Uiteraard geldt vanuit het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken wel het advies om geen niet-essentiële reizen naar het buitenland te maken.
Moderator: Moderatoren
Dat zie je ook bij Ferrari. Hoe vaak zij gedreigd hebben om de F1 te verlaten is op een hand niet te tellen.
Lijkt me een goed doordacht plan, op medisch, sociaal en economisch vlak.mavas schreef: ↑wo 29 apr 2020, 9:09 https://www.nu.nl/coronavirus/6047811/s ... js-af.html
Eind juni mogen waarschijnlijk ook de stranden weer open in Spanje.
Restaurants mogen vanaf 4 mei hun terrassen weer openen, op 30% van de capaciteit.
Wel wordt er per regio naar de versoepelingen gekeken.
Als dat zo doorgaat zou het zomaar kunnen zijn dat in de zomer Spanje weer beschikbaar is voor toeristen.![]()
En voor dat grijze gebied is het inderdaad misschien iets minder duidelijk om een grens te trekken. Maar ook weer niet zo moeilijk. Het massatoerisme waar grote groepen mensen bij elkaar zijn is dit jaar niet zo gewenst. Maar met toerisme waar je veel beter afstand van anderen kan houden is het risico toch veel minder.
Venetië heeft vorig jaar al toegangspoortjes neergezet, dus je kunt prima sturen hoeveel (en als je wilt ook wie) er binnen zijn.
Ik denk dat als je dat soort gaat steden gaat doseren tot een niveau dat je een anderhalve meter samenleving kunt handhaven er voor bedrijven nog steeds geen droog brood mee te verdienen valt.
Hoe gaat dit er in de andere landen aan toe, waar je in tegenstelling tot Zwitserland niet zomaar de straat op mag? Laten ze daar ook alles gewoon liggen, of hopen ze dat deze zomer alles weer open mag?
Nee, niet noodzakelijk. Voorlopig houden de meeste landen hun grenzen dicht.CasablancaMarocco schreef: ↑wo 29 apr 2020, 18:51 Mocht ergens een lockdown worden opgeheven, dan veranderd het reisadvies toch automatisch mee?
Veel mensen lijken dit juist te willen. Gaan op een kluitje op een postzegel in de randstad wonen (voor te veel geld, maar da’s off topic) en willen niet anders. Ik ben een paar jaar geleden noordelijker Noord-Holland in verhuisd, heb een ruime tuin en vrij zicht in een klein dorp. Veel mensen snappen daar niets van en “zouden de reuring missen”. Ieder zijn ding uiteraard, maar ik hoef echt niet meer terug de drukte in.
Tja, de ruimtelijke ordening in Nederland.
Voor de maand mei vast niet, juni en juli-augustus is iets heel anders.Coen Tunnel schreef: ↑wo 29 apr 2020, 19:15Nee, niet noodzakelijk. Voorlopig houden de meeste landen hun grenzen dicht.CasablancaMarocco schreef: ↑wo 29 apr 2020, 18:51 Mocht ergens een lockdown worden opgeheven, dan veranderd het reisadvies toch automatisch mee?
Frankrijk is een land waar men nu alleen maar heel beperkt in de directe omgeving rondom huis mag zijn, en waar je papierwerk ingevuld moet hebben om überhaupt naar buiten te kunnen. Ik denk dat over anderhalve maand daar naar toe reizen vrij optimistisch is. Bovendien zit je er mee dat België de grenzen sowieso dichthoudt en je Duitsland alleen met een dringende reden kan inreizen (transit naar Frankrijk is dat niet, maar aangezien er geen grenscontroles tussen Nederland en Duitsland zijn kom je het land misschien wel binnen). Vooralsnog zit vakantievieren in Frankrijk er niet in.
Dat is de insteek van een aantal landen (bijvoorbeeld Nederland, Verenigd Koninkrijk, Luxemburg, Zweden), maar veel andere landen hebben desondanks wel hun grenzen gesloten. En het toelaten van mensen uit het buitenland, dat is nou typisch zo'n regel die als laatste zal worden teruggedraaid.
Vliegen en een huurauto nemen. Goed, dat is niet voor iedereen een oplossing, maar het kan een alternatief zijn.brytje008 schreef: ↑wo 29 apr 2020, 19:42 Het belangrijkste is natuurlijk of Duitsland of België weer toeristen of toeristisch verkeer gaat toelaten. Want leuk al zouden Bijvoorbeeld Oostenrijk of Zwitserland toeristen toelaten. Maar als we vervolgens niet door Duitsland mogen heb je er vrij weinig aan.
Ik lees eigenlijk uit diverse landen stappenplannen, horizonnen, versoepelingen. Onze MP ziet geen enkele aanleiding tot enige versoepeling. Wat is dan het verschil vraag ik me af? Dat wij legendarisch minder IC-bedden hebben ofzo?
Ik zie eerlijk gezegd nog eerder de landsgrenzen open gaan dan dat het vliegverkeer binnen Europa weer echt lekker op gang komt. Laat staan buiten Europa.Coen Tunnel schreef: ↑wo 29 apr 2020, 19:57Vliegen en een huurauto nemen. Goed, dat is niet voor iedereen een oplossing, maar het kan een alternatief zijn.
Zou je dat risico echt durven nemen? 15 juni is denk ik echt te optimistisch.CasablancaMarocco schreef: ↑wo 29 apr 2020, 18:51 Mocht ergens een lockdown worden opgeheven, dan veranderd het reisadvies toch automatisch mee?
Ik probeer een villa te huren in Zuid Frankrijk 15 juni, als er nog wat beperkingen zijn in restaurants heb ik er wel vrede mee.![]()
Ik denk dat het ook een kwestie van (inschatting van) cultuur en mentaliteit is. Van Duitsland (en andere landen) zie je beelden dat iedereen in het OV een mondkapje draagt. De gemiddelde Nederlander zie ik zo'n ding zo snel niet opzetten, die denkt 'zoek het maar lekker uit met je mondkapjesplicht'. NB: zoals bekend is het officiële beleid in Nederland dat mondkapjes geen zin hebben etc, maar dat komt naar mijn gevoel vooral door het tekort aan die dingen. Ik denk dat we er in Nederland niet aan gaan ontkomen in bijvoorbeeld het OV als er weer meer mensen gebruik van gaan maken.mvalkenburg schreef: ↑wo 29 apr 2020, 20:02Ik lees eigenlijk uit diverse landen stappenplannen, horizonnen, versoepelingen. Onze MP ziet geen enkele aanleiding tot enige versoepeling. Wat is dan het verschil vraag ik me af? Dat wij legendarisch minder IC-bedden hebben ofzo?
Er is naar de meeste landen wel een beperkt aanbod aan vluchten. Frequenties zijn wel veel minder dan het was, en de low-cost-carriers liggen grotendeels stil. Dus voor een dubbeltje op de eerste rang gaat niet.mvalkenburg schreef: ↑wo 29 apr 2020, 20:04Ik zie eerlijk gezegd nog eerder de landsgrenzen open gaan dan dat het vliegverkeer binnen Europa weer echt lekker op gang komt. Laat staan buiten Europa.
Zelfs al kondigen veel landen nu een afbouw van de maatregelen aan, geen enkele van de landen die de grenzen gesloten houden voor toeristen praat momenteel over een versoepeling van het grensbeleid. Ja, Oostenrijk misschien voor bezoekers vanuit buurlanden. Maar Oostenrijk heeft voorlopig ook nog de eis dat je bij inreis de resultaten van een maximaal vier dagen oude negatieve test voor COVID-19 moet kunnen overleggen. Voordat die zonder testen Nederlanders toelaten zijn we alweer gauw een tijd verder.brytje008 schreef: ↑wo 29 apr 2020, 20:05Zou je dat risico echt durven nemen? 15 juni is denk ik echt te optimistisch.CasablancaMarocco schreef: ↑wo 29 apr 2020, 18:51 Mocht ergens een lockdown worden opgeheven, dan veranderd het reisadvies toch automatisch mee?
Ik probeer een villa te huren in Zuid Frankrijk 15 juni, als er nog wat beperkingen zijn in restaurants heb ik er wel vrede mee.![]()
Er ligt nu een advies aan het OMT ('outbreakmanagement team') over mondkapjes. Ik schat in dat ze bij contactberoepen een rol gaan spelen, en wellicht in het openbaar vervoer, maar dat er geen draagplicht komt in bijvoorbeeld winkels. Maar goed, ik kan natuurlijk geen gedachtenlezen; dit is puur gebaseerd op de eerdere uitlatingen van het RIVM.Rein schreef: ↑wo 29 apr 2020, 20:07Ik denk dat het ook een kwestie van (inschatting van) cultuur en mentaliteit is. Van Duitsland (en andere landen) zie je beelden dat iedereen in het OV een mondkapje draagt. De gemiddelde Nederlander zie ik zo'n ding zo snel niet opzetten, die denkt 'zoek het maar lekker uit met je mondkapjesplicht'. NB: zoals bekend is het officiële beleid in Nederland dat mondkapjes geen zin hebben etc, maar dat komt naar mijn gevoel vooral door het tekort aan die dingen. Ik denk dat we er in Nederland niet aan gaan ontkomen in bijvoorbeeld het OV als er weer meer mensen gebruik van gaan maken.mvalkenburg schreef: ↑wo 29 apr 2020, 20:02Ik lees eigenlijk uit diverse landen stappenplannen, horizonnen, versoepelingen. Onze MP ziet geen enkele aanleiding tot enige versoepeling. Wat is dan het verschil vraag ik me af? Dat wij legendarisch minder IC-bedden hebben ofzo?