Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak » zo 28 mar 2021, 19:35

Het is vrij simpel en gaat eigenlijk altijd wel zo: als er 6 meter staat, maar minimaal 4,5 meter is, wordt er 4,5 meter toegepast. Als er 2,5 meter staat, maar minimaal 1,5 meter is, wordt er 1,5 meter toegepast. Breder = duurder, en de minimale maatvoering voldoet ook wel.

Wegbeheerders hebben altijd de mond vol over verkeersveiligheid, maar zodra het geld gaat kosten, gelden die principes eventjes niet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 28 mar 2021, 20:16

Wegbeheerders willen wel, maar de politiek niet. Dat is waar de budgetten én prioriteiten vastgesteld worden. Want stel dat je alle miljarden krijgt om je hele wegennet conform de aanbevolen (niet minimale) CROW-richtlijnen in te richten, dan is er nog de belangenafweging van de omgeving: verkeersveiligheid versus landschap/milieuhinder/erfgoed.

Onderaan de streep blijft het een politieke zaak.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 28 mar 2021, 20:22

Ik vind het allemaal prima, maar laat de politiek dan ook hun mond houden met hypocriete leuzen als "op naar 0 verkeersdoden."

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 28 mar 2021, 20:51

^^ Niet te snel oordelen, want dat gaan we bereiken met nog lagere limieten en nog verder geautomatiseerde controles :shutup:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 28 mar 2021, 21:12

^^ Ja... Ik ben op dit gebied ondertussen (ook) al best cynisch geworden. Mooie praatjes en zogenaamde prioriteiten, totdat...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 28 mar 2021, 21:33

Wouter N14 schreef: zo 28 mar 2021, 19:19Gezien de belangrijke rol van Rijkswaterstaat in deze, als eigenaar en verantwoordelijke voor het kunstwerk, had er best een verkeersveiligheidsauditor naar kunnen kijken.
De goede auditor kijkt niet eens altijd naar richtlijnen. Al had ie op 4m gestaan, als de auditor het als gevaarlijk bestempelt, zal de wegbeheerder toch echt óf actie moeten ondernemen, óf met een goed verhaal moeten komen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 28 mar 2021, 21:58

Uiteraard. Jammer dus dat die er niet aan te pas is gekomen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 28 mar 2021, 23:11

Ik hoop dan wel dat de auditor óók een goed verhaal heeft waarom hij/zij iets als onveilig bestempeld dat ruim dubbel zo wijd staat als de normering aanbeveelt..

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » ma 29 mar 2021, 7:33

Sibren schreef: zo 28 mar 2021, 19:08 In het Handboek Wegontwerp bubeko 2013 Erftoegangswegen paragraaf 5.3 staan figuren met de dwarsprofielen voor 60 km/h-wegen. De obstakelvrije zone is vanaf de verhardingsrand gemeten, niet vanaf de binnenkant markering.

Dan heb jij een andere crow uitgave dan ik. Bij suggestiestroken is het altijd vanaf de streep. Alleen als er geen markering is dan geldt de obstakelvrije afstand vanaf de rand verharding. Daar ben ik het overigens niet mee eens, aangezien je plek op de weg rechts is en je überhaupt over de marking moet rijden om een tegenligger te kunnen passeren.

Type 1
Afbeelding

Type 2
Afbeelding

Beide onder elkaar
Afbeelding

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 29 mar 2021, 9:15

^^
Rare richtlijnen inderdaad. Betekent dus dat op een landweggetje de feitelijke obstakelvrije zone (kant verharding) groter is dan bij een type I ETW (kantstreep/suggestiestreep) terwijl daar ook feitelijk op kant verharding plaats op de weg wordt bepaald. :geenlach:

