Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 1:35

CasablancaMarocco schreef: zo 03 mei 2020, 23:34 Bedankt voor je informatie, Km357

Dit bied inderdaad perspectief, gezien er geen inreisverbod van kracht is, en quarantaine dus ook niet voor ons gaat gelden tegen die tijd. :)
Ik heb gelijk even een vakantie huis vastgezet in Cagnes-sur-Mer, voor 15 dagen vanaf 17 juni , ik kan het kosteloos annuleren (tot 2 weken voor vertrek) , dus risico loop ik ook niet.

We blijven het volgen, maar tot nu toe zie ik geen belemmeringen voor een vakantie, mocht de horeca in Zuid Frankrijk nog gesloten zijn, kan ik daar wel mee leven.
Al zouden er van de Franse kant geen beperkingen zijn, bedenk wel dat transit door zowel België als Duitsland voor toeristische doeleinden (voor alles zonder dringende reden) momenteel nog niet toegestaan is! Voor België geldt dat minstens t/m 8 juni. Het kan zijn dat tegen 15 juni de situatie wat versoepeld is, het kan ook zijn dat de maatregelen nogmaals verlengd worden.

En ook Frankrijk zelf heeft ook nog best wat (reis)beperkingen, ook in het land zelf.

Hoe dan ook, je bent in ieder geval ook afhankelijk van de regels in België of Duitsland. Mocht België de grenzen dichthouden en Duitsland de grenzen wel open hebben, dan is de omweg via Duitsland natuurlijk niet groot. Mochten ze beiden de grenzen dichthouden, maar mag je Frankrijk wel binnenreizen, dan is vliegen (en eventueel een auto huren) een alternatief (idem dito voor landen als Oostenrijk en Zweden, waar je in principe ook wel naar toe kan reizen mits je vliegt). :) Of je pakt de boot van Hoek van Holland naar Harwich en reist vervolgens vanaf Engeland met de boot of via de Kanaaltunnel naar Frankrijk. :mrgreen:

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 04 mei 2020, 8:20

Hoe zit het met de grens tussen Duitsland en Luxemburg en die tussen Luxemburg en Frankrijk vanaf dan ? Dat is wellicht een sluiproute als België dicht is en de eerstgenoemde grens iig ri Duitsland ook.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 10:55

^^ De grenzen tussen Luxemburg en Duitsland en Luxemburg zijn Frankrijk zijn open, en je mag als Nederlander formeel ook naar Luxemburg toe. Indien je wel weer door Duitsland mag, dan is het inderdaad (met de huidige regels) ook een optie om dan via Luxemburg naar Frankrijk te gaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 mei 2020, 12:19

Spanje heeft regels omtrent maskergebruik geïmplementeerd: https://www.mitma.es/el-ministerio/sala ... 52020-0803

Een masker is verplicht in alle vormen van openbaar en publiekelijk vervoer. In auto's is een masker verplicht als er 2 of meer personen naast elkaar zitten. Het klinkt wel dat als je alleen rijdt, een masker niet verplicht is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 04 mei 2020, 13:32

Coen Tunnel schreef: ma 04 mei 2020, 10:55 De grenzen tussen Luxemburg en Duitsland en Luxemburg zijn Frankrijk zijn open
Nah, tussen Luxemburg en Duitsland nog niet helemaal. Het klopt inderdaad dat meerdere grensovergangen eind April weer versoepelt zijn, maar controles vinden nog steeds plaats als je vanuit Luxemburg weer Duitsland in wilt. Omgekeerd van Duitsland naar Luxemburg zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Voorts heeft men ook in het Saarland weer grensovergangen met Frankrijk open. In hoeverre daar gecontroleerd wordt weet ik niet. Volgens mij moet van Duitsland naar Frankrijk functioneren. Omgekeerd van Frankrijk naar Duitsland kan voor problemen zorgen. Duitsers worden 14-dagen in quarantaine gezet en buitenlanders zonder valide reden (transit is dat helaas niet) geweerd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 13:47

