Thermisch gereinigde grond (TGG) bodemas en staalslakken in de wegenbouw

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

JanVerhoeven
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: wo 31 jan 2024, 18:49

Re: Thermisch gereinigde grond (TGG) bodemas en staalslakken in de wegenbouw

Bericht door JanVerhoeven »

^^ Ik volg je punt niet. Cadmium, asbest, Japanse Duizendknoop enzovoort komen allemaal uit de natuur. Mileuproblematiek gaat toch over de introductie van iets in dat milieu, ongeacht of het synthetisch of natuurlijk is? Waar het om draait is of de lokale natuur ermee om kan gaan. Waarom kom je nu met een ‘dat komt ook uit de natuur he’ alsof we hier suggereren dat het iets met de originele herkomst te maken heeft?
Laatst gewijzigd door JanVerhoeven op vr 06 jun 2025, 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Thermisch gereinigde grond (TGG) bodemas en staalslakken in de wegenbouw

Bericht door Schelpenpaadje »

De natuur c.q. het milieu is een kwetsbaar systeem. Het is niet bepaald harmonieus maar draait om evenwicht. De mens blinkt de afgelopen paar eeuwen flink uit in het verstoren van dat evenwicht. Door grootschalige jacht, het veranderen van landschappen en door in wat daarvan over is stoffen en soorten te introduceren waar ze niet horen. Prima voorbeelden.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85894
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Thermisch gereinigde grond (TGG) bodemas en staalslakken in de wegenbouw

Bericht door Chris »

Infrastructuur & Waterstaat schreef:Tijdelijke stop op gebruik staalslakken

Er komt een pauze van een jaar voor bepaalde toepassingen van staalslakken op land waar een risico bestaat voor de gezondheid. Dat laat staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar vervoer en Milieu) vandaag weten aan de Tweede Kamer.

De tijdelijke noodregeling geldt bijvoorbeeld voor toepassingen van staalslakken op locaties waar direct contact mogelijk is of voor grootschalig gebruik. Voor andere toepassingen op land komt er een vergunningsplicht om veilig gebruik te garanderen. In de tussenliggende periode wordt er meer onderzoek gedaan naar hoe staalslakken veilig kunnen worden gebruikt en wordt er gekeken naar alternatieve toepassingen.

De aanleiding voor deze maatregelen is onder andere de maatschappelijke onrust over de risico’s van het gebruik van staalslakken, evenals de rapporten van het RIVM, de ILT en de Algemene Rekenkamer, die aandrongen op ingrijpen. Regelmatig komen er signalen binnen over irritaties aan huid en luchtwegen, en bijvoorbeeld neusbloedingen bij kinderen die spelen op plekken waar staalslakken zijn toegepast. Het is bekend dat er problemen ontstaan wanneer staalslakken in contact komen met regen- of grondwater. Daarom zijn er al strenge eisen voor het gebruik, maar in de praktijk blijkt het moeilijk om dit contact volledig te voorkomen. Ook zijn de risico’s op milieuschade door de toepassing van staalslakken onvoldoende duidelijk. Deze signalen zullen de komende periode verder worden onderzocht. Tegelijkertijd wordt, samen met bedrijven, gekeken naar alternatieven voor het gebruik van staalslakken.

De pauzeknop geldt niet voor alle toepassingen. Zo blijft het gebruik in groot oppervlaktewater toegestaan. Onderzoek wees eerder al uit daar geen gezondheids- of milieurisico’s aan zijn verbonden. Hetzelfde geldt voor situaties waarin staalslak is verwerkt tot betonsteen, is gebruikt als toeslagmateriaal in beton of asfalt of wordt gebruikt als bindmiddel met een percentage van minder dan 20 procent. Daar vormt het gebruik van staalslakken geen risico. De pauzeregeling treedt in werking na publicatie in de Staatscourant.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85894
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Thermisch gereinigde grond (TGG) bodemas en staalslakken in de wegenbouw

Bericht door Chris »

De 980 kiloton bodemas dat in het talud van de Stichtse Brug van de A27 bij Almere is afgedekt met een folieconstructie.

Afbeelding
A27 AVI-slakken Stichtse Brug 02 by European Roads, on Flickr
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Thermisch gereinigde grond (TGG) bodemas en staalslakken in de wegenbouw

Bericht door Rogier »

https://cementenbeton.nl/hoogovenslak-versus-staalslak/

Goed artikel mbt uitleg hoogoverslakken, dat voor cement en beton gebruikt kan worden en staalslakken dat zonder bewerking niet voor cement en beton gebruikt kan worden.

In hoofdlijn is dat staalslak ook vrije kalk heeft en dit kan uitlogen. Dat uitlogen veroorzaakt de problemen met irritatie, enz.
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Thermisch gereinigde grond (TGG) bodemas en staalslakken in de wegenbouw

Bericht door Piles »

Ministerie wil niet dat gemeenten zelf staalslakken verbieden
Voor sommige gemeenten ging dat verbod niet ver genoeg en zij namen dus zelf maatregelen, van een algeheel verbod op staalslakken afgekondigd tot strengere regels voor het gebruik ervan.

Het ministerie fluit ze nu dus terug. Want een algemeen verbod "op lokaal niveau belemmert onnodig de afzet van dit materiaal en leidt bovendien tot een ongelijk speelveld binnen Nederland".
Interessante kwestie weer.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85894
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Thermisch gereinigde grond (TGG) bodemas en staalslakken in de wegenbouw

Bericht door Chris »

https://open.overheid.nl/details/9c2946 ... 43e4f63ce9

Er is momenteel een tijdelijke regeling voor het toepassen van staalslak. Deze regeling omvat een voorlopig verbod op bouwstoffen met meer dan 20% LD-staalslak in lagen dikker dan 0,5 meter. Deze regeling wordt verlengd tot 2027, zodat een wet voorbereid kan worden die dit definitief maakt, 'tenzij hiervoor een vergunning kan worden verkregen omdat de toepasser kan aantonen dat een toepassing veilig is vanuit het oogpunt van milieu en gezondheid.'

Dit betekent dus dat andere bouwstoffen in grote volumes gezocht moet worden. Nederland is al decennialang opgebouwd door zandwinning, die vaak recreatieplassen zijn geworden. Als je er op let, zie je deze op veel plekken rond nieuwbouwwijken en snelwegen. Overal waar veel zand nodig was, is dat in verleden toegepast. Heel vaak zijn dit nu natuurgebieden. Of waterpartijen in woonwijken.