Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 apr 2020, 15:36

^^ Dat soort transit is voor zover ik kan beoordelen echter nog steeds toegestaan. Net als dat dorpen als 's-Heerenberg en Netterden beter bereikbaar zijn door even een stukje over de Duitse A3 te rijden. Maar je kunt inderdaad ook een route nemen volledig door Nederland. Dat is voor sommige reizen wel significant langer.

Uiteraard geldt vanuit het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken wel het advies om geen niet-essentiële reizen naar het buitenland te maken.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 29 apr 2020, 9:09

https://www.nu.nl/coronavirus/6047811/s ... js-af.html
Eind juni mogen waarschijnlijk ook de stranden weer open in Spanje.
Restaurants mogen vanaf 4 mei hun terrassen weer openen, op 30% van de capaciteit.
Wel wordt er per regio naar de versoepelingen gekeken.

Als dat zo doorgaat zou het zomaar kunnen zijn dat in de zomer Spanje weer beschikbaar is voor toeristen. 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 29 apr 2020, 9:37

Ik mis op nu.nl een belangrijke nuance die ik elders (Volkskrant) wel gelezen heb, dat er alleen verkeer mogelijk is tussen regio's waar alle versoepelingen zijn doorgevoerd. Dat lijkt er dus helemaal niet op dat er toerisme snel mogelijk kan zijn omdat er reisbeperkingen van toepassing blijven, Waarom zouden toeristen van buiten dan wel welkom zijn?. Ik denk dat je in Spanje intern het niet kan verkopen dat toeristen uit NL wel naar de costas zouden mogen en uit de regio Madrid niet welkom zijn.....

Nu lijken al dit soort berichten interpretaties, en melden bv kennissen uit italie dat het blokkeren van binnenlands verkeer tot eind 2020 helemaal niet zo expliciet door de italiaanse regering is uitgesproken. Maar het blijkt wel dat een grens sluiten een stuk makkelijker is dan hem weer openen.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 29 apr 2020, 9:48

Jeroen schreef: zo 26 apr 2020, 20:25 Ik denk dat dat in de praktijk wel mee valt. Italianen blaffen harder dan ze bijten
Dat zie je ook bij Ferrari. Hoe vaak zij gedreigd hebben om de F1 te verlaten is op een hand niet te tellen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 29 apr 2020, 12:37

mavas schreef: wo 29 apr 2020, 9:09 https://www.nu.nl/coronavirus/6047811/s ... js-af.html
Eind juni mogen waarschijnlijk ook de stranden weer open in Spanje.
Restaurants mogen vanaf 4 mei hun terrassen weer openen, op 30% van de capaciteit.
Wel wordt er per regio naar de versoepelingen gekeken.

Als dat zo doorgaat zou het zomaar kunnen zijn dat in de zomer Spanje weer beschikbaar is voor toeristen. 8-)
Lijkt me een goed doordacht plan, op medisch, sociaal en economisch vlak.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 apr 2020, 12:48

Dit soort toerisme zou geen probleem zijn:
Afbeelding
Col Agnel-10 by European Roads, on Flickr

Maar dit wel:
Afbeelding

Het zal lastig zijn om daar onderscheid in te maken, om het ene toerisme wel toe te staan en dat soort massatoerisme in te perken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 apr 2020, 12:52

Nou haal je ook wel meteen 2 uitersten erbij. Er is nog een heel, heel groot grijs gebied daar tussenin.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 29 apr 2020, 12:56

Dat klopt, maar dat maakt het punt dat hij aanhaalde niet minder waar.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 apr 2020, 13:00

Intussen zijn de vakantieparken in delen van Nederland zeker niet leeg:

Toch op vakantie, al voelt het beladen. ‘Ik moest er echt even tussenuit’ (premium-artikel, indien nodig in incognitomodus openen)

En ook de Nederlandse keten Fletcher Hotels opent de deuren weer en zet in op binnenlands toerisme:

Restaurants en hotels Fletcher weer open

Voor hotelgasten mogen hotelbars en -restaurants in Nederland wel geopend blijven.
Palance schreef: wo 29 apr 2020, 12:52 Nou haal je ook wel meteen 2 uitersten erbij. Er is nog een heel, heel groot grijs gebied daar tussenin.
En voor dat grijze gebied is het inderdaad misschien iets minder duidelijk om een grens te trekken. Maar ook weer niet zo moeilijk. Het massatoerisme waar grote groepen mensen bij elkaar zijn is dit jaar niet zo gewenst. Maar met toerisme waar je veel beter afstand van anderen kan houden is het risico toch veel minder.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 29 apr 2020, 13:11

Probleem is dat je beiden niet zo strikt uit elkaar kunt houden. De mensen die door de bergen touren en daar afstand houden hebben wellicht een keer zin in iets anders en gaan dan bv. toch een uitstapje naar Venetie maken. Waardoor het op sommige plaatsen toch te druk kan worden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 29 apr 2020, 14:36

Venetië is nou net een voorbeeld dat ten gevolge van de ligging van de stad het aantal bezoekers heel goed te doseren valt.

Maar goed, het punt is natuurlijk duidelijk. Voor Parijs, Rome, Barcelona of Amsterdam is het al veel lastiger bezoekers al ver buiten de stadsgrenzen tegen te houden en terug te sturen.

Overigens denk ik dat er ook als landen weer open gaan er sowieso veel minder toeristen zullen zijn. Deels omdat veel mensen het niet aandurven, maar voor een belangrijk deel ook doordat er deze zomer denk ik nog maar weinig gevlogen zal kunnen worden. Maar ook met alleen bezoekers per auto kan het op bepaalde plekken natuurlijk veel te druk worden.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 29 apr 2020, 14:50

Bij versoepeling van de maatregelen gaat ook nog een flink deel van de bevolking uit angst binnen blijven denk ik. Tel je daar bij op inderdaad de beperktere vluchtcapaciteit, dan zie ik het op de traditionele hotspots à la Barcelona, Amsterdam, Parijs, Londen echt lang niet zo druk worden als anders. Of dat rustig genoeg is? Dat zou je per "trekpleister" prima kunnen monitoren lijkt me. Maximaal x personen tegelijk binnen is in feite een regel die nu al geldt vanuit brandvoorschriften, verminder je gewoon dat aantal als je minder mensen tegelijk binnen wilt hebben. Als je wilt dat mensen afstand houden, dan kun je daar ook verordeningen/wetgeving voor bedenken. Waar een wil is, is een weg lijkt me.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 apr 2020, 16:10

Rein schreef: wo 29 apr 2020, 14:36 Venetië is nou net een voorbeeld dat ten gevolge van de ligging van de stad het aantal bezoekers heel goed te doseren valt.
Venetië heeft vorig jaar al toegangspoortjes neergezet, dus je kunt prima sturen hoeveel (en als je wilt ook wie) er binnen zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 29 apr 2020, 16:22

Is dat ook van toepassing op de havens waar bootdiensten varen, toeristen met hun jacht aan kunnen meren, en bij de cruiseschepen? Of is dat alleen voor auto's bedoeld?

Overigens in het voorbeeld van Amsterdam zie ik het nog niet zo snel gebeuren dat er bv een hek om de Dam wordt gezet, om bezoekers te reguleren.Openbare plekken zullen waarschijnlijk gewoon openbaar blijven. En het Vondelpark kun je ook niet oneindig gesloten houden als er grote toestroom wordt verwacht, want dan verplaatst het zich naar andere locaties. Want thuisblijven kan wel het advies zijn, dat kan niemand maanden volhouden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 29 apr 2020, 18:34

Rein schreef: wo 29 apr 2020, 14:36 Venetië is nou net een voorbeeld dat ten gevolge van de ligging van de stad het aantal bezoekers heel goed te doseren valt.
Ik denk dat als je dat soort gaat steden gaat doseren tot een niveau dat je een anderhalve meter samenleving kunt handhaven er voor bedrijven nog steeds geen droog brood mee te verdienen valt.

Als deze crisis ons iets leert is het wel dat we te veel op een kluitje wonen en recreëren. Ik denk dat dat betreft dat er op de korte termijn meer toekomst zit in ruim opgezette vakantieparken en campings.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 29 apr 2020, 18:38

Uit het Zwitserland-topic:
Chris schreef: wo 29 apr 2020, 17:22 De Splügenpass en Umbrailpass blijven voorlopig dicht in verband met het coronavirus.
Hoe gaat dit er in de andere landen aan toe, waar je in tegenstelling tot Zwitserland niet zomaar de straat op mag? Laten ze daar ook alles gewoon liggen, of hopen ze dat deze zomer alles weer open mag?
Wat ik kan vinden zijn ze op de Timmelsjoch wel aan het sneeuwruimen voor een opening eind mei. Op de Grossglockner lijkt not niks te gebeuren.