SnarfFlevoland schreef: ma 04 mei 2020, 13:32Nah, tussen Luxemburg en Duitsland nog niet helemaal. Het klopt inderdaad dat meerdere grensovergangen eind April weer versoepelt zijn, maar controles vinden nog steeds plaats als je vanuit Luxemburg weer Duitsland in wilt. Omgekeerd van Duitsland naar Luxemburg zou inderdaad geen probleem moeten zijn.
Ik doelde er op dat Luxemburg geen bijzondere inresiverboden heeft. Voor Duitsland geldt vanuit Luxemburg natuurlijk hetzelfde als vanuit andere landen, dat transit zonder zwaarwegende reden niet is toegestaan. Aan de Luxemburgse grens controleren de Duitsers nog wel.

Maar als je vanuit Nederland Duitsland bent ingereden, dan kun je Luxemburg ook inkomen. En op de terugweg mag je in transit naar je huisadres.
Voorts heeft men ook in het Saarland weer grensovergangen met Frankrijk open. In hoeverre daar gecontroleerd wordt weet ik niet. Volgens mij moet van Duitsland naar Frankrijk functioneren. Omgekeerd van Frankrijk naar Duitsland kan voor problemen zorgen. Duitsers worden 14-dagen in quarantaine gezet en buitenlanders zonder valide reden (transit is dat helaas niet) geweerd.
Transit op weg naar huis is dat wel:

Cross-border travel for urgent reasons (such as medical treatment or death of a family member) will be allowed on a case-by-case basis, regardless of nationality. EU citizens (including UK citizens), citizens of Liechtenstein, Switzerland, Norway and Iceland and their families, as well as nationals of non-EU countries returning to their country of origin or country of residence (for which they have a long-term residence permit) are allowed to travel through Germany to reach their destination or their place of residence in Germany.

De heenweg door Duitsland is dus het probleem, niet de terugweg.

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » ma 04 mei 2020, 14:40

^^

Als de terugweg transit naar huis is, dan moet je toch gewoon door België terug kunnen reizen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 14:50

^^ Je hebt gelijk, ook daarvoor is transit door België toegestaan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 04 mei 2020, 16:16

Coen Tunnel schreef: ma 04 mei 2020, 13:47 De heenweg door Duitsland is dus het probleem, niet de terugweg.
Dank voor de verduidelijking, dat detail klopt natuurlijk. Toch vraag ik me af of de Duitsers een terugweg van Luxemburg naar Nederland via Duitsland als legitieme reden zien. Als je in Luxemburg stad bent geweest en je wilt naar bijv. Den Haag, kan ik me voorstellen dat ze aan de grens zeggen dat je maar mooi via België moet rijden. Dat zal natuurlijk erg op de betreffende agent aan komen. Kom je uit Tsjechië of Oostenrijk is de zaak natuurlijk duidelijk, daar verloopt de meest directe weg door Duitsland. Vanuit Luxemburg kan ik me voorstellen dat er wat moelijker gedaan zou kunnen worden. Hetzelfde geldt ook voor mensen die bijv. vanuit Vorarlberg naar Lörrach via Zwitserland willen rijden, dat wordt volgens m'n collega's ook niet geaccepteerd, alhoewel Zwitserland opzich aangeeft wel open voor transitverkeer te zijn. In dergelijke gevallen echter dus toch weer niet. Maar ook hier zal het een kwestie zijn welke ambtenaar je voor je hebt staan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 16:48

SnarfFlevoland schreef: ma 04 mei 2020, 16:16Toch vraag ik me af of de Duitsers een terugweg van Luxemburg naar Nederland via Duitsland als legitieme reden zien. Als je in Luxemburg stad bent geweest en je wilt naar bijv. Den Haag, kan ik me voorstellen dat ze aan de grens zeggen dat je maar mooi via België moet rijden. Dat zal natuurlijk erg op de betreffende agent aan komen. Kom je uit Tsjechië of Oostenrijk is de zaak natuurlijk duidelijk, daar verloopt de meest directe weg door Duitsland. Vanuit Luxemburg kan ik me voorstellen dat er wat moelijker gedaan zou kunnen worden.
Qua reistijd en afstand is het voor mij, zeker naar het oosten van Luxemburg, vaak net zo snel om door Duitsland te gaan via Oberhausen en Keulen.

Van/naar het westen van het Nederland is het normaliter geen optie, maar een route door Duitsland naar Luxemburg is echt niet gek. Naar bv. een toeristische plaats als Echternach zullen de meeste Nederlandse toeristen toch minstens een klein stuk door Duitsland rijden (A60-B51-B257), maar velen uit Noord- en Oost-Nederland zullen niet eens door België komen maar gewoon via de A3 of A61 naar de A1 rijden en dan via Prüm en Bitburg rijden.

Ook de route over de A61, afsteken bij Mayen, en dan de A48, A1, A602 en A64 via Trier naar Luxemburg is zeker niet onlogisch. Het is niet dat een route via België per definitie korter of sneller is.
Hetzelfde geldt ook voor mensen die bijv. vanuit Vorarlberg naar Lörrach via Zwitserland willen rijden, dat wordt volgens m'n collega's ook niet geaccepteerd, alhoewel Zwitserland opzich aangeeft wel open voor transitverkeer te zijn. In dergelijke gevallen echter dus toch weer niet. Maar ook hier zal het een kwestie zijn welke ambtenaar je voor je hebt staan.
Maar daar grenzen beide landen (Oostenrijk en Duitsland) nog aan elkaar. Tussen Luxemburg en Nederland moet je toch echt door België of door Duitsland. Dat je geen verkeer wil hebben dat door beide landen gaat is nog tot daar aan toe (ook al is een route Maastricht-Echternach via Verviers en Bitburg erg logisch), maar ik kan me moeilijk voorstellen dat Duitsland mensen gaat weigeren met het argument: je kunt ook via België. Want dan kan België net zo goed transitreizigers weigeren: er is immers ook een optie via Duitsland. Zo schiet het natuurlijk niet op.

Als een route compleet onlogisch is kan ik me bij weigering nog wat voorstellen, maar er zijn best veel routes tussen Luxemburg en Nederland denkbaar waarbij de route via Duitsland gewoon (het meest) praktisch is. En tussen Nederland en (het oosten van) Frankrijk, zeker steden als Straatsburg en Mulhouse, is een route via Duitsland overigens ook niet per se onlogisch.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 17:07

KLM start het Europese netwerk geleidelijk aan weer op, mondkapjes worden verplicht aan boord op alle bestemmingen vanaf 11 mei, deze maatregel geldt zeker t/m 31 augustus:
KLM schreef:KLM start Europees netwerk weer langzaam en voorzichtig op en stelt gezichtsbescherming aan boord verplicht

Samenvatting
KLM start met ingang van 4 mei haar Europese netwerk weer langzaam verder op. De luchtvaartmaatschappij gaat dagelijks op zeven extra bestemmingen vliegen die door COVID-19 en de daaruit voortvloeiende reisrestricties tijdelijk waren opgeschort. Daarnaast stelt KLM het dragen van gezichtsbescherming aan boord op vluchten over het gehele KLM-netwerk per 11 mei verplicht.

Het sterk gereduceerde Europese netwerk is zo ingericht, dat er een maximaal aantal vluchten aansluit op het intercontinentale netwerk. Mondjesmaat komen daar dus ‘hernieuwde’ bestemmingen bij. Per week kan dit nog steeds veranderen. Dat is afhankelijk van de maatregelen van de verschillende autoriteiten.

Het geplande aantal vluchten nu in mei is 15% ten opzichte van de periode voor de uitbraak van COVID-19. Een aanzienlijk deel van de intercontinentale vluchten wordt nog uitgevoerd als ‘cargo only’.

Met ingang van 4 mei 2020 herstart KLM op de volgende bestemmingen (dagelijks een vlucht, zeven dagen in de week):

Barcelona
Madrid
Rome
Milaan
Budapest
Praag
Warschau
Helsinki

De vluchten worden met een Embraer uitgevoerd. De actuele vluchtinformatie is te vinden op klm.com of in de KLM-app.

Gezichtsbescherming verplicht aan boord

Sinds de COVID-19 uitbraak, heeft KLM veel maatregelen genomen rondom screening en hygiëne ter bescherming van klanten en KLM-personeel aan boord en op de luchthavens. Het beleid van KLM volgt de nationale (RIVM) en internationale richtlijnen (WHO, IATA) alsmede de internationale wet –en regelgeving. Daar waar de social distancing niet gewaarborgd kan worden, wordt het dragen van gezichtsbescherming geadviseerd dan wel verplicht gesteld. Op een aantal bestemmingen betekent dit dat het aan boord dragen van gezichtsbescherming reeds verplicht is.

Parallel aan de opstart van het KLM-netwerk wordt per 11 mei over het gehele KLM-netwerk het dragen van gezichtsbescherming (mondkapjes) aan boord en bij boarding verplicht. Uitgangspunt hierbij is dat passagiers hun eigen gezichtsbescherming verzorgen.

Gezien het voortschrijdend karakter van regels en wetgeving zal dit voorlopig geïmplementeerd worden tot 31 augustus 2020.

Nadere details worden in de loop van deze week gepubliceerd op KLM.com. en in pre-travel /check-in informatie voorafgaande aan de passagiersreis.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 04 mei 2020, 17:09

Mooi als ze weer op kunnen starten, maar met alle reisrestricties vraag ik me wel af wie er van deze vluchten gebruik gaan maken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 04 mei 2020, 17:12

Coen Tunnel schreef: ma 04 mei 2020, 16:48 Maar daar grenzen beide landen (Oostenrijk en Duitsland) nog aan elkaar.
Klopt, maar van Bludenz naar Lörrach ga je toch echt niet urenlang binnendoor door Duitsland rijden. Daar is de route door Zwitserland extreem veel sneller, of de Duitsers hadden ooit toch maar die A98 moeten bouwen. ;)
Coen Tunnel schreef: ma 04 mei 2020, 16:48 maar ik kan me moeilijk voorstellen dat Duitsland mensen gaat weigeren met het argument: je kunt ook via België. Want dan kan België net zo goed transitreizigers weigeren: er is immers ook een optie via Duitsland. Zo schiet het natuurlijk niet op.
De moeite is vandaag de dag voor de agenten ook maar klein de woonplaats in een routeplanner in te toetsen en te zien wat de kortst mogelijke route (van mij part via het HWN) is. Denk dat dat een duidelijke indicatie is of je door een land mag rijden of niet.
Coen Tunnel schreef: ma 04 mei 2020, 16:48 maar velen uit Noord- en Oost-Nederland zullen niet eens door België komen maar gewoon via de A3 of A61 naar de A1 rijden en dan via Prüm en Bitburg rijden.
Daarvoor is West-Nederland veel dichter bevolkt. ;) En vanuit Maastricht is een route via Duitsland ook niet zo gangbaar, tenzij je net naar Echternach o.i.d. wilt, maar dan zit je weer met de controle op de A60 waar ook de Duitsers controleren.

Natuurlijk zijn er altijd mogelijkheden en goede argumenten te vinden, maar het punt van mijn verhaal was: Het komt er maar net op aan welke ambtenaar je voor je hebt staan. De één kan het allemaal wel prima vinden, de ander kan uit een mug een olifant maken. Bovendien lijkt me het gewoon niet verstandig om voorlopig uitgebreid door landen te gaan reizen die vakantie niet als legitieme reden zien om door het land te mogen reizen, ook al is het alleen transit. En wordt je niet kort achter de Nederlandse grens staande gehouden, kan ook altijd een politiekorps ergens in de buurt van Bitburg het vreemd vinden dat een auto met Nederlands kenteken in zuidelijke richting rijdt. En dan kom je natuurlijk snel in de verlegenheid als je niet een erg goede smoes paraat hebt die je ook nog moet zien te bewijzen. Wat dat betreft kan je veel beter landen als Duitsland die moeilijk kunnen doen per vliegtuig skippen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 17:31

Chrysa schreef: ma 04 mei 2020, 17:09 Mooi als ze weer op kunnen starten, maar met alle reisrestricties vraag ik me wel af wie er van deze vluchten gebruik gaan maken.
Ik verwacht niet veel reizigers. KLM probeert aan boord mensen ook zover mogelijk uit elkaar te plaatsen.

Dat ze de vluchten uit gaan voeren met Embraers (Cityhoppers) zegt ook wel wat. En E175 van KLM heeft 88 stoelen, een E190 van KLM heeft 100 stoelen. Als de bezetting 25% is zal het veel zijn.

Het grootste deel van het Europese netwerk wordt nu uitgevoerd met de Embaers. Op drie Europese bestemmingen wordt de Boeing 737-700 (de kleinste versie met 132 stoelen) ingezet: naar Londen (LHR) en Stockholm (ARN), alsmede naar Parijs (CDG) op dagen dat KLM de vlucht uitvoert (op andere dagen voert Air France de vlucht uit met een Airbus A318).

Grotere vliegtuigen worden er bij mijn weten niet ingezet binnen Europa, en op alle verbindingen die er zijn is de frequentie eenmaal per dag. Alle Boeing 737-800's en 737-900's van KLM staan bij mijn weten stil; andere bestemmingen waar ze van pas zouden momen zoals Moskou, Istanbul en Tel Aviv worden momenteel ook niet bediend. Naar Dubai zou je ze ook nog kunnen gebruiken, maar dat gaat later deze maand hervat worden met een Boeing 777. Dat is op zich ook wel logisch gezien het een populaire vrachtbestemming is.

Er zijn nauwelijks Europese bestemmingen waar vanaf Schiphol twee airlines op vliegen. Londen Heathrow (British Airways), Helsinki (Finnair), Dublin (Ryanair) en Zürich (Swiss) zijn volgens mij de enige die naast KLM ook door andere airlines bediend worden.
SnarfFlevoland schreef: ma 04 mei 2020, 17:12Wat dat betreft kan je veel beter landen als Duitsland die moeilijk kunnen doen per vliegtuig skippen.
Daar ben ik het zeker mee eens. Het vliegtuig is momenteel het meest praktisch om legaal landen te bereiken die hun grenzen open hebben voor Nederlanders.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 04 mei 2020, 20:42

^^ Voor nu nog wel, tot dat er straks veel meer mensen met het vliegtuig willen. Als er een mogelijkheid is om op vakantie te gaan deze zomer, kan je moeilijk iedereen laten vliegen. Dan worden de luchthavens etc weer overvol.
Touren is rough so you got to be tough

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 04 mei 2020, 20:49

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 04 mei 2020, 20:57

Er zal ook te weinig treincapaciteit zijn om aan de vraag te voldoen. En niet te vergeten zullen er ook bij treinen maatregelen van toepassing zijn.
Datzelfde zal gelden voor andere vormen van georganiseerd vervoer.
De enige manier om massaal mensen te vervoeren zal de auto zijn dit jaar. Eerst natuurlijk nog vooral binnen het land, maar als het mag gaat iedereen naar makkelijk bereikbare bestemmingen.

Worden die in te stellen vluchten misschien vooral zakelijk gebruikt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 mei 2020, 21:06

jelger schreef: ma 04 mei 2020, 20:49Dat zou nog wel eens een boost kunnen geven aan treinen in Europa, die juist door de prijzenslag in de luchtvaart de afgelopen decennia de slag om de reizigers verloren heeft.
Kom kom, de trein is in Europa toch altijd wel een niche gebleven voor vakanties. ;) En dat zal ook zo blijven, die vele honderden miljarden euro's aan HSL's gaan er gewoon niet komen op enige afzienbare termijn. Ik denk dat de mensen die hopen dat er op korte termijn een enorme shift van vliegen naar trein gaat plaatsvinden hevig teleurgesteld zullen worden. De overheidsfinanciën zullen eerder onder druk komen te staan vanwege de coronacrisis.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 21:14

jelger schreef: ma 04 mei 2020, 20:49Als er met halve (of minder) capaciteit gevlogen gaat worden voor langere duur moeten de prijzen van tickets ook fors omhoog.

Dat zou nog wel eens een boost kunnen geven aan treinen in Europa, die juist door de prijzenslag in de luchtvaart de afgelopen decennia de slag om de reizigers verloren heeft.

Lijkt me niet perse slecht om dat weer wat in het gareel te krijgen. Maar ja, dat is geen populaire mening.
Maar als de vliegtuigen minder capaciteit hebben, denk je dat mensen dan wel in treinen dicht op elkaar mogen zitten?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 04 mei 2020, 21:17

mavas schreef: ma 04 mei 2020, 20:57 De enige manier om massaal mensen te vervoeren zal de auto zijn dit jaar. Eerst natuurlijk nog vooral binnen het land, maar als het mag gaat iedereen naar makkelijk bereikbare bestemmingen.
Voor binnenlandse bestemmingen zonder meer, interessant gaat het dit jaar voor buitenlandse bestemmingen worden. Stel Kroatië opent in juli haar deuren voor buitenlandse toeristen, maar Slovenië en Duitsland willen er nog niks van weten. Hoe ga je daar met de auto komen, als je niet transit door de genoemde landen mag rijden? Dan wordt dat toch het vliegtuig. ;)

Persoonlijk ben ik van mening dat snelle internationale afspraken nodig zijn hoe de zomer zal gaan verlopen. Je hoort in deze tijden maar heel weinig over EU, Europa en Schengen, alsof het er allemaal niet meer toe doet. :geenlach: Ik vind het nogal wat dat je nu je buitenlandse familieleden, vrienden, partner(in) etc. niet meer kan/mag bezoeken, naast dat ook bijv. mijn werk nu onmogelijk wordt gemaakt. Gelukkig heb ik een chef die normaal doorbetaald, maar aangezien ik geen dagelijkse grensganger ben, krijg ik geen permit om naar de Alpenlanden te kunnen reizen. Europa is zo met elkaar verweven en zijn in een kwestie van enkele dagen plotsklaps van elkaar gescheiden. 1-2 maanden kan je dat nog uithouden, maar langzaam wordt het echt tijd voor ruimere grensopeningen.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 04 mei 2020, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 04 mei 2020, 21:20

@Chris
ik had het niet over miljarden investeringen in HSL's, dat maak jij er van. :lol:

Het zou al heel wat zijn als er weer wat meer lange afstandsnachttreinen gingen rijden. Niche of niet. Dat is geen natte droom geboren uit een of ander wereldvreemd ideaal. Zelf heb ik plezier aan dergelijke reizen gehad, maar als die verbindingen er niet meer zijn houdt het op he. ;)

En laten we wel wezen, als men serieus is met de aversie tegen de "0-uren uitbuiting" in de cheap ass vliegerij dan zullen we als klanten moeten beginnen met meer betalen. Iemand betaalt de rekening van die 25 of 50 euro tickets. En dat zijn doorgaans niet de aandeelhouders of eigenaars. Goed, andere discussie, maar linksom of rechtsom eerlijker en (dus) meer betalen lijkt mij echt geen rare zaak.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 04 mei 2020, 21:21

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 04 mei 2020, 21:34

jelger schreef: ma 04 mei 2020, 21:20 @Chris
ik had het niet over miljarden investeringen in HSL's, dat maak jij er van. :lol:

Het zou al heel wat zijn als er weer wat meer lange afstandsnachttreinen gingen rijden. Niche of niet. Dat is geen natte droom geboren uit een of ander wereldvreemd ideaal. Zelf heb ik plezier aan dergelijke reizen gehad, maar als die verbindingen er niet meer zijn houdt het op he. ;)
Een met belastinggeld gesponsorde, duurdere en inefficiëntere versie van de Flixbus gaat het helemaal worden na de Coronacrisis, let maar op :yes:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 04 mei 2020, 21:44

SnarfFlevoland schreef: ma 04 mei 2020, 21:17 Stel Kroatië opent in juli haar deuren voor buitenlandse toeristen, maar Slovenië en Duitsland willen er nog niks van weten. Hoe ga je daar met de auto komen, als je niet transit door de genoemde landen mag rijden? Dan wordt dat toch het vliegtuig. ;)
Tijd dus om de autoslaaptrein weer te laten rijden :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 04 mei 2020, 21:55

jelger schreef: ma 04 mei 2020, 21:20 Iemand betaalt de rekening van die 25 of 50 euro tickets. En dat zijn doorgaans niet de aandeelhouders of eigenaars. Goed, andere discussie, maar linksom of rechtsom eerlijker en (dus) meer betalen lijkt mij echt geen rare zaak.
Ik heb oprecht nog nooit een vliegticket van 50 euro kunnen boeken.
Desalniettemin kan ik evenmin zeggen dat ik ooit een treinticket tegen een concurrerend tarief heb kunnen vinden. Daarbij reis ik echt supergraag (reisde moet ik zeggen, want met een mondkapje vertik ik het) met de trein, met name op de middellange afstand. Buiten Europa lukt dat ook vaak prima, maar binnen Europa is het toch vaak behelpen. Daar zie ik nu niet opeens verandering in komen, temeer aangezien de komende jaren dezelfde paranoia gaat heersen in het spoorvervoer alsook in het vliegverkeer.

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » ma 04 mei 2020, 22:19

Ik begrijp eigenlijk niet waarom transit verkeer (voor alle doeleinden, niet alleen maar essentieel en vracht) niet mag van bepaalde landen. Het is nou niet zo dat er echt een kans is om iemand te besmetten tijdens het reizen door een land. Eventueel zou een land bepaalde verzorgingsplaatsen kunnen verbieden en andere juist alleen beschikbaar stellen voor/aan transit verkeer. Daarnaast zou je kunnen verbieden dat buitenlanders het onw gebruiken. Wat is er dan nog op tegen om transit verkeer toe te staan? Of mis ik nu iets?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 22:23

^^ Met zulke beperkingen zou dat best te doen kunnen zijn, maar hoe handhaaf je dat? En hoe controleer je of iemand in transit is, of bestemmingsverkeer?
jelger schreef: ma 04 mei 2020, 21:21
Coen Tunnel schreef: ma 04 mei 2020, 21:14Maar als de vliegtuigen minder capaciteit hebben, denk je dat mensen dan wel in treinen dicht op elkaar mogen zitten?
Wat denk je zelf? :dontknow:
Waarom zie je dan in treinen de oplossing?

Die hebben nu al niet gigantisch veel restcapaciteit, en uitbreidingen (qua materieel en netwerk) zijn ook niet gratis. En als je in treinen ook afstand moet houden, gaat ook daar de capaciteit flink omlaag.
Ds79m schreef: ma 04 mei 2020, 21:34
jelger schreef: ma 04 mei 2020, 21:20 @Chris

Een met belastinggeld gesponsorde, duurdere en inefficiëntere versie van de Flixbus gaat het helemaal worden na de Coronacrisis, let maar op :yes:
Ik denk best dat het rendabel te exploiteren valt op sommige verbindingen. Maar goedkoop is het inderdaad niet, en in slaaptreinen heb je per rijtuig 33 bedden, of 54 ligbanken in couchettes. Daar heb je dus ook wel aardig wat lengte nodig om enige capaciteit te kunnen bieden.

Ik heb ook vaak gebruikgemaakt van nachttreinen, ik vind het een leuke manier van reizen. Ik ben er zeker ook niet tegen en het netwerk binnen Europa mag best weer uitgebreid worden. Ik denk echter niet dat het dé oplossing is om minder vliegtuigen te laten vliegen.
mvalkenburg schreef: ma 04 mei 2020, 21:55
jelger schreef: ma 04 mei 2020, 21:20 Iemand betaalt de rekening van die 25 of 50 euro tickets. En dat zijn doorgaans niet de aandeelhouders of eigenaars. Goed, andere discussie, maar linksom of rechtsom eerlijker en (dus) meer betalen lijkt mij echt geen rare zaak.
Ik heb oprecht nog nooit een vliegticket van 50 euro kunnen boeken.
Desalniettemin kan ik evenmin zeggen dat ik ooit een treinticket tegen een concurrerend tarief heb kunnen vinden.
Het is mij beiden wel gelukt. Vorig jaar voor 10 euro retