Moderator: Moderatoren
Wat mij opvalt is dat in al deze voorbeelden het ontwerp niet aan de huidige richtlijnen voldoet: blokmarkering terwijl fietsers geen voorrang hebben, of een zebrapad waardoor voetgangers wel voorrang hebben terwijl fietsers geen voorrang hebben. Wellicht geven automobilisten onbewust onterecht voorrang, omdat ze het ontwerp door deze foute elementen ongemerkt koppelen aan andere situaties waarin ze wel voorrang aan de fietsers moeten geven, bijvoorbeeld bij een rotonde.mvalkenburg schreef: ↑do 19 dec 2019, 12:28 Gebeurt hier ook regelmatig dat er gestopt wordt voor fietsers die geen voorrang hebben:
https://goo.gl/maps/7Dh7hnBa8dWounsG6
en hier:
https://goo.gl/maps/uLuMXLaAZpaqudhE8
Het vreemdste wat ik heb meegemaakt was toen ik eens door Noord-Brabant fietste. Ik was al gestopt voor een auto die een rotonde naderde, de auto had voorrang. Er was niemand anders te bekennen, maar de auto stopt voor mij. Ik gebaar dat de automobilist door mag rijden, ik sta toch al stil. Maar nee, de automobilist gebaart dat ik voor mag gaan. Nou goed, met enige tegenzin ga ik voor. Steekt de automobilist zijn hoofd uit het raam: "Je mag me ook wel bedanken hoor!"
Dat ben ik zeker met je eens. Toch doen bestuurders in het verkeer hun waarnemingen vooral onbewust. De blokmarkering en de zebrastrepen liggen op de rijbaan direct voor de automobilist hun snuffert, terwijl ze voor de haaientanden opzij moeten kijken naar het fietspad. Ik denk toch dat dit een rol speelt en dat automobilisten denken dat ze fietsers voor moeten laten gaan, of dat ze het onduidelijk vinden en dan maar het zekere voor het onzekere nemen.
Ik rijd meestal via de Dr. Lelykade. Dan heb ik daar niet zo last van, want dan kom ik daar van rechts. Maar ik merk wel dat als je daar normaal doorrijdt met 50 op de klok, dat de fietsers wel stoppen. Een enkeling schrikt zich kapot. Hadden ze maar op moeten lettenjelger schreef: ↑vr 20 dec 2019, 20:54 Of iets verderop in de Westduinweg
Hier zijn fietsers actief door automobilisten foutief opgevoed doordat ze uitgebreid en uitnodigend voorrang kregen van automobilisten. Wat dus vervolgens er toe leidt dat fietsers dan denken dat er wel voor de gestopt wordt.
Ik heb niet eens een fiets
Wat een waardeloze weginrichting.MaartenE schreef: ↑za 21 dec 2019, 0:20Paar dagen geleden bijna aangereden door een scooter op een rotonde, en dat was wel echt mijn fout, maar dat had deels ook te maken met de situatie aldaar.
https://goo.gl/maps/X6eP14eGuT2n9yVp8
Op 3 afslagen van de rotonde heeft de fietser voorrang, maar bij het tweerichtingsfietspad (geen commentaar) opeens niet meer. (!)
Totaal niet intuïtief, en de scooter die van de andere kant kwam was voor mij verscholen achter een afslaande auto links van mij.
Gelukkig konden wij beiden optijd stoppen, maar het stomme was dat ik in eerste instantie niet eens doorhad dat ik fout zat.
Van der Horst op RTVNH schreef:Je wilt natuurlijk uiteindelijk een kentekenplicht invoeren voor fietsers
Is het weer tijd om D66-ers te bashen? Of zullen we proberen inhoudelijke reacties te geven op het idee een kenteken voor fietsers in te voeren?
De meeste, wellicht vrijwel alle, problemen op fietspaden zijn terug te voeren op een totaal verkeerde mentaliteit in combinatie met (gewilde?) onwetendheid over verkeersregels en verkeerstekens.
Wat duikgek89 ook zegt, in Nederland hebben veel fietsers ook een ik,ik,ik houding. Ze vinden van zichzelf dat ze altijd voorrang hebben (ook op andere fietsers!), rode lichten zijn meer een suggestie en overal doorheen slingeren en elk gaatje gebruiken dat er is.
Okay, dan draai ik het eens om..
Dat klopt helemaal.Egbert schreef: ↑ma 05 sep 2022, 7:33 Wat duikgek89 ook zegt, in Nederland hebben veel fietsers ook een ik,ik,ik houding. Ze vinden van zichzelf dat ze altijd voorrang hebben (ook op andere fietsers!), rode lichten zijn meer een suggestie en overal doorheen slingeren en elk gaatje gebruiken dat er is.
Als je dat dan ook nog combineert met een voertuig dat makkelijk op snelheid komt dan wordt het er niet beter op.
Wat Attietattie hier heel goed, en terecht zegt, is de verantwoordelijkheid ten opzichte van de ander noemen. En hoe dichterbij die verantwoordelijkheid zit bij een concrete groep waar iemand in gerespecteerd wil worden (familie, vriendengroep, ploeggenoten, enz.), des te meer effect.Attietattie schreef: ↑di 06 sep 2022, 10:42Als één van jouw maten straks zijn been breekt, kan de ambulance niet het veld op komen omdat jij jouw fiets daar hebt neergezet.