Thom schreef: wo 29 jan 2025, 12:11
Deze ochtend is een vrachtwagen tegen een muurtje gereden van de Bevrijdingstunnel in Antwerpen. Opvallend genoeg wordt dit niet afgeschermd met een RIMOB.
Nog opvallender is dat er enkele dagen later opnieuw een vrachtwagen op dezelfde manier tegen die betonnen wand is gereden.
In plaats van de situatie veiliger te maken door die inleidende betonnen rand te verwijderen en een RIMOB te plaatsen overwegen ze nu extra signalisatie.
We kunnen moeilijk in het hoofd van de vrachtwagenchauffeurs kijken, maar net zoals gisteren lijkt het erop dat de chauffeur te laat een keuze tussen links en rechts maakte", zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum.
Volgens Wegen en Verkeer gaat het over puur toeval. Vorig jaar gebeurde een soortgelijk incident en uit een analyse toen bleek dat er geen extra maatregelen nodig waren. "Omdat het nu weer gebeurd is, zullen we die analyse nu wel opnieuw uitvoeren“.
Bijzonder, heb ik in ieder geval nog nooit eerder gezien. Heeft iemand enig idee of dit een kerende werking heeft en zo ja welke klasse? Vind 't wel geinig gedaan met die verzinkte strook die meer aan de Duitse geleiderail doet denken dan de onze. En wekt bij mij de indruk dat het als geleiderail zou moeten functioneren.
Steyn_E schreef: zo 02 feb 2025, 17:44
Bijzonder, heb ik in ieder geval nog nooit eerder gezien. Heeft iemand enig idee of dit een kerende werking heeft en zo ja welke klasse? Vind 't wel geinig gedaan met die verzinkte strook die meer aan de Duitse geleiderail doet denken dan de onze. En wekt bij mij de indruk dat het als geleiderail zou moeten functioneren.
Dit systeem bestaat al enige tijd. Het is inderdaad Duits, dus de plank heeft een B profiel.
De naam van dit systeem is 'EasyRail NA'.
Specs: N2 I H1 I L1 / W4 / A
De geluidswand kan een geluidsreductie verzorgen van ca. 5 dB.
The Vehicle Restraint Manufacturers Association (VRMA) has written to the Government claiming the extra weight of banks of batteries in electric cars means “out of date” safety barriers on British motorways are at risk of being breached by an impact.
While the average weight of a car with a petrol or diesel combustion engine is about 1.5 tonnes (1,500kg), electric vehicles usually weigh between 1.8 tonnes and 2.2 tonnes, the VRMA says.
However, “vehicle restraint systems” – the metal barriers and their anchoring to the ground – only have to comply with standards which date back to 1998 and are tested with 1.5-tonne combustion engine vehicles.
Ik vind het merkwaardig dat de Britse wegbeheerder zich zorgen maakt over de extra massa van elektrische auto's als risicofactor voor geleiderails langs snelwegen. Immers, er rijden op diezelfde snelwegen ook veel vrachtauto's en bussen die aanzienlijk zwaarder zijn dan 1.5 of 2.2 tonnes...
Maar goed, als er toch gezocht moet worden naar argumenten tegen elektrificering van personenauto's - of meer budget voor onderhoud - dan kun je het altijd proberen natuurlijk. ;-)
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
Het is niet de wegbeheerder, maar de Vehicle Restraint Manufacturers Association die zich zorgen maakt. Die zien misschien ook een mogelijkheid om extra omzet te genereren met grote vervanging van geleiderails.
Het klopt dat (de meeste) geleiderails niet ontworpen zijn op aanrijdingen vrachtauto's, maar de meeste aanrijdingen met geleiderails zijn met personenauto's en dan moeten die wel gekeerd kunnen worden. Ik heb begrepen dat de standaard H2 geleiderails die er in sommige gevallen al decennia staan, in het verleden getest werden op auto's van 900 kg.
Gezien dat auto's voortdurend zwaarder worden is het wel zaak dat geleiderails dat ook kunnen keren. Naast EVs zijn een heel groot deel van de auto's ook in een zwaardere SUV of crossover uitvoering. Dat is niet hetzelfde als een Opel Corsa uit 1998.
De ASI index (hoe hard de impact is voor inzittenden) wordt op de 900 kilo auto (100 km/h) getest (TB11)
Maar de doorbreking is voor een TB51 test, een autobus van 13.000kg met 70km/h onder een hoek van 20 graden.
Doorbreken doet een H2 geleiderail dus niet zo snel.
M.i. zie het probleem dus niet. 1998 lijkt middeleeuws ver weg, maar toen had je ook al de EN1317 norm. Het kan zijn dat ze in de UK op sommige wegen een andere prestatieklassen hadden toegepast (denk het niet trouwens) waardoor men nu zo stressvol reageert. Maar wat Robonus ook al schreef huidige systemen (H2 niveau) kunnen 13ton voertuigen weerstaan. Dus een 2,2 of 3 ton voertuig is niet heel erg boeiend.