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » ma 29 mar 2021, 10:32

Robonus schreef: ma 29 mar 2021, 7:33 Dan heb jij een andere crow uitgave dan ik.
Bijzonder. Ik bekijk het HWO 2013 op de CROW Kennisbank. Er staat bij dat de laatste herziening op 2 november 2019 was, maar daar staat niet bij wát er precies is veranderd. Welke versie bekijk jij? Nu ben ik wel benieuwd welke recenter is, en dus of er ooit is besloten om de obstakelvrije zone ruimer of juist krapper toe te staan.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » ma 29 mar 2021, 10:36

Net ff het artikel gelezen, maar wat een bullsh*t reactie van de beheerders. M.i. is dit vakkundig de focus verleggen van het probleem. Kan niet anders melden, dat ze daar goed in zijn geslaagd :pukey: .
Het gaat helemaal niet om de leuning of deze wel/niet op de juiste afstand staat! Hoe men nu redeneert zou betekenen dat we overal bij een dergelijke situatie de geleiderails dan wel de bermbeveiliging kunnen weglaten, zolang we maar een leuning plaatsen op de juiste afstand :facepalm:

De invalshoek die nu wordt gebruikt om de situatie te verantwoorden is de leuning. Maar dan is mijn reactie; als er voor de rest dus niets aan de hand is, waarom dan zo'n sterke leuning plaatsen als het alleen maar is om te voorkomen dat een voetganger of fietser per ongeluk van het kunstwerk valt? De standaard regel is zo vergevingsgezind mogelijk ontwerpen, dan had die beste bestuurder(ster) geen bult op gelopen. Het hekje op de talud wand is een goed voorbeeld hiervan.

Als ik de situatie bestudeer van onderstaande foto is heel begrijpelijk dat ze zo'n leuningwerk hebben toegepast :wall:
Het voertuig was inderdaad veel beter af geweest om achterlangs te schieten.... :wow:
Afbeelding

Nu dan serieus;
De bermbeveiliging voldoet totaal niet. Er is een gevarenzone en de afscherming schiet te kort!
De leuning (uitgaande van een voertuigkerende leuning) staat daar ter voorkoming dat een persoon/voertuig naar beneden kan vallen.
Zoals eerder aangegeven hier had minstens een voorloop leuning/geleiderail (min. 25 m) moeten staan. Dit ter voorkoming dat een voertuig achterlangs kan schieten. In dit geval heeft de bestuurder(ster) nog geluk(?) gehad, alternatief was een vlucht door de lucht met een onbekende landing.. :schrikreactie:

Moest ik dit beoordelen, dan had men tijdens het ontwerp dan wel oplevering geen akkoord gekregen!

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » ma 29 mar 2021, 10:38

Sibren schreef: ma 29 mar 2021, 10:32
Robonus schreef: ma 29 mar 2021, 7:33 Dan heb jij een andere crow uitgave dan ik.
Bijzonder. Ik bekijk het HWO 2013 op de CROW Kennisbank. Er staat bij dat de laatste herziening op 2 november 2019 was, maar daar staat niet bij wát er precies is veranderd. Welke versie bekijk jij? Nu ben ik wel benieuwd welke recenter is, en dus of er ooit is besloten om de obstakelvrije zone ruimer of juist krapper toe te staan.
Dat is zéker interessant. Ik heb gequote uit de ingescande PDF van het originele boekje. Datum November 2013 staat erbij.

Even de kennisbank erop nageslagen en je hebt gelijk, daar staat het vanaf kant verharding:

Afbeelding

Afbeelding

Dan is de vraag, wanneer is het kunstwerk aangelegd, als dat voor de errata is geweest (zie net dat dat 2-01-2018 is veranderd) is het wel conform richtlijnen uitgevoerd. Hoe wrang dat ook mag klinken.

