GB --> F Prijs enkeltje vs retour

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

carman6
dorpsstraat

GB --> F Prijs enkeltje vs retour

Bericht door carman6 » vr 31 jan 2020, 18:40

Hallo allemaal,

Ik ben aan het rond kijken voor een overtocht van GB naar F. Nu valt mij op dat de prijzen (naar mijn mening) belachelijk hoog liggen voor een enkeltje, daarin tegen is een dag-retourtje flink goedkoper (totale prijs vergeleken). Ik heb geen retourtje nodig, maar zou natuurlijk gewoon niet op kunnen komen dagen voor de retour reis. Op de websites (in de algemene voorwaarden) van de vervoerders staat helaas wel dat wanneer je dit doet, ze je als nog de kosten van een enkeltje door berekenen. Nu is er wel het een en ander over te vinden op Google, maar niks dat recent is. Het lijkt ook dat het al 15+ jaar zo is. Ik vraag mij af hoe jullie ervaring hiermee is?

Om een beeld te geven van de prijsverschillen (zelfde tijdstippen van GB naar Calais):
Eurotunnel retour: £110
Eurotunnel enkel: £197
P&O retour: £68
P&O enkel: £111
DFDS doet niet mee aan de goedkope retourtjes
DFDS enkel: £111

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: GB --> F Prijs enkeltje vs retour

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 jan 2020, 19:44

Tja, je kunt die tickets (in ieder geval bij de Eurotunnel) alleen boeken met een creditcard, je gaat akkoord met de voorwaarden, wat betekent dat ze alle recht hebben je creditcard naderhand nog met het prijsverschil te belasten. Ik heb ook wel gelezen dat het kan dat toekomstige aankopen met dezelfde creditcard geweigerd kunnen worden. Je kunt het er natuurlijk op gokken; de kans is groot dat het bij de rechter geen stand houdt (no-showclausules zijn omstreden). Maar of je dat risico moet willen lopen?

Die goedkope tickets zijn lucratief omdat ze dan ook meer verkopen hebben uit andere zaken, bv. in de winkels aan de terminals, en omdat op die manier rustige treinen makkelijker opgevuld worden.

Is DFDS van Dover naar Duinkerken geen optie? Ik heb een willekeurige datum geprikt en dat lijkt niet zo duur te zijn voor een enkele reis. Ik weet natuurlijk niet wanneer je moet reizen. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper, en als je een nachtelijke afvaart geen probleem vindt is het doorgaans het goedkoopst.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » vr 31 jan 2020, 20:07

Prijsverschil bij DFDS is een paar euro bij de keuze voor Calais of Duinkerken. De prijs is voor mij wel wat hoger doordat ik een aanhangwagen heb.
Dat van de credit card kan nog wel een dingetje zijn inderdaad. Alhoewel je dat mogelijk ook terug kunt fluiten door aan te geven dat het een onterechte afschrijving is. Ik heb ook nog een debit card van Mastercard, misschien dat het met zo eentje misschien nog handiger is.

V.w.b. die no-showclausule, volgens mij hanteert de KLM deze clausule nog steeds. Het lijkt mij sterk dat ze die €2500 per dag betalen of hebben ze de clausule als nog geschrapt?

Stender
zandpaadje

Bericht door Stender » vr 31 jan 2020, 20:36

Vorig jaar heb ik een retourtje besteld maar daarbij alleen de heenreis gebruikt vanuit Frankrijk richting het Engeland. Nooit meer iets van gehoord en het prijsverschil is nooit naderhand afgeschreven.

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » vr 31 jan 2020, 20:59

^^
Was dat bij de tunnel of een van de veerboten? Direct bij de vervoerder zelf of via een ander bedrijf?
Had je een credit card gebruikt om te betalen?
Naderhand nog eens met diezelfde vervoerder gereisd?
Had je de terugreis geannuleerd of zonder iets te zeggen niet op komen dagen?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 31 jan 2020, 21:23

Sinds Norfolk Lines is opgenomen in DFDS is er eigenlijk nauwelijks verschil meer of je Calais of Duinkerken pakt.
Heb zelf ruim een jaar geleden 2x een enkeltje geboekt omdat ik nog niet scherp had op welke tijd we ongeveer terug zouden gaan. Die heb ik pas in het VK geboekt. Geen idee hoe dat gaat met no-show op een retour.

Ik kan niets uitsluiten, maar als er plek is op de boot en er zijn belangstellenden die eerder mee willen (en die zijn er altijd) dan doen ze dat ook gewoon zonder moeilijk doen. Geld is geld, en een noshow... who cares?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 jan 2020, 21:27

carman6 schreef: vr 31 jan 2020, 20:07 Prijsverschil bij DFDS is een paar euro bij de keuze voor Calais of Duinkerken. De prijs is voor mij wel wat hoger doordat ik een aanhangwagen heb.
Dat van de credit card kan nog wel een dingetje zijn inderdaad. Alhoewel je dat mogelijk ook terug kunt fluiten door aan te geven dat het een onterechte afschrijving is. Ik heb ook nog een debit card van Mastercard, misschien dat het met zo eentje misschien nog handiger is.
Je kunt het natuurlijk laten terugboeken, maar strikt volgens de voorwaarden mogen ze dat dan afschrijven. Of ze die moeite gaan nemen is natuurlijk de vraag.
V.w.b. die no-showclausule, volgens mij hanteert de KLM deze clausule nog steeds. Het lijkt mij sterk dat ze die €2500 per dag betalen of hebben ze de clausule als nog geschrapt?
Was een uitspraak van de Belgische rechter. Wellicht dat het niet geldt voor klanten die via de Belgische site van KLM hun tickets kopen.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 31 jan 2020, 21:39

Stender schreef: vr 31 jan 2020, 20:36 richting het Engeland
Pun intended? :mrgreen:

Stender
zandpaadje

Bericht door Stender » ma 03 feb 2020, 14:47

carman6 schreef: vr 31 jan 2020, 20:59 ^^
Was dat bij de tunnel of een van de veerboten? Direct bij de vervoerder zelf of via een ander bedrijf?
Had je een credit card gebruikt om te betalen?
Naderhand nog eens met diezelfde vervoerder gereisd?
Had je de terugreis geannuleerd of zonder iets te zeggen niet op komen dagen?
Bij de veerboot, direct bij de vervoerder, betaling weet ik niet, terugweg via zelfde maatschappij, initiële terugreis niet bewust geannuleerd.

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » ma 03 feb 2020, 15:44

^^

Bedankt voor de terugkoppeling. Ik zou het wel aan durven om het risico te nemen, maar ik overweeg nu ook om toch 's nachts te rijden. Daarvoor liggen de prijzen iets anders waardoor een enkeltje met DFDS aantrekkelijk is. Ik moet er nog over nadenken, maar zal het nog laten weten.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » di 04 feb 2020, 12:44

Aanbieding voor retour gebruiken als enkele reis? Dat heb ik ook al gedaan... In 2001 reed ik nog in een Renault 19, veel te krap om lekker in te slapen en ik had alleen geld voor eten en brandstof, maar ik wilde Luleå, de middernachtzon en de Noorse fjorden zien, dus toch maar gedaan. Onderweg in Denemarken vlakbij de Storebæltsbro (brug over Grote Belt, van Fyn naar Sjælland) vond ik bij een tankstation een foldertje van HH ferries. De prijs van een weekendretour bleek ongeveer de helft of tweederde te zijn van wat een enkele reis mij zou kosten. Zodoende meldde ik mij zondag aan het einde van de middag voor de overtocht van Helsingør (DK) naar Helsingborg (S). Er werd verbaasd gevraagd of ik echt terug zou komen naar Denemarken, waarop ik bevestigend heb geantwoord, natuurlijk zonder erbij te melden dat ik pas een maand later van Oslo naar Frederikshavn zou varen. Ik heb met contant geld betaald en hard gelachen naar mijn achteruitkijkspiegels, toen ik aan de Zweedse kant het haventerrein afreed. :PP:

:offtopic:

Terug naar varen naar Engeland: Ierland heeft als reisbestemming 20 jaar op mijn verlanglijst gebivakkeerd, maar ik dacht dat ik de veerboot niet kon betalen, want de Landbridge die het reisbureau mij voor ongeveer €650 aanbood viel buiten mijn budget. In maart 2019 ontsnapten we nog aan de Brexit, dus kreeg ik onverwacht nog een kans om te doen wat ik al eerder wilde doen: reizen door Noord Ierland, voordat de grens gesloten zou worden en de oude burgeroorlog misschien weer zou oplaaien. De gouden tip kwam van een dame van Stena Lines, die mij vertelde dat het veel geld scheelt als je de veerboot neemt op tijden waarop weinig mensen willen reizen, zoals dinsdagen, woensdagen en tijdstippen in (de randen van) de nacht. Zelf boeken via internet was nieuw voor mij, maar het scheelde €15 reserveringskosten. Uiteindelijk heb ik heen en terug naar Ierland slechts €356 besteed aan 4 veerboten. DFDS van Dunkerkque naar Dover om 6u s'ochtends had voor mij het voordeel van de lage prijs en de zon in de rug, dus mooie foto's van de witte krijtrotsen in Dover. Terug van Dover naar Dunkerque haalde ik net de boot van 21u, voor €54. Oh, 1 boot eerder of later nemen is bij DFDS in prijs inbegrepen! :top:

edit: volgorde zinsdelen in 1e alinea verbeterd
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)