Bamboe verkeersborden
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Verkeersborden in Nederland
De leverancier van het bamboe is niet de leverancier van het eindproduct. Dus nu zijn er twee stickers mogelijk: een rondje of een rechthoekige.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- autoweg
Er zijn tegenwoordig zelfs bamboe paal en beugels... nu nog bamboe schroefjes!

https://www.hrgroep.nl/Nieuws/Pilots_ba ... uimte.html
https://www.hrgroep.nl/Nieuws/Pilots_ba ... uimte.html
-
- Moderator
Voor zover ik het kan vinden, wordt de uitstulping gebruikt om een sensor te kunnen plaatsen met een Internet-of-Things-toepassing. Er kan bijvoorbeeld een bewegingssensor in worden geplaatst, die kan detecteren als het bord scheef staat of dat het uit de grond is gereden. De sensoren zouden iets van 30 euro per stuk moeten kosten en worden voornamelijk geplaatst op 'belangrijke locaties'.

Bron: http://smartcity.nl/bamboe-verkeersbord-sensor/
Onderstaand heeft BN De Stem er nog een artikel over geschreven:
Lees verder op https://www.bd.nl/s-hertogenbosch/verke ... ~aaf1c1a8/BN De Stem schreef:'Help ik ben scheef gewaaid!' Het klinkt wellicht gek, maar Den Bosch heeft sinds kort verkeersborden die zélf een seintje naar de gemeente sturen als ze bijvoorbeeld niet recht hangen, omdat ze scheef zijn gewaaid of omdat er iemand tegenaan is geknald. Kosten voor zo'n sensor aan een 'slim' verkeersbord: 30 euro per stuk.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- Moderator
-
- autoweg
Zo oud zijn de bamboe borden nog niet, en er worden nu al vraagtekens gezet bij de duurzaamheid daarvan. Schimmel en houtrot ligt op de loer:
https://foryourinformation.nl/2019/09/2 ... ersborden/
-
- Moderator
Bamboe verkeersborden
Ik vraag mij dan helemaal af hoe het gaat met bamboe hectometerpaaltjes. Die dingen worden nog het meest bevuild van alle bebording...Robonus schreef: ↑di 15 okt 2019, 13:19Zo oud zijn de bamboe borden nog niet, en er worden nu al vraagtekens gezet bij de duurzaamheid daarvan. Schimmel en houtrot ligt op de loer:
https://foryourinformation.nl/2019/09/2 ... ersborden/

-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader

Hoop ik niet, straks klimmen de panda's van Ouwehands erin.

Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb geen artikelen gelezen, maar wat is de conclusie?Wouter N14 schreef: ↑wo 06 nov 2019, 17:39Als ik die artikelen zo lees, verwacht ik dat bamboe na een korte hype weer met stille trom vertrekt. Het ziet er echt niet uit na een paar maanden, laat staan na 20 jaar
![]()
Op de N231 staan ook allemaal bamboe borden en paaltjes, en nog veel meer. Dat is een proefproject. Ben benieuwd wat daar uitkomt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator

Dit vond ik ook opmerkelijk:Hout is onderhoud. Hoe dan ook, ikzelf heb er weinig goede hoop in. En een andere vraag is: “Willen we een straatbeeld van verweerde verkeersborden?” De nu nog zo mooie frisse verschijning is slechts een fase.Iedereen met houten tuinmeubelen of een boot heeft weet waar ik op doel. Hout == Onderhoud.
Bamboe verkeersborden Duur of duurzaam, 22-9-2019De houten palen, zoals te zien op de foto’s hebben (nog) geen FSC Certificatie – wat min of meer betekend dat er geen garantie is dat dit hout duurzaam geproduceerd is.
Ander artikel:
En het meest duurzame verkeersbord is…, 22-9-2019Het hergebruikte aluminium verkeersbord met geprinte folie is van de bestaande verkeersborden de meest duurzame optie
Hij heeft ook een artikel over de N211 waar hij zich ook zeer kritisch uitlaat over de "houten" geleiderails.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Dat is vrij duidelijk! Dat lijkt me dan niet de toekomst. Zal mij benieuwen wat er over een jaar nog staat op de N231.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- Moderator
Op de website van AGMI staat er ook een kritisch stuk over: https://www.agmi.nl/nl/nieuws/is-bamboe ... -duurzaam/
Wellicht is het inderdaad een hype omtrent duurzaamheid. Ik vraag mij ook af hoe men berekend heeft dat dit 20 jaar of langer mee kan gaan terwijl de praktijkervaring nog maar zeer kort is. Volgens dat stuk op de site van AGMI is een aluminium verkeersbord veel goedkoper te produceren en kan bovendien goed gerecycled worden, met nu al decennia ervaring.
De rotondes van de N863 in Coevorden hebben sinds juni 2018 bamboe borden, die staan er nu dus bijna 1,5 jaar. Dat zouden de eerste van Nederland zijn. Wellicht interessant om die eens te bekijken.
Artikel: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/135771 ... -Nederland
Locatie: https://www.google.com/maps/@52.6579248 ... a=!3m1!1e3
Wellicht is het inderdaad een hype omtrent duurzaamheid. Ik vraag mij ook af hoe men berekend heeft dat dit 20 jaar of langer mee kan gaan terwijl de praktijkervaring nog maar zeer kort is. Volgens dat stuk op de site van AGMI is een aluminium verkeersbord veel goedkoper te produceren en kan bovendien goed gerecycled worden, met nu al decennia ervaring.
De rotondes van de N863 in Coevorden hebben sinds juni 2018 bamboe borden, die staan er nu dus bijna 1,5 jaar. Dat zouden de eerste van Nederland zijn. Wellicht interessant om die eens te bekijken.
Artikel: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/135771 ... -Nederland
Locatie: https://www.google.com/maps/@52.6579248 ... a=!3m1!1e3
-
- Moderator
Re: Bamboe verkeersborden
Ik heb de berichten over bamboe borden even afgesplitst van het algemene verkeersbordtopic. Op zich interessant om dit onderwerp te volgen, en nu is het wat beter vindbaar / terug te lezen.
-
- Moderator
Nog een kritische reportage over bamboe borden langs de N211: https://foryourinformation.nl/2019/10/2 ... amste-weg/
Ook daar dus schades en snelle veroudering bij borden die maar 1 jaar oud zijn.
Met dank aan René voor de link
Ook daar dus schades en snelle veroudering bij borden die maar 1 jaar oud zijn.
Met dank aan René voor de link

-
- 4x5 autosnelweg
Er rijden ook veel te veel Fiat Panda's op die weg. Dat gaat niet zo goed samen met bamboe... 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Alles is wel uit de kast getrokken zeg daar.
Metalen geleiderails bekleed met hout, wat is daar duurzaam aan?
En zitelementen met een oppervlak van zonnepanelen, lekker als je je billen wilt braden als de zon schijnt
Metalen geleiderails bekleed met hout, wat is daar duurzaam aan?
En zitelementen met een oppervlak van zonnepanelen, lekker als je je billen wilt braden als de zon schijnt

-
- Moderator
In augustus zijn op de Ten Oeverstraat in Zwolle bamboe verkeersborden geplaatst. Ze zien er nog niet erg verweerd uit en hebben ook geen schade, maar je ziet wel dat de bestickering van het verkeersbord blaasjes vertoont.

Bamboe verkeersbord Ten Oeverstraat Zwolle 01 by European Roads, on Flickr

Bamboe verkeersbord Ten Oeverstraat Zwolle 03 by European Roads, on Flickr

Bamboe verkeersbord Ten Oeverstraat Zwolle 01 by European Roads, on Flickr

Bamboe verkeersbord Ten Oeverstraat Zwolle 03 by European Roads, on Flickr
-
- Secretaris
Verweringssporen zijn wel te zien, met name grijzige vlekken aan de bovenkant van de borden. Maar goed, bamboe in de tuin verweert ook en gaat desondanks nog jaren mee. Punt is alleen of de lijm van de folie het gaat houden. Maar alleen de tijd zal dat leren...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- polderweggetje
Hoi allemaal, ik zag wat verwijzingen van het wegenforum naar een aantal artikelen van mij.
Daarom heb ik me maar geregistreerd, om zo mijn ervaringen met bamboe borden te delen.
Ikzelf schrijf af en toe over de staat van deze verkeersborden in mijn directe omgeving, wat hier is te vinden : https://foryourinformation.nl/fyi/bamboe-verkeersbord/
Mijn interesse in deze borden, komt door mijn ervaringen met hout & water (ik ben een zeiler) en had direct al mijn bedenkingen bij de kale bamboe borden.
Er wordt overal volop positief over gesproken, en ik kon mij niet voorstellen dat er geen addertje onder het (bamboe) gras zat.
Met gepaste trots, kan ik hier mijn gelijk bevestigen: het eerste bamboe bord is al vervangen.
De aangekondigde levensduur van 20 jaar, is op 19jaar na - net niet gehaald.

Ook de andere bamboe onderdelen - zoals de bamboe palen - blijken niet weerbestendig en domweg levensgevaarlijk.
Hoewel de producent van deze borden mij uitnodigde om de fabriek te bekijken, blijft het antwoord op de vraag : "waar is de levensduur op gebaseerd" erg moeilijk te beantwoorden.
Nadat ik per email hun confronteerde met de belabberde staat van een jaar oud bord, bleef het doodstil, maar hebben ze wel snel het bord vervangen.
22 september zag het bord er zo uit.

op 29 November zag het bord er zo uit.

