Fietsbewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x3 autosnelweg

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Wesso » di 23 feb 2021, 19:18

^^ Of een ouderwetse kaart, dat kan natuurlijk ook. Met zo'n kaarthouder op het stuur en een fietstasje.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 23 feb 2021, 21:04

Veel van die routes hebben toch een speciale thema binnen Nederland, net zoals de Langeafstandswandelpaden (LAW). Ik zie het wel als toegevoegde waarde om zulke bewegwijzering in stand te houden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 feb 2021, 14:24

Storm in een glas water, zegt Overijssel:
Provincie Overijssel schreef:Heft de provincie Overijssel fietsroutes op?

Bij sommige recreanten is onrustig ontstaan na berichtgeving in de media over het verdwijnen van fietsroutes in Overijssel. We betreuren de onrust, zeker omdat juist in Overijssel een prachtig fietsroutenetwerk aanwezig is. Graag willen we misverstanden rondom het wel of niet verdwijnen van routes de wereld uithelpen en ook de verantwoordelijkheid van de provincie Overijssel hierin duiden.

Welke routes verdwijnen er?
Op LF14 (Twente) zijn op twee deeltrajecten enkele tussenbordjes weggehaald om de bewegwijzering eenvoudiger te maken. Door de ANWB wordt onterecht de suggestie gewekt dat de hele route wordt opgeheven.

Het knooppuntensysteem is niet weggevallen en functioneert volledig voor de fietser die Overijssel bezoekt. De site Route.nl is bijvoorbeeld zeer geschikt om routes uit te zetten en te fietsen en gebruikt het fietsknooppuntensysteem. Ook de regionale sites voor Vechtdal, Twente, Salland, IJsseldelta en WeerribbenWieden functioneren in dit opzicht normaal.

Zijn er eerder wél routes opgeheven?
In 2019 zijn met instemming en financiering van het Landelijk Fietsplatform LF-8, LF-15, en LF-19, LF-22 en LF-23 opgeruimd. Het betrof deels tussenroutes en deels verouderde routes.

Om de twee jaar wordt de bewegwijzering van alle routes geëvalueerd en waar nodig aangepast.

Welke routes liggen nu nog onder het vergrootglas?
LF-3 (Hanzeroute) wordt opnieuw ontwikkeld tot een provinciegrensoverschrijdende en internationale fietsroute. Dit geldt ook voor LF-16 (Vechtdalroute). De waarde van LF-9 (NAP-route) wordt momenteel in regionaal verband beoordeeld. LF-4 (Midden-Nederlandroute door Twente) blijft voorlopig bestaan.

De samenwerkende gemeenten in Twente beoordelen momenteel voortzetting van het onderhoudscontract met het Landelijk Fietsplatform voor LF-4 en LF-14. Dit omdat ze niet meer passen bij de visie van Gastvrij Overijssel en de Overijsselse routebureaus voor het fietsen van langere afstanden.

Komen er ook nieuwe routes bij?
Momenteel vindt een verkenning tussen provincies plaats naar de mogelijkheid van een Nedersaksenroute door Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen.

Wat is de rol van de provincie?
De Provincie Overijssel is niet verantwoordelijk voor de routes. Die ligt bij de Overijsselse Routebureaus. Zij verzorgen het beheer en onderhoud van de routes in opdracht van gemeenten. De provincie subsidieert de verdere digitalisering van routes om ze beter te laten aansluiten op de behoefte en wensen van recreanten nu en in de toekomst.
Bron: https://www.overijssel.nl/actueel/nieuw ... etsroutes/

Maar er is dus wel sprake van LF-routes die opgeheven worden, een proces dat al langer in gang is.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 24 feb 2021, 16:27

Het netwerk wordt dus op zijn tijd opgeschoond en aangevuld. Wat ik al dacht, de provincie heeft geen rol in de bewegwijzering en het plaatsen van informatiepanelen.

