's. De vervanging en onderhoud wordt omwille van budgetaire redenen daar nog langer uitgesteld. Het gewest zit met een schuldgraad boven de 260%, een tekort van 8 miljard in 2015, gestegen tot 40 miljard vandaag. Die situatie is onhoudbaar en dus wordt er op alle mogelijke manier beknibbeld.
Recent zag ik bij ons trouwens ook deze verschijnen.
https://www.google.com/maps/@51.0411641 ... ?entry=ttu
-
jowilly
- dorpsstraat
Bericht
door jowilly » wo 04 okt 2023, 18:00
Een end terminal, prima oplossing.
Italiaanse makelij.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » wo 04 okt 2023, 19:09
In Nederland kom je die terminals ook tegen. Eigenlijk allerlei typen die je voorheen alleen in het buitenland zag, zie je nu ook in Nederland verschijnen.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » wo 04 okt 2023, 19:17
Als jij je tuinhekje CE laat keuren, zul je die ook langs de weg zien verschijnen. Moet te doen zijn.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 07 okt 2023, 11:02
Chris schreef: ↑di 03 okt 2023, 19:19
In Polen plaatsen ze ook cable barriers, maar niet meer op hele trajecten zoals ze voorheen deden.
De nieuwe S11 heeft dan wel weer gedeeltelijk een cable barrier.
Dit is een overgang van cable barrier naar een rigide geleiderail ter hoogte van een brugpijler.
S11 Koszalin - Bobolice 14 by
-
jowilly
- dorpsstraat
Bericht
door jowilly » za 07 okt 2023, 22:12
Mijn eerste ingeving
Wat een onverantwoorde overgang!! Nu maar hopen dat niemand ter hoogte van de overgang erin vliegt.
De overgang van de werkende breedte is enorm (zoiets van W8 naar W2?) Hoe verzinnen ze het?
Je kan net zo goed een muur neerzetten aan het einde van de cable barrier/wire rope

-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » za 07 okt 2023, 22:19
Beide systemen zijn los van elkaar getest, maar dit soort overgangen zou ik ook zo graag getest zien worden.
-
jowilly
- dorpsstraat
Bericht
door jowilly » ma 09 okt 2023, 10:44
Snelwegfreak schreef: ↑za 07 okt 2023, 22:19
Beide systemen zijn los van elkaar getest, maar dit soort overgangen zou ik ook zo graag getest zien worden.
Altijd handig een full scale testje.. maar een beetje gezond verstand toepassen in dit soort situaties kan ook geen kwaad. Iemand met kennis van zaken snapt dat deze uitvoering erg veel vraagtekens opwerpt. De beëindiging van de stalen constructie - daar weet je nu al van dat dit een negatieve effect gaat opleveren in de 'uitvoering'. Daarnaast is het stukje stalen geleiderail ook aan de korte kant (lees: lengte), zeker als er geen compenserende maatregelen zijn getroffen qua trekkrachten etc.. immers er is niets doorgekoppeld o.i.d.
-
Robonus
- autoweg
Bericht
door Robonus » ma 09 okt 2023, 11:23
Hier een test wat er gebeurt als je te grote ASI verschillen op elkaar aansluit:

-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » ma 09 okt 2023, 11:31

Zo'n beetje de standaardoplossing in Europa bij overgang geleiderail -> barrier

-
Robonus
- autoweg
Bericht
door Robonus » ma 09 okt 2023, 11:44
Dat is een normale en prima constructie, maar niet van flexibel gelijk naar star. Zolang er middelstijf en stijf tussenzit is het een prima oplossing.
Zie ook ROA VIB:

-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » ma 09 okt 2023, 11:54
Het is een stukje beroepsdeformatie waardoor ik er ook in het buitenland wel op let, maar stijfheidsovergangen zijn daar toch heel vaak wel absent.
-
Robonus
- autoweg
Bericht
door Robonus » ma 09 okt 2023, 12:16
Dat snap ik, maar soms zijn stijfheidsovergangen ook nauwelijks te zien met het blote oog. Op kunstwerken wordt de stijfheid geregeld door hoe de stijl aan de voetplaat is gelast (een enkele las, ook aan de flens gelast of helemaal rondom gelast).
In aardebaan zie je het verschil tussen middelstijf en stijf ook niet, want dat ligt aan de C-plaat die onder de grond zit.
Maar inderdaad, vaak gaat het in het buitenland ook wel fout ja.
-
jowilly
- dorpsstraat
Bericht
door jowilly » ma 09 okt 2023, 12:30
Robonus schreef: ↑ma 09 okt 2023, 11:23
Hier een test wat er gebeurt als je te grote ASI verschillen op elkaar aansluit:
- SPOILER: TOON

Dat is nou precies wat ik bedoel

-
Robonus
- autoweg
Bericht
door Robonus » di 10 okt 2023, 11:00
Misschien wel interessant voor sommigen onder ons, een YT kanaal van "the guardrail guy"
https://www.youtube.com/@TheGuardrailGuy/videos
Ook een twitter account:
https://twitter.com/SteveEimers
Opzich wel een sneu verhaal. Zijn dochter is om het leven gekomen bij een aanrijding met terminal die niet inschoof en haar auto heeft gespiest. Sindsdien probeert hij dit soort zaken aan het licht te brengen. Hij heeft een flinke bibliotheek met crashtests verzameld op zijn kanaal.