Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x5 autosnelweg

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Attietattie »

Hoe komt ie in de berm? Daar staat vaak geleiderail in de weg. ;)

En er staat vaak rail met een reden. Dus er is dan vaak iets af te schermen. En dat 'iets', zou nog wel eens in de weg kunnen staan. ;)

En er worden gelukkig nog steeds heel veel werkzaamheden uitgevoerd met slechts rijstrookafzettingen. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

https://kw.be/nieuws/ongevallen/verkeer ... n-waregem/
Op het kruispunt met de Verbindingsweg maakte de bestuurder rond 20.45 uur een verkeerd manoeuvre waardoor hij met zijn zwarte Opel op de betonnen vangrail reed. Die fungeerde als een schans waardoor zijn wagen omhoog schoof en uiteindelijk meters verder op zijn zijkant in de berm belandde.
Blijft wel apart om bij dit soort wegcategorieën een spitse punt te zien op zo'n halve meter uit de kantstreep.

Afbeelding

https://www.google.nl/maps/@50.8770002, ... FQAw%3D%3D
jowilly
stadsweg

Bericht door jowilly »

Zekers. Het is net als in NL. Regels, technieken veranderen door de jaren heen, maar bestaande situaties worden niet aangepast. Aan de ene kant begrijpelijk, maar aan de andere kant (voor sommige situaties) dan weer niet.
Je zou m.i. bij elke vernieuwing van een richtlijn de wegsituatie opnieuw moeten bekijken. En dan vooral die locaties aanpakken als de nieuwe richtlijn een essentiële verbetering oplevert. Vergelijkbaar met de actie van RWS n.a.v. de gewijzigde visie over beëindigingen.
Laatst gewijzigd door jowilly op wo 11 sep 2024, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Daarnaast moet je fietsstroken op dit soort wegen al niet meer willen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Noorwegen past sinds 2006 geen cable barriers meer toe vanwege het risico voor motorrijders.

De komende tijd wordt het laatste stuk cable barrier langs de E6 ten noorden van Oslo verwijderd.

Afbeelding
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

In Nederland kom je soms nog wel eens wat situaties tegen die voor een gefronsde wenkbrouw zorgen, maar in België hou je wel situaties waar echt je mond van open valt.
Linkje streetview

Afbeelding

Na aanleiding van dit kleine nieuwsartikeltje toch even in streetview gaan kijken en er zijn ook aardig wat van deze "hekjes" aangereden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jowilly
stadsweg

Bericht door jowilly »

:wow:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Als je toch in die modus zit... Dit is de nieuwe A7 in Roemenië. Er is grote druk om deze snelweg te openen voor de verkiezingen en kennelijk krijg je dan dit soort werk:

Afbeelding
jowilly
stadsweg

Bericht door jowilly »

:wow:
:nuts:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... waterstaat

Bermen
De meest recente dataset die RWS gebruikt, gaat over 2022. Toen voldeed meer dan 63% van de A-wegen en 54% van de N-wegen aan de inrichtingseisen voor de obstakelvrije zone. RWS vernieuwt de dataset eens in de drie jaar.
Dat niet alle A-wegen en N-wegen al aan de inrichtingseisen voldoen, heeft een tweeledige oorzaak. Ten eerste zijn die eisen in 1999 gewijzigd. Ten tweede kan RWS niet onmiddellijk bij alle wegen voldoen aan die gewijzigde eisen. Hij kan deze alleen volgen bij nieuwe aanleg, groot onderhoud en grootschalige renovatie of reconstructie.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Robonus schreef: do 21 nov 2024, 7:19 In Nederland kom je soms nog wel eens wat situaties tegen die voor een gefronsde wenkbrouw zorgen, maar in België hou je wel situaties waar echt je mond van open valt.
Linkje streetview

Dat doet me denken aan dit type weg dat je overal in Vlaanderen tegenkomt (zie Streetview-link). Hier mag je vaak ook gewoon 70 km/u. Ondertussen zijn die hagen en paaltjes daar wel verdwenen (zie foto). Dan is de vraag, wat is nu het veiligst voor de zwakke weggebruiker?

