>> https://samenbouwenaanbereikbaarheid.nl ... verbeterenNieuwe Parallelbaan A4 moet bereikbaarheid Schiphol verbeteren
De A4 is een van de drukste snelwegen van het land. De weg verbindt de steden Den Haag en Rotterdam met de Metropool Regio Amsterdam (MRA) waaronder Schiphol en is daarom een belangrijke snelweg voor de regio. Schiphol wordt drukbezocht en de huidige afslag naar de luchthaven kan de vele auto’s niet aan. Een parallelbaan moet de bereikbaarheid van de luchthaven flink verbeteren, vertelt Tom van Tilborg van het ministerie van IenW.
Ontwikkelstrategie ZWASH
Binnen het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid wordt gekeken hoe Schiphol in de toekomst bereikbaar blijft. Een van de maatregelen is de aanleg van een parallelbaan, ter hoogte van Schiphol-Centrum. Ook wordt de P3 aangesloten op de A4. Dit is besloten in het BO-MIRT van november. Dit is een van de eerste stappen in de Ontwikkelstrategie ZWASH. “Daarnaast wordt de aansluiting Schiphol-Centrum van de A4 vanuit de richting Amsterdam aangepast. Hierdoor kunnen auto's makkelijker het terrein van de luchthaven op. Dit is een van de eerste stappen om Schiphol beter bereikbaar te maken,” legt Tom van Tilborg uit.
MIRT-verkenning verbreding A4
Niet alleen op de afslag naar Schiphol staat het regelmatig vast, ook op andere punten op de A4 staan er regelmatig auto’s stil. Van Tilborg: “Tussen Den Haag en knooppunt Burgerveen loopt momenteel een MIRT-verkenning naar de verbreding van de A4. Ook het deel van de A4 tussen Burgerveen en Amsterdam is naar verwachting een toekomstig knelpunt.”
Betere doorstroming rondom Schiphol
Voordat er de beslissing viel over de aanleg van de parallelbaan, heeft Rijkswaterstaat de mogelijke oplossingen bekeken. Van Tilborg: “Met deze maatregel wordt het wegennet veiliger, omdat er minder files zullen ontstaan rond afslag Schiphol-Centrum. Hierdoor wordt ook de doorstroming van de wegen rondom Schiphol beter. Ook komt er een extra afslag, waardoor er meerdere opties beschikbaar komen, waardoor de wegen in het geval van calamiteiten beter bereikbaar zijn. De komende tijd wordt deze maatregel verder uitgewerkt.”
[A004] A4 Amsterdam - Burgerveen
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
[A004] A4 Amsterdam - Burgerveen
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [A004] A4 Amsterdam - Burgerveen
Interessant. Ik ben heel benieuwd waar die parallelbaan dan precies komt. Bij Schiphol ligt vanwege de tunnel immers al een parallelbaan en aan de westkant loopt die zelfs vanaf KP Badhoevedorp tot aan KP De Hoek met gelijk erachteraan de parallelbaan langs Hoofddorp. Men zal dus wel aan iets aan de oostkant denken.
-
- Moderator
Ik heb nog zitten zoeken naar een (schets) ontwerp maar kon zo niks vinden.
Ook zegt men: Ook het deel van de A4 tussen Burgerveen en Amsterdam is naar verwachting een toekomstig knelpunt.”
Het doortrekken van de parallelstructuur van de A4 bij Hoofddorp tot aan het knooppunt Burgerveen is ook wel eens geopperd volgens mij.
Ook zegt men: Ook het deel van de A4 tussen Burgerveen en Amsterdam is naar verwachting een toekomstig knelpunt.”
Het doortrekken van de parallelstructuur van de A4 bij Hoofddorp tot aan het knooppunt Burgerveen is ook wel eens geopperd volgens mij.
-
- Moderator
Die heb ik hier inderdaad ook wel eens langs zien komen. Wel interessant, dan kan je zowel de A4 als de A44 doortrekken naar Badhoevedorp 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
Een verbreding tussen Burgerveen en Schiphol kan wel eens het einde van het brugrestaurant betekenen...
-
- Moderator
Het is geopperd om de parallelrijbanen dan om Den Ruygen Hoek aan te leggen. Al wordt dat aan de oostkant wel lastig met dat hotel. Of ze moeten daar de parkeerplaats verplaatsen.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is ook precies de reden geweest waarom dat ooit is afgeschoten. Maar misschien moet het helemaal nog eens herzien worden; met de groei van Hoofddorp en de steeds zwaarder belaste N 207 in ogenschouw nemend kan het helemaal geen verkeerd idee zijn. Denk wel dat je op termijn naar een 3-4-4-3 situatie toe moet groeien. Dat wordt dan wel een behoorlijk brede weg. Maar goed, dan kun je ook 250.000 mvt/etmaal verwerken zonder met allerlei weefproblemen te kampen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Wegnummerfotograaf
Iemand enig idee wat die P3 precies is?Ook wordt de P3 aangesloten op de A4.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- Moderator
-
- autoweg
Daar zag ik gisteren een item over bij het Jeugdjournaal. Ging over "sluipverkeer" door een of ander gehucht. Het was een tenenkrommend item, waar kinderen in de regen aan het protesteren waren en ouders als debielen automobilisten lieten stoppen.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- stadsweg
Tja, de N207... had 15 jaar geleden al 2x2 moeten zijn, maar men stuurt automobilisten liever door een dorpje
Datzelfde zie je op meer plaatsen. Het rijkswegennet is niet toereikend, dus mensen rijden over onmogelijke weggetjes, omdat dit toch nog altijd sneller is dan de file. Fout? pas als je te hard rijdt of als je slechts een stukje naar voren in dezelfde file terecht komt!

