Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Basjuh1981
autoweg

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Basjuh1981 » do 19 dec 2019, 16:21

^^ En anders is het toch geen probleem om 2 seconden te wachten voor de betreffende fietser. Nat ben je dan toch al :lol:

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » vr 20 dec 2019, 20:32

Basjuh1981 schreef: do 19 dec 2019, 11:23 Vooral op dit soort punten:
Houtrustweg
mvalkenburg schreef: do 19 dec 2019, 12:28 Gebeurt hier ook regelmatig dat er gestopt wordt voor fietsers die geen voorrang hebben:
https://goo.gl/maps/7Dh7hnBa8dWounsG6
en hier:
https://goo.gl/maps/uLuMXLaAZpaqudhE8
Wat mij opvalt is dat in al deze voorbeelden het ontwerp niet aan de huidige richtlijnen voldoet: blokmarkering terwijl fietsers geen voorrang hebben, of een zebrapad waardoor voetgangers wel voorrang hebben terwijl fietsers geen voorrang hebben. Wellicht geven automobilisten onbewust onterecht voorrang, omdat ze het ontwerp door deze foute elementen ongemerkt koppelen aan andere situaties waarin ze wel voorrang aan de fietsers moeten geven, bijvoorbeeld bij een rotonde.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 20 dec 2019, 20:54

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » vr 20 dec 2019, 21:07

jelger schreef: vr 20 dec 2019, 20:54 Ik heb hier regelmatig gehad dat ik duidelijk ging stoppen met de fiets (of duidelijk vaart minderde) en dat de laatste auto van een rijtje mij voor liet gaan
Het vreemdste wat ik heb meegemaakt was toen ik eens door Noord-Brabant fietste. Ik was al gestopt voor een auto die een rotonde naderde, de auto had voorrang. Er was niemand anders te bekennen, maar de auto stopt voor mij. Ik gebaar dat de automobilist door mag rijden, ik sta toch al stil. Maar nee, de automobilist gebaart dat ik voor mag gaan. Nou goed, met enige tegenzin ga ik voor. Steekt de automobilist zijn hoofd uit het raam: "Je mag me ook wel bedanken hoor!" :roll: Joe.
jelger schreef: vr 20 dec 2019, 20:54 Geen idee, de haaientanden zijn duidelijk. Ook automobilisten mogen vaker naar de opticien als het daar om gaat. (...) we zijn allemaal fietser en automobilist.
Dat ben ik zeker met je eens. Toch doen bestuurders in het verkeer hun waarnemingen vooral onbewust. De blokmarkering en de zebrastrepen liggen op de rijbaan direct voor de automobilist hun snuffert, terwijl ze voor de haaientanden opzij moeten kijken naar het fietspad. Ik denk toch dat dit een rol speelt en dat automobilisten denken dat ze fietsers voor moeten laten gaan, of dat ze het onduidelijk vinden en dan maar het zekere voor het onzekere nemen.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » za 21 dec 2019, 0:20

Het voorrang krijgen waar ik geen voorrang heb verhaal komt mij bekend voor.
Doe altijd wel hand omhoog als dank je wel, maar ben er om meerdere redenen nooit echt blij mee.

- In feite overtreden wij beiden een verkeersregel.
- Je moet maar hopen dat ander verkeer doorheeft dat de automobilist voorrang verleent, en er geen ongeluk gebeurt waar ik als fietser bij betrokken kan raken.
- Het kan gewenning opleveren van fietsers dat ze voorrang krijgen, waardoor er onbedoeld juist meer gevaar is.

Paar dagen geleden bijna aangereden door een scooter op een rotonde, en dat was wel echt mijn fout, maar dat had deels ook te maken met de situatie aldaar.
https://goo.gl/maps/X6eP14eGuT2n9yVp8
Op 3 afslagen van de rotonde heeft de fietser voorrang, maar bij het tweerichtingsfietspad (geen commentaar) opeens niet meer. (!)

Totaal niet intuïtief, en de scooter die van de andere kant kwam was voor mij verscholen achter een afslaande auto links van mij.
Gelukkig konden wij beiden optijd stoppen, maar het stomme was dat ik in eerste instantie niet eens doorhad dat ik fout zat.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 21 dec 2019, 10:13

jelger schreef: vr 20 dec 2019, 20:54 Of iets verderop in de Westduinweg
Hier zijn fietsers actief door automobilisten foutief opgevoed doordat ze uitgebreid en uitnodigend voorrang kregen van automobilisten. Wat dus vervolgens er toe leidt dat fietsers dan denken dat er wel voor de gestopt wordt.
Ik rijd meestal via de Dr. Lelykade. Dan heb ik daar niet zo last van, want dan kom ik daar van rechts. Maar ik merk wel dat als je daar normaal doorrijdt met 50 op de klok, dat de fietsers wel stoppen. Een enkeling schrikt zich kapot. Hadden ze maar op moeten letten ;)
jelger schreef: vr 20 dec 2019, 20:54 we zijn allemaal fietser en automobilist.
Ik heb niet eens een fiets :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 21 dec 2019, 11:03

MaartenE schreef: za 21 dec 2019, 0:20Paar dagen geleden bijna aangereden door een scooter op een rotonde, en dat was wel echt mijn fout, maar dat had deels ook te maken met de situatie aldaar.
https://goo.gl/maps/X6eP14eGuT2n9yVp8
Op 3 afslagen van de rotonde heeft de fietser voorrang, maar bij het tweerichtingsfietspad (geen commentaar) opeens niet meer. (!)

Totaal niet intuïtief, en de scooter die van de andere kant kwam was voor mij verscholen achter een afslaande auto links van mij.
Gelukkig konden wij beiden optijd stoppen, maar het stomme was dat ik in eerste instantie niet eens doorhad dat ik fout zat.
Wat een waardeloze weginrichting.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » za 21 dec 2019, 14:03

^^
Twee woorden: Gemeente 's-Hertogenbosch... :roll:
Dat tweerichtingsfietspad is niet eens nodig, er ligt een keurig fietspad aan de andere kant van de weg.
Er grenst echter een middelbare school aan het fietspad rechts, en ik vermoed dat men het zo heeft aangelegd zodat scholieren niet over hoeven te steken. Allemaal heel nobel bedacht en zo, maar je past nu het hele wegbeeld aan voor een situatie die op een werkdag 2 tot 3 keer voorkomt.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 06 jan 2020, 20:12

^^
Verderop richting Maaspoort gaat ook alleen een tweerichtingenpad verder dus ik snap het wel. Rotonde Aartshertogenlaan vind ik wat dat betreft een stuk ergerlijker met die 4 tweerichtingsoversteken...

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » ma 06 jan 2020, 21:41

^^
Ik woon aan die weg, ik ken de situatie. ;)
Als je het voor de rotonde zo aan legt dat de fietsers verplicht de rotonde maar één richting kunnen nemen, is het probleem opgelost.
Als ik vanaf de Klokkenlaan kom, ga ik daar naar rechts de rotonde op en niet rechtdoor, en ga op de gebruikelijke manier de rotonde rond.
Dat het toegestaan is om rechtdoor te gaan daar en tegen de reguliere richting in te rijden maakt het nog niet veilig. :)

Rotonde Aartshertogenlaan stoort mij juist minder, juist omdat daar alle richtingen tweerichtingspaden zijn, dus iedere richting is gelijk aan elkaar. Hier zit je met een voorrang die opeens verandert, op de Aartshertogenlaan is dat (geloof ik) niet het geval.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 06 jan 2020, 23:07

Nu ik ongeveer een half jaar in Den Bosch woon, begin ik vertrouwd te raken met veel verkeerssituaties. Alleen, het moet me van het hart dat je hier van alle kanten ogen nodig hebt om je veilig door het stadsverkeer te bewegen. Zowel op de fiets als in een auto.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » ma 06 jan 2020, 23:18

^^
Absoluut, heb in de buurt van Den Bosch gewoon voor 7 jaar, en woon nu bijna 2.5 jaar nu in Den Bosch zelf.
Heb zelf het idee dat de gemeente het vaak wat halfslachtig dingen aanpakt.
Dit in combinatie met (stede)bouwkundige beslissingen die decennia geleden zijn gemaakt maakt dat het (voor wat fietsers betreft) af en toe een rotzooitje van jewelste is.
Als een vraag in de laatste Kieswijzer voor de Gemeenteraadsverkiezingen specifiek was: "Tweerichtingsrotondes moeten worden afgeschaft", dan weet je dat je als gemeente hebt gefaald in je fietsbeleid.