https://www.google.com/maps/@50.969981, ... FQAw%3D%3D

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Met haag lijkt mij in eerste instantie veiliger.
Hier in Wallonië is men met een soort RIMOBs naar Amerikaans model bezig: https://www.google.com/maps/@50.6036078 ... FQAw%3D%3D.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Wimpie25 schreef: za 23 nov 2024, 14:43Dat doet me denken aan dit type weg dat je overal in Vlaanderen tegenkomt (zie Streetview-link). Hier mag je vaak ook gewoon 70 km/u. Ondertussen zijn die hagen en paaltjes daar wel verdwenen (zie foto). Dan is de vraag, wat is nu het veiligst voor de zwakke weggebruiker?
Snelheid verlaagd naar 50 en een weg die er uit ziet als een ouderwetse 90 weg. Laat me raden, nu met trajectcontrole? Dan is het antwoord, het is vooral veiliger voor de gemeentekas. :hm:
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Je slaat de nagel op de kop. Het zijn deze toestanden dat men nu gaat beginnen onderzoeken, gemeenten hebben 5 jaar hun eigen slag kunnen slaan qua boete-inkomsten. In Rotselaar is men daar samen met buurgemeente Tremelo zó ver in doorgeslagen dat men wegen al bewust gaat heraanleggen als snelheidsval. Iedereen ziet dat de oude situatie veiliger en mooier was, terwijl men toen nog aan een realistischere snelheid kon rijden.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Chris schreef: za 23 nov 2024, 12:21 https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... waterstaat

Bermen
De meest recente dataset die RWS gebruikt, gaat over 2022. Toen voldeed meer dan 63% van de A-wegen en 54% van de N-wegen aan de inrichtingseisen voor de obstakelvrije zone. RWS vernieuwt de dataset eens in de drie jaar.
Dat niet alle A-wegen en N-wegen al aan de inrichtingseisen voldoen, heeft een tweeledige oorzaak. Ten eerste zijn die eisen in 1999 gewijzigd. Ten tweede kan RWS niet onmiddellijk bij alle wegen voldoen aan die gewijzigde eisen. Hij kan deze alleen volgen bij nieuwe aanleg, groot onderhoud en grootschalige renovatie of reconstructie.
Niet onmiddellijk nee, maar we zijn dus onderhand 25 jaar verder en nóg heb je een enorme achterstand :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vond dat ook wel verrassend. Elke weg heeft in die periode groot onderhoud gehad, dus het is een keuze geweest om de bermen op dat moment niet in te richten volgens de norm van 1999.

Ik vraag mij ook af of er bepaalde eisen recenter zijn gewijzigd. Ik meen dat er andere inzichten waren over de afstand van obstakels tot de de weg, eerder werd de kantstreep van het doorgaande verkeer gebruikt, waardoor het volgens de richtlijnen kan dat een portaalvoet dicht langs het asfalt staat (als er nog een weefstrook en vluchtstrook ligt bijvoorbeeld). Dit kwam aan het licht na diverse dodelijke ongevallen met een portaalvoet.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Er zijn rondes geweest met extra bermbeveiliging bij portaalvoeten etc. Helaas wel overal half afgemaakt, zoals hier in Brabant...
Attietattie
2x5 autosnelweg

Chris schreef: zo 24 nov 2024, 15:56Ik vraag mij ook af of er bepaalde eisen recenter zijn gewijzigd.
Wanneer is de 130 ingevoerd...?
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Robonus schreef: wo 26 jul 2023, 11:08 Dit vat het inderdaad wel een beetje samen qua gemeentes en bermbeveiliging.

De rail staat enkel en alleen voor het fietstunneltje die haaks onder de weg doorkomt. Enkel dus afscherming gevaar voor derden.
Ik heb wel eens gezien dat er een botsvriendelijke lichtmast voor de geleiderail staat (wat eigenlijk ook al niet mag) maar dit is wel weer stuitend. :nothanks:

Afbeelding

Afbeelding
En gisteren was het hier dus raak. Twee gewonden. Goed bezig, wegbeheerder...

https://www.noordhollandsdagblad.nl/reg ... 02255.html
Enne gojje mins blieft altied leave.
Attietattie
2x5 autosnelweg

En als het nou de enige plek in Noord-Holland was... :shutup:
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Het zou zomaar kunnen zijn dat die geleiderail door de provincie is aangelegd, toen het nog een provinciale weg was. Deze fietstunnel zal ergens in de jaren 80 zijn aangelegd. Ik weet niet hoeveel kennis er al was van geleiderails op 80-kilometerwegen destijds.

Maar dat geluidsscherm zal wel van latere datum zijn en door de gemeente goedgekeurd.
Laatst gewijzigd door mavas op di 03 dec 2024, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Was dit type tijdelijke barrier al bekend?
https://www.ramudden.nl/siteassets/ramu ... arrier.pdf

Heb hem laatst in Tilburg gebruikt zien worden als scheiding tussen rijverkeer en de hardloopwedstrijd waar ik aan mee deed. Vond het op zich wel een mooi compact ding.
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Hij voldoet volgens de sheet aan T1 keringsniveau. Dat betekend dat hij is getest conform test TB21, dat is een personenauto (1300kg) die met 80 km/h onder een hoek van 8 graden wordt gebotst. Met die test heb je een werkende breedte van 1.9m. Trek je daar de productbreedte van 30 cm van af, verschuift hij dus 1.6 meter bij die impact.

