Fietsbewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Sibren
verkeersader

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Sibren »

Hij staat niet op het kaartje, maar de afsplitsing van de F7 bij Tolbert heeft dus het nummer F1007. (Ik zou persoonlijk voor iets als F7a hebben gekozen.)

Maar ik kan niet bedenken hoe met diezelfde logica het nummer F1400 is bedacht. De Paterswoldseweg was vroeger ook geen Rijksweg 40 of iets dergelijks.

Wel grappig dat het nummer 986 op deze manier terugkeert.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ik mis de doorRIJroutes :mrgreen:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

boe! schreef: di 11 feb 2025, 21:58 Als iedere zichzelf respecterende woonplaats een snelroutenetwerk met de nummers F1 t/m F10 gaat aanleggen, dan krijg je allerlei dubbelingen die door elkaar lopen.
Ach, bij U-routes was dat toch ook geen probleem?
boe! schreef: di 11 feb 2025, 21:58 Dan kan je beter vasthouden aan bestaande wegnummers waarvan je zeker weet dat die maar één keer zijn uitgegeven.
Ja, dan krijg je dus allerlei routes die F7 heten maar op zich weinig met elkaar te maken hebben...
(Misschien dat ze zich nog bedenken en de route naar Hoogezand F860 gaan noemen?)
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In Barendrecht e.o. lopen diverse F15-routes parallel aan elkaar en die zijn dan ook nog eens met elkaar verbonden door elkaars aftakkingen. Ofzo :knetter:

Dit is het kaartje, maar tot nu toe is die F15 nog op geen enkele fietswegwijzer in de regio verschenen.

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ik heb mijn snelfietsroute-webpagina maar eens opgefrist. Met o.a. nieuwe kaartjes: https://wegnummers.nl/nl/xfx.html

Een paar foto's van vandaag:

F12 Utrecht-De Meern:
Afbeelding
Afbeelding

F28 Utrecht-Amersfoort:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

boe! schreef: di 11 feb 2025, 21:58
Rein schreef: di 11 feb 2025, 21:14 Ik snap nog steeds niet waarom die snelroutes een nummer 'moeten' hebben die overeenkomt met het nummer van de nabijgelegen doorgaande weg. Waarom rond Groningen niet de F1 tot en met F10? Dat is toch veel logischer en makkelijker dan de F372 en de F994?
Als iedere zichzelf respecterende woonplaats een snelroutenetwerk met de nummers F1 t/m F10 gaat aanleggen, dan krijg je allerlei dubbelingen die door elkaar lopen. Dan kan je beter vasthouden aan bestaande wegnummers waarvan je zeker weet dat die maar één keer zijn uitgegeven.
Met de S-routes is dat blijkbaar geen probleem, en ook niet met de R-routes. Die nummers komen meerdere keren voor.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Rein schreef: di 11 feb 2025, 21:14 Ik snap nog steeds niet waarom die snelroutes een nummer 'moeten' hebben die overeenkomt met het nummer van de nabijgelegen doorgaande weg. Waarom rond Groningen niet de F1 tot en met F10? Dat is toch veel logischer en makkelijker dan de F372 en de F994?
Dat was ik ook van mening. Maar ja, de fietspromotors in dit land denken echt dat door dezelfde nummers te gebruiken ze automobilisten "kunnen verleiden" om de fiets te pakken. Ik vind het echt onzin. Nu schep je ook de verwachting van één F2, of één F12. Maar dat is dus niet zo.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Rene schreef: do 13 feb 2025, 10:56 Nu schep je ook de verwachting van één F2, of één F12. Maar dat is dus niet zo.
Dat schijnt wel de ambitie van de fietspromotors te zijn. Verspreid of aan elkaar liggen er al stukjes F12.

Afbeelding
(kaartje op Harry's website)
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

mavas schreef: do 13 feb 2025, 8:36
boe! schreef: di 11 feb 2025, 21:58
Als iedere zichzelf respecterende woonplaats een snelroutenetwerk met de nummers F1 t/m F10 gaat aanleggen, dan krijg je allerlei dubbelingen die door elkaar lopen. Dan kan je beter vasthouden aan bestaande wegnummers waarvan je zeker weet dat die maar één keer zijn uitgegeven.
Met de S-routes is dat blijkbaar geen probleem, en ook niet met de R-routes. Die nummers komen meerdere keren voor.
De gebieden met R-routes zijn beperkt en liggen redelijk ver uit elkaar. Zaanstad is het voorbeeld van een gemeente die niet kon kiezen voor S-nummers startend met 100 omdat de kans op verwarring met de Amsterdamse S-nummers te groot was.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Wesso schreef: do 13 feb 2025, 17:31
Rene schreef: do 13 feb 2025, 10:56 Nu schep je ook de verwachting van één F2, of één F12. Maar dat is dus niet zo.
Dat schijnt wel de ambitie van de fietspromotors te zijn. Verspreid of aan elkaar liggen er al stukjes F12.
F28 is een beter voorbeeld. Ik denk dat ik het niet meer meemaak dat de fietsroutes Groningen-Assen en Nijkerk-Utrecht met elkaar verbonden zijn...
--Harry.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

In de fietsbewegwijzering heb je toch al wel lange tijd doelen op de borden die in de regel niet (voor het grote publiek) fietsbaar zijn.
Zo komt Arnhem hier op de fietsbewegwijzering te voorschijn, nu wil ik niemand onderschatten, maar ik vermoed dat slechts een handjevol fietsers dit op jaarbasis daadwerkelijk per fiets afleggen.

https://maps.app.goo.gl/YiDQmoBtjgoBmVEG6

En andere bekende is Leeuwarden in de buurt van Hoorn.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

In de jaren 50 werden Londen en Moskou bewegwijzerd op de Nederlandse E8. Ik denk niet dat veel automobilisten de route uitgereden hebben. Maar die doelen waren natuurlijk symbool van 'oost' en 'west' en de ambitie van een verenigd Europa. Kortom: die doelen hebben vooral symbolische (oriëntatie)waarde. ;)
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

De F199 in Bunschoten. Verderop bij Amersfoort lijkt de route niet met F199 aangegeven te zijn.
Afbeelding
Afbeelding
--Harry.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

De F199 ontbreekt nog op een aantal wegwijzers. Bij Amersfoort staat het nummer wel aangegeven. Bijvoorbeeld hier: https://www.google.com/maps/@52.1693953 ... FQAw%3D%3D
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Betekenen al die verschillende achtergrondkleuren nog iets speciaals?
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Volgens mij niet. Er zijn een aantal kleuren gekozen die in het hele land worden toegepast. Dat op elkaar aansluitende F-nummers verschillende kleuren (moeten) hebben, lijkt de enige gedachte achter de verschillende kleuren te zijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Een F7 over de Afsluitdijk lijkt me nogal laaghangend fruit. Niet dat het heel nuttig is, maar qua infra hoeft er niets te gebeuren lijkt me.

Het gat tussen de drie AAA-steden rond de Veluwe is trouwens wel opvallend...
🇳🇱🇪🇺
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Grappig kaartje met zelfs een F3 erop bij Amsterdam!
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Hier heeft een nummeraar zich uitgeleefd...
F1928?
--Harry.
Muiderpoort
polderweggetje

Bericht door Muiderpoort »

Kun je die F2 ook helemaal fietsen vanaf Maastricht tot Amsterdam? Als in: zou je met het louter volgen van dat nummer er komen?
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Waarschijnlijk als eerste in Brabant en Limburg. Tussen Zaltbommel en 's-Hertogenbosch, 's-Hertogenbosch en Eindhoven en tussen Sittard en Maastricht wordt al gewerkt aan deeltrajecten. De rest zal op termijn nog wel volgen.
vdVeen
zandpaadje

Bericht door vdVeen »

harry schreef: zo 16 feb 2025, 23:46 Hier heeft een nummeraar zich uitgeleefd...
F1928?
Hallo allen, hier een ambtenaar/nummeraar die zich heeft uitgeleefd...(denk ik, ik kan de afbeelding van Rein niet zien, maar neem aan dat het gaat om de metro-achtige kaart met doorfietsroutes van Noord-Holland). Ik moest even mijn 10 jaar oude account afstoffen. Maar ik werk nu al een tijdje bij de provincie Noord-Holland aan fietsbeleid, en dit kaartje was een idee van mij om de fietsambitie uit ons Regionaal Toekomstbeeld Fiets te visualiseren en een 'voorzet' te doen van welke routes logisch zijn naar het NBd. Uiteindelijk is het online gekomen als extra bijlage bij onze Voortgangsrapportage Doorfietsroutes 2023. Kon ik mooi mijn hobby van het maken van metro-achtige kaarten kwijt in mijn werk.

In die kaart van vorig jaar zijn het dus de nog niet met de NBd afgestemde routes, omdat het NBd nog in gesprek is met CROW over de definitieve richtlijnteksten. Afhankelijk van dat gesprek kan ik ergens voor de zomer hopelijk een nieuwe versie maken om met alle gemeentes en VRA te checken en in een doelenplan met het NBd te gieten, zodat in de toekomst er bij realisatie van een doorfietsroute al een voorgekookt plan ligt om gelijk uit te kunnen voeren.

Ten opzichte van andere provincies hebben wij het vrij lastig met onze routes en ambities, doordat het netwerk kris kras door elkaar loopt en het heel veel routes zijn. Zie bijvoorbeeld deze interactieve kaart met alle bestuurlijk vastgelegde doorfietsroutes. De 8 kleuren zijn op basis van een onderzoek door Goudappel van een paar jaar geleden, en zijn kleurenblind-proof gekozen. Het idee is dat je van een afstandje aan de kleur al kan zien dat je ergens af moet slaan. Ons doel is dus om zo min mogelijk plekken te hebben waar dezelfde kleuren kruisen. Dat heb ik in de kaart van afgelopen jaar niet echt gehanteerd.

De logica achter de nummering is inderdaad om A- en N-wegen te gebruiken, met het idee dat bewoners dan gelijk/sneller snappen waarlangs de doorfietsroute loopt. Dat ze niet 100% strak langs dezelfde route lopen is niet erg, zolang ze maar dezelfde kernen/steden maar verbinden (als je het mij vraagt tenminste). We hadden zelf bijvoorbeeld wat discussie of we het stukje doorfietsroute direct langs de N232 nou F232 of F9 noemen, maar gezien het van Haarlem via Badhoevedorp naar Amstelveen en Amsterdam-Zuidoost loopt, gaat het waarschijnlijk de F9 heten. Er zitten inderdaad een paar binnenpretjes in de kaart die het waarschijnlijk uiteindelijk niet worden, zoals de F916 voor de route naar Schiphol (1916 is hun openingsjaar) en de F797, de enige route van RWS (als je op een oude telefoon RWS zou typen, krijg je 797). De F23 (Alkmaar -) Enkhuizen - Lelystad - Kampen is een stukje weghistorie van een Rijksweg die er nooit is gekomen. De F3 ga ik mij zeker wel hard voor maken! Loopt aan de noordkant precies de route die de A3 zou hebben genomen.

Er is nog discussie over twee soorten routenummering: routes die geen A- of N-relatie hebben, en aftakkingsroutes. In Groningen is bijv de F1007 de aftakking van de F7. Idealiter reserveer je dan moet de 1000-nummers dus voor aftakkingen en alternatieve routes. Maar wat doe je dan met routes die geen relatie hebben met A- of N-weg? In bovenstaande kaart heb ik die allemaal een 900-nummer gegeven, want wij hebben in onze provincie geen N900 nummers. Maar die zijn in Zuid-Holland weer wel aanwezig. Gisteren was ik toevallig in Groningen, waar ze blijkbaar de F1400 hebben gekozen voor zo'n N-wegloze doorfietsroute. Uiteindelijk is het de NBd die hierin de consistentie bewaakt, dus daar laat ik het van afhangen. (Andere provincies zijn wat proactiever zoals jullie zien.) Maar dan hebben jullie een beetje een beeld van wat er achter de schermen gebeurd ;)

edit: voor de volledigheid de kaart waar ik het over heb:

Afbeelding
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Bijzonder dat men nummering van heel andere landsdelen wil gaan toepassen. Ik denk namelijk niet dat de F962 wordt doorgetrokken naar Kiel-Windeweer, noch de F924 naar Oosterzee, noch de F797 naar Garderen, noch de F...

Dan zijn die nummers boven de 1000 in Groningen zo gek nog niet.
🇳🇱🇪🇺
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Ik heb de indruk dat dit hele project met nummering voor snelfietsroutes compleet uit de hand aan het lopen is :shutup: Het begint op deze manier onderhand op een speeltje van lokale bestuurders te lijken zonder échte meerwaarde voor de fietser.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Nog los van de bestaande recreatieve nummering en bewegwijzering van knooppuntroutes. :p
🇳🇱🇪🇺
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Wat zou een minimale grootte moeten zijn voor bewegwijzering op fietssnelheden? Voor de auto zijn verkeersborden groter naar mate de snelheid hoger is. Ik kwam toevallig langs een punt van het Fietsnet Nieuwegein.

De wegwijzers (of eigenlijk routebevestigingsmarkeringen, wegwijzers heb ik niet kunnen ontdekken) zijn daar heel klein, ongeveer 6cm hoge stickers (goed kijken: een sticker net onder de verdunning van de flespaal, met een donkerblauwe D) en dat lijkt me qua formaat niet geschikt als wegwijzer voor fietssnelheden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Men is overgestapt van de ANWB paddestoel naar een wegwijzer aan een mast vanwege de hogere snelheden, maar misschien is de vraag of je ook niet richting voorwegwijzers moet op bepaalde kruispunten. Of grotere handwegwijzers op een mast dan nu geplaatst worden.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Snelwegfreak schreef: vr 21 feb 2025, 9:15 Ik heb de indruk dat dit hele project met nummering voor snelfietsroutes compleet uit de hand aan het lopen is :shutup: Het begint op deze manier onderhand op een speeltje van lokale bestuurders te lijken zonder échte meerwaarde voor de fietser.
Eens. Ik vind het best interessant om te lezen hoe dit soort processen in zijn werk gaan, maar kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat dit mooie projecten zijn om wat ambtenaren een tijdje zoet te houden. Als ik een dergelijke ambtenaar was, dan zou ik me daar trouwens ook behoorlijk op uit kunnen leven, maar het daadwerkelijke nut voor de recreatieve (of niet-recreatieve) fietser lijkt mij behoorlijk laag. Met goede fietsersbewegwijzering is verder weinig mis, maar bij de zogenoemde fietssnelwegen lijkt dit behoorlijk doorgeslagen, zeker aangezien er over het algemeen al wegwijzers staan en het aantal ter plaatse onbekende fietsers dat lange afstanden rijdt zeer beperkt is. Een (incidentele) fietser van Den Helder naar Alkmaar kan ook wel zonder het bordje F9 (plus al het procedurele regelwerk en alle daarop betrekking hebbende overleggen en afstemmingen) de weg vinden als er af en toe een bordje Alkmaar staat. En bij zo'n F-routenummer op Texel lijkt me het nut al helemaal nihil.
Laatst gewijzigd door Rein op vr 21 feb 2025, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

IIVQ schreef: vr 21 feb 2025, 11:16 Wat zou een minimale grootte moeten zijn voor bewegwijzering op fietssnelheden? Voor de auto zijn verkeersborden groter naar mate de snelheid hoger is.
De letterhoogte voor fietsbewegwijzering is 50 mm. Daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen reguliere fietshandwijzers of de "voorwegwijzers" die op snelfietspaden gebruikt worden. Misschien zou dat wel goed zijn, want de letters zijn inderdaad aan de kleine kant.
Enne gojje mins blieft altied leave.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

IIVQ schreef: vr 21 feb 2025, 11:16 Ik kwam toevallig langs een punt van het Fietsnet Nieuwegein.
Nieuwegein heeft kennelijk gekeken naar de buren in Houten.
Afbeelding
--Harry.