(Situatiespecifieke uitleg even in spoiler, want beetje :offtopic: )
SPOILER: TOON

Die eerder genoemde rotondes bijvoorbeeld: Ben ervan overtuigd dat de intentie goed is, maar het is zo abnormaal dat het eerder gevaarlijker wordt. Ik vermoed dat dit gedaan is om zo spookrijders tegen te gaan, maar hoevaak kom je een spookrijdende fietser tegen op een rotonde? En in het geval van de rotonde Rompertsebaan-Klokkenlaan: Pas het zo aan dat fietsers van de Klokkenlaan komende de bocht om de rotonde normaal te nemen makkelijker kunnen maken. Nu gaat dat niet soepel en zullen veel fietsers gewoon rechtdoor blijven gaan, wat, ondanks dat het legaal is, gevaarlijker is. Haal het tweerichtingspad weg vanaf de Rompertsebaan (er ligt toch een normaal fietspad aan de andere kant), en ik denk dat de onveiligheid aldaar wordt verminderd. Nu alleen de middelbare scholieren nog leren fatsoenlijk over te steken... ;)

Kleine aanpassingen, groot verschil. Maar goed, het zal wel aan mij liggen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 03 sep 2022, 21:26

Door elektrische fietsen en de daarmee gepaard gaande snelheidsverschillen, is de onveiligheid op fietspaden en andere plekken waar fietsers komen toegenomen. Ik hoorde zojuist bij RTVNH de wethouder vervoer van Amsterdam Van der Horst (D66) aangegeven zich hard te maken voor een kentekenplicht voor fietsers, een Vmax van 25 km/h voor fietsers én een soort elektronische begrenzer op e-bikes wanneer deze zich binnen de gemeente Amsterdam begeven.
Van der Horst op RTVNH schreef:Je wilt natuurlijk uiteindelijk een kentekenplicht invoeren voor fietsers
:nuts:

Vooral dat woord 'natuurlijk' :neenee: Zo'n uitspraak kan echt alleen door een D66'er gedaan worden. :facepalm:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 03 sep 2022, 21:57

Rein schreef: za 03 sep 2022, 21:26 Vooral dat woord 'natuurlijk' :neenee: Zo'n uitspraak kan echt alleen door een D66'er gedaan worden. :facepalm:
Is het weer tijd om D66-ers te bashen? Of zullen we proberen inhoudelijke reacties te geven op het idee een kenteken voor fietsers in te voeren? :s

Ik denk dat een kenteken voor fietsers helemaal geen raar idee is. Kun je tenminste ook iets makkelijker bekeuren bij gevaarlijk verkeersgedrag :idea:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 03 sep 2022, 22:03

^^ We proberen al jaren met miljoenen om mensen meer te laten fietsen en meer mensen te laten fietsen. Er ontstaan steeds grotere groepen voor wie een fiets niet vanzelfsprekend is, zelfs niet in het kunnen aanschaffen. En dan gaan ze in Amsterdam hobbyen om fietsen duurder en onaantrekkelijker te maken :hamertjetik: #wereldvreemd
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 04 sep 2022, 0:40

Het gaat om het gedrag en bewust zijn van de snelheid van (E-bikes).. Gistermiddag ook weer, twee senioren die er flink de vaart in hadden, heuvel af.. en dus harder reden dan de toegestane 30 km/h.. (mijn geijkte teller zat er al iets boven en ik kon ze niet voorbij..). Hun houding straalde ook iets uit v van: nou, hier fietsen wij en de rest zoekt het maar uit. naar mijn mening.

Elektrisch aangedreven bakfietsen die met baby of andersinds klein grut over kruispunten denderen alsof het niks is, moeders / vaders niet op of om kijkend.. dat het alsmaar nog zo vaak goed gaat is een wonder. Vind ik. Vele fietsers wanen zich (onterecht) beschermd, lijkt het wel.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 04 sep 2022, 7:30

Ook in BE lijkt het er toch op dat fietsers hun eigen verkeersreglement toepassen. Dat moet sowieso fout lopen in de toekomst. En niet enkel tegenover voetgangers, maar ook tegenover anderen, beetje anarchistisch op zich.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 04 sep 2022, 8:22

Durashift schreef: zo 04 sep 2022, 0:40Hun houding straalde ook iets uit v van: nou, hier fietsen wij en de rest zoekt het maar uit. naar mijn mening.
De meeste, wellicht vrijwel alle, problemen op fietspaden zijn terug te voeren op een totaal verkeerde mentaliteit in combinatie met (gewilde?) onwetendheid over verkeersregels en verkeerstekens.

Ik moet eerst, ik moet voorop, ik moet mijn eigen tempo rijden, ik moet geen rekening houden met of plaats maken voor een ander. Verkeersregels?... De ander moet zich aan mijn zelfverzonnen regels houden zodat ik geen last van ze heb.

Als het dan fout gaat worden er regels gemaakt, die de paar fietsers die zich gedragen hinderen terwijl de kl**tz*kk*n er toch schijt aan hebben. Wat geen verassing is aangezien ze overal schijt aan hebben.

Voor wie een goede demo wil, het is aardig weer maar niet extreem heet, rij even een rondje Veluwezoom/Posbank. Maar vergeet niet vooraf een schietgebedje te doen.
Ik mijd de zondag, zeker met dit weer.

Edit: Maar als ik de veerstoep omhoog fiets indien daar ruimte voor is moet er soms zo'n overrijpe ebike IWAB een domme opmerking maken over normaal doen terwijl hij en z'n domme wicht met hun valsspeelvehikels alles en iedereen staan te blokkeren.
Van racefietsers hoor ik als ik inklik nog weleens "oh hij gaat al!" Maar ik heb dan ook kortere versnellingen op de MTB.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op zo 04 sep 2022, 8:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 04 sep 2022, 14:23

^^ En, lucht het op nu alle frustratie weer geuit is? :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 04 sep 2022, 22:23

Ik was een keer een weekend in het voorjaar in een huisje op een vakantiepark in Eerbeek. Op de zondag kwamen we op het onzalige idee om op de fiets naar de Posbank te gaan. Dat bleek een heel verkeerd idee te zijn. Het was die dag niet alleen schitterend weer, maar ook nog eens de dag van een toertocht, waarvan vele wielerclubs gebruik van maakten.
Het was dus bij de Posbank en ruime omgeving een immense kluwen van gewone fietsers, toerfietsers op racefietsen, voetgangers en automobilisten.

Maar met een bloeiende heide als in augustus/september is de Posbank natuurlijk een zeer aantrekkelijke plek, zeker bij dit weer.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 04 sep 2022, 22:41

^^ Door de weeks na het werk is het top om een rondje veluwezoom te doen op de MTB. Niet druk ofzo.

Op een mooie zondag heb je altijd verschillende "groepen" die elkaar in de weg zitten. Onprettig en soms gevaarlijk.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 05 sep 2022, 6:52

De Posbank zou je op zon- en feestdagen (of zelfs hele weekeinden) kunnen afsluiten voor autoverkeer. Dan hebben tijdens mooie zomerweekeinden fietsers en voetgangers meer de ruimte.

Iets dergelijks bestaat hier in de omgeving al:

https://maps.app.goo.gl/y5HnPhZNqyLZ9VYK8

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 05 sep 2022, 7:33

Km357 schreef: zo 04 sep 2022, 7:30 Ook in BE lijkt het er toch op dat fietsers hun eigen verkeersreglement toepassen. Dat moet sowieso fout lopen in de toekomst. En niet enkel tegenover voetgangers, maar ook tegenover anderen, beetje anarchistisch op zich.
Wat duikgek89 ook zegt, in Nederland hebben veel fietsers ook een ik,ik,ik houding. Ze vinden van zichzelf dat ze altijd voorrang hebben (ook op andere fietsers!), rode lichten zijn meer een suggestie en overal doorheen slingeren en elk gaatje gebruiken dat er is.
Als je dat dan ook nog combineert met een voertuig dat makkelijk op snelheid komt dan wordt het er niet beter op.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 05 sep 2022, 22:57

Kaaiman schreef: zo 04 sep 2022, 14:23 ^^ En, lucht het op nu alle frustratie weer geuit is? :?
Okay, dan draai ik het eens om.. ;)