Enne
een steeds hoger zwaartepunt
lijkt me niet direct van toepassing, aangezien de fabrikanten van veel EV modellen hun fantastische wegligging te danken hebben door hun lage zwaartepunt (batt. in de vloeren). Trouwens de foto in het artikel slaat werkelijk nergens op.
Weer even een reminder waarom geleiderailkoppen en leuningwerken op kunstwerken ee no-go zijn.
Bestuurder zwaargewond, bijrijder lichtgewond. (Zwitserland)
De grens tussen wegmeubilair wat mooi moet zijn, en wat veilig moet zijn is soms een grijs gebied.
In Heerhugowaard heeft deze fietsbrug schuin aflopende leuningwerken, maar dan van onderen naar boven.
Om te voorkomen dat fietsers rechtdoor de weg oversteken zijn er parallel aan de weg 2 stukken hekwerk geplaatst, die "mooi" in dezelfde stijl als de fietsbrug taps toelopen. Maar is het veilig bij een aanrijding? Je voelt 'm zelf al aankomen.
Zie je dit soort dingen nou in Nederland meer dan het buitenland? In het buitenland zie je wel vrij vaak geleiderails bij bruggen die geen terminals hebben (zie voorbeeld een paar berichten eerder).
In elk land zie je dit soort 'excessen' van onveilige situaties.
Het blijft voor mij dan ook een raadsel waarom dergelijke ideeën en/of ontwerpen niet onafhankelijk getoetst (moeten) worden.
Zolang dit niet (waarschijnlijk nooit) het geval is, blijft dit veiligheidsonderdeel een ondergeschoven kindje.
En ondertussen blijven de SWOV en dergelijke roeptoeteren en onderzoeken dat het allemaal onveilig is en dat het beter kan, etc. etc.
Het is toch eigenlijk wel vreemd, dat een veiligheidsvoorziening (in welke vorm dan ook) niet standaard vooraf wordt getoetst?
Als een wegbeheerder geen kennis van zaken heeft, veroorzaakt dit dan niet voor onnodig gevaar voor de burger?
Gemeenten hebben vaak totaal geen kennis.
Voorbeeldje, een poosje terug reed een auto dwars door de geleiderail op een afrit van de A9. Maar de aansluitende weg + geleiderail is areaal van de gemeente. Bij RWS zou de geleiderail binnen een dag gerepareerd zijn, dit ligt er nu al 106 dagen bij met scherpe uiteinden zonder dat er zicht is op reparatie. De Vmax is daar 80 km/h:
Geen toezichthouder / inspecteur voor wegen / openbare ruimte?
Geen gemeentelijke dienst hiervoor verantwoordelijk?
Geen onderhoudsaannemer voor dit soort herstellingen?
Niemand die er actie op onderneemt?
Al die dingen bestaan wel, maar het budget is € 0?
Ik zal ze eens een berichtje sturen, ben nu ook wel benieuwd.
Ik verwacht een antwoord van: "We herstellen dit bij het eerstvolgende groot onderhoud dat gepland staat voor najaar 2028"
Chris schreef: do 24 apr 2025, 13:37
Wat zou daar de reden van zijn?
Geen toezichthouder / inspecteur voor wegen / openbare ruimte?
Geen gemeentelijke dienst hiervoor verantwoordelijk?
Geen onderhoudsaannemer voor dit soort herstellingen?
Niemand die er actie op onderneemt?
Al die dingen bestaan wel, maar het budget is € 0?
Robonus schreef: do 24 apr 2025, 13:54
Ik zal ze eens een berichtje sturen, ben nu ook wel benieuwd.
Ik verwacht een antwoord van: "We herstellen dit bij het eerstvolgende groot onderhoud dat gepland staat voor najaar 2028"
Ik heb antwoord:
Beste melder,
In de nacht van 26 en, indien nodig 27 mei, wordt de vangrail vervangen. Voor ons is dit geen dagelijks werk, we hebben hier geen protocol voor vandaar dat het er wat tijd overheen is gegaan.
Ach, eerlijkheid wordt gewaardeerd. Alleen zou het ze sieren als ze expertise hadden ingeroepen. Immers, de kosten worden gewoon gedekt, daar het een verhaalbare schade is.
Ze hadden mij gewoon mogen bellen hoor.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Een bizar ongeval in Prutz, op de B180 in Oostenrijk. Een beschonken bestuurder is hier tegen het beginstuk van een betonnen barrier gereden. Vervolgens is het voertuig doorboord met een metalen stang die op deze betonnen barrier gemonteerd was. De bestuurder is er gelukkig met kleerscheuren vanafgekomen.