Bamboe verkeersborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: Bamboe verkeersborden

Bericht door Schelpenpaadje » zo 31 mei 2020, 20:33

^^ Over een tijdje rijden we allemaal met een VR-bril op die relevante informatie projecteert op de werkelijkheid. Kan het hele concept van fysieke verkeersborden de prullenbak in :mrgreen:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » zo 31 mei 2020, 21:03

Menno88 schreef: zo 31 mei 2020, 17:41Geen idee hoe het met de NEN zit in verkeersbordenland, maar in de elektrotechniek geldt min of meer 'doe wat je wil', omdat de NEN geen wet is waar je je aan MOET houden.
Het staat in de uitvoeringsvoorschriften. Daarvan kan je niet zomaar afwijken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 jun 2020, 16:15

Langs de A1 tussen Deventer een Rijssen staat nu een heleboel bamboe. Volgens mij is bijna alles bamboe behalve de bewegwijzering en tijdelijke bebording. Ook grote borden zoals :G1: en UIT-borden zijn van bamboe.

Afbeelding
A1 Verzorgingsplaats De Hop 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 Verzorgingsplaats De Hop 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 Verzorgingsplaats De Hop 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 Verzorgingsplaats De Hop 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A1 Verzorgingsplaats De Hop 02 by European Roads, on Flickr

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 01 jun 2020, 16:35

Maar is al dat bamboe nu zo milieuvriendelijk gezien het verdwijnen van bamboebossen in China en daarmee het leefklimaat van de reuzenpanda?

Nu eten die toch wat suffige reuzenpanda's wel enorm veel van dat goedje, maar desondanks.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 02 jun 2020, 10:25

Kijk maar eens hoeveel bamboe er staat bij een afrit.

Afbeelding

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 02 jun 2020, 10:35

Willem schreef: ma 01 jun 2020, 16:35 Maar is al dat bamboe nu zo milieuvriendelijk gezien het verdwijnen van bamboebossen in China en daarmee het leefklimaat van de reuzenpanda?

Nu eten die toch wat suffige reuzenpanda's wel enorm veel van dat goedje, maar desondanks.
Dit bamboe komt waarschijnlijk niet uit China. Het groeit namelijk net zo makkelijk in Nederland zelf.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 02 jun 2020, 11:01

Bamboe is een zeer snel groeiende grassoort.
Bamboe voor industriële toepassing zal hiervoor doorgaans speciaal worden verbouwd.
De grondstof wordt ook steeds meer voor andere toepassingen gebruikt, zoals snijplanken en serviesgoed.
Panda's lusten niet elke soort bamboe. Het is niet gezegd dat de soort die wordt gebruikt voor verkeersborden e.d. bij panda's in de smaak valt.
We hoeven niet bang zijn dat de panda's in Ouwehands en elders in de wereld door deze borden zullen verhongeren.
Of de borden duurzamer zijn dan hun metalen tegenhangers blijft wel de vraag.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 02 jun 2020, 11:10

Lekker bezig daar. Die :C2: staat (op het oog) veel te hoog en dat 30-zonebord veel te laag! :facepalm:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 02 jun 2020, 11:44

Schelpenpaadje schreef: di 02 jun 2020, 11:01 Bamboe is een zeer snel groeiende grassoort.
Bedoel je nu dat we straks verkeersborden moeten gaan maaien? :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 02 jun 2020, 12:19

Palance schreef: di 02 jun 2020, 11:44 Bedoel je nu dat we straks verkeersborden moeten gaan maaien? :lol:
Gewoon wat panda's uitzetten voor de begrazing :mrgreen:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 03 jun 2020, 19:02

Chris schreef: ma 01 jun 2020, 16:15 Langs de A1 tussen Deventer een Rijssen staat nu een heleboel bamboe. Volgens mij is bijna alles bamboe behalve de bewegwijzering en tijdelijke bebording. Ook grote borden zoals :G1: en UIT-borden zijn van bamboe.
Ik ben benieuwd naar het moment dat zo'n groot bord met forse snelheid wordt aangereden. Volgens mij geeft dat vervelender brokstukken dan de normale metalen variant.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Menno88
polderweggetje

Bericht door Menno88 » wo 03 jun 2020, 20:59

Attietattie schreef: zo 31 mei 2020, 21:03 Het staat in de uitvoeringsvoorschriften. Daarvan kan je niet zomaar afwijken.
Ja precies zoals in de elektrotechniek dus: de NEN1010 is geen wet waar je je aan MOET houden, maar het bouwbesluit eist wel dat een woning een elektrische installatie krijgt volgens NEN1010, waardoor je er in de praktijk dus altijd aan vast zit.

Ik zag toevallig eergisteren bij Hoorn/Zwaag in de buurt ook al bamboe staan.

@ Schelpenpaadje: naar mijn mening niet. Allereerst al de anti-schimmelbehandeling. Aluminium krijgt wel wat verduurzamingsbehandelingen, maar bij een anti-schimmelbehandeling ben ik altijd meteen benieuwd wat voor chemisch goedje dat is.
Dan de verlijming (die, zoals ik al op foto's gezien heb, overuidelijk te wensen overlaat). Een stalen of paal hoef je niet te lijmen.
Ik vermoed dat de kant waar het verkeersbord op moet komen ook nog een oppervlaktebehandeling krijgt om zo vlak mogelijk te zijn. Anders is het waarschijnlijk te poreus om goed te blijven plakken.
Aan aluminium hoef je niet zoveel te doen. Een goeie sticker krijg je daar alleen met verschrikkelijk veel moeite weer af.

Een stalen paal is zo her te gebruiken of om te smelten naar iets nieuws, idem voor het aluminium. Vooral de laatste is simpel: na afweken van de folie kan het aluminium min of meer zo de vonk-oven in om er weer nieuw vloeibaar aluminium van te maken.

Dan heb ik het nog niet over die internet-puist (of wat het dan ook is) gehad...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 03 jun 2020, 21:08

Menno88 schreef: wo 03 jun 2020, 20:59
Attietattie schreef: zo 31 mei 2020, 21:03 Het staat in de uitvoeringsvoorschriften. Daarvan kan je niet zomaar afwijken.
Ja precies zoals in de elektrotechniek dus: de NEN1010 is geen wet waar je je aan MOET houden, maar het bouwbesluit eist wel dat een woning een elektrische installatie krijgt volgens NEN1010, waardoor je er in de praktijk dus altijd aan vast zit.
Ik denk dat het inderdaad vergelijkbaar is: het is geen wet. Maar in de wet staat wel dat dit voorschrift bestaat. En daar dient eenieder zich dus aan te houden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 03 jun 2020, 22:49

Chris schreef: ma 01 jun 2020, 16:15 Langs de A1 tussen Deventer een Rijssen staat nu een heleboel bamboe. (..)
SPOILER: TOON

Afbeelding
(..)

Wat zal de HR groep er zelf van denken :?:

Levensduur 20 jaar.. maar het linker bovenhoekje van de sticker zit al los.. :rofl2: :s

Dit bamboe zal over een paar jaar niet meer om aan te gluren zijn, verwacht ik.

Waanzin dit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jun 2020, 12:42

^^ Ik heb sterke twijfels of dit echt duurzamer is. Een gewoon verkeersbord kan gerecycled worden en het materiaal kan weer worden hergebruikt. Een bamboebord, waarvan ik me afvraag of ze echt 20 jaar mee kunnen gaan, belandt als biomassa in een verbrandingsoven.

Is er dan écht een milieuwinst, of is dit weer een typisch gevalletje van groen doen voor de bühne, terwijl het onder de streep geen zoden aan de dijk zet?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 08 jun 2020, 12:45

^^ Dat is duidelijk een retorische vraag...

Maar voorlopig kan je waarschijnlijk wel duurzaamheidpunten scoren bij een aanbesteding als je hiermee komt aanzetten.

jerryhopper
polderweggetje

Bericht door jerryhopper » di 30 jun 2020, 17:10

Het mysterie van de verdwenen bamboe borden.

Uit de onderhoud-rapportage van de N211 blijkt dat de groene/onderhouds-vrije bamboe borden geen enkel onderhoud behoeft.
Sterker nog - ze komen totaal niet in de rapportage voor! :rofl2:

De rapportage van de Co2 Neutrale weg kun je hier vinden: https://foryourinformation.nl/2020/06/3 ... apportage/

jerryhopper
polderweggetje

Bericht door jerryhopper » di 30 jun 2020, 17:12

Chris schreef: ma 01 jun 2020, 16:15 Langs de A1 tussen Deventer een Rijssen staat nu een heleboel bamboe. Volgens mij is bijna alles bamboe behalve de bewegwijzering en tijdelijke bebording. Ook grote borden zoals :G1: en UIT-borden zijn van bamboe.
Kun je misschien de constructie van de houten palen eens wat beter in beeld brengen?
Ze lijken erg veel op deze : Afbeelding

jerryhopper
polderweggetje

Bericht door jerryhopper » di 30 jun 2020, 17:20

Wouter N14 schreef: wo 03 jun 2020, 19:02 Ik ben benieuwd naar het moment dat zo'n groot bord met forse snelheid wordt aangereden. Volgens mij geeft dat vervelender brokstukken dan de normale metalen variant.
Exact ditzelfde gevoel heb ik dus ook bij de met hout bekleedde vangrail langs de N211 ( https://foryourinformation.nl/wp-conten ... -19-40.jpg ).

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » zo 19 jul 2020, 14:49

Ondanks alle negatieve reacties, wil ik graag aanstippen dat de duurzaamheid waarschijnlijk zit in het kunnen opstoken als biomassa en daarbij energie opwekken tegenover het energie moeten steken in het omsmelten van aluminium of staal.
Het is hier nog niet genoemd en een vaak vergeten aspect van recycling.
De levensduur is namelijk maar een klein aspect van duurzaamheid, eerder vervangen van zo'n bamboebord kan - zelfs binnen 10 jaar - goed veel duurzamer zijn dan na 30 jaar het opstoken van een aluminium-oven of staalsmelterij per bord.

Maar ik begrijp goed dat de conservatieven niet op al die nog niet door en doorgeteste nieuwigheden zitten te wachten.
Geduld, binnen 5 jaar zijn ook jullie aan die bamboe gewend.

De meesten van jullie willen gezien de verkoopcijfers tenslotte ook allemaal zo'n zwart- of antraciet gebeitste bamboejaloezie. (levertijd nu inmiddels 15 weken)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 19 jul 2020, 15:26

^^ Ik wil je best geloven, maar
Naturist schreef: zo 19 jul 2020, 14:49 Opstoken als biomassa
Of dat nou echt zo duurzaam is...

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » zo 19 jul 2020, 18:29

Levert warmte op en is CO2 neutraal, dus ja. Zeker als je dat vergelijkt met een gasgestookte metaalsmelterij
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 19 jul 2020, 18:47

Bij opstoken van biomassa komt juist heel veel CO2 vrij. Dat wordt dan geacht gecompenseerd te worden gedurende de tijd dat een boom of plant leeft en CO2 omzet in zuurstof. Er worden door wetenschappers en zelfs milieuorganisaties echter behoorlijk wat vraagtekens gezet bij die berekening en of het inderdaad zo CO2-neutraal is als men denkt. Biomassa komt steeds meer in het verdomhoekje te staan.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 19 jul 2020, 18:49

Naturist schreef: zo 19 jul 2020, 18:29 Levert warmte op
En fijnstof.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 19 jul 2020, 21:57

Zo lang er méér borden worden bijgeplaatst (en dus bamboe opgekweekt) dan er worden verbrandt wordt er in theorie meer C02 gebonden dan er vrijkomt?

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 19 jul 2020, 23:30

Beter hoor, dat Bamboe. Kan je gewoon een kras op rijden zonder dat dit tot roestvorming leidt en dus geen vervangingsnoodzaak. :woop:

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 19 jul 2020, 23:57

boe! schreef: zo 19 jul 2020, 18:47 Bij opstoken van biomassa komt juist heel veel CO2 vrij.
Niet meer of minder dan bij een andere brandstof, dus 'heel veel' zegt niks. Er komt zo veel vrij als dat er aan energie uitgehaald moet worden, want dat is 1-op-1 gekoppeld. Bij verbranding wordt een C atoom gekoppeld aan twee O atomen en komt er energie vrij. Of die C uit een cellulosemolecuul uit hout komt of een methaanmolecuul uit aardgas maakt niet uit voor de CO2 productie. En ook niet over het neutraal zijn, want dat slaat op de nettoberekening.
Dat wordt dan geacht gecompenseerd te worden gedurende de tijd dat een boom of plant leeft en CO2 omzet in zuurstof.
Nee, het gaat om de winst die je boekt ten opzichte van het verbranden van een fossiele brandstof waarbij de CO2 in de prehistorie is onttrokken (een fossiele brandstof is immers ook C die door middel van CO2 de plant is binnengekomen). Er komt dus evenveel CO2 vrij, maar de CO2 die onlangs is onttrokken helpt mee tegen het acute klimaatprobleem omdat die geen extra CO2 nog eens toevoegt in de cyclus.
Er worden door wetenschappers en zelfs milieuorganisaties echter behoorlijk wat vraagtekens gezet bij die berekening en of het inderdaad zo CO2-neutraal is als men denkt. Biomassa komt steeds meer in het verdomhoekje te staan.
De kritiek slaat op de invulling ervan, niet op het principe. Net als dat je wind of zonne-energie contraproductief kan invullen gebeurt dat met biomassa ook, met name omdat de regelgeving ontbreekt die bijvoorbeeld moet voorkomen dat er per schip houtmassa uit een ander werelddeel wordt ingevoerd. Maar dat betekent bijvoorbeeld niet dat alle biomassa een slecht idee is of inherent slechter, met name als je ermee van kolen kan afstappen, waarvan de mileuimpact altijd nog groter is dan de slechtste biomassa. Er komt overigens ook geen fijnstof vrij bij biomassaverbranding in centrales aangezien die net als bij kolen en gas gefilterd worden, dus ook dat is een kritiekpunt die niet op biomassa zelf slaat.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » do 13 aug 2020, 9:36

What's next? Borden van crêpe-papier of papier-maché?

https://www.linkedin.com/posts/mark-hof ... 21056-q38C

Krantenartikel beter leesbaar

Edit, plaatje ge-dé-embedd

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » do 13 aug 2020, 11:54

^^ Nou, in mijn oren klinkt dit veelbelovend.
Zo door het stuk lezende maak ik eruit op dat de borden zelfs hergebruikt kunnen worden, kom maar op met een nog beter alternatief voor bamboe.
Ze hoeven er zelfs niet voor te kweken omdat het een restproduct van de rijstproductie is. :top:

N ° de membre 40

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 13 aug 2020, 12:08

In het kader van circulaire economie is dit inderdaad een prima ontwikkeling.