Beesd - Füssen - Kappl (Ischgl)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

T-hijs
verkeersader

Beesd - Füssen - Kappl (Ischgl)

Bericht door T-hijs » di 10 dec 2019, 12:29

Hoi,

Het is pas over ruim twee maanden, maar ik ben uiteraard al wel met de route bezig.

Vrijdag 28 februari vertrekken wij (2 volwassenen) met de auto vanuit de omgeving Beesd naar Kappl bij Ischgl. De heenweg doen we in twee dagen, met een geplande overnachting in Füssen. We zijn van plan om vrijdagochtend rond 9 uur te vertrekken. In ons deel van Nederland is het dan de laatste dag van de krokusvakantie.

Vragen die ik heb:
  1. Welke route zou aan te bevelen zijn?
  2. Welke werkzaamheden kan ik op die route(s) verwachten?
  3. Is een overnachting in Füssen wel handig? Het idee was om zaterdagochtend rond half 9 daarvandaan de Fernpass op te gaan en rustigjes aan naar Kappl te rijden en daar dan vanzelf aan te komen. Misschien is via Bregenz/Bludenz wel handiger, maar dat weet je natuurlijk nooit van tevoren...
  4. Andere tips?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Beesd - Füssen - Kappl (Ischgl)

Bericht door Pino » di 10 dec 2019, 14:21

Er beginnen dat weekend alleen voorjaarsvakanties in Hamburg, verder nergens. Dus dat zou goed door moeten rijden naar het zuiden, mits je de gebruikelijke vrijdagmiddagdrukte voor weet te blijven.

De belangrijkste werkzaamheden om rekening mee te houden zijn die op de A5 kort ten zuiden van Kreuz Walldorf. Die zullen nog wel even duren, en geven ook terugslag naar met name de A6 langs Hockenheim en in wat mindere mate de A5 ten noorden van het knooppunt. De A6 ten oosten van Walldorf is echter ook geen feest, want daar loopt de laatste fase van de uitbouw naar 2x3. Voor de rest is het winter, dus het aantal Baustelles is lager. Hoewel je de omgeving van Kreuz Walldorf in Google Maps ongeveer permanent oranje of rood ziet oplichten, is de belangrijkste route met een ruime bocht eromheen, over Würzburg, een 50 kilometer om. Dan ligt het in beginsel niet voor de hand om daarop vol in te zetten.

Dus ik zou kiezen tussen de minst erge van de volgende (in te zetten vanaf zowel de Linksrheinische route als de Rechtsrheinische, maar vanaf Rechtsrheinisch dan wel over de A67-A6 richting Hockenheim rijden):
1. vanaf Hockenheim over A6-A81 naar Stuttgart en dan over A8 naar Ulm [nadeel: grote Baustelle A6 Sinsheim]
2. vanaf Hockenheim over A6-A5-A8 naar Ulm rijden [nadeel: grote Baustelle A5 Bruchsal]
3. vanaf Ludwigshafen (komend vanaf de A67 doorsteken via Viernheim-Frankenthal) over de A65-B10 naar de A8 en dan verder naar Ulm [nadeel: passage Karlsruhe]
4. vanaf A61 Speyer via B9-B35 naar Bruchsal en dan als 2 [nadeel: even een mix van enkelbaans en Gelbe Autobahn]
5. vanaf Hockenheim over A6-A7 naar Ulm rijden [nadeel: als 1, en extra kilometers - alleen geschikt bij files rond Albaufstieg]

Dan de keuze tussen de twee routes vanaf :KP: Memmingen naar Kappl. Je ziet hier zo ongeveer op een omslagpunt waar beide routes min of meer gelijkwaardig zijn in tijd. Over Bregenz rijden levert je de Sondermaut op van de Arlberg; over de Fernpaß zal dus goedkoper maar tegelijkertijd filegevoeliger zijn. Maar omdat je niet in een groot uitreisweekend rijdt, zou je met een vroegere passage over de Fernpaß goed uit moeten komen. En juist dan kan een overnachting in Füssen natuurlijk wel helpen. Ik merk daar ook nog bij op dat je met een overnachting in het dorp Füssen in beginsel niet door de Grenztunnel gaat (maar via de B17 naar de oprit Vils van de Fernpaß-Bundesstraße). Op zaterdag hoef je daar dus nooit te wachten, al zou je op vrijdagmiddag op weg naar Füssen zelf misschien nog in wat verkeer terecht kunnen komen. Omrijden vanaf afrit Nesselwang over Roßhaupten kan dan een oplossing zijn.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 10 dec 2019, 15:45

^^ vergis je niet in de drukte. De eerste twee weken van maart zijn traditioneel bijzonder populair bij wintersporters die niet afhankelijk zijn van schoolvakanties. Drukte is weliswaar iets minder heftig dan tijdens de Carnavalsweek, maar goed doorrijden zal er zeker niet overal in zitten, en met name de Fernpass zal vrijwel zeker wachttijden kennen. Keuze voor de route via Bregenz is dan ook verstandig om te overwegen.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 10 dec 2019, 15:49

@Pino: Dank je wel weer!
Pino schreef: di 10 dec 2019, 14:21 (...)
maar vanaf Rechtsrheinisch dan wel over de A67-A6 richting Hockenheim rijden)
(...)
Die begrijp ik alleen niet helemaal. Ik krijg uit je post de indruk dat de files door werkzaamheden eerder op de A6 terugslaan dan op de A5. En dan zou ik eerder A67-A5 rijden in plaats van A67-A6. Waar ga ik de mist in bij die interpretatie?
Laatst gewijzigd door T-hijs op di 10 dec 2019, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 10 dec 2019, 15:50

paolie schreef: di 10 dec 2019, 15:45 ^^ vergis je niet in de drukte. De eerste twee weken van maart zijn traditioneel bijzonder populair bij wintersporters die niet afhankelijk zijn van schoolvakanties. Drukte is weliswaar iets minder heftig dan tijdens de Carnavalsweek, maar goed doorrijden zal er zeker niet overal in zitten, en met name de Fernpass zal vrijwel zeker wachttijden kennen. Keuze voor de route via Bregenz is dan ook verstandig om te overwegen.
Ook op zaterdagmorgen rond half 9? Terwijl ik dus niet door de tunnel hoef?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 dec 2019, 16:04

^^ Ikzelf ben een aantal keer in die eerste twee weken van maart op skivakantie geweest. Dat waren inderdaad dagen dat de Fernpaß op enig moment wel vol begon te lopen, maar als je maar vroeg genoeg in de ochtend was, gaat dat in mijn ervaring toch ook wel goed. Uiteraard is de tunnel niet alleen een kwestie van Grenztunnel Füssen passeren, maar ook die bij Lermoos.
T-hijs schreef: di 10 dec 2019, 15:49
Pino schreef: di 10 dec 2019, 14:21 maar vanaf Rechtsrheinisch dan wel over de A67-A6 richting Hockenheim rijden)
Die begrijp ik alleen niet helemaal. Ik krijg uit je post de indruk dat de files door werkzaamheden eerder op de A6 terugslaan dan op de A5. En dan zou ik eerder A67-A5 rijden in plaats van A67-A6. Waar ga ik de mist in bij die interpretatie?
Was hier niet heel duidelijk, excuus. Wat ik wilde zeggen, is feitelijk dat als je je opties wilt openhouden om vanaf Rechtsrheinisch nog gebruik te maken van opties 3 en 4, je de Rijn 'terug' zou moeten oversteken bij Viernheim of Hockenheim. En die doorsteken kun je alleen maar maken vanaf de A6-A67-route en niet vanaf de A5. Als je al zeker weet dat je langs Walldorf gaat, is er wel iets voor te zeggen om vanaf de A67 de A5 te pakken om daarmee het kritieke stukje Hockenheim-Walldorf te vermijden.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 10 dec 2019, 16:14

Ah ja, nu snap ik het. Dank je! :top:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 13 dec 2019, 9:00

T-hijs schreef: di 10 dec 2019, 15:50
paolie schreef: di 10 dec 2019, 15:45 ^^ vergis je niet in de drukte. De eerste twee weken van maart zijn traditioneel bijzonder populair bij wintersporters die niet afhankelijk zijn van schoolvakanties. Drukte is weliswaar iets minder heftig dan tijdens de Carnavalsweek, maar goed doorrijden zal er zeker niet overal in zitten, en met name de Fernpass zal vrijwel zeker wachttijden kennen. Keuze voor de route via Bregenz is dan ook verstandig om te overwegen.
Ook op zaterdagmorgen rond half 9? Terwijl ik dus niet door de tunnel hoef?
Probleem is, zoals Pino al aangeeft, niet alleen de file voor de grenstunel, maar eigenlijk het hele traject tot Lermoos. Verkeer wordt daar gedoseerd de Fernpas opgestuurd, waardoor het hele traject tussen Füssen en Lermoos vaak vaststaat. Op zaterdagochtend zal het waarschijnlijk wel wat rustiger zijn dan zaterdagmiddag, maar zeker op mooie dagen heb je in de ochtend weer te maken met een grote toestroom aan dagjesmensen vanuit Zuid-Duitsland.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » vr 13 dec 2019, 9:21

Eigenlijk elke keer als ik dacht slim te zijn en bij drukte de Fernpas vermeed door via Bregenz te gaan, stond ik net zo goed vast op de S16. Samen met de omweg heb ik dan niet het gevoel dat het iets oplevert. Het is lood om oud ijzer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 13 dec 2019, 9:43

^^ dat is dan inderdaad ook wel weer zo...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 dec 2019, 10:50

Sinds een tijdje staat er een rijbaandosering aan de zuidkant van Reutte (pal voor de aansluiting Reutte-Süd vanuit Duitsland gezien). Hier staat de hele winter door een file voor, in de weekenden is de wachttijd zo 60-90 minuten richting zuiden. Dit is een groter knelpunt dan de Grenztunnel Füssen. En door Reutte rijden kan niet meer sinds ze bij de afritten daar het (buitenlands) verkeer terugsturen.

Met de dosering probeert men het deel tussen Reutte en de Fernpass filevrij te houden, zodat Oostenrijkers zelf geen / minder last hebben van al die buitenlandse wintersporters. De file is daardoor verplaatst naar de rondweg van Reutte (en soms tot in Duitsland) en de congestie is waarschijnlijk ook heviger dan in de situatie zonder dosering.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 24 feb 2020, 11:27

Nou, we gaan het a.s. vrijdag wel zien.

Voor de reis naar Füssen neig ik naar de route via A61-A5-A8-A7, met uitwijk via B9-B35 indien nodig en ervan uitgaande dat ik dan nog geen zinnige keuze kan maken pro of juist contra Albaufstieg, die ik overigens erg graag mag rijden.

Voor zaterdag: tja, we gaan het wel zien. Ik wil in principe om half 9 uit Füssen weg zijn en dan kijken we wel hoe het loopt, de Fernpaß over. De sneeuw wordt pas 's middags verwacht, dus ik heb goede hoop dat ik de kettingen niet nodig ga hebben.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 28 feb 2020, 14:20

Inmiddels filevrij aangekomen in Pforzheim. Heeft iemand een suggestie hoe de file bij Dreieck Leonberg te omzeilen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 feb 2020, 14:25

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 28 feb 2020, 14:29

Je kunt vanaf afrit 47 parallel aan de A8 naar het oosten. Dan via Leonberg en de Wildparkstrasse naar de B14/A831. Maar of dat je echt tijd gaat schelen? Google geeft het een paar minuten, maar daar kun je in dit soort verkeer niet echt op aan.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 28 feb 2020, 18:37

Uiteindelijk gewoon de file in gegaan. Ongeluk was op een gegeven moment weg, waardoor het weer begon te rijden en de geplande aankomsttijd een half uur eerder werd. Zeker bij niet al te gecompliceerde ongelukken is uitzitten toch de beste optie. Omleidingsroutes leken ook erg vol te staan...

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 06 mar 2020, 21:02

Morgenochtend rond half 6 begint voor ons de terugreis. Aangezien ik maar weinig kan rijden door een ongelukje op de piste, en mijn reisgenote het niet aandurft om de Fernpass op te gaan in mijn auto, die veel groter is dan de hare en ook nog eens een automatische versnellingsbak heeft, gaan we door de Arlbergtunnel.

Wat adviseren jullie vanaf Ulm? Via Karlsruhe? Of toch beter doorsteken naar Würzburg? Of laten afhangen van verkeersinformatie / actuele situatie?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 mar 2020, 21:21

De Fernpass is juist een goede bergpas om te leren rijden in de bergen. Hij heeft maar één haarspeldbocht, het wordt over het algemeen beschouwd als één van de makkelijkste passen van de Alpen.

De afgelopen tijd was die Virngrundtunnel van de A7 tussen Ulm en Würzburg nog wel een bottleneck. Al is de kans ook aanwezig dat het vastloopt bij Pforzheim, Heilbronn en ten noorden van Karlsruhe. Ik zou de verkeersinformatie checken vlak voor Ulm en dan een keuze maken.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 06 mar 2020, 21:27

^^
Dank je wel weer, Chris!

Ik zou de Fernpass zelf ook met de grootst mogelijke BE-combi aandurven, maar niet met een kapotte knieband. Mijn reisgenote moet het meeste rijden morgen en zij heeft dit aangegeven. Wie ben ik dan om daar tegenin te gaan? :dyn_hyp:

Anyway: bij Ulm gaan we kijken wat op dat moment de beste route lijkt. En dan zien we het verder wel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 mar 2020, 21:29

Je kan ook de A65 in het achterhoofd houden. Als je van Stuttgart naar Karlsruhe rijdt en dan een stukje de B10 pakt en vervolgens de A65 naar Ludwigshafen dan vermijd je alle werkzaamheden op de A5 en A6 waar regelmatig file staat (die tussen Karlsruhe en Walldorf en tussen Heilbronn en Walldorf).

De B10 door Karlsruhe is gewoon een stadssnelweg. Geen verkeerslichten ofzo. Makkelijk te rijden.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 06 mar 2020, 21:32

^^
Yep, die ken ik. En op de heenweg hebben we via B9/B35 diezelfde file (maar dan de andere kant op) weten te omzeilen...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 06 mar 2020, 21:35

Vanaf Stuttgart is de keuze vrij eenvoudig te maken. Het is vanaf daar tot Ludwigshafen relatief kort, dus je kiest tussen vier alternatieven (A81-A6, A8-A5, A8-A65, A8-A5-B35-B9) op basis van concrete meldingen. Het is niet een keuze als “Linksrheinisch of Rechtsrheinisch”.

A7 lijkt me inderdaad geen goede keuze. Vanaf Lindau noordelijk langs de Bodensee rijden en dan A81 naar Stuttgart kan ook een optie zijn. Is natuurlijk een stuk enkelbaans, maar het scheelt je de A7 Memmingen-Ulm en de Albaufstieg. Als daar geen files worden gemeld, zou dat je logische route zijn.

Sterkte met je herstel!

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 06 mar 2020, 21:47

^^
Ook jij weer bedankt voor je tips! Altijd welkom en bruikbaar!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 07 mar 2020, 11:20

11:20 uur: file op de A7 bij Memmingen en voor de Virngrundtunnel, maar niks op het traject Ulm - Karlsruhe. Wel weer wat op de A5 voor Walldorf. Vanaf Ulm is de A8-A81-A6 is op dit moment filevrij en A8-A65 ook. Benieuwd welke route je gekozen hebt. :top:

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » za 07 mar 2020, 11:33

^^
We zijn via de Arlbergtunnel (ja, dûh!), A7, A8, A5, B35 en B9 filevrij op de A61 beland. Nu ter hoogte van Rheinböllen. Gaat zeer voorspoedig!

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » za 07 mar 2020, 17:34

Uiteindelijk waren we rond 15.00 uur bij mij thuis. Rustig aan gedaan, totaal geen file of andere vertraging gehad, dus helemaal prima! Met name op de A61 was het enorm rustig!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 07 mar 2020, 19:02

Je hebt nog wel geluk gehad, ik zag dat de ANWB tegen het middaguur een bericht had over 1 uur wachttijd voor de Arlbergtunnel richting westen.

Het helpt ook wel dat je vroeg bent vertrokken, dan ben je kennelijk toch de drukte voor. Het was dit weekend al een minder druk wisselweekend vermoed ik (plus de coronavirusgekte), maar blijkbaar willen de meeste mensen nog rustig ontbijten en dan rond 8 uur vertrekken.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » za 07 mar 2020, 19:06

Inderdaad waarschijnlijk gewoon mazzel gehad... Maar zonder geluk vaart niemand wel...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 07 mar 2020, 22:46

Vanuit Ischgl / Landeck wegrijden over de Arlberg is niet de meest gangbare route, dus dat zal ergens wel geholpen hebben. En het helpt wanneer je niet alleen vroeg vertrekt, maar ook in een plaats zit die relatief voorin een dal ligt, waardoor je snel op de snelweg zit.

Desalniettemin klinkt een uur wachttijd richting west als veel, omdat er uiteindelijk maar weinig oorden zijn waarvoor de Arlberg de logische aantijdroute vormt uit Duitsland. Maar als de vertraging op de Fernpass oploopt, is het vanuit oorden als Ischgl, Serfaus en zelfs Sölden toch wel een interessant alternatief en mogelijk levert dat dan dit soort vertragingen op.

De Arlberg richting oost is trouwens wel wat beruchter qua files. Maar dat komt volgens mij omdat het al ruim voor de tunnel begint vast te lopen: als eerste bij Bludenz, waar verkeer richting Montafon nog af moet slaan en de S16 enkelbaans wordt. En ook later deel je de S16 nog met verkeer dat niet de tunnel in gaat, bijvoorbeeld op weg naar Lech.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 08 mar 2020, 8:27

^^
Wat voor ons de reden was om via de Arlbergtunnel te gaan, was, naast het feit dat ik zelf momenteel maar kleine stukjes kan rijden, dat het behoorlijk sneeuwde. Dan blijf ik liever in het dal (waar de sneeuw overigens ook op de (snel)weg bleef liggen), dan dat ik de Fernpass opga. Misschien dat daar de drukte op de Arlbergroute vandaan kwam, terwijl de route via de Fernpass de hele dag door maar weinig vertraging gaf...

Overigens zijn vrienden van mij een half uur eerder vertrokken en wél over de Fernpass gegaan; zij hadden niet al te veel last van de sneeuw.
Laatst gewijzigd door T-hijs op zo 16 aug 2020, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.