Jammer dat het beeld is ontstaan dat Overijssel onachtzaam zou omgaan met fietsbewegwijzering.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 25 feb 2021, 21:14

Het is goed dat gewoon het hele concept eens onder de loep wordt genomen. Er zijn nu te veel systemen die ook nog eens gebrekkig onderhouden worden. Tijd voor de NBA om er wat aan te gaan doen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 25 feb 2021, 21:20

Vinny schreef: do 25 feb 2021, 21:14Tijd voor de NBA om er wat aan te gaan doen
Of tijd voor de NBd om de kreet NBA af te schaffen. :mrgreen:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 25 feb 2021, 22:32

Of de Amerikaanse basketballcompetitie is actief in de fietsbewegwijzering :mrgreen:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 feb 2021, 21:11

Nog steeds geen fietssnelwegen :lol:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 11 apr 2021, 13:27

Ik kwam vandaag dit bordje tegen tussen Barendrecht en de Heinenoordtunnel. Ik vroeg me al af waarom er per sé ook in het Frans iets op moet staan van deze Maasroute (La Meuse a velo), maar nu ik hem thuis opzoek blijkt hij helemaal niet te eindigen in Maastricht, maar nog heel veel kilometers door te lopen door België en Frankrijk.

Overigens klopt het wel dat de route vanaf hier eerst naar Hoek van Holland gaat, en dan pas naar Rotterdam, ook al kun je Rotterdam vanaf hier zien liggen.
Afbeelding

Deze combinatie is ook wel apart: Richting route 26 groene tekst, richting route 28 blauw.
En dat er ergens 'verderop'' een veerdienst is met beperkte vaartijden: Leuk om te weten, maar om welke het gaat mag je hier raden.
Vanaf dit punt zijn er namelijk 2. De dichtstnijzijnde is het veer Zwijndrecht-Puttershoek, maar ook van Maasvlakte naar Hoek van Holland moet je overvaren.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 03 mei 2021, 7:36

In de polder bij Rhoon mogen de letterplakkers weer eens wat doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 03 mei 2021, 11:43

J zus ina :facepalm:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 03 mei 2021, 12:00

Ik vroeg me al af waarom er per sé ook in het Frans iets op moet staan van deze Maasroute (La Meuse a velo), maar nu ik hem thuis opzoek blijkt hij helemaal niet te eindigen in Maastricht, maar nog heel veel kilometers door te lopen door België en Frankrijk.
In Visé geven ze de RaVeL route ook aan, maar daar blijkt weer niet uit dat het naar Rotterdam loopt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 jun 2021, 15:43

zie dienstregeling

Afbeelding
N354 Brug Spannenburg 45 by European Roads, on Flickr

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » vr 04 jun 2021, 16:29

In Rotterdam kwam ik deze nieuwe fietswegwijzer tegen. Ligt het het aan mij of is 'ie wel erg hoog geplaatst..

1 mei
Afbeelding

2 juni
Afbeelding

Ten slotte deze wegwijzer in Hulst. Is dit een gemeentelijk ontwerp of uit de beginjaren van de ANWB? Ik kon 'm niet vinden in de wegwijzerkaart.
Afbeelding

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 04 jun 2021, 16:50

Thom schreef: vr 04 jun 2021, 16:29Ten slotte deze wegwijzer in Hulst. Is dit een gemeentelijk ontwerp of uit de beginjaren van de ANWB? Ik kon 'm niet vinden in de wegwijzerkaart.
Afbeelding
Dat heeft er alle schijn van dat de wegbeheerder het zelf direct heeft geregeld met een bordenleverancier.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 04 jun 2021, 19:14

Wat voor logo staat er vóór Rotterdam Centraal en Blaak? Ik zou, gelet op de kleur, denken aan het metrologo, maar dat is hier echt niet zichtbaar.