De bamboe verkeers-palen. duurzaam, of levensgevaarlijk?
In ons kikkerlandje is het nat, koud, en winderig. Dit laatste lijkt ook voor het bamboe straatmeubiair funest - en levensgevaarlijk.
De constructie van deze palen zijn amateuristisch, en iedereen kan zien dat dit fout gaat, daar heb je geen praktijk-test voor nodig.
De krachten die op de palen word uitgeoefend door de wind, zorgt ervoor dat de 'lagen' bamboe loskomen.

Waar ik mij overigens ook over verbaas, is dat elke gemeente een pilot doet om deze borden te testen, is 1 test niet genoeg? is het duurzaam om overal dezelfde testen te doen?
Heb jij ook zon bord in je omgeving? - houdtém in de gaten - Vooral in de regenachtige maanden kan je het bord zienderogend achteruit zien gaan.
En indien mogelijk - stuur mij de foto van het beschadigde bord.
Groet,
Jerry
Daarom heb ik me maar geregistreerd, om zo mijn ervaringen met bamboe borden te delen.
Ikzelf schrijf af en toe over de staat van deze verkeersborden in mijn directe omgeving, wat hier is te vinden : https://foryourinformation.nl/fyi/bamboe-verkeersbord/
Mijn interesse in deze borden, komt door mijn ervaringen met hout & water (ik ben een zeiler) en had direct al mijn bedenkingen bij de kale bamboe borden.
Er wordt overal volop positief over gesproken, en ik kon mij niet voorstellen dat er geen addertje onder het (bamboe) gras zat.
Met gepaste trots, kan ik hier mijn gelijk bevestigen: het eerste bamboe bord is al vervangen.
De aangekondigde levensduur van 20 jaar, is op 19jaar na - net niet gehaald.

Ook de andere bamboe onderdelen - zoals de bamboe palen - blijken niet weerbestendig en domweg levensgevaarlijk.
Hoewel de producent van deze borden mij uitnodigde om de fabriek te bekijken, blijft het antwoord op de vraag : "waar is de levensduur op gebaseerd" erg moeilijk te beantwoorden.
Nadat ik per email hun confronteerde met de belabberde staat van een jaar oud bord, bleef het doodstil, maar hebben ze wel snel het bord vervangen.
22 september zag het bord er zo uit.

op 29 November zag het bord er zo uit.

De bamboe verkeers-palen. duurzaam, of levensgevaarlijk?
In ons kikkerlandje is het nat, koud, en winderig. Dit laatste lijkt ook voor het bamboe straatmeubiair funest - en levensgevaarlijk.
De constructie van deze palen zijn amateuristisch, en iedereen kan zien dat dit fout gaat, daar heb je geen praktijk-test voor nodig.
De krachten die op de palen word uitgeoefend door de wind, zorgt ervoor dat de 'lagen' bamboe loskomen.

Waar ik mij overigens ook over verbaas, is dat elke gemeente een pilot doet om deze borden te testen, is 1 test niet genoeg? is het duurzaam om overal dezelfde testen te doen?
Heb jij ook zon bord in je omgeving? - houdtém in de gaten - Vooral in de regenachtige maanden kan je het bord zienderogend achteruit zien gaan.
En indien mogelijk - stuur mij de foto van het beschadigde bord.
Groet,
Jerry
-
- 2x3 autosnelweg
Interessant. Dank voor je post!
Misschien ben ik wel een beetje cynisch (en gooi ik dingen te snel op één hoop), maar ik heb de indruk dat overheden, beleidsmakers, lobbygroepen etc. hun verstand uitschakelen en stoppen met nadenken en het stellen van vragen als het het woord 'duurzaamheid' in het spel is. Als iemand maar beweert dat het duurzaam is, dan is het allemaal gelijk goed en wordt er niet logisch en kritisch nagedacht of het nou feitelijk allemaal wel klopt. Zie ook de kolder met energietransitie (in brede zin), van het gas af, overinvesteringen in OV, solarroads etc etc. Bamboeborden passen (blijkbaar) ook prima in dit rijtje. Goed dat iemand specifiek op dit gebied eens wat dieper kijkt en dit ook kritisch benadert.
NB: ik heb niks tegen duurzaamheid etc op zich, maar wel tegen personen en organisaties die duurzaamheid als doel op zich zien en daarbij stoppen met logisch en kritisch nadenken.
Misschien ben ik wel een beetje cynisch (en gooi ik dingen te snel op één hoop), maar ik heb de indruk dat overheden, beleidsmakers, lobbygroepen etc. hun verstand uitschakelen en stoppen met nadenken en het stellen van vragen als het het woord 'duurzaamheid' in het spel is. Als iemand maar beweert dat het duurzaam is, dan is het allemaal gelijk goed en wordt er niet logisch en kritisch nagedacht of het nou feitelijk allemaal wel klopt. Zie ook de kolder met energietransitie (in brede zin), van het gas af, overinvesteringen in OV, solarroads etc etc. Bamboeborden passen (blijkbaar) ook prima in dit rijtje. Goed dat iemand specifiek op dit gebied eens wat dieper kijkt en dit ook kritisch benadert.
NB: ik heb niks tegen duurzaamheid etc op zich, maar wel tegen personen en organisaties die duurzaamheid als doel op zich zien en daarbij stoppen met logisch en kritisch nadenken.
-
- autoweg

Innovatie is ook zo'n woord. Wordt ook te pas en te onpas gebruikt / gelabeld in mijn ogen..
~~~~~~~~~~~~~
Even over de foto's van de borden: wat wil je met je één na laatste foto van dat bamboe bord aantonen? Dat de bovenkant meer vervuiling / verwering toont?
-
- polderweggetje
Amen to that!maar ik heb de indruk dat overheden, beleidsmakers, lobbygroepen etc. hun verstand uitschakelen en stoppen met nadenken en het stellen van vragen als het het woord 'duurzaamheid' in het spel is.
Tja, de solar-road. dat was ook een kort projectje. Maar de N211 - daar zitten best leuke ideeen bij. Bijv.de slimme verlichting, en het wegdek.
Verder is het over het algemeen allemaal poespas. een bushok wat schimmelt, met een digitaal informatiebord wat het nooit doet. Verroeste vangrails bekleed met hout - hoe is dat toch duurzaam?
Maargoed, ik ben er onderhand al achtergekomen dat je als 'bamboe criticus' weinig bijval krijgt in de media. Maar als ik een groen bushokje zou promoten is het totaal geen probleem.
Ondanks dat, blijf ik de borden in de gaten houden, en zal wanneer nodig ik hier weer een update posten!
-
- polderweggetje
Omdat regen van boven komt, is het logisch dat de bovenkant van een bord het het zwaarst te verduren heeft.Even over de foto's van de borden: wat wil je met je één na laatste foto van dat bamboe bord aantonen? Dat de bovenkant meer vervuiling / verwering toont?
De foto laat de huidige staat van het bord zien. de foto ervoor is van ongeveer 2 maanden eerder.
Je ziet dus in 2 maanden, dat de schimmel in het bord zich verspreidt, en het zal slechts een kwestie van tijd zijn voordat ook dit bord gaat 'werken'
De borden zijn -zoals in de folder wordt beschreven- behandelt met een schimmel-werend goedje. Deze lijkt niet zo heel goed te werken als je de verloop van de schimmel in 2 maanden ziet.
Uiteindelijk zullen de op elkaar geplakte lagen bamboe in de loop der tijd ook loskomen.
Misschien als ik de plaatjes naast elkaar zet, zie je wat ik bedoel.

Overigens, de eerste bamboe borden die geplaatst zijn, zijn geplaatst met verticale nerf. op mijn foto's zie alleen horizontale nerven.
Ik vermoedt dat de eerste (verticale nerf) borden, sneller verzadigt raakten met vocht door de verticale nerf, en men uiteindelijk is overgegaan op horizontale nerf.
Hier een bord (op voor mij onbekende locatie) met verticale nerf.

Mocht je ergens een horizontale of diagonale nerf tegenkomen, verneem ik graag de locatie van het bord!
-
- autoweg
-
- autoweg
Morgen in de Telegraaf een artikel over Rijkswaterstaat en duurzaamheid. Worden de bamboe borden besproken (herkomst China, 20 jaar levenscyslus en bio massa verbranding daarna..) hoor ik zojuist in 't oog op morgen (radio1).
-
- Voorzitter
En hier is het artikel (tip: het is een premium-artikel, dus openen in incognitomodus): Snelweg gaat op groen met bamboe borden
-
- verkeersader
Het zal mij benieuwen hoe lang de borden het daadwerkelijk gaan uithouden
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- autoweg
Ik zit net het Telegraaf-artikel te lezen en dat de bamboe geïmporteerd moet worden uit China is nou ook niet zo "duurzaam". Dus ik onderschrijf jouw verhaal wel.
-
- zandpaadje
Ik vind "duurzaamheid" altijd een relatief begrip.
Alles kan en alles mag wat kosten zodra het maar duurzaam genoemd wordt.
Alles kan en alles mag wat kosten zodra het maar duurzaam genoemd wordt.