[A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

R-R-L
stadsweg

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door R-R-L » zo 26 jan 2020, 22:39

Kwam vanavond over de IJsselbrug. Het is helaas donker, maar toch voor een beeld van de situatie:
Link

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 28 jan 2020, 20:05

De lijnverlichting functioneert in ieder geval niet meer.

ZoabLover
zandpaadje

Bericht door ZoabLover » wo 29 jan 2020, 11:24

Jackbauer1350 schreef: di 28 jan 2020, 20:05 De lijnverlichting functioneert in ieder geval niet meer.
Video is van na 21.00 uur. Dan is de lijnverlichting op deze plek sowieso volledig uit.
Als deze aanstaat, functioneert slecht 20% nog.
Ik hoop dat RWS deze lijnverlichting zsm gaat vervangen.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 11 feb 2020, 14:23

Blijkens een bericht in "De Gelderlander" https://www.gelderlander.nl/westervoort ... ~ade870b2/ onderzoekt het ministerie of de hele procedure rondom deze bruggen versneld kan worden.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » di 11 feb 2020, 19:40

Zag get artikel ook. Nu doorpakken met die handel.
Ze zijn "gek geworden" bij Rijkswaterstaat. Zag gistere dat zo waar is een stuk lijnverlichting hersteld en ook nog eens met led lijkt het :wow: . Kon als bestuurder geen foto maken vanaf de middelste IJsselbrug. Het waren de eerste paar lampen voor afslag Westervoort. Daarna enkele gewoon oranje/geel werkende en de rest was defect
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 feb 2020, 19:45

Ik denk niet dat de renovatie heel erg veel nog naar voren gehaald kan worden. Pas in december is besloten dat de brug versterkt gaat worden in plaats van vervangen. Dan moet dat uitgewerkt worden, aanbesteed en vervolgens nog de nodige engineering voordat de werkzaamheden echt starten.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 14 feb 2020, 0:41

Vanochtend over de A12, hoofdrijbaan, de IJsselbrug richting Duiven gereden. Ik vond de oude en nieuwe belijning (beiden wit) op het wegdek niet zo'n succes eigenlijk.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 01 apr 2020, 20:23

Een video van de parallelrijbaan richting Westervoort en de hoofdrijbaan richting :KP: Velperbroek/Utrecht.
Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 sep 2020, 22:57

Op Tenderned is een vooraankondiging voor de aanbesteding van de renovatie van de stalen bruggen gezet: https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/ ... ;section=2

Scope op hoofdlijnen. De uitvoering omvat onder meer:
- aanbrengen T-profiel (2400 meter);
- vervangen klinknagels (300+);
- lasverbindingen vervangen (1000+ locaties);
- versterken knieschotten (ca 700);
- diverse GVO (Groot Variabel Onderhoud) maatregelen.
Het werk bestaat voor 90% uit staalbouw en voor 10% uit GVO maatregelen.

De werkzaamheden moeten begin december 2021 starten.

Nog wat info:

De oeverververbinding in de A12 over de IJssel bij Rheden bestaat uit een betonnen brug en twee qua geometrie identieke stalen bruggen. De renovatie heeft betrekking op beide stalen bruggen. Uit verrichte verificatiestudies door Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud (RWS GPO) is gebleken dat verschillende details in de hoofddraagconstructie naar alle waarschijnlijkheid onvoldoende (rest)levensduur op vermoeiing hebben. Na het uitvoeren van de versterkingen, zoals reeds ontworpen tot op het niveau van een Definitief Ontwerp, heeft de brug weer een restlevensduur van minimaal 30 jaar. Met deze restlevensduur benadert de totale levensduur weer de ontwerplevensduur die is beoogd bij de bouw van de brug. Dat houdt in dat de stalen hoofddraagconstructie gedurende deze periode (30 jaar) vrij is van GVO (Groot Variabel Onderhoud) maatregelen zoals versterkingen en aanpassingen. Uitgangspunt daarbij is dat regulier onderhoud wordt uitgevoerd.

Het blijkt ook dat de restlevensduur van de brug slechts 1 januari 2021 was, door het omleggen van het verkeer is dit rekenkundig opgerekt tot 1 januari 2023. Voor die tijd moet tenminste één van de twee bruggen zijn gerenoveerd, dat mag dus niet langer duren dan 12-13 maanden.

Als gevolg van de vermoeiingsproblematiek zijn de bruggen nog maar een beperkte tijd veilig te gebruiken, in de oude situatie was dat tot 1-1-2021. Met het instellen van het 3/2+2 verkeerssysteem op de bruggen is deze tijd iets verlengd, doordat de bruggen alternerend worden ontlast. Een spoedige renovatie blijft echter noodzakelijk: om de oeververbinding te kunnen blijven gebruiken moet de eerste van de twee bruggen (hoofdrijbaan) op 1-1-2023 gerenoveerd en versterkt zijn. Met de inzet van het verkeerssysteem kan het verkeer dan vanaf 1-1-2023 gebruikmaken van de gerenoveerde stalen brug (hoofdrijbaan) en de betonnen brug. De brug waarover de parallelbaan loopt wordt aansluitend gerenoveerd.

De werkzaamheden in meer detail:

Uitvoeringswerkzaamheden t.b.v. de versterking:
· Het op grote schaal uitvoeren van lasverbeteringen (“burr-grinding”) bij honderden lassen op ca. 1.000 locaties in zowel de hoofdbruggen als aanbruggen. Hiermee wordt de reeds opgebouwde vermoeiingsschade bij deze lassen weggenomen en wordt de vermoeiingssterkte van de las verbeterd.
· Het over de gehele lengte van beide hoofdliggers (ca. 2.400 m) van beide bruggen aanbrengen (lassen) van een T-stuk onder de bestaande onderflens van de hoofdliggers (met kromming) inclusief aanbrengen van 24 overkluizingen, om de spanningswisselingen en daarmee de vermoeiingsschade in de brug in de toekomst te verlagen.
· Het verhelpen van ca 180 lokale overschrijdingen op sterkte in langsverstijvers, vijzelpunten en klinknagelverbindingen door onderdelen te vervangen of te versterken.
· Het versterken/aanpassen van ca. 700 verbindingen tussen dwarsdragers en hoofdliggers van de aan- en hoofdbruggen (bij de aanbruggen alleen ter plaatse van de steunpunten).

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » do 03 sep 2020, 0:28

^^ Dank voor de update!
Dat zou betekenen dat beide stalen bruggen pas op zijn vroegst 1-1-2024 hersteld zijn en alle rijstroken weer open zijn :|

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 03 sep 2020, 13:51

Tjonge, tjonge en wat als er chroom-6 op de staalconstructie zit. Is het niet goedkoper om elders nieuwe overspanningen te bouwen en deze vervolgens tijdens een zomerperiode in te varen. Beetje Van Brienenoord oplossing?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 sep 2020, 14:03

Complete vervanging had niet onlogisch geleken als je kijkt naar de stalen bruggen van de A27, de van Brienenoordbrug en de Suurhoffbrug. Afgaande op eerdere kamerbrieven is dat ook wel serieus overwogen.

Vervanging is echter wel een heel stuk duurder dan laswerk. En je moet er een tijd beide stalen bruggen buiten gebruik stellen als je dat wil invaren. En vermoedelijk is er niet genoeg tijd om zo'n project voor te bereiden als er een oplevering voor 1-1-2023 nodig is. Er is nu met renovatie maar 1 jaar de tijd om het uit te voeren, dat is al krap.