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 04 jun 2021, 19:24

De achtergrond zou zwart moeten zijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » vr 04 jun 2021, 19:43

Palance schreef: vr 04 jun 2021, 19:14 Wat voor logo staat er vóór Rotterdam Centraal en Blaak? Ik zou, gelet op de kleur, denken aan het metrologo, maar dat is hier echt niet zichtbaar.
Ik ben volgende week in de buurt, zal een nieuwe foto maken en wat inzoomen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 04 jun 2021, 19:46

^^ Zie de reactie van boe ;)

Opvallend dat er geen afstanden op staan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 04 jun 2021, 19:48

Gek dat achter Stadhuis dan geen metrosymbooltje staat.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 04 jun 2021, 21:08

Thom schreef: vr 04 jun 2021, 16:29 Ligt het het aan mij of is 'ie wel erg hoog geplaatst..
Misschien een poging om vernieling tegen te gaan...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » wo 16 jun 2021, 13:03

Palance schreef: vr 04 jun 2021, 19:14 Wat voor logo staat er vóór Rotterdam Centraal en Blaak? Ik zou, gelet op de kleur, denken aan het metrologo, maar dat is hier echt niet zichtbaar.
boe! schreef: vr 04 jun 2021, 19:24 De achtergrond zou zwart moeten zijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik heb het bord nog eens nader bekeken en het logo wijkt wat af van het ontwerp. Daardoor valt de gele M wat in het niet. Dit gaat zoals Palance al aangaf ten koste van de zichtbaarheid.
Afbeelding

Westfrisiaweg
dorpsstraat

Bericht door Westfrisiaweg » za 24 jul 2021, 14:43

https://www.google.nl/maps/@51.7781109, ... authuser=0

Fietswegwijzers in drie kleuren.
Niet eerder een blauwe gezien. Fietsroutes?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 24 jul 2021, 23:38

Ik vermoed een (mislukte) poging van de wegbeheerder om een arm voor autoverkeer toe te voegen aan een fietsmast.
Enne gojje mins blieft altied leave.

mbo405
polderweggetje

Bericht door mbo405 » di 03 aug 2021, 23:30

Vandaag toevallig in Barendrecht aan het werk, maar dat met al die kleurtjes is dat een uitzondering bij de maasoever of had het me eerder moeten opvallen?

https://flic.kr/p/2mfcM1g

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 04 aug 2021, 0:12

Dit is al een oudje, dus wat men destijds allemaal bedoeld heeft met de kleurtjes, weet ik niet. Tegenwoordig is het zo dat standaard fietsbewegwijzering rood op wit is. Enige afwijkende kleur is groen op wit: deze wordt toegepast op toeristisch/recreatieve routes of een alternatieve route naar dezelfde plaats (bijvoorbeeld een arm met plaatsnaam A rood op wit en een arm met plaatsnaam A in groen op wit).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 04 aug 2021, 7:21

Soms ook nog 2 kleurtjes op 1 arm, ook bij nieuwere bewegwijzering:

https://www.google.nl/maps/@52.0064217, ... 384!8i8192

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 04 aug 2021, 9:40

^^ Eigenlijk geeft dit hier alleen maar verwarring. De groene route is niet zozeer een toeristische route, maar de normale fietsroute aan de overkant van de vaart, zonder autoverkeer.
Alleen mogen brommers daar niet rijden en dus krijg je die hele tombola met drie bestemmingen in zowel het rood als het groen. In het rood voor brommers die het fietspad naast de autoweg (ex N473) aan de ene zijde van de vaart moeten volgen en in het groen voor fietsers die het fietspad aan de overzijde van de vaart kunnen volgen zonder autoverkeer.

Als wegbeheerder had ik dat onderscheid denk ik maar laten zitten. Dat scheelt weer de nodige borden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 04 aug 2021, 9:59

Palance schreef: wo 04 aug 2021, 7:21 Soms ook nog 2 kleurtjes op 1 arm, ook bij nieuwere bewegwijzering:

https://www.google.nl/maps/@52.0064217, ... 384!8i8192
Dat is dus inderdaad een alternatieve route, maar de vormgeving is niet geheel duidelijk zo. Dat is het nadeel van maximaal twee bestemmingen per arm.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » zo 22 aug 2021, 17:43

Ze mogen hier wel eens snoeien! :facepalm:
Afbeelding
Locatie: Sluispad/Bosweg onderaan de Haringvlietbrug bij het Hellegatsplein. https://www.google.nl/maps/@51.7017397, ... 6656?hl=nl