Radiofrequentieborden
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Radiofrequentieborden
Wat vinden jullie van de radiofrequentieborden langs de Nederlandse (en andere Europese wegen)? In Nederland vind ik het niet echt nodig, maar in een land als Frankrijk wel. Zo bestaan er in laatstgenoemd land aparte "traffic"-radiostations als 107.7 FM met continue verkeersinformatie.
Bovendien vind ik het lelijk dat sinds de veiling van landelijke radiofrequenties de aangegeven frequenties op de borden zijn "overgeplakt" (vergeef het me als dit niet de juiste terminologie is) in het Redesign-lettertype (zo noemt men dit toch?).
Zo staat er bijvoorbeeld:
Radio 1 (in het Interstate-lettertype)
91.0 FM (in Redesign; de frequentie is verzonnen --- voor 1 mei 2003 stond als frequentievermelding van Radio 1 steevast 747 AM)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Omroep Brabant (in het Interstate-lettertype)
98.9 FM (in Redesign; de frequentie is verzonnen)
Helaas heb ik geen foto van een dergelijk bord kunnen vinden.
Bovendien vind ik het lelijk dat sinds de veiling van landelijke radiofrequenties de aangegeven frequenties op de borden zijn "overgeplakt" (vergeef het me als dit niet de juiste terminologie is) in het Redesign-lettertype (zo noemt men dit toch?).
Zo staat er bijvoorbeeld:
Radio 1 (in het Interstate-lettertype)
91.0 FM (in Redesign; de frequentie is verzonnen --- voor 1 mei 2003 stond als frequentievermelding van Radio 1 steevast 747 AM)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Omroep Brabant (in het Interstate-lettertype)
98.9 FM (in Redesign; de frequentie is verzonnen)
Helaas heb ik geen foto van een dergelijk bord kunnen vinden.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 4x3 autosnelweg
Alle zenders die in Nederland in een gebied van enige omvang uitzenden, geven verkeersinformatie. Weet niet of dat verplicht is gesteld onder de licentie of dat de stations het vrijwillig doen omdat het luisteraars oplevert. Hoe dan ook, je kunt dus ieder willekeurig station aanzetten en verkeersinformatie krijgen. In die zin snap ik niet dat er extra reclame moet worden gemaakt voor Radio 1 en de regionale zenders, waar hun verkeersservice echt niet beter is dan die van de concurrentie.
In Duitsland is men de borden gaan weghalen vanwege het RDS-systeem. Staan er alleen nog maar borden aan de rand van het zendgebied van een bepaalde omroep (een SWR-bord als je Rheinland-Pfalz binnenrijdt, enz.).
Landen als Frankrijk en Italië, met hun eigen route-zenders, zijn een ander verhaal. Anderzijds kan daar volstaan worden met één bord bij het oprijden van de tolweg (zoals daar ook gebeurt) in plaats van de Nederlandse variant met iedere paar kilometer een bord met frequenties.
In Duitsland is men de borden gaan weghalen vanwege het RDS-systeem. Staan er alleen nog maar borden aan de rand van het zendgebied van een bepaalde omroep (een SWR-bord als je Rheinland-Pfalz binnenrijdt, enz.).
Landen als Frankrijk en Italië, met hun eigen route-zenders, zijn een ander verhaal. Anderzijds kan daar volstaan worden met één bord bij het oprijden van de tolweg (zoals daar ook gebeurt) in plaats van de Nederlandse variant met iedere paar kilometer een bord met frequenties.
-
- Moderator
De verkeersinfo is sowieso van belabberde kwaliteit, ze geven meestal van de 80 files er hooguit 15. en dan van 8km of langer. Daar heb je weinig aan. Misschien zijn deze borden per regio, waar ze wel alle files geven? Als je bij Groningen rijdt heb je geen behoefte aan verkeersinfo uit Zeeland of Limburg...
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zoek onderweg naar een zender waar ik wat muziek heb, en om het uur nieuws en verkeersinfo kan krijgen. En "Saai Radio" is per definitie verboden op mijn radio. (En nee, ik heb geen RDS). Maar naar die borden kijk ik nooit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Tja. en een zender met alleen verkeersinformatie (opgevuld met muziek, en graag beter dan Saai Radio) lijkt ook weer zo overdreven. Hoewel je in vakantie tijd met uitzendingen in andere talen wel de buitenlandse weggebruiker kunt helpen met omleidingen. Verkeersinfo in vreemde talen bestaat in andere landen ook.Pino schreef: Landen als Frankrijk en Italië, met hun eigen route-zenders, zijn een ander verhaal. Anderzijds kan daar volstaan worden met één bord bij het oprijden van de tolweg (zoals daar ook gebeurt) in plaats van de Nederlandse variant met iedere paar kilometer een bord met frequenties.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
De Franse 107.7 is opgedeeld in kleine edities. Je krijgt maar verkeersinformatie voor een paar wegen - en die wegen zijn altijd relevant voor je.
De inhoud van de stations verschilt per exploitant. De SAPRR heeft Autoroute Info en dat is behoorlijk saai. ASF heeft daarentegen Autoroute FM en dat is aardiger.
De inhoud van de stations verschilt per exploitant. De SAPRR heeft Autoroute Info en dat is behoorlijk saai. ASF heeft daarentegen Autoroute FM en dat is aardiger.
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 2x5 autosnelweg
Ik meen me te herinneren dat niet zo heel lang geleden (hooguit 2 jaar geleden) er radiostationinformatieborden (leuk woord voor scrabble) bij de Velsertunnel zijn geplaatst. En dat vind ik nou juist onzin, je moet je op de weg concentreren, en op het verkeer, en niet afgeleid worden door die borden.
Ik vind dan ook dat die borden zo weinig mogelijk moeten voorkomen in den lande, anders wordt het een bordenwoud!
Ik vind dan ook dat die borden zo weinig mogelijk moeten voorkomen in den lande, anders wordt het een bordenwoud!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg
Tsja, ze zullen die borden natuurlijk ook wel een beetje hebben ingevoerd met de achterliggende gedachte dat mensen naar de file-informatie luisteren, waardoor ze misschien een andere route zullen kiezen. Een soort van spotgoedkope DRIP....
Mijn mening over de borden is inmiddels bekend: weg dermee! Het is wat Mavas al zegt, het wordt een bordenwoud in Nederland, dus we moeten niet meer borden plaatsen dan strikt noodzakelijk.

Mijn mening over de borden is inmiddels bekend: weg dermee! Het is wat Mavas al zegt, het wordt een bordenwoud in Nederland, dus we moeten niet meer borden plaatsen dan strikt noodzakelijk.
-
- 4x5 autosnelweg
Bij tunnels is het nu juist wèl van belang ! Want onder in de tunnel wordt slechts een zeer beperkt aantal radiostations via de tunnelinstallatie doorgegeven, zoals radio 1 en de regionale omroep. In geval van een calamiteit is het voor de weggebruiker goed om te weten op welke zender onder in de tunnel wèl afgestemd kan worden. Zeker omdat men in de verkeerscentrale dan via die frequenties ook aanwijzingen aan de weggebruikers kan doorgeven.mavas schreef:Ik meen me te herinneren dat (...) er radiostationinformatieborden bij de Velsertunnel zijn geplaatst. En dat vind ik nou juist onzin, je moet je op de weg concentreren, en op het verkeer, en niet afgeleid worden door die borden.
Verder zijn de radiofrequentieborden nuttig aan de grens, om buitenlanders aan te geven waar ze zenders met verkeersinfo kunnen vinden. Maar dan moeten er alleen landelijke zenders op vermeld worden.
Verder zijn radiofrequentieborden eigenlijk overbodig gemaakt door de opkomst van RDS(-EON).
-
- 4x5 autosnelweg
Maar ik héb helemaal geen RDSRené schreef: Verder zijn radiofrequentieborden eigenlijk overbodig gemaakt door de opkomst van RDS(-EON).

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Moet zeggen dat ik bij het inrijden van een tunnel niet snel even kijk, op welke frequentie ik indien nodig kan afstemmen. Doe dat hoogstens in Zwitserland bij het inrijden van een mega-tunnel als de Gotthard. Maar goed, als ik in de tunnel ineens behoefte zou hebben aan radio, druk ik gewoon op de search-knop en krijg dan vanzelf wel die een of twee zenders die in de tunnel wel te ontvangen zijn.René schreef:Bij tunnels is het nu juist wèl van belang ! Want onder in de tunnel wordt slechts een zeer beperkt aantal radiostations via de tunnelinstallatie doorgegeven, zoals radio 1 en de regionale omroep. In geval van een calamiteit is het voor de weggebruiker goed om te weten op welke zender onder in de tunnel wèl afgestemd kan worden.
Met dank aan RDS is het trouwens mogelijk speciale boodschappen door te geven aan alle tunnelgebruikers, mits die RDS aan hebben staan. Op die manier wordt in de Gotthard-tunnel elke paar minuten een boodschap uitgezonden met veiligheidsinstructies. Weet eigenlijk niet, of daarvoor een speciale frequentie wordt gebruikt of dat wordt uitgezonden over het signaal van de in de tunnel te ontvangen radiostations (DRS 1 en RSI 1) heen.
-
- zandpaadje
Re: Radiofrequentieborden
Ruim 15 jaar na het laatste bericht over de Rampenzender functie.
Daar waar in Frankrijk een zender word weergegeven met verkeersinformatie is dit in Nederland niet perse zo.
De frequenties zoals aangeduid op de borden langs de snelweg worden gebruikt om het publiek direct te informeren bij regionale rampen en terrorisme. De hulpdiensten delen op die zender zelf direct informatie. De informatie is dan ook gericht aan mensen die zich binnen dat uitzendgebied bevinden.
Al het overige nieuws deelt de informatie die op die zenders al gedeeld is. (Tweedehands nieuws en mogelijk niet de laatste informatie)
Daar waar in Frankrijk een zender word weergegeven met verkeersinformatie is dit in Nederland niet perse zo.
De frequenties zoals aangeduid op de borden langs de snelweg worden gebruikt om het publiek direct te informeren bij regionale rampen en terrorisme. De hulpdiensten delen op die zender zelf direct informatie. De informatie is dan ook gericht aan mensen die zich binnen dat uitzendgebied bevinden.
Al het overige nieuws deelt de informatie die op die zenders al gedeeld is. (Tweedehands nieuws en mogelijk niet de laatste informatie)