Met zulke beperkingen zou dat best te doen kunnen zijn, maar hoe handhaaf je dat? En hoe controleer je of iemand in transit is, of bestemmingsverkeer?
jelger schreef: ↑ma 04 mei 2020, 21:21
Coen Tunnel schreef: ↑ma 04 mei 2020, 21:14Maar als de vliegtuigen minder capaciteit hebben, denk je dat mensen dan wel in treinen dicht op elkaar mogen zitten?
Wat denk je zelf?
Waarom zie je dan in treinen de oplossing?
Die hebben nu al niet gigantisch veel restcapaciteit, en uitbreidingen (qua materieel en netwerk) zijn ook niet gratis. En als je in treinen ook afstand moet houden, gaat ook daar de capaciteit flink omlaag.
Ds79m schreef: ↑ma 04 mei 2020, 21:34
jelger schreef: ↑ma 04 mei 2020, 21:20
@Chris
ik had het niet over miljarden investeringen in HSL's, dat maak jij er van.
Het zou al heel wat zijn als er weer wat meer lange afstandsnachttreinen gingen rijden. Niche of niet. Dat is geen natte droom geboren uit een of ander wereldvreemd ideaal. Zelf heb ik plezier aan dergelijke reizen gehad, maar als die verbindingen er niet meer zijn houdt het op he.
Een met belastinggeld gesponsorde, duurdere en inefficiëntere versie van de Flixbus gaat het helemaal worden na de Coronacrisis, let maar op
Ik denk best dat het rendabel te exploiteren valt op sommige verbindingen. Maar goedkoop is het inderdaad niet, en in slaaptreinen heb je per rijtuig 33 bedden, of 54 ligbanken in couchettes. Daar heb je dus ook wel aardig wat lengte nodig om enige capaciteit te kunnen bieden.
Ik heb ook vaak gebruikgemaakt van nachttreinen, ik vind het een leuke manier van reizen. Ik ben er zeker ook niet tegen en het netwerk binnen Europa mag best weer uitgebreid worden. Ik denk echter niet dat het dé oplossing is om minder vliegtuigen te laten vliegen.
mvalkenburg schreef: ↑ma 04 mei 2020, 21:55
jelger schreef: ↑ma 04 mei 2020, 21:20
Iemand betaalt de rekening van die 25 of 50 euro tickets. En dat zijn doorgaans niet de aandeelhouders of eigenaars. Goed, andere discussie, maar linksom of rechtsom eerlijker en (dus) meer betalen lijkt mij echt geen rare zaak.
Ik heb oprecht nog nooit een vliegticket van 50 euro kunnen boeken.
Desalniettemin kan ik evenmin zeggen dat ik ooit een treinticket tegen een concurrerend tarief heb kunnen vinden.
Het is mij beiden wel gelukt. Vorig jaar voor 10 euro retour met Ryanair van Weeze naar Palermo, en een paar jaar geleden voor 35 euro heen en 54 terug met de Thalys naar Parijs.
Zelfs als ik voor mijn werk naar Hamburg moest had ik vaak tickets van € 49,99 enkele reis met de Eurowings-vlucht. En er zijn nog wel meer bestemmingen waar ik voor weinig (onder de 50 euro enkele reis) heb kunnen vliegen. Naar Dublin (gewoon vanaf Schiphol met Ryanair), naar Mallorca, naar Faro.
Ook intercontinentaal heb ik wel eens voor minder dan 200 euro retour gevlogen. Naar Beirut was ik iets van 160 euro p.p. kwijt voor een retour, en naar Sal, Kaapverdië tijdens een actieweek van Transavia vond ik tickets voor 99 euro enkele reis, dus 198 euro retour.
Daarbij reis ik echt supergraag (reisde moet ik zeggen, want met een mondkapje vertik ik het) met de trein, met name op de middellange afstand. Buiten Europa lukt dat ook vaak prima, maar binnen Europa is het toch vaak behelpen. Daar zie ik nu niet opeens verandering in komen, temeer aangezien de komende jaren dezelfde paranoia gaat heersen in het spoorvervoer alsook in het vliegverkeer.
En als je in het vliegtuig een mondkapje moet dragen? Binnen Europa is die 2 of 3 uur mijns inziens prima uit te houden.