Daarnaast heeft Jowilly ook gelijk, dat het van geen kant klopt, maar dan kan ook weer naar de richtlijnen worden verwezen. Als de vleugelwand buiten de obstakelvrije zone is mag dat zwart/wit gezien wel.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » ma 29 mar 2021, 12:13

De werkzaamheden aan dit stuk van de Kamperstraatweg (met de brug en de reling) heeft plaats gevonden in de periode 2017-2018. De openstelling van dit nieuwe stuk Kamperstraatweg vond plaats in april 2018: https://www.ijsseldeltaprogramma.nl/wer ... van-start/ - Dat zal dan betekenen dat het ontworpen is met de eisen/richtlijnen van voor begin 2018?

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » ma 29 mar 2021, 12:31

Robonus schreef: ma 29 mar 2021, 10:38 Daarnaast heeft Jowilly ook gelijk, dat het van geen kant klopt, maar dan kan ook weer naar de richtlijnen worden verwezen. Als de vleugelwand buiten de obstakelvrije zone is mag dat zwart/wit gezien wel.
:denk:

Dan hoop ik maar, dat 'we' niet te veel achter de theorieteksten gaan verschuilen. Dan voorspel ik dat 60km/u weggetjes wel HEEL gevaarlijk (gaan) worden. :facepalm: Waar is dan het zgn. bewustzijnsproces gebleven? Deze situatie is m.i. een mooi voorbeeld.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » ma 29 mar 2021, 13:11

Op sommige plekken wordt er wel naar gekeken.
Gisteren reed ik door Almere, daar zag ik dat bij de brugleuning over de Lage Vaart dat ze inleidende geleiderail hebben geplaatst. Dat die niet gekoppeld zit en dus niet veel doet bij een aanrijding terhoogte van begin leuning is een andere discussie:

Nieuw:

Afbeelding
Afbeelding

Oud:

Afbeelding

Ook hebben ze iets verder de mini leuning bij het fietspad verlengd naar een schuin oplopende leuning.

Nieuw:

Afbeelding

Oud:

Afbeelding

TOEVOEGING

Wat er gebeurt als je geleiderail niet koppelt aan de brugleuning en er dus geen treksterkte of ketting-effect is:
Link
[/quote]

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » ma 29 mar 2021, 13:55

Robonus schreef: ma 29 mar 2021, 13:11 Op sommige plekken wordt er wel naar gekeken.
Gisteren reed ik door Almere, daar zag ik dat bij de brugleuning over de Lage Vaart dat ze inleidende geleiderail hebben geplaatst. Dat die niet gekoppeld zit en dus niet veel doet bij een aanrijding terhoogte van begin leuning is een andere discussie:
Afbeelding
Wat er gebeurt als je geleiderail niet koppelt aan de brugleuning en er dus geen treksterkte of ketting-effect is:
Link
:top:
Dat niet koppelen van twee systemen, echt onbegrijpelijk dat je dat vandaag nog steeds ziet. Maar inderdaad dat is weer een andere discussie.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 29 mar 2021, 14:50

Robonus schreef: ma 29 mar 2021, 13:11 Op sommige plekken wordt er wel naar gekeken.

Afbeelding
Zet dan gewoon een tuinhekje neer. Werkt precies hetzelfde (niet).

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 30 mar 2021, 22:10

Nou, als je er op gaat letten.. kom je nog best wat van die relingen tegen, onbeschermd.
Ander type wegen, andere snelheden, andere ontwerp/bouwjaren.. maar toch..

Tiel, Rivierenlandlaan 50km/h
https://www.google.nl/maps/@51.9050588, ... 384!8i8192

Gennep, brug over de maas. 80 km/h

https://www.google.nl/maps/@51.693035,5 ... 312!8i6656

Maar ja, is alles te pamperen?

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 31 mar 2021, 12:42

Die fijne houten geleiderail ook even voor de brug over de Maas

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 31 mar 2021, 20:08

Durashift schreef: di 30 mar 2021, 22:10 Nou, als je er op gaat letten.. kom je nog best wat van die relingen tegen, onbeschermd.
Ander type wegen, andere snelheden, andere ontwerp/bouwjaren.. maar toch..
...
Tiel, Rivierenlandlaan 50km/h
https://www.google.nl/maps/@51.9050588, ... 384!8i8192
...
Maar ja, is alles te pamperen?
Die 50 wordt daar straal genegeerd. Het ligt in de middle of nowhere, maar toch bibeko :shutup:

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » vr 02 apr 2021, 13:06

De 78-jarige bijrijder van de auto die recent op de Kamperstraatweg tussen Kampen en Wezep tegen de brugreling botste - waar in dit topic ook over gediscussieerd werd - is eerder deze week overleden als gevolg van het ongeval. De bestuurster ligt nog (zwaar)gewond in het ziekenhuis. Dat schrijft De Stentor op basis van informatie van de politie en de uitgeverij van de man. Zo heeft een ogenschijnlijk simpele aanrijding hele grote gevolgen. :nahzeg:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 02 apr 2021, 13:22

Triest. Heeft misschien nog wel gevolgen voor de juridische afloop, al zal dat vooral zwartepieten worden...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 02 apr 2021, 13:55

Ik hoop dat dit voor de rechter komt en dat de wegbeheerder (deels) aansprakelijk is voor het ontbreken van een geleiderail. Hopelijk dat het dan ook gevolgen heeft voor alle wegbeheerders en hopelijk dat dan de richtlijnen moeten worden aangepast. Dan wordt een ETW-60 in vergelijking met een GOW-80 weer iets minder goedkoop.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » vr 02 apr 2021, 14:01

^^

Zo'n jurisprudentie zou ook als gevolg kunnen hebben dat wegbeheerders hun 80 weg per direct afschalen naar 60km/h om dan wel te voldoen. Ook niet iets waarop we zitten te wachten.

Daarbij zal de wegbeheerder in dit geval verwijzen naar de richtlijnen ten tijde van aanleg, daar voldeed ie aan. En je kunt niet opeens in heel NL alle wegen veranderen als er ergens een richtlijn veranderd. Elke maand is er wel ergens in het hele CROW rijtje een errata.

Ik begrijp het bijbehorende gevoel dat je hebt maar het lijkt me een kansloze zaak.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 02 apr 2021, 14:09

Als ik zie hoe Rijkswaterstaat met aannemers omgaat, betreffende tijdelijke maatregelen, verwacht ik dat degene die hiervoor verantwoordelijk is erg hard aangepakt gaat worden. :yesyesyes:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 apr 2021, 14:12

Een andere weg die de gemoederen bezig houdt is de weg langs het Apeldoorns Kanaal tussen Dieren en Apeldoorn.

Omroep Gelderland: Verkeersexpert over dodenweg Apeldoorn: 'Dit heb ik nog nooit meegemaakt'

Hij pleit ervoor om de maximumsnelheid zo snel mogelijk naar 60 te verlagen.

Deze weg is een type grijze weg: met enige regelmaat erfaansluitingen, maar de weg ligt wel buiten de bebouwde kom, heeft vrijliggende / alternatieve fietspaden, kent lange rechtstanden en de rijbaan is breed genoeg voor 80 km/h. Als de maximumsnelheid naar 60 verlaagd wordt zal je weer meer inhaalacties krijgen: de weg is 17 kilometer lang en dit is wel een type weg waar het gebruik meer is dan een verblijfsgebied. Maar die bomen en het kanaal zijn wel gevaarlijk zonder afscherming.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 02 apr 2021, 14:28

80 zou onder normale weersomstandigheden toch veilig zijn daar.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » vr 02 apr 2021, 15:35

Zullen we eens beginnen met het kappen van de bomen, en aan de kanaalzijde een geleiderail zetten. Dat zijn maatregelen die echt iets bijdragen.
Dan is het oprijzicht voor de aanwonenden ook een stuk beter.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 02 apr 2021, 17:38

Bomen kappen?! Ben jij besode.....?! ;)
Dat kost allemaal meer dan de maximumsnelheid verlagen naar 60 km/h.