Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Km357
2x2 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » do 30 apr 2020, 17:03

@Coen Tunnel:
Ik ken enkel budgetmaatschappijen maar ik vind het in een vliegtuig op zich nooit ontsmet, proper of lekker ruiken.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 30 apr 2020, 17:12

Ik heb nog nooit een verschil in geur gemerkt tussen vliegtuigen. :oops:
Budgetmaatschappijen keren zo snel mogelijk om bij vliegvelden, dus er wordt daar gedurende de dag hooguit wat afval uit de stoelen gehaald, tenzij het echt ernstig is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 30 apr 2020, 17:30

Km357 schreef: do 30 apr 2020, 17:03 @Coen Tunnel:
Ik ken enkel budgetmaatschappijen maar ik vind het in een vliegtuig op zich nooit ontsmet, proper of lekker ruiken.
Pré-corona werd er ook niet echt ontsmet (hooguit met spuitbussen met insectenspray bij vertrek/aankomst in een aantal landen) en werd hooguit afval uit stoelzakken gehaald. Een reden waarom Ryanair bijvoorbeeld geen stoelzakken heeft: dan kun je er ook geen afval in achterlaten.

De geur in het vliegtuig zegt echt niks over hoe de lucht gefilterd wordt. Want dat voldoet wel aan hoge standaarden. Dus als er al een passagier besmet met COVID-19 aan boord zit zal de luchtcirculatie in principe niet de oorzaak van verdere verspreiding zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 30 apr 2020, 20:00

Ik neem aan dat ze op vliegvelden wel controleunits gaan bouwen zoals ze die in Zuid-oost Azië ook hebben: plekken waar de temperatuur gemeten wordt van de reiziger en op het moment dat hij of zij koorts heeft kan worden tegengehouden omwille van gezondheidsgevaar voor overige passagiers. Juist de binnengrenzen van de EU voor auto- en overig verkeer lijken mij tamelijk moeilijk te controleren. Als er op de snelwegen zo'n controlepunt wordt ingericht ga je vanzelf zien dat mensen uit gaan wijken naar lokale wegen. Je kunt dan wel dingen doen als een Berlijnse muur bouwen maar dat lijkt me niet praktisch, veel te veel geld kosten en verder gewoon storend in het landschap en eigenlijk ben ik er ook principieel wel tegen. We hebben dat ding niet voor niets ruim 30 jaar geleden tegen de vlakte gegooid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 30 apr 2020, 21:16

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

De praktijk
dorpsstraat

Bericht door De praktijk » do 30 apr 2020, 22:28

brytje008 schreef: do 30 apr 2020, 14:32 En toch kan ik me dat niet voorstellen. Gezondheid gaat voor zeker weten, maar om nou heel de toerisme branche om zeep te helpen is ook geen pretje voor mensen (vooral die in die branche werken). 2 jaar lang geen tot bijna geen toeristen in een land gaat het echt moeilijk maken voor de toeristische sector.
Het zal een ander soort toerisme worden.
Inplaats van buitenlanders krijg je nu de Nederlanders.

Landen die het moeten hebben van massa toeristme, zullen wel een probleem krijgen.
Maar goed, dat hadden de meeste toch al.

De praktijk
dorpsstraat

Bericht door De praktijk » do 30 apr 2020, 22:39

@de_Aristocraat.
Je heb het over een transport bedrijf.
Ik weet niet of je ook toevallig je groot rijbewijs heb?
(Al zal je er zonder misschien ook wel mee weg komen.)

Laat het bedrijf een brief opstellen dat jij voor je werk als chauffeur daar moet zijn. Dat kan voor in Duitsland of NL zijn.
Je ben als chauffeur vrijgesteld van 2 weken thuis quarantaine.
Je word wel gevraagt, de tijd die je thuis ben in quarantaine te gaan.
Maar goed, dan is alleen een vraag.

Ik heb het zelf elke week.

De praktijk
dorpsstraat

Bericht door De praktijk » do 30 apr 2020, 22:44

Noorwegen.
De vliegvelden die nu gesloten zijn, en dat zijn er heel wat, blijven tot 1 Juni gesloten.

Ik verwacht dat ook de grens tot tenminste 1 Juni dicht blijft.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 01 mei 2020, 13:29

Vinny schreef: do 30 apr 2020, 20:00 Juist de binnengrenzen van de EU voor auto- en overig verkeer lijken mij tamelijk moeilijk te controleren. Als er op de snelwegen zo'n controlepunt wordt ingericht ga je vanzelf zien dat mensen uit gaan wijken naar lokale wegen. Je kunt dan wel dingen doen als een Berlijnse muur bouwen maar dat lijkt me niet praktisch, veel te veel geld kosten en verder gewoon storend in het landschap en eigenlijk ben ik er ook principieel wel tegen. We hebben dat ding niet voor niets ruim 30 jaar geleden tegen de vlakte gegooid.
De Belgen kregen het nochtans voor elkaar om in een paar dagen tijd de volledige grens af te sluiten, met hekken, containers en zandhopen. En dat is de grens nu nog steeds, inclusief families die elkaar in doormidden gedeelde dorpen alleen nog maar bij een hek kunnen spreken. Zo snel kan het dus gaan ...

Man fotografeert grens tussen Zeeuws-Vlaanderen en België in coronatijd - https://nos.nl/l/2332399
Laatst gewijzigd door paolie op vr 01 mei 2020, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 01 mei 2020, 13:37

^^ Velen van ons hebben familieleden in eigen land al een maand of twee überhaupt niet meer gezien. Maar ik begrijp wel dat het anders voelt zodra het fysiek onmogelijk wordt gemaakt.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » zo 03 mei 2020, 8:48

De Belgische grens blijft tot 8 juni dicht. Het weekend na Pinksteren inclusief. Dat zal dat nare virus wel uitroeien :facepalm:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 03 mei 2020, 9:31

Op de foto bij het artikel in het AD over de verlenging van die grenssluiting, zie je een grensblokkade bij Sint Laureins, maar daar ligt de zandhoop en staan de hekken nog op Nederlands grondgebied. Kan dit wel zomaar?

Er lijkt een uitrit van een Belgisch huis pal na de grens te liggen (aan beide zijden van de weg) maar dat moet niet ‘ons’ probleem zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » zo 03 mei 2020, 10:14

Ik vermoed dat Nederland wel belangrijker zaken te doen heeft, dan een grensconflict te ontlokken. Wellicht kunnen ze een NLse vlag op de zandberg planten :vlag-nl:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 mei 2020, 10:20

We hebben al een grensconflict met Duitsland m.b.t. de Dollard/Eemsmonding. Dit kunnen we er niet bij hebben...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 03 mei 2020, 10:27

Nog even en dan komen de Belgen met hun containers en zandhopen een kilometer landinwaarts om een Sperrgebiet in te richten als bescherming :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 03 mei 2020, 10:46

^^ Lukt niet, dat is immers geen essentiële verplaatsing.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 03 mei 2020, 11:57

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 mei 2020, 12:33

Palance schreef: zo 03 mei 2020, 9:31 Op de foto bij het artikel in het AD over de verlenging van die grenssluiting, zie je een grensblokkade bij Sint Laureins, maar daar ligt de zandhoop en staan de hekken nog op Nederlands grondgebied. Kan dit wel zomaar?

Er lijkt een uitrit van een Belgisch huis pal na de grens te liggen (aan beide zijden van de weg) maar dat moet niet ‘ons’ probleem zijn.
Wie zou er gaan verbaliseren als Nederlanders die hekken en zandhoop weghalen? Het is immers volledig op Nederlands grondgebied. :mrgreen:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 03 mei 2020, 14:45

Een update voor Frankrijk:

In het kader van "déconfinement" werden de departementen kleurtjes gegeven. Groen staat voor "klaar om terug naar gewoon leven te gaan", Oranje "48h overgangsfase tussen groen en rood" en rood "confinement blijft gelden". Grappen werden al snel gemaakt omdat de kaart verkeerd ingekleurd was (geen grap, zelfs met 3 kleurtjes kon de Franse staat zich even belachelijk maken), en hoe Bretagne sowieso groen kleurde want "geen deel van Frankrijk".

De laatste dagen - maar voornamelijk vandaag - zijn nu alle departementen vrijgegeven aan de Middellandse Zee (waaronder alle 6 van Provence-Alpes-Côte d'Azur). Zij mogen dus allemaal progressief naar een normale samenleving overgaan. De Languedoc-Roussillon was sowieso tamelijk gespaard gebleven van de epidemie en stond al van in het begin op groen. Blijven op rood staan: de hele Grand Est (Champagne, Lorraine, Alsace), grote delen van "Le Nord" en Bourgogne en Parijs met z'n banlieue.

De situatie blijft natuurlijk opgevolgd worden en moest er een probleem zijn kan men terug naar oranje of rood gaan volgens de noodwet die momenteel tot 24 juli blijft gelden. Dat laatste zegt niet zo veel want de zomer van 2016 was ook onder "noodwet". En buiten wat militairen in het straatbeeld kon je daar eigenlijk niks van merken. Het maakt het gewoon iets eenvoudiger om sneller - zonder teveel rekening te houden met de Franse bureaucratie - actie te ondernemen.

De zomervakantie in Frankrijk krijgt zo wel een duidelijkere omkadering en wetende dat we begin mei zijn ben ik er zelfs iets optimistischer over dan een week of zo geleden.

Meer informatie:
https://www.lemonde.fr/planete/live/202 ... _3244.html

Als er wat nieuws is, post ik het wel.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 03 mei 2020, 14:54

Helemaal terug normaal zal het niet zijn half juli, maar er is wat meer perspectief voor Frankrijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 mei 2020, 17:03

en zandhoop weghalen?
Zelfs in het dorp waar ik woon heeft het een week gekost om de gemeente te overtuigen om de zandhoop die ze zelf voor werkzaamheden hadden gemaakt weer weg te halen toen het bestratingswerk gereed was :nothanks:

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 03 mei 2020, 17:42

waldo79 schreef: zo 03 mei 2020, 14:54 Helemaal terug normaal zal het niet zijn half juli, maar er is wat meer perspectief voor Frankrijk.
Perspectief in welke zin? Om deze zomer naar Frankrijk te kunnen reizen? Want persoonlijk geloof ik daar niet zo in.
Touren is rough so you got to be tough

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 03 mei 2020, 19:01

In de Volkskrant van gisteren stond een artikel over de willekeur die er soms schijnt te zijn bij het bepalen door de politie of je nu wel of niet buiten mag zijn in Frankrijk: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~beded2dc/

Autosnelwegen.net

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 03 mei 2020, 20:46

^^

Ik hoop van harte dat het hooggerechtshof in Frankrijk snel deze draconische maatregelen onderuit gaat halen.
Uiteraard zijn maatregelen noodzakelijk, maar de gehele bevolking collectief huisarrest te geven vind ik absoluut niet kunnen.
Dit is een te grootte aantasting van de bewegingsvrijheid.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 mei 2020, 21:01

brytje008 schreef: zo 03 mei 2020, 17:42
waldo79 schreef: zo 03 mei 2020, 14:54 Helemaal terug normaal zal het niet zijn half juli, maar er is wat meer perspectief voor Frankrijk.
Perspectief in welke zin? Om deze zomer naar Frankrijk te kunnen reizen? Want persoonlijk geloof ik daar niet zo in.
Ik denk het ook niet. Frankrijk heeft plannen om t/m 24 juli voor alle inreizenden 14 dagen quarantaine te verplichten.

Daarentegen heeft Oostenrijk het nu mogelijk gemaakt om bij aankomst op de luchthaven van Wenen ter plekke een coronatest te ondergaan. Indien de test negatief is wordt de reiziger toegelaten. Resultaat is binnen 3 uur beschikbaar. Het prijskaartje is met 190 euro wel aan de hoge kant, maar reizen naar Oostenrijk (In ieder geval met het vliegtuig) is hiermee eenvoudiger geworden.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 03 mei 2020, 21:02

^^ Da's fout of fake.

Die 14 dagen quarantaine is enkel voor mensen die positief testen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 mei 2020, 21:09

^^ Ik heb het uit dit artikel: https://www.telegraaf.nl/nieuws/9028295 ... verder-weg

Daar staat bij dat het nog niet helemaal duidelijk is wat het precies inhoudt.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 03 mei 2020, 21:14

Gewoon een standaard PCR test. Een vrij gevaarlijke gok, omdat de test negatief kan uitvallen, als je nog maar net besmet bent.
Verder kan de test positief uitvallen, als je inmiddels weer beter bent van een besmetting. Deze test kan namelijk geen onderscheid maken tussen 'levend' en dood virus (dit laatste wat door het lichaam eruit 'gezet' als het virus 'vernietigd' is). Dit bleek achteraf ook de verklaring te zijn voor de positieve testresultaten van sommige beter verklaarde patiënten in Zuid-Korea. Men had later een positieve testresultaat, maar dat bleek na onderzoek in een lab, 'dood' virusmateriaal te zijn.
Laatst gewijzigd door Rogier op zo 03 mei 2020, 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 03 mei 2020, 21:19

Coen Tunnel schreef: zo 03 mei 2020, 21:09 ^^ Ik heb het uit dit artikel: https://www.telegraaf.nl/nieuws/9028295 ... verder-weg

Daar staat bij dat het nog niet helemaal duidelijk is wat het precies inhoudt.
Wel, dan heeft de Telegraaf het fout gelezen. Het gaat hem letterlijk enkel om mensen die positief testen - de geloofwaardigheid van die test nog even daargelaten - onder quarantaine van niet 40 maar 14 dagen te zetten.

Dat wordt ondertussen ook al tegengesproken:

"
Pas de quarantaine pour « toute personne en provenance de l'UE, de la zone Schengen ou du Royaume-Uni », annonce l'Elysée

La France n'imposera pas de quarantaine à « toute personne, quelle que soit sa nationalité, en provenance de l'UE, de la zone Schengen ou du Royaume-Uni », annonce dimanche soir l'Elysée.

La veille, le ministre de la santé, Olivier Véran, avait affirmé que les mesures de quarantaine, prévues dans le projet de loi de prolongation de l'état d'urgence sanitaire, s'appliqueraient « aux personnes entrant sur le territoire national ou arrivant dans un territoire d'outre-mer » ou en Corse.

Vrij vertaald: Geen quarantaine voor mensen uit de EU, Schengen of de UK.

PS: Ik kan het artikel niet linken zonder de tekst te plaatsen. Aub, gelieve daar mee rekening te houden mods, bron = https://www.lemonde.fr/planete/live/202 ... _3244.html

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » zo 03 mei 2020, 23:34

Bedankt voor je informatie, Km357

Dit bied inderdaad perspectief, gezien er geen inreisverbod van kracht is, en quarantaine dus ook niet voor ons gaat gelden tegen die tijd. :)
Ik heb gelijk even een vakantie huis vastgezet in Cagnes-sur-Mer, voor 15 dagen vanaf 17 juni , ik kan het kosteloos annuleren (tot 2 weken voor vertrek) , dus risico loop ik ook niet.

We blijven het volgen, maar tot nu toe zie ik geen belemmeringen voor een vakantie, mocht de horeca in Zuid Frankrijk nog gesloten zijn, kan ik daar wel mee leven.