Die 1.6m achter de barrier zou je bij werkzaamheden dus niet mogen benutten. Dat is "nutteloze ruimte". Ik weet niet hoe het bij evenementen zit, maar daar wordt die 1.6m achter de barrier wel gebruikt neem ik aan.

Is ook wel te verantwoorden door te zeggen dat verkeer er geen 80 km/h naast rijdt, maar technisch gezien kan je dus niet zeggen dat het veilig is wat je doet, want het is niet getest.
jowilly
stadsweg

Bericht door jowilly »

^^
Tja, blijft toch weer verbazingwekkend hoe men omgaat met het aspect 'veiligheid'. :top:

Men rijdt niet 80 km/u dusss die 1.6 m wordt niet gehaald. En die 8 graden hoek, die is niet van toepassing.
Trouwens, het systeem is toch gecertificeerd dus wat zeur je nu.

:denk:
jowilly
stadsweg

Bericht door jowilly »

Was laatst in Krimpen aan den IJssel en blijkbaar (zeer recentelijk) heeft er een ongeval plaatsgevonden op de wisselstrook in Krimpen aan den IJssel.
(Geen idee hoe en wat, maar de ravage is nog aanwezig).

De locatie: https://maps.app.goo.gl/YorcmK4jNtxvhAzc8
Afbeelding

Zo ziet het er normaal gesproken uit.
Afbeelding

Afbeelding
Wat valt direct op? De strengen zijn niet met elkaar gekoppeld! Dit is vragen om problemen.

Het resultaat...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Algemeen; Deze constructie is mij onbegrijpelijk! Krijg de indruk dat deze constructie zelfbedacht is.
De constructie op het kunstwerk is voertuigkerend, maar alles wat er voor en erna staat dus NIET.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Hebben ze inmiddels alle schuin oplopende geleiderails langs rijkswegen vervangen? De laatste paar jaar hebben ze overal terminals geplaatst op wegen waar ik vaak kom. Ik bedacht mij laatst dat ik die schuin oplopende geleiderails niet meer zie.
jowilly
stadsweg

Bericht door jowilly »

Er staan er nog genoeg. RWS heeft destijds alleen de 'meest' risicovolle beëindigingen vervangen door een end terminal.
Het is wel zo dat nu bij alle nieuwe en reconstructie projecten standaard end terminals worden toegepast bij de start van een streng.
Maar afrijdend (einde van een streng) kunnen nog steeds schuine beëindigingen worden gebruikt (e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de verkeerssituatie).
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Chris schreef: ma 16 dec 2024, 22:35 Hebben ze inmiddels alle schuin oplopende geleiderails langs rijkswegen vervangen? De laatste paar jaar hebben ze overal terminals geplaatst op wegen waar ik vaak kom. Ik bedacht mij laatst dat ik die schuin oplopende geleiderails niet meer zie.
Hier in Brabant is nog lang niet alles vervangen.
jowilly schreef: ma 16 dec 2024, 23:12 Maar afrijdend (einde van een streng) kunnen nog steeds schuine beëindigingen worden gebruikt (e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de verkeerssituatie).
Afrijdend is het toch nog gewoon de bedoeling? Of in elk geval is het risico daar toch bijna nihil gezien aanrijhoeken?
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

jowilly schreef: di 03 dec 2024, 23:15 Was laatst in Krimpen aan den IJssel en blijkbaar (zeer recentelijk) heeft er een ongeval plaatsgevonden op de wisselstrook in Krimpen aan den IJssel.
(Geen idee hoe en wat, maar de ravage is nog aanwezig).

Algemeen; Deze constructie is mij onbegrijpelijk! Krijg de indruk dat deze constructie zelfbedacht is.
De constructie op het kunstwerk is voertuigkerend, maar alles wat er voor en erna staat dus NIET.
Nét als je denkt dat je alles gezien hebt... :shutup: Wat een amateurisme. En de leverancier/fabrikant lacht zich kapot.
Enne gojje mins blieft altied leave.
jowilly
stadsweg

Bericht door jowilly »

Via schreef: di 17 dec 2024, 6:24 Afrijdend is het toch nog gewoon de bedoeling? Of in elk geval is het risico daar toch bijna nihil gezien aanrijhoeken?
klopt, helemaal.
Daarom de opmerking "afhankelijk van de verkeerssituatie". Bijvoorbeeld middenberm, parallelweg, etc.. situatie.