Neem de kruising / rotonde Looydijk / Hessenweg in de Bilt. Stel een paar camera's op, tekstkarren op de hoeken van de straat (wordt lastig, is niet heel ruim allemaal) én beloon fietsers met een smile/duimpje/waardebon van de lokale middenstand wanneer degene netjes voorrang verleent aan de bestuurders die zich al óp de rotonde bevinden. :woop:

Ik denk dat je best wel wat energie uitspaart doordat de schermen tijdenlang niks hoeven te tonen.. / het de middenstand niet veel aan cadeaubonnen zal kosten.. :nahzeg:

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » ma 05 sep 2022, 23:21

Egbert schreef: ma 05 sep 2022, 7:33 Wat duikgek89 ook zegt, in Nederland hebben veel fietsers ook een ik,ik,ik houding. Ze vinden van zichzelf dat ze altijd voorrang hebben (ook op andere fietsers!), rode lichten zijn meer een suggestie en overal doorheen slingeren en elk gaatje gebruiken dat er is.
Als je dat dan ook nog combineert met een voertuig dat makkelijk op snelheid komt dan wordt het er niet beter op.
Dat klopt helemaal.
Ik reed vandaag op een voorrangsweg (50) , en ik zag van links opeens een groep scholieren die met z'n alle rechtdoor fietste zonder te kijken.. Ik moest flink in de remmen, en de automobilist tegenover mij ook..

(situatie)
Afbeelding

Dus drukte even op de toeter, en werd gelijk uitgescholden en kreeg de middelvinger van twee meiden.

Nu weet ik wel dat 17/18 een moeilijke leeftijd is, en dit vooral het gevolg is van groepsgedrag, maar het blijft toch wel vervelend, fietsers die bewust de verkeersregels aan hun laars lappen. Ik kan mij daar flink aan ergeren.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 06 sep 2022, 8:47

Ik heb dit weekend een paar pubermeiden van een jaar of 15 aangesproken, omdat ze op een volle markt aan het fietsen waren. Ik zei slechts: "misschien kunnen jullie beter even afstappen". Dat deden ze half en even verderop hoorde ik ze smoezen (toen ze niet wisten dat ik nog vlak achter ze liep) dat "die man zich er niet mee moet bemoeien" en was de ene heel trots dat ze mij boos had aangekeken. :rofl2:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 06 sep 2022, 10:42

Kan ook andersom. Een puber van een jaar of 15 die zijn fiets lekker dichtbij de ingang van het sportveld zet. Oftewel, recht voor het hek.

"Jongeman, mag ik jou even wat vragen? Als één van jouw maten straks zijn been breekt, kan de ambulance niet het veld op komen omdat jij jouw fiets daar hebt neergezet. Ik zie dat er al een andere fiets staat, maar hem heb ik het niet zien doen, dus spreek ik jou erop aan."
"Oh okee, ik zet hem even weg."
"Keurig, dank je wel voor je medewerking."
"Ja, maar u heeft gewoon gelijk."

En zo heb ik gelukkig wel meer positieve voorbeelden. Bijvoorbeeld van pubers die een flesje in de bosjes gooien en ik ze erop aanspreek.

De maatschappij is nog niet kapot. Nog nét niet. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 06 sep 2022, 11:21

Vergeet ook het goede niet te benoemen :yes:

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 06 sep 2022, 12:18

Attietattie schreef: di 06 sep 2022, 10:42Als één van jouw maten straks zijn been breekt, kan de ambulance niet het veld op komen omdat jij jouw fiets daar hebt neergezet.
Wat Attietattie hier heel goed, en terecht zegt, is de verantwoordelijkheid ten opzichte van de ander noemen. En hoe dichterbij die verantwoordelijkheid zit bij een concrete groep waar iemand in gerespecteerd wil worden (familie, vriendengroep, ploeggenoten, enz.), des te meer effect.

Dat van die winkelstraat is lastiger. Ten eerste omdat je een groepje aanspreekt in plaats van een individu. En omdat je door de locatie minder concreet een respectgroep kunt benoemen. Want als je een verkeerde respectgroep noemt ('hahaha, mijn oma is allang overleden, dus die loopt hier niet meer'), doet dat meteen afbreuk aan hoe serieus de boodschap wordt genomen.

Tot zover mijn studeerkameropvoedkunde. :dyn_hyp:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter