Moderator: Moderatoren
Is er ook een risico op terugkaatsen als een geleiderail dichtbij de rijstrook staat? En hoe verhoudt zich dat tot een geleiderail die verder weg van de rijstrook staat, waar een voertuig in de berm raakt, en dan tegenstuurt?
Of de aanbiedende partij te verplichten testen aan te passen op de meest voorkomende grondsoorten in het land van verkoop?
In de spreektaal worden ze in Nederland ook vangrails genoemd, geleiderails is meer jargon.
Trouwens ... 'zeer starre constructie'... deze vind ik wel grappig. We kennen in grove lijnen; flexibel, middelstijf, stijf en star.Tomlang schreef: ↑ma 27 nov 2023, 14:53 Weet iemand eigenlijk of er protocollen of richtlijnen zijn voor een stijfheid overgang tussen een geleiderail en een zeer starre constructie zoals een step barrier door Rijkswaterstaat? In de ROA hebben ze het namelijk alleen over overgangen tussen verschillende kerende niveaus.
RWS is ervoor gewaarschuwd maar gaan voor lage prijs en niet voor veiligheid. Ermes terminals van SMA zijn wel succesvol getest op zijdelingse aanrijdingen en zelfs met 2000 kg ipv 1500 kg.Robonus schreef: ↑do 16 feb 2023, 7:21 Het was een kwestie van tijd voor de eerste Safe-End terminals zouden worden aangereden sinds die steeds vaker toegepast worden.
Nou was mijn vermoeden altijd al dat die niet goed werken bij schuine aanrijdingen (wat de Rimob wel doet).
Nu is natuurlijk N=1, maar dit geeft me weinig hoop.
![]()
Hoi Jan, welkom hier op het forum!JDTSS schreef: ↑za 02 dec 2023, 16:51RWS is ervoor gewaarschuwd maar gaan voor lage prijs en niet voor veiligheid. Ermes terminals van SMA zijn wel succesvol getest op zijdelingse aanrijdingen en zelfs met 2000 kg ipv 1500 kg.Robonus schreef: ↑do 16 feb 2023, 7:21 Het was een kwestie van tijd voor de eerste Safe-End terminals zouden worden aangereden sinds die steeds vaker toegepast worden.
Nou was mijn vermoeden altijd al dat die niet goed werken bij schuine aanrijdingen (wat de Rimob wel doet).
Nu is natuurlijk N=1, maar dit geeft me weinig hoop.
![]()
Een maatregel voor de bühne om de bewoners tevreden te houden vermoed ik.Voor deze woning stond een vangrail om de huizen te beschermen, maar de auto nam deze vangrail mee en vloog ook door het hek van de tuin. Pas tegen de muur kwam de auto tot stilstand.