Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

SAN RED
stadsweg

Re: Old School. Het bestaat nog

Bericht door SAN RED » wo 18 okt 2023, 10:24

harry schreef: vr 22 sep 2023, 0:00 Afbeelding
Oei, zie ik daar links bij het portaal geen vangrail? Kan dat wel in het o-zo veilige Nederland?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak » wo 18 okt 2023, 11:52

Het is echt niet zo dat het in Nederland overal goed voor elkaar is. Sterker nog: er zijn (vooral op het OWN) heel veel punten waar het niet goed gaat. Zoals op dit punt: voor een 80 km/h weg staat deze portaalpoot te dicht op beide rijbanen (circa 4 meter tot binnenkant kantstreep). Deze had afgeschermd moeten zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » wo 18 okt 2023, 12:23

^^ Tja,... Maar in vergelijking met België is het in Nederland toch beter. Mijn bericht was een beetje off topic (sorry daarvoor, maar kon dit niet laten passeren ;))

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 okt 2023, 12:30

Als iets afgeschermd wordt, dan wordt dit meestal wel goed gedaan en goed onderhouden, maar er zijn ook wel veel situaties waarbij bermen niet afgeschermd zijn waar dat in het buitenland wel zo is.

Een jaar of 10 geleden waren er veel ongelukken waarbij auto's in de berm van de A28 tussen Harderwijk en Zwolle tegen bomen reden. Want wat ooit struikgewas was, waren nu volwassen bomen. Kennelijk is er al die jaren nooit een audit geweest om dit eens af te schermen, tot er vooral via de media druk kwam dat dit toch echt niet langer kon. Toen is geld vrijgemaakt om dit soort dingen af te schermen.

Daarnaast zie je langs N-wegen ook wel eens discutabele oplossingen, zoals die houten / met hout beklede geleiderails, die in dit topic regelmatig ter sprake komen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 okt 2023, 12:33

Als je er op let kan je ook wel de werking van geleiderails beter plaatsen.

Bijvoorbeeld hier op de A50, waar ter hoogte van lichtmasten de tussenafstand tussen de pootjes een stuk kleiner is dan op het deel tussen de lichtmasten. Ter hoogte van zo'n mast wil je minder werkende breedte hebben. Bij elke lichtmast zie je dit patroon.

Ik heb hier decennia gereden zonder er ooit acht op te slaan. Van 't weekend zag ik het ineens. :p

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 18 okt 2023, 12:35

Dat is een zogenaamde "stijfheidsovergang". Bij obstakels wordt de geleiderail stijver uitgevoerd zodat deze minder ver uitbuigt. Dit gebeurt door stijlen op een kleinere afstand (1,33 meter i.p.v. 4 meter) te plaatsen en door zogenaamde C-platen toe te passen: een soort verankeringsplaten onder de grond.
Chris schreef: wo 18 okt 2023, 12:30Als iets afgeschermd wordt, dan wordt dit meestal wel goed gedaan en goed onderhouden, maar er zijn ook wel veel situaties waarbij bermen niet afgeschermd zijn waar dat in het buitenland wel zo is.
Hier zit inderdaad het verschil. Daarnaast is in Nederland het beleid om geen geleiderail te plaatsen, tenzij... Dus: kun je het oplossen met obstakelvrije zones, dan geniet dat de voorkeur. Regelmatig pakt dit beleid niet goed uit omdat wegbeheerders toch veelal kiezen voor de meest minimale obstakelvrije zone, die in de praktijk niet genoeg blijkt. Ook kun je vraagtekens zetten of je altijd uit moet willen gaan van die obstakelvrije zone, zoals bij dikke bomen, portaalpoten of diepere watergangen.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » wo 18 okt 2023, 13:03

Om het geheel wat inzichtelijker te maken:

Afbeelding

(wel een oud plaatje, links met 1:25 uit de grond komen mag niet meer, daar moet een terminal komen)

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » wo 18 okt 2023, 23:04

Obstakels schermen we in NL tegenwoordig best aardig af (behalve dat portaal in Eindhoven :schrikreactie: ), maar taluds zijn naar mijn idee nog te vaak onafgeschermd. Zie bijvoorbeeld de A50 langs Veghel waar de (behoorlijk hoge en steile) taluds zo goed als onafgeschermd zijn, zelfs in buitenbochten: https://maps.app.goo.gl/URWsSTRiomSKWRzc6
Bovendien twee sloten onderaan waar je met een beetje pech ondersteboven in komt te liggen: https://maps.app.goo.gl/LtphC3XzL26CPXzx9
Als je ziet hoe weinig overbreedte het talud hier heeft zou een geleiderail wel op zijn plaats zijn lijkt mij. Met twee wielen erlangs (zonder vluchtstrook ter hoogte van de toerit!) en je gaat vrijwel zeker naar beneden getrokken worden door de remmende werking van de zachte berm.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 19 okt 2023, 7:42

Juist. Dit zijn dus precies situaties waar ik op doelde waar geleiderail volgens de richtlijnen misschien niet nodig zijn, maar waar ze wel gewenst zijn.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 19 okt 2023, 8:25

Steyn_E schreef: wo 18 okt 2023, 23:04 Obstakels schermen we in NL tegenwoordig best aardig af (behalve dat portaal in Eindhoven :schrikreactie: ), maar taluds zijn naar mijn idee nog te vaak onafgeschermd.
Inderdaad, dat merk ik ook steeds vaker op. Zeker bij onbegroeide taluds ziet het er soms gewoon eng uit.

Hier fiets ik wel eens met bakfiets en kinderen erin. Na die 1,5 meter berm een steil talud van zeker 5 meter hoog. Zeker geen stuurfoutje maken of defect oplopen...
https://maps.app.goo.gl/S66uBGqibW6mF1Ru7

Vmax ter plekke is 70 km/h.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 19 okt 2023, 9:04

Wat vinden jullie van deze: https://www.google.nl/maps/@52.343226,4 ... ?entry=ttu
Hier ligt de Vmax nog iets hoger als in het voorbeeld van Kaaiman: 80.
En als je dan naast de weg terechtkomt is het talud zo steil dat je geheid helemaal naar beneden komt en in het water terechtkomt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 19 okt 2023, 9:33

Zo vielen mij laatst eigenlijk ook een paar situaties in de middenberm van de A6 bij Lelystad-Noord op. Je hoeft hier niet heel erg je best te doen om links van de geleiderails uit te komen en dan schuif je zo het talud af:
https://maps.app.goo.gl/CFc4hRmYTS4DuC28A
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 19 okt 2023, 21:32

mavas schreef: do 19 okt 2023, 9:04 Wat vinden jullie van deze: https://www.google.nl/maps/@52.343226,4 ... ?entry=ttu
En als je dan naast de weg terechtkomt is het talud zo steil dat je geheid helemaal naar beneden komt en in het water terechtkomt.
Zo te zien is de oplossing nabij: er staan jonge boompjes, dus over een jaar of 10 ben je op slag dood voordat je in het water ligt. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » do 19 okt 2023, 22:03

Robonus schreef: wo 18 okt 2023, 13:03 Om het geheel wat inzichtelijker te maken:

Afbeelding

(wel een oud plaatje, links met 1:25 uit de grond komen mag niet meer, daar moet een terminal komen)
Dit is er wel een uit een hele oude doos :top:
Een beëindiging met verankering type A (dus met 6 en 8 meter ankerstaven) da's wel erg lang geleden.
Ik denk dat de meeste mensen die niet eens meer kennen.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » do 19 okt 2023, 22:27

Steyn_E schreef: wo 18 okt 2023, 23:04 Obstakels schermen we in NL tegenwoordig best aardig af (behalve dat portaal in Eindhoven :schrikreactie: ), maar taluds zijn naar mijn idee nog te vaak onafgeschermd. Zie bijvoorbeeld de A50 langs Veghel waar de (behoorlijk hoge en steile) taluds zo goed als onafgeschermd zijn, zelfs in buitenbochten: https://maps.app.goo.gl/URWsSTRiomSKWRzc6
Bovendien twee sloten onderaan waar je met een beetje pech ondersteboven in komt te liggen: https://maps.app.goo.gl/LtphC3XzL26CPXzx9
Als je ziet hoe weinig overbreedte het talud hier heeft zou een geleiderail wel op zijn plaats zijn lijkt mij. Met twee wielen erlangs (zonder vluchtstrook ter hoogte van de toerit!) en je gaat vrijwel zeker naar beneden getrokken worden door de remmende werking van de zachte berm.
Het probleem is dat men 'vergeet' het effect van een neergaand talud. Daarnaast zijn er aardig wat ontwerpregels waaraan men moet voldoen.
De meeste regels zijn vrij logisch (ik ga even niet in op de details etc.);
- De kruin (boven en onder) moet voldoen aan een bepaalde afronding.
- Hellingshoek neergaande talud vanaf 1:3 (steiler is altijd afschermen).
- Als de obstakelvrije zone van de 'boven' berm onvoldoende blijkt te zijn, mag je (inderdaad) ook de breedte van de 'onder' berm meenemen in je berekening, alleen hier gaat het dus meestal mis. Het neergaande talud gedeelte valt buiten de berekening. De minimale breedte van de onderberm wordt bepaald door de hellingshoek van het talud. Simpel gezegd, hoe steiler het talud hoe breder de berm.
Het wel of niet afschermen van een talud is dus vrij simpel te beoordelen. Voldoe je niet aan een van de voorwaarden dan altijd afschermen.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » do 19 okt 2023, 22:30

Attietattie schreef: do 19 okt 2023, 21:32
mavas schreef: do 19 okt 2023, 9:04 Wat vinden jullie van deze: https://www.google.nl/maps/@52.343226,4 ... ?entry=ttu
Zo te zien is de oplossing nabij: er staan jonge boompjes, dus over een jaar of 10 ben je op slag dood voordat je in het water ligt. :top:
Oh ik dacht dat het fietspad het probleem was :mrgreen:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 19 okt 2023, 23:18

jowilly schreef: do 19 okt 2023, 22:27- Hellingshoek neergaande talud vanaf 1:3 (steiler is altijd afschermen).
Ik was in de veronderstelling dat dat 1:2 was. Kan je laten zien waar die 1:3 staat?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » vr 20 okt 2023, 7:30

Opgaand talud is inderdaad 1:2 (met onderafronding van de knik met R=6m)
Neergaand is bij steiler dan 1:3 altijd obstakel en tussen de 1:6 en 1:3 afhankelijk van een aantal factoren.

Zie https://standaarden.rws.nl/link/standaard/38
(vanaf pagina 29)

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 20 okt 2023, 15:46

Lijkt mij dat die taluds van de A50 bijvoorbeeld niet aan die 1:3 (ik neem aan 3m breedte voor elke meter hoogteverschil) voldoen en daarmee eigenlijk afgeschermd zouden moeten worden.

Tomlang
zandpaadje

Bericht door Tomlang » zo 22 okt 2023, 23:50

Op de A73 re 14,1 onbewerkt beginpunt van een geleiderail. Gelukkig de eerste die ik in nl ben tegengekomen maar heb al aangekaart bij RW maar krijg automatisch het bericht dat het een rimob zou zijn. https://maps.app.goo.gl/TGhadWNwBBsHp4Bd7?g_st=ic :facepalm:

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » ma 23 okt 2023, 7:08

Goed gevonden Tom, dat is natuurlijk geen Rimob, beetje lullig van RWS dat ze dat aangeven.
Ik zal er nog eens achteraan gaan.

Afbeelding

Tomlang
zandpaadje

Bericht door Tomlang » ma 23 okt 2023, 12:23

Heb inmiddels op Twitter reactie gekregen dat ze er achteraan gaan bij de desbetreffende regio, alsnog zal het zeker niet verkeerd zijn om meer druk op te leggen. Maar het is fijn dat er op gereageerd word.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » vr 27 okt 2023, 18:18

Deze uitvoering van een geleiderail in combinatie met een 2-regelig (i.p.v. 3-regelig) kerende(?) leuning op de A4 (BB en MB) heb ik nog niet eerder gezien!
Iemand anders wel? Best een bijzondere manier van plaatsen. Daarnaast vraag ik mij af of deze combinatie wel full scale getest is?
Mijn eerste reactie: :wijsvinger:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » zo 29 okt 2023, 20:36

Bizar ongeval op de E19 bij Minderhout. Een bestuurder heeft daar de opkant van een vangrail geraakt, de wagen stond verticaal.

Afbeelding

Tomlang
zandpaadje

Bericht door Tomlang » zo 29 okt 2023, 23:15

Ook niet zo gek, als ik zo kijk naar de constructie mag de bestuurder zelfs blij zijn dat die niet volledig is gespietst.
https://maps.app.goo.gl/6XeAiexLweomHVns7?g_st=ic

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 29 okt 2023, 23:16

Dit is dan ook wel een heel bizar begin van een streng.
Niet best...

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » zo 29 okt 2023, 23:45

In 2018 was het begin nog gevaarlijker en zelfs soort van overreden.
https://www.google.com/maps/@51.4126835 ... ?entry=ttu

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » ma 30 okt 2023, 15:19

^^
De bestuurder heeft alle geluk van de wereld gekregen. :wow:
Blijft onvoorstelbaar dat dergelijke oplossingen te vinden zijn langs een (snel)weg dan wel geaccepteerd worden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 okt 2023, 15:34

Het is vreselijk voor de slachtoffers, maar ergens is het wel goed dat dit soort dramatische toepassingen in de praktijk worden "getest."

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 06 nov 2023, 12:04

Weer een mooi voorbeeld uit Vlaanderen (wel vaak de laatste tijd...): een vrachtwagen knalt op het niet afgeschermde beginstuk van een betonnen barrier. De bestuurder raakte slechts lichtgewond, maar was dit een personenauto geweest, dan had het er heel anders uit gezien. Dit soort punten zijn in Vlaanderen helaas nog heel veel te vinden.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/06 ... -door-gek/