ontwerper Ovink E-alfabet?

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Grrben
zandpaadje

ontwerper Ovink E-alfabet?

Bericht door Grrben » zo 23 feb 2020, 0:02

Al een tijdje ben ik op zoek naar wie het lettertype ontworpen heeft dat veelal wordt gebruikt op borden voor de scheepvaart en in sommige gemeenten ook straatnamen. Wie kan mij helpen bij het volgende?

Als het goed is staan de letters bekend als 'Ovink', echter kan ik nergens vinden waar het beschikbaar is. Waar is het te koop?

Heb jij het font al, dan wil ik je heel graag vragen het font op de website https://fontdrop.info/ eens in te laden. Je hoeft hiervoor enkel het font-bestand de website in te slepen, de site geeft dan onmiddelijk de credits weer waarnaar ik op zoek ben (naam designer, fabrikant, copyrights, etc). De site leest dergelijke metadata namelijk uit het font, indien aanwezig. Die informatie is voor mij voldoende en geeft zo hopelijk antwoord op mijn vraagstuk. Ik zou hier heel erg mee geholpen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: ontwerper Ovink E-alfabet?

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 feb 2020, 0:50

Forummer Kaaiman heeft ooit dit rapport van de SWOV gevonden: https://www.swov.nl/sites/default/files ... 1970-7.pdf

Daarin staat ook wat over de ontwerper van dit NEN-lettertype:

Van het aanbevolen letter- en cijfertype van het Amerikaanse Bureau of Public Roads, werd op verzoek van de genoemde Normcommissie een gewijzigde uitvoering ontworpen. Hiervan werd een handleiding voor het gebruik samengesteld. De gewijzigde uitvoering kwam tot
stand in overleg met prof. dr. G.W. Ovink, esthetisch adviseur van de n.v. Lettergieterij Amsterdam, v/h Van Tetterode te Amsterdam.

Ik weet niet of het lettertype legaal voor particulieren in digitale vorm verkrijgbaar is, en of iemand op dit forum er de beschikking over heeft.

Ontwerper Gerrit Willem Ovink heeft een eigen Wikipedia-artikel; de man is in 1984 op 71-jarige leeftijd overleden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerrit_Willem_Ovink

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » zo 23 feb 2020, 9:44

Letterlijk het eerste resultaat als je zoekt op Ovink lettertype:
Ovink Font: Ovink is a rounded type family designed for great distance legibility. Named after the legibility researcher Gerrit Willem Ovink, in its ...
En te koop bij die link. https://www.myfonts.com/fonts/northernblock/ovink/

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 23 feb 2020, 10:42

^^ Dat de ontwerper Ovink zelf is, lijkt me duidelijk. Het lettertype waarover het gaat (Ovink series C tot en met F) staat daar niet tussen. Dat is speciaal ontworpen voor de NEN-norm en ik kan me dus niet voorstellen dat die te koop is ergens. Daarom heb ik hem op basis van de PDF hierboven zelf gedigitaliseerd voor eigen gebruik.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 23 feb 2020, 15:28

Coen Tunnel schreef: zo 23 feb 2020, 0:50 Forummer Kaaiman heeft ooit dit rapport van de SWOV gevonden: https://www.swov.nl/sites/default/files ... 1970-7.pdf

Daarin staat ook wat over de ontwerper van dit NEN-lettertype:

Van het aanbevolen letter- en cijfertype van het Amerikaanse Bureau of Public Roads, werd op verzoek van de genoemde Normcommissie een gewijzigde uitvoering ontworpen. Hiervan werd een handleiding voor het gebruik samengesteld. De gewijzigde uitvoering kwam tot
stand in overleg met prof. dr. G.W. Ovink, esthetisch adviseur van de n.v. Lettergieterij Amsterdam, v/h Van Tetterode te Amsterdam.

Ik weet niet of het lettertype legaal voor particulieren in digitale vorm verkrijgbaar is, en of iemand op dit forum er de beschikking over heeft.

Ontwerper Gerrit Willem Ovink heeft een eigen Wikipedia-artikel; de man is in 1984 op 71-jarige leeftijd overleden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerrit_Willem_Ovink
Ovink was volgens het Wikipedia-artikel esthetisch adviseur, maar welke rol hij precies speelde bij het ontwerp van het naar hem genoemde lettertype staat er niet in. Misschien aardig om dat eens uit te spitten en aan te vullen in het artikel.

Grrben
zandpaadje

Bericht door Grrben » di 25 feb 2020, 16:56

Bedankt iedereen voor de snelle reacties. Het goede antwoord zit er helaas niet tussen, ik zoek nog even verder.
Egbert schreef: zo 23 feb 2020, 9:44 Letterlijk het eerste resultaat als je zoekt op Ovink lettertype:
Ovink Font: Ovink is a rounded type family designed for great distance legibility. Named after the legibility researcher Gerrit Willem Ovink, in its ...
En te koop bij die link. https://www.myfonts.com/fonts/northernblock/ovink/
Dit is een totaal ander lettertype Egbert.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 25 feb 2020, 17:02

Ik vermoed dat de specifieke informatie die jij zoekt niet zomaar meer te achterhalen is. Anders moet je je wenden tot de NEN?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 25 feb 2020, 18:08

Ook ik heb geen oude NEN-stukken kunnen vinden waarin het font helemaal is omschreven. Helaas.

Grrben
zandpaadje

Bericht door Grrben » ma 08 jun 2020, 13:55

Bingo! 'Ovink Ee' is getekend door Leonard Smit. Uit documenten blijkt dat het is ontworpen als compromis tussen NEN 3225 en het Public Roads alfabet. Hoewel de navigatie erg rommelig is, zijn scans van werktekeningen, correspondentie en dergelijke bereikbaar via deze pagina:
https://archives.uba.uva.nl/archival_ob ... 1270358e72.

De fonts zijn gedigitaliseerd door Visualogik (blijkt uit metadata van een font). Hans van Leeuwen van Visualogik wil er echter helemaal niets over kwijt. :wall:

Word vervolgd!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jun 2020, 14:09

Nog een interview met G.W. Ovink, uit het archief van de Leeuwarder Courant van 3 juni 1983. Niks over zijn ontwerpen voor het genoemde lettertype, maar het geeft wel een aardig inkijkje in de persoon Ovink:

Afbeelding
Afbeelding

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 08 jun 2020, 14:50

Grrben schreef: ma 08 jun 2020, 13:55 Bingo! 'Ovink Ee' is getekend door Leonard Smit. Uit documenten blijkt dat het is ontworpen als compromis tussen NEN 3225 en het Public Roads alfabet. Hoewel de navigatie erg rommelig is, zijn scans van werktekeningen, correspondentie en dergelijke bereikbaar via deze pagina:

De fonts zijn gedigitaliseerd door Visualogik (blijkt uit metadata van een font). Hans van Leeuwen van Visualogik wil er echter helemaal niets over kwijt. :wall:

Word vervolgd!
Visualogik heeft ooit het NEN 3225-alfabet gedigitaliseerd onder de naam Nennorm Streetsign VL, met de volgende meta-informatie:
Commissie Schelling • 1962
Conform NEN 3225 (Smalle schreefloze).
Gedigitaliseerd en uitgebracht: Visualogik Technology & Design • 1991
Dit lettertype is conform NEN 1772, mbt de uitvoering van straatnaamborden.
De 'smalle schreefloze' van NEN 3225 vertoont onmiskenbaar overeenkomsten met het Ovink-alfabet, met name Ovink C vanwege de breedteverhoudingen. De inleiding in NEN 3225 geeft trouwens een leuk inkijkje in het beoogde gebruik van NEN 3225. Ik kan omwille van auteursrecht natuurlijk niet alles citeren hier, maar de volgende snippers zijn wel het lezen waard:
NEN 3225: Nederlandse letter- en cijfervoorbeelden schreef:Inleiding
Met de norm NEN 3225 ,,Nederlandse letter- en cijfervoorbeelden" wordt beoogd: het verkrijgen van meer eenheid bij het maken van aanduidingen voor opschriften, waarbij goede leesbaarheid en goede, esthetisch verantwoorde vormen uitgangspunten zijn.
Op grond van suggesties van enige belanghebbenden stelde het Centraal Normalisatie Bureau in 1944 aan enkele grote bedrijven in Nederland de vraag of het wellicht van belang zou zijn de normalisatie voor letter- en cijferschrift ter hand te nemen. Het vroeg of de Duitse norm DIN 1451 daarbij als leidraad zou kunnen dienen.
Naar aanleiding van de bevestigende antwoorden is een subcommissie ingesteld, die de bestudering van het onderwerp op zich nam. Deze commissie die zich met de in esthetisch opzicht onbevredigende letter- en cijfervormen van DIN 1451 niet kon verenigen, bestond uit enige kunstenaars, te weten twee vrije kunstenaars, waarvan één erkende letterontwerper, twee architecten en een vertegenwoordiger van de grafische industrie.

[...]

Het culturele belang van deze aangelegenheid mag niet worden onderschat. Verreweg de ruimste toepassing van de ,,genormaliseerde" letters ligt op het gebied van de openbare opschriften, op verschillende wijzen uitgevoerd (geschilderd, gedrukt, in steen gehakt, in gesmeed of gegoten materiaal), aangebracht in architectonisch verband, of op richtingaanwijzers, naamborden, loketopschriften, grafzerken, winkelruiten, en zo meer.
De belettering van dergelijke objecten bepaalt mede in belangrijke mate het aspect van onze dagelijkse omgeving. De commissie neemt daarom haar verantwoordelijkheid voor een tot dat doel ,,genormaliseerde" letter, die aldus een zeer grote invloed zal uitoefenen, zwaar op.
Zij heeft daarom als leidend beginsel aangenomen, dat zij alfabetten moest produceren, die in de eerste plaats aan de hoogste eisen van duidelijkheid moeten voldoen. Bovendien moeten zij van een zodanig gehalte zijn dat zij voor geruime tijd bruikbaar geacht kunnen worden.
Op grond van het bovenstaande werden twee lettergroepen geconcipieerd, n.1. S n van het klassieke romeinse type, met verschil tussen dun en dik, en met schreven (lettervoeten), en daarnaast 6th van het schreefoze type, met vrijwel gelijkblijvende stokdikte.

[...]
Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik de letters van NEN 3225, behalve dan de smalle schreefloze voor de straatnaamborden, ooit in het wild heb gezien. Mogelijk werden die alfabetten uit 1962 in de praktijk al snel vervangen door Ovink uit 1965/1966, die mij op veel punten esthetischer én beter leesbaar lijkt. Dat zal vast samenhangen met het feit dat de verhoudingen van het Ovink-alfabet op het zorgvuldig op leesbaarheid geteste alfabet van het Bureau of Public Roads (BPR) is gebaseerd.

Hier alle lettervarianten in NEN 3225 even op een rijtje ter vergelijking:
Afbeelding

Nennorm Streetsign VL gebruikt de smalle schreefloze, maar wel aangevuld met cijfers en leestekens die in de NEN-norm voor dat lettertype niet staan omschreven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 08 jun 2020, 16:44

Grrben schreef: ma 08 jun 2020, 13:55 Bingo! 'Ovink Ee' is getekend door Leonard Smit. Uit documenten blijkt dat het is ontworpen als compromis tussen NEN 3225 en het Public Roads alfabet. Hoewel de navigatie erg rommelig is, zijn scans van werktekeningen, correspondentie en dergelijke bereikbaar via deze pagina:

Word vervolgd!
Heb je de originele fonts gevonden of ergens verkregen? Of anders: hoe kom je aan die metdata? Over eventueel auteursrecht weten we dan nog weinig. Mag je bijvoorbeeld een eigen (namaak)versie van dit font maken en verspreiden?

Grrben
zandpaadje

Bericht door Grrben » di 09 jun 2020, 0:33

Font info waaronder copyrights kun je eenvoudig bekijken met een font editor. Of je sleept het fontbestand in bijvoorbeeld FontDrop, dan zie je direct bovenaan de pagina dergelijke informatie. Hoe het zit met auteursrechten zoek ik nog uit. NEN 3225 lijkt open source, gezien het boek waar @Kaaiman naar refereert (dank Kaaiman, ik heb 'm thuis :worship:). Van Ovink (Ee) geen idee hoe het zit.

Hebben jullie de letters ooit op andere plekken gezien dan op de weg, langs het spoor of water? Ovink Ee zie je nog op borden voor de scheepvaart en in sommige gemeenten op straatnaamborden. NEN 3225 ken ik enkel van straatnaamborden en langs het treinspoor. De smalle letter uit NEN 3225 werd overigens al voor de introductie/publicatie in 1962 gebruikt bij de norm voor straatnaamborden in 1959.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 09 jun 2020, 7:13

Ter verduidelijking: NEN-normen zijn helaas alles behalve open source, anders had je de volledige NEN 3225 vast al ergens op dit forum kunnen downloaden. Het is het Nederlands Normalisatie Instituut dat de normen maakt, de overheid die de normen bepaalt (door in regelgeving te verwijzen naar normen) en de gebruiker die de normen betaalt.

Heb jij dan beschikking over NEN 1772, de norm voor straatnaambordjes, versie 1959?

Grrben
zandpaadje

Bericht door Grrben » di 09 jun 2020, 23:29

Misschien geen open source, maar hoe zie je het dan voor je? Je kocht in die tijd het NEN 3225 boek en moest het dan zelf maar uitzoeken toch? Bijvoorbeeld de letters overtekenen, steenhouwen of op fotozetsel zien te plaatsen?

NEN 1772 uit 1959 staat in de krant afgebeeld.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 09 jun 2020, 23:36

NEN 3225 bevat naast een soort handleiding ook vele bladen met de letters in het groot afgedrukt op een redelijk fijnmazige ruitjesachtergrond. Daarmee zijn de verhoudingen al een stuk duidelijker.

Maar de Lettergieterij Amsterdam was de markt vast wel ter wille door allerlei sjablonen en drukletters aan te bieden.

Albert1967
zandpaadje

Bericht door Albert1967 » za 25 mar 2023, 10:38

Hoe zit het dan met de schreefloze Romulus van Van Krimpen tov de Nen 3225?