Afbeelding
Bron: Facebookpagina van Timmelsjoch

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 29 apr 2020, 18:51

Mocht ergens een lockdown worden opgeheven, dan veranderd het reisadvies toch automatisch mee?

Ik probeer een villa te huren in Zuid Frankrijk 15 juni, als er nog wat beperkingen zijn in restaurants heb ik er wel vrede mee. :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 apr 2020, 19:15

CasablancaMarocco schreef: wo 29 apr 2020, 18:51 Mocht ergens een lockdown worden opgeheven, dan veranderd het reisadvies toch automatisch mee?
Nee, niet noodzakelijk. Voorlopig houden de meeste landen hun grenzen dicht.

Frankrijk is een land waar men nu alleen maar heel beperkt in de directe omgeving rondom huis mag zijn, en waar je papierwerk ingevuld moet hebben om überhaupt naar buiten te kunnen. Ik denk dat over anderhalve maand daar naar toe reizen vrij optimistisch is. Bovendien zit je er mee dat België de grenzen sowieso dichthoudt en je Duitsland alleen met een dringende reden kan inreizen (transit naar Frankrijk is dat niet, maar aangezien er geen grenscontroles tussen Nederland en Duitsland zijn kom je het land misschien wel binnen). Vooralsnog zit vakantievieren in Frankrijk er niet in.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 29 apr 2020, 19:19

Jeroen schreef: wo 29 apr 2020, 18:34
Als deze crisis ons iets leert is het wel dat we te veel op een kluitje wonen en recreëren.
Veel mensen lijken dit juist te willen. Gaan op een kluitje op een postzegel in de randstad wonen (voor te veel geld, maar da’s off topic) en willen niet anders. Ik ben een paar jaar geleden noordelijker Noord-Holland in verhuisd, heb een ruime tuin en vrij zicht in een klein dorp. Veel mensen snappen daar niets van en “zouden de reuring missen”. Ieder zijn ding uiteraard, maar ik hoef echt niet meer terug de drukte in.

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 29 apr 2020, 19:30

Jeroen schreef: wo 29 apr 2020, 18:34 Als deze crisis ons iets leert is het wel dat we te veel op een kluitje wonen en recreëren. Ik denk dat dat betreft dat er op de korte termijn meer toekomst zit in ruim opgezette vakantieparken en campings.
Tja, de ruimtelijke ordening in Nederland.
Nederland heeft na de Tweede Wereldoorlog ervoor gekozen dat er best wel een harde grens is tussen binnen en buiten de bebouwde kom.
Dan krijg je dus automatisch dat mensen wat dichter op elkaar wonen. Ik zou niet weten waarom dat ineens tot een ander beleid zou moeten gaan leiden. In België waar een ander beleid op gebied van ruimtelijke ordening is en het onderscheid tussen binnen en buiten de bebouwde kom vaak veel diffuser is, heeft het virus net zo hard, zo niet harder toegeslagen.

Wat misschien wel zo is, is dat door de stikstofcrisis,maar dat is dus een hele andere crisis, we een veel te grote agrarische sector hebben, die gevoelig is voor dierziektes en slecht is voor het milieu. De meeste ruimte die ontstaat door het uitkopen door boeren zal omgezet worden in natuur. Daar heb je verspreidingstechnisch niets aan.
Meestal hebben we geen probleem ermee dat mensen allemaal op dezelfde plekken gaan recreeren, dus waarom zouden we daar nu ineens beleid op willen maken?

Kortom, ik vind dit er nogal met de haren bijgesleept en helemaal niet zo evident dat op dat gebied iets zou moeten veranderen. Dat mag dan best wat beter met argumenten onderbouwd worden.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 29 apr 2020, 19:40

Coen Tunnel schreef: wo 29 apr 2020, 19:15
CasablancaMarocco schreef: wo 29 apr 2020, 18:51 Mocht ergens een lockdown worden opgeheven, dan veranderd het reisadvies toch automatisch mee?
Nee, niet noodzakelijk. Voorlopig houden de meeste landen hun grenzen dicht.