Datzelfde zie je op meer plaatsen. Het rijkswegennet is niet toereikend, dus mensen rijden over onmogelijke weggetjes, omdat dit toch nog altijd sneller is dan de file. Fout? pas als je te hard rijdt of als je slechts een stukje naar voren in dezelfde file terecht komt!
-
- 2x3 autosnelweg
Eigenlijk is het nog erger: die weg is nota bene verdubbeld naar 2x2, maar de provincie heeft vooralsnog besloten dat op één rijstrook per richting uitsluitend lijnbussen mogen rijden.
-
- autoweg

-
- verkeersader

Echter mag de weg van de provincie nu ook weer niet té aantrekkelijk worden. Men is bang te veel verkeer van de N11 af te trekken die een snellere route naar Amsterdam e.o. zoeken.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- Forumbeheerder

-
- verkeersader

- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- stadsweg
15 jaar heeft de weg groot onderhoud gehad, een enkel jaar geleden alsnog busbanen ernaast. Natuurlijk veel lokaal verkeer (o.a. Alphen met 70k mensen in de stad). Aan de andere kant... Waddinxvee/Gouda/Woerden richting Amsterdam: hoe ver wil je omrijden met hoeveel file? dan is de A3
, ik bedoel N207, een must.

-
- autoweg
Lekker kortzichtig van de provincie. Je kunt toch beter hebben dat het verkeer fatsoenlijk kan doorrijden i.p.v. in de file.
-
- autoweg
Op 2x2 kan het anders ook prima vast staan, en dan kan ook de bus er niet meer langs. Ik vind die redenatie dus net zo goed kortzichtig.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat bericht over die parallelbaan komt voor mij uit het niets. Ik wist niet eens dat daar onderzoeken voor liepen.
Ben ook heel benieuwd wat de plannen inhouden, omdat er idd al parallelbanen liggen.
Ben ook heel benieuwd wat de plannen inhouden, omdat er idd al parallelbanen liggen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg
Ik heb dit op de radio (1) gehoord. Er is sprake van een 30 km/h zone... Nou, als men zich daar net zo aan die limiet (niet) houdt zoals ik dat op mijn dagelijkse route meemaak.. begrijp ik die protesten wel.
-
- 2x2 autosnelweg
Hier maar even verder:
De Hoek is óók nodig (vandaar ook de voorgestelde reservering).
Ik ben ook zeker geen voorstander van parallelstructuren, maar het kan hier wel voorkomen dat vertraging en files terugslaat op meerdere snelwegen. Als je het beschouwt als een soort uitgestrekt combiknooppunt als Coenplein of Ridderster, maar dan met afritten aan weerszijden, vind ik het zo gek nog niet. Uiteraard moet bij het bepalen van het aantal rijkstroken per rijbaan wel rekening gehouden worden met de nadelen van een parallelstructuur.
Betekent 4-4-4-4 dat verkeer van en naar de A44 en A5 geforceerd vroegtijdig de parallelrijbaan moet nemen waarop ook de afritten zijn aangesloten? Anders is het geen uitbreiding. Als de vmax op die parallelbanen lager ligt is dat wel een flinke achteruitgang voor deze stromen. Bij Almere moet verkeer van Lelystad naar de A27 al gedurende 2km gebruik maken van de langzamere parallelbaan. Daar voelt de nieuwe situatie voor die relatie al als een stap achteruit. Tussen De Hoek en Burgerveen hebben we het over 8 kilometer...
Een meerdekssnelweg is ingewikkeld en kostbaar en wil je dus liever vermijden. Juist bij een compact knooppunt en gescheiden hoofdrijbanen per richting kan een meerlaagsconstructie ook voordelen hebben. Je kunt de parallelbanen makkelijker aansluiten op de hoofdrijbanen (zonder vlechtwerken e.d.) en voor de splitsing zelf heb je geen extra kunstwerken nodig.
Een uitbreiding van de Schipholtunnel buiten het bestaande ruimtebeslag is ook ingewikkeld. Deze ligt ingeklemd tussen silo's, taxibanen en opstelplaatsen voor vliegtuigen. Met de uitbreiding van Schiphol zelf zal aan dat soort voorzieningen eerder méér behoefte komen dan minder.
Schelpenpaadje schreef: ↑wo 18 dec 2019, 12:00Voor het deel tussen Burgerveen en De Hoek wordt ook gekeken naar verbredingen en uitbreiding van de parallelstructuur begreep ik. Ruimte is daar wel een uitdaging.
Ergens zou het wel mooi zijn om het doorgaand verkeer op de A4 en van/naar de A5 en A44 van elkaar te scheiden middels aparte rijbanen met alleen uitwisseling bij de knooppunten, en een aparte structuur voor de afritten. Bijvoorbeeld 2+2+4+4+2+2 met een reservering voor 2+3+5+5+3+2 (inclusief vluchtstroken) of meer. Wellicht zelfs (deels) dubbeldeks ter hoogte van Schiphol, wat behalve een kleiner ruimtebeslag ook de aansluitingen tussen hoofd- en parallelbanen zou vereenvoudigen.
Verbreding van de A4 en A5 ten noorden vansanderl schreef: ↑wo 18 dec 2019, 12:08 Een 3 dubbele parallelbaan lijkt me wat te veel van het goede. We hebben gezien dat smalle parallelbanen niet werken. 4-4-4-4 bijvoorbeeld zou nog wel kunnen. En dubbeldeks bij Schiphol? Lijkt mij wel een rollercoaster worden dan met de Schipholtunnel, Rijbanen Quebec etc.
Daarnaast denk ik dat de problemen komen te zitten op Burgerveen-De Hoek, de A5 en Badhoevedorp-Nieuwe Meer. En juist niet bij Schiphol zelf.

Ik ben ook zeker geen voorstander van parallelstructuren, maar het kan hier wel voorkomen dat vertraging en files terugslaat op meerdere snelwegen. Als je het beschouwt als een soort uitgestrekt combiknooppunt als Coenplein of Ridderster, maar dan met afritten aan weerszijden, vind ik het zo gek nog niet. Uiteraard moet bij het bepalen van het aantal rijkstroken per rijbaan wel rekening gehouden worden met de nadelen van een parallelstructuur.
Betekent 4-4-4-4 dat verkeer van en naar de A44 en A5 geforceerd vroegtijdig de parallelrijbaan moet nemen waarop ook de afritten zijn aangesloten? Anders is het geen uitbreiding. Als de vmax op die parallelbanen lager ligt is dat wel een flinke achteruitgang voor deze stromen. Bij Almere moet verkeer van Lelystad naar de A27 al gedurende 2km gebruik maken van de langzamere parallelbaan. Daar voelt de nieuwe situatie voor die relatie al als een stap achteruit. Tussen De Hoek en Burgerveen hebben we het over 8 kilometer...
Een meerdekssnelweg is ingewikkeld en kostbaar en wil je dus liever vermijden. Juist bij een compact knooppunt en gescheiden hoofdrijbanen per richting kan een meerlaagsconstructie ook voordelen hebben. Je kunt de parallelbanen makkelijker aansluiten op de hoofdrijbanen (zonder vlechtwerken e.d.) en voor de splitsing zelf heb je geen extra kunstwerken nodig.
Een uitbreiding van de Schipholtunnel buiten het bestaande ruimtebeslag is ook ingewikkeld. Deze ligt ingeklemd tussen silo's, taxibanen en opstelplaatsen voor vliegtuigen. Met de uitbreiding van Schiphol zelf zal aan dat soort voorzieningen eerder méér behoefte komen dan minder.
-
- 2x3 autosnelweg
A4 tussen Hoofddorp Zuid (3a) en Hoofddorp (3). Op de 16 rijstroken die hier liggen rijden dagelijks ca 233.000 voertuigen waarvan bijna 180.000 op de hoofdrijbanen. Een paar honderd meter noordelijker (na de afrit Hoofddorp) ligt dat nog ruim 10.000 hoger.

-
- 2x3 autosnelweg
-
- Moderator
Blijkbaar 78 meter lang. Die over de A9 bij Holendrecht is 78,5 meter lang.
-
- Moderator
Echt een heel groot...

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
Heijmans:
We zijn begonnen met de verdubbeling van rijbaanstelsel Quebec op Schiphol. Hiervoor realiseren we een nieuw viaduct over de snelweg A4 met een lengte van 250 en een breedte van 60 meter. Het rijbaanstelsel Quebec ligt aan de zuidkant van Schiphol Centrum tussen de Kaag- en Zwanenburgbaan.

We zijn begonnen met de verdubbeling van rijbaanstelsel Quebec op Schiphol. Hiervoor realiseren we een nieuw viaduct over de snelweg A4 met een lengte van 250 en een breedte van 60 meter. Het rijbaanstelsel Quebec ligt aan de zuidkant van Schiphol Centrum tussen de Kaag- en Zwanenburgbaan.

-
- 4x5 autosnelweg
Mooi bericht, maar ik heb geen flauw idee wat het Rijbaanstelsel Quebec inhoudt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.