Eigenlijk is men gewoon te laat. Dit is een risico dat wel vaker voor kan komen, als er uit een inspectie blijkt dat de restlevensduur beperkt is, zal een complete nieuwbouw vaak niet kunnen in zo'n korte periode. Dit soort projecten hebben een langere aanlooptijd en uitvoeringstijd. Dat kan niet binnen 2 of 3 jaar na constatering van een gebrek.

habke
stadsweg

Bericht door habke » do 03 sep 2020, 14:57

De enige reden om die 2 stalen bruggen niet te vervangen voor 1 nieuw betonnen exemplaar lijkt me dan puur geld. Een brug kun je makkelijk vervangen in 4 jaar tijd. Zelfs als de werkzaamheden nu zouden beginnen zou je dat nog kunnen realiseren. Ik vrees alleen dat ze over 10 jaar er toch achter komen dat er toch een nieuwe brug moet komen. Zonde van het geld en de tijd.
In Genua ligt er 2 jaar na het instorten van die brug ook een nieuwe brug, dus het kan wel degelijk, als je maar wil. :duck:

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 03 sep 2020, 15:11

Als ik zo lees wat er allemaal moet gebeuren tijdens de renovatie van de brug vraag ik mij serieus af of er wel een aannemer te vinden is die deze klus aandurft. :hm: Welke verrassingen, denk o.a. aan verf met Chroom-6, kom je nog tegen gedurende het proces?

Voor de verbreding van de Rijnbrug in Rhenen was er toen ter tijd geen enkele aannemer te vinden die het karwei aandurfde. En laat nu de oudste, van de drie, rivieroverspanningen van deze IJsselbrug als ik mij niet vergis van gelijke constructie zijn als de Rijnbrug in Rhenen.

IMHO moet er veel te veel laswerk in het veld aan de brug worden verricht om de brug daadwerkelijk toekomstbestendig te maken. De bestaande stalen bruggen 1 op 1 vervangen door 1, of 2, betonnen exemplaren zal denkelijk niet gaan omdat de bestaande pijlers het extra gewicht van het beton niet kunnen dragen. Beton is "ietsjes" zwaarder dan staal en je hebt een veel grote constructiehoogte nodig dan in staal.
Met vriendelijke groet,

habke
stadsweg

Bericht door habke » do 03 sep 2020, 15:17

De bestaande stalen bruggen 1 op 1 vervangen door 1, of 2, betonnen exemplaren zal denkelijk niet gaan omdat de bestaande pijlers het extra gewicht van het beton niet kunnen dragen. Beton is "ietsjes" zwaarder dan staal en je hebt een veel grote constructiehoogte nodig dan in staal.
Dat snap ik, maar met nieuwe pijlers en alles wat er bij komt moet dat toch ook in dat tijdsbestek lukken?

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 03 sep 2020, 15:32

^^ Waarom zou je de pijlers weggooien, want dan doe je als je ze vervangt door nieuwe, terwijl deze nog in goede conditie zijn. Een brug bestaat in feite uit 3delen. De fundering, de eventuele pijlers met de landhoofden en last but not least nog de brug zelf ook wel het rijdek genoemd. Bij heel veel bruggen, zowel bij de spoorwegen als bij Rijkswaterstaat, is alleen maar het rijdek/brug aan vervanging toe en zijn de landhoofden/pijlers nog in prima conditie om een tweede brugleven mee te kunnen.
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 sep 2020, 15:41

PeterSchoeber schreef: do 03 sep 2020, 15:11 Als ik zo lees wat er allemaal moet gebeuren tijdens de renovatie van de brug vraag ik mij serieus af of er wel een aannemer te vinden is die deze klus aandurft. :hm: Welke verrassingen, denk o.a. aan verf met Chroom-6, kom je nog tegen gedurende het proces?
Chroom-6 wordt ook genoemd als één van de top 5 veiligheidsrisico's:

Top 5 Veiligheidsrisico’s:

1. R41: Hoge stroomsnelheden in de IJssel ter plaatse van de IJsselbruggen bemoeilijken het afschermen van een deel van de vaargeul en het werken vanaf het water
2. R48: Coördinatie van werkzaamheden door de renovatie aannemer met Aannemer inspecties en calamiteiten onder de brug is niet goed geregeld.
3. R23: Schade aan kabels en leidingen tijdens uitvoering werkzaamheden
4. R51: Omgeving wordt blootgesteld aan Chroom VI
5. R53: Medewerkers ondervinden gezondheidsklachten na werken met Chroom VI op de IJsselbruggen

En de top 10 risico's:

1. R10: Opgeleverde producten voldoen niet aan de eisen
2. R21: Het UO voor de versterkingsmaatregelen voldoet niet
3. R13: Werkzaamheden renovatie ON verstoren werkzaamheden raakvlak projecten
4. R18: Aanwezigheid warmteleiding beperkt uitvoering van de werkzaamheden
5. R27: Uitvoeren GVO scope en andere werkzaamheden verstoort uitvoering versterkingsmaatregelen
6. R34: Prefab T-liggers op gedeelte STP7-12 passen niet
7. R46: Delaminatie bestaande hoofddraagconstructie (moedermateriaal)
8. R11: Kwaliteit van de lassen voldoet niet
9. R32: Vergunning voor werkzaamheden in de vaarweg wordt niet of niet tijdig afgegeven
10. R68: De geplande werkzaamheden in de uiterwaarde kunnen niet plaatsvinden

Er zou wel een serieus probleem zijn als er geen aannemer gevonden kan worden die dit aandurft. Er is dan niet meer genoeg tijd om plannen en aanbesteding voor een nieuwbouw uit te werken en aan te leggen voor 1-1-2023.

De bedoeling is dus dat het uitvoeringsontwerp afdoende is om de brug weer 30 jaar zonder groot variabel onderhoud in stand te kunnen houden. Dat lijkt mij nog best een uitdaging voor een dermate oude brug die actueel eigenlijk nog maar 4 maanden restlevensduur heeft.

BaVe01
zandpaadje

Bericht door BaVe01 » do 03 sep 2020, 21:07

Ik zie het al voor me... de A12 bij de IJsselbrug wordt dus jarenlang een bottleneck waar elke dag file in beide richtingen zal staan, vergelijkbaar als de A1 bij Deventer in juli en augustus 2020. Zeker wanneer de A15 nog niet is doorgetrokken. Ik kom er zelf niet zo vaak langs, maar toch vind ik het jammer dat het 3 jaar moet duren. Maar drie bruggen naast elkaar... dat is inderdaad niet niks.
Een route zonder oponthoud tussen Almelo en Amersfoort is altijd mooi meegenomen. Tussen andere plaatsen natuurlijk ook.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 03 sep 2020, 21:44

^^ Bave01: in die zin is de afname van het verkeer vanwege COVID-19 een zegen geweest de afgelopen 6 maanden. Want dat er serieuze problemen zijn bij Westervoort is al 2 jaar bekend.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 03 sep 2020, 21:54

Ik zie niet in waarom in deze korte tijd niet mogelijk zou zijn om de overspanningen in de zomer van 2022 in te varen. Dat is bijna 2 jaar. Het bouwen van deze overspanningen bij de staalbedrijven kost echt geen vele maanden. 10 - 15 jaar geleden werd op dezelfde wijze de boogbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal gebouwd. Een paar van deze zijn in een schipdok (overdekt) in Gorichem gebouwd.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 03 sep 2020, 22:31

^^ Geen enkele brug over het Amsterdam Rijnkanaal is in zijn geheel in een fabriek waar dan ook gebouwd om de simpele redenen dat geen enkele complete brug onder de bestaande bruggen door kan. Alle bruggen zijn in delen aangevoerd, op de oever gemonteerd en daarna pas over het kanaal geplaatst. Toevallig was het gisteren, 2 september 2020, precies 25 jaar geleden dat de tweelingspoorbrug in Weesp over het Amsterdam Rijnkanaal werd geplaatst. https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 8102744200 voor een uitgebreid verslag van dit gebeuren.

Vanwege de geringe diepgang op de IJssel zal het compleet invaren van een nieuwe brug niet gaan. Dit heb ik overigens al eens eerder vermeld in dit topic.
Met vriendelijke groet,

habke
stadsweg

Bericht door habke » vr 04 sep 2020, 9:18

PeterSchoeber » 03 sep 2020, 15:32
Ik snap je niet meer, eerst zeg je:
De bestaande stalen bruggen 1 op 1 vervangen door 1, of 2, betonnen exemplaren zal denkelijk niet gaan omdat de bestaande pijlers het extra gewicht van het beton niet kunnen dragen. Beton is "ietsjes" zwaarder dan staal en je hebt een veel grote constructiehoogte nodig dan in staal.
en vervolgens zeg ik dat je dan de pijlers maar moet vervangen, waarop jij vervolgens zegt:
Waarom zou je de pijlers weggooien, want dan doe je als je ze vervangt door nieuwe, terwijl deze nog in goede conditie zijn. Een brug bestaat in feite uit 3delen. De fundering, de eventuele pijlers met de landhoofden en last but not least nog de brug zelf ook wel het rijdek genoemd. Bij heel veel bruggen, zowel bij de spoorwegen als bij Rijkswaterstaat, is alleen maar het rijdek/brug aan vervanging toe en zijn de landhoofden/pijlers nog in prima conditie om een tweede brugleven mee te kunnen.
Je spreekt jezelf dus tegen eigenlijk.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 04 sep 2020, 9:23

PeterSchoeber schreef: do 03 sep 2020, 22:31 ^^ Geen enkele brug over het Amsterdam Rijnkanaal is in zijn geheel in een fabriek waar dan ook gebouwd om de simpele redenen dat geen enkele complete brug onder de bestaande bruggen door kan. Alle bruggen zijn in delen aangevoerd, op de oever gemonteerd en daarna pas over het kanaal geplaatst. Toevallig was het gisteren, 2 september 2020, precies 25 jaar geleden dat de tweelingspoorbrug in Weesp over het Amsterdam Rijnkanaal werd geplaatst. https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 8102744200 voor een uitgebreid verslag van dit gebeuren.

Vanwege de geringe diepgang op de IJssel zal het compleet invaren van een nieuwe brug niet gaan. Dit heb ik overigens al eens eerder vermeld in dit topic.
Dat laatste heb ik niet gelezen, maar misschien zelfs dan nog moet men kijken of het vervangen van de overspanningen niet slimmer is (desnoods naast de brug op noodpijlers bouwen en vervolgens d.m.v. vijzels inschuiven).

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 07 sep 2020, 14:32

habke schreef: vr 04 sep 2020, 9:18Je spreekt jezelf dus tegen eigenlijk.
Als ik het zo lees zal het eerder zo zijn dat als je pijlers wil hergebruiken je gewoon een zelfde soort constructie erop moet plaatsen (dus weer staal). Als je staal door beton vervangt dan heb je te maken met hele andere gewichten, waar de pijlers oorspronkelijk niet voor ontworpen zijn en zal je dus hoogstwaarschijnlijk ook de pijlers en fundering mogen vervangen.

Het is wel een gewaagd project zo. Als het tegenzit dan lopen we gewoon het risico dat er 2x2 rijstroken over de nieuwste brug moeten worden gevoerd (waarbij men dan de doorgaande A12 richting Duitsland naar 1 rijstrook moet versmallen + 1 vanaf de Pleijroute of men moet besluiten de oprit vanaf de Pleijroute af te sluiten voor verkeer richting Zevenaar/Doetinchem). Een zwart scenario wat denk ik helaas nog wel eens realistisch kan zijn.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 07 sep 2020, 15:03

^^ Jij slaat de spijker op zijn spreekwoordelijke kop en begrijpt precies wat ik bedoelde.
Met vriendelijke groet,

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 07 sep 2020, 15:05

Misschien in noodgevallen een tijdelijk noodbrug naast de bestaande brug bouwen, zodat beide overspanningen tegelijk aangepakt kunnen worden. Dan kan men meteen de betonnen aanbruggen stevig aanpakken, zodat deze ook weer 30 jaar meekunnen.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 07 sep 2020, 19:31

captain007 schreef: ma 07 sep 2020, 14:32 Als ik het zo lees zal het eerder zo zijn dat als je pijlers wil hergebruiken je gewoon een zelfde soort constructie erop moet plaatsen (dus weer staal). Als je staal door beton vervangt dan heb je te maken met hele andere gewichten, waar de pijlers oorspronkelijk niet voor ontworpen zijn en zal je dus hoogstwaarschijnlijk ook de pijlers en fundering mogen vervangen.
Dat probleem heeft de Moerdijkbrug al. Er kan maar een heel dunne laag op het stalen dek, anders wordt ie te zwaar voor de pijlers.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 08 sep 2020, 23:16

Zojuist eens een stukje zitten te grasduinen in de door Chris aanhaalde in zijn bericht over de aanbesteding op Tendernet. Als ik alles goed lees dan krijg ik er een zeer hard hoofd in of er überhaupt wel een aannemer zich druk gaat maken om deze klus en bereid is een prijsopgave uit te brengen. Ik ken eigenlijk geen (Nederlandse) aannemer die de gevraagde ervaringen heeft van constructief laswerk verrichten op zo'n grote schaal aan stalen bruggen die tenminste 40 jaar oud zijn.

Met de wetenschap in mijn achterhoofd dat de 1e IJsselbrug in Westervoort, waar wij het nu over hebben, en de Rijnbrug in Rhenen ongeveer even oud zijn en volgens dezelfde constructie principes gebouwd zijn of het niet handiger zou zijn om ook nu weer één ontwerp te gebruiken voor de Rijnbrug in Rhenen en de IJsselbrug in Westervoort. Qua breedte zullen de bruggen niet veel gaan schelen omdat de brug in Rhenen 2 maal 2 rijstroken gaat krijgen met aan weerszijde nog eens fietspaden van 3 meter breed.

Ik schat in dat de brug tussen de oeverpijlers in Westervoort iets korter is dan die in Rhenen maar dat mag geen probleem zijn. Binnenkort eens een balletje opwerpen over deze gedachten bij de bij deze projecten betrokken partijen.
Met vriendelijke groet,

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 10 sep 2020, 18:05

Zou het niet een optie kunnen zijn om 1 van de overspanningen lichtelijk op te kalefateren (levensduur van ongeveer 5 jaar), te verschuiven naar tijdelijke pijlers naast de huidige plek en daar een nieuwe betonnen brug te bouwen (kopietje van het andere deel), op ofwel de versterkte huidige pijlers ofwel nieuwe pijlers een stukje verder uit elkaar? Ben je wel van die stalen ondingen af in ieder geval. Een noodbrug zou wel eens lastig kunnen worden. En het werkterrein zou tussen de bruggen ingeklemd liggen (al zijn daar natuurlijk wel oplossingen voor te vinden). Een noodoverspanning lijkt me gezien de overspanning niet opportuun, de oude lichtjes opknappen en verschuiven lijkt me dan veel goedkoper. En je hebt voor relatief weinig meerkosten weer een levensduur van 75+ jaar, en de mogelijkheid om de veiligheid te verbeteren door er 1 enkele, bredere overspanning van te maken. Zeker dat laatste lijkt me een behoorlijk pluspunt van volledige vervanging.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 10 sep 2020, 18:13

Als het zoals Peter zegt heel moeilijk of onmogelijk wordt een aannemer te vinden die dit wil uitvoeren is er wel een serieus probleem, want er is geen tijd meer om een volledige vervanging van de brug uit te werken, aanbesteden en bouwen voordat ook de opgerekte technische levensduur bereikt wordt op 1-1-2023.

Een noodplan kan dan een tijdelijke stalen noodbrug zijn. Maar dit gaat wel om een vrij grote rivierkruising, de hoofdoverspanning bedraagt 105 meter, dat is wel wat anders dan zo'n baileyconstructie of één van de Janson Bridging / Retro Bridge overspanningen die dan ook nog eens geschikt moet zijn voor verkeersklasse 60. Dan moet je gaan denken aan een tijdelijke boogbrug.