Frankrijk is een land waar men nu alleen maar heel beperkt in de directe omgeving rondom huis mag zijn, en waar je papierwerk ingevuld moet hebben om überhaupt naar buiten te kunnen. Ik denk dat over anderhalve maand daar naar toe reizen vrij optimistisch is. Bovendien zit je er mee dat België de grenzen sowieso dichthoudt en je Duitsland alleen met een dringende reden kan inreizen (transit naar Frankrijk is dat niet, maar aangezien er geen grenscontroles tussen Nederland en Duitsland zijn kom je het land misschien wel binnen). Vooralsnog zit vakantievieren in Frankrijk er niet in.
Voor de maand mei vast niet, juni en juli-augustus is iets heel anders.
Sowieso is grenzen afblokken nogal dom. Corona zit nu toch overal in Europa, dus de grenzen blokkeren heeft op zich geen nut meer.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 29 apr 2020, 19:42

Het belangrijkste is natuurlijk of Duitsland of België weer toeristen of toeristisch verkeer gaat toelaten. Want leuk al zouden Bijvoorbeeld Oostenrijk of Zwitserland toeristen toelaten. Maar als we vervolgens niet door Duitsland mogen heb je er vrij weinig aan.
Touren is rough so you got to be tough

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 apr 2020, 19:50

In Niedersachsen, Baden-Württemberg en Nordrhein-Westfalen is een driefaseconcept afgesproken voor de heropening van het toerisme en horeca.

Fase 1:
* openstelling musea, kastelen, fietsverhuur, buitenterreinen
* openstelling dierenparken, publieke tuinen
* openstelling vrijetijdsparken
* openstelling tweede huizen / vaste staanplaatsen
* restaurants mogen alleen afhaalmaaltijden verzorgen

Fase 2:
* openstelling restaurants, café's, imbiss met verminderde capaciteit
* openstelling vakantiewoningen, campings
* openstelling hotels, pensions, met beperkte capaciteit

Fase 3:
* openstelling theaters, concertgebouwen, bioscopen
* openstelling rondleidingen met beperkt aantal deelnemers
* openstelling zwembaden, sauna's
* kleine groepreizen mogen weer
* busreizen mogen weer
* toerisme met overnachtingen zonder beperkingen mogelijk

Er is echter nog geen tijdlijn voor afgesproken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 apr 2020, 19:57

Km357 schreef: wo 29 apr 2020, 19:40Sowieso is grenzen afblokken nogal dom. Corona zit nu toch overal in Europa, dus de grenzen blokkeren heeft op zich geen nut meer.
Dat is de insteek van een aantal landen (bijvoorbeeld Nederland, Verenigd Koninkrijk, Luxemburg, Zweden), maar veel andere landen hebben desondanks wel hun grenzen gesloten. En het toelaten van mensen uit het buitenland, dat is nou typisch zo'n regel die als laatste zal worden teruggedraaid.
brytje008 schreef: wo 29 apr 2020, 19:42 Het belangrijkste is natuurlijk of Duitsland of België weer toeristen of toeristisch verkeer gaat toelaten. Want leuk al zouden Bijvoorbeeld Oostenrijk of Zwitserland toeristen toelaten. Maar als we vervolgens niet door Duitsland mogen heb je er vrij weinig aan.
Vliegen en een huurauto nemen. Goed, dat is niet voor iedereen een oplossing, maar het kan een alternatief zijn.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 29 apr 2020, 20:02

Chris schreef: wo 29 apr 2020, 19:50 In Niedersachsen, Baden-Württemberg en Nordrhein-Westfalen is een driefaseconcept afgesproken voor de heropening van het toerisme en horeca.
Ik lees eigenlijk uit diverse landen stappenplannen, horizonnen, versoepelingen. Onze MP ziet geen enkele aanleiding tot enige versoepeling. Wat is dan het verschil vraag ik me af? Dat wij legendarisch minder IC-bedden hebben ofzo?

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 29 apr 2020, 20:04

Coen Tunnel schreef: wo 29 apr 2020, 19:57Vliegen en een huurauto nemen. Goed, dat is niet voor iedereen een oplossing, maar het kan een alternatief zijn.
Ik zie eerlijk gezegd nog eerder de landsgrenzen open gaan dan dat het vliegverkeer binnen Europa weer echt lekker op gang komt. Laat staan buiten Europa.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 29 apr 2020, 20:05

Ik probeer een villa te huren in Zuid Frankrijk 15 juni, als er nog wat beperkingen zijn in restaurants heb ik er wel vrede mee. :)
Zou je dat risico echt durven nemen? 15 juni is denk ik echt te optimistisch.
Touren is rough so you got to be tough

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 29 apr 2020, 20:07

mvalkenburg schreef: wo 29 apr 2020, 20:02
Chris schreef: wo 29 apr 2020, 19:50 In Niedersachsen, Baden-Württemberg en Nordrhein-Westfalen is een driefaseconcept afgesproken voor de heropening van het toerisme en horeca.
Ik lees eigenlijk uit diverse landen stappenplannen, horizonnen, versoepelingen. Onze MP ziet geen enkele aanleiding tot enige versoepeling. Wat is dan het verschil vraag ik me af? Dat wij legendarisch minder IC-bedden hebben ofzo?
Ik denk dat het ook een kwestie van (inschatting van) cultuur en mentaliteit is. Van Duitsland (en andere landen) zie je beelden dat iedereen in het OV een mondkapje draagt. De gemiddelde Nederlander zie ik zo'n ding zo snel niet opzetten, die denkt 'zoek het maar lekker uit met je mondkapjesplicht'. NB: zoals bekend is het officiële beleid in Nederland dat mondkapjes geen zin hebben etc, maar dat komt naar mijn gevoel vooral door het tekort aan die dingen. Ik denk dat we er in Nederland niet aan gaan ontkomen in bijvoorbeeld het OV als er weer meer mensen gebruik van gaan maken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 apr 2020, 20:22

mvalkenburg schreef: wo 29 apr 2020, 20:04Ik zie eerlijk gezegd nog eerder de landsgrenzen open gaan dan dat het vliegverkeer binnen Europa weer echt lekker op gang komt. Laat staan buiten Europa.
Er is naar de meeste landen wel een beperkt aanbod aan vluchten. Frequenties zijn wel veel minder dan het was, en de low-cost-carriers liggen grotendeels stil. Dus voor een dubbeltje op de eerste rang gaat niet.
brytje008 schreef: wo 29 apr 2020, 20:05

Zou je dat risico echt durven nemen? 15 juni is denk ik echt te optimistisch.
Zelfs al kondigen veel landen nu een afbouw van de maatregelen aan, geen enkele van de landen die de grenzen gesloten houden voor toeristen praat momenteel over een versoepeling van het grensbeleid. Ja, Oostenrijk misschien voor bezoekers vanuit buurlanden. Maar Oostenrijk heeft voorlopig ook nog de eis dat je bij inreis de resultaten van een maximaal vier dagen oude negatieve test voor COVID-19 moet kunnen overleggen. Voordat die zonder testen Nederlanders toelaten zijn we alweer gauw een tijd verder.

Dat kan nog veranderen natuurlijk, maar 15 juni is ook weer niet heel ver weg. Voor het als Nederlander vakantie kunnen vieren in Frankrijk is dat, met >95% zekerheid, te vroeg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 29 apr 2020, 20:37

Rein schreef: wo 29 apr 2020, 20:07
mvalkenburg schreef: wo 29 apr 2020, 20:02
Ik denk dat het ook een kwestie van (inschatting van) cultuur en mentaliteit is. Van Duitsland (en andere landen) zie je beelden dat iedereen in het OV een mondkapje draagt. De gemiddelde Nederlander zie ik zo'n ding zo snel niet opzetten, die denkt 'zoek het maar lekker uit met je mondkapjesplicht'. NB: zoals bekend is het officiële beleid in Nederland dat mondkapjes geen zin hebben etc, maar dat komt naar mijn gevoel vooral door het tekort aan die dingen. Ik denk dat we er in Nederland niet aan gaan ontkomen in bijvoorbeeld het OV als er weer meer mensen gebruik van gaan maken.
Er ligt nu een advies aan het OMT ('outbreakmanagement team') over mondkapjes. Ik schat in dat ze bij contactberoepen een rol gaan spelen, en wellicht in het openbaar vervoer, maar dat er geen draagplicht komt in bijvoorbeeld winkels. Maar goed, ik kan natuurlijk geen gedachtenlezen; dit is puur gebaseerd op de eerdere uitlatingen van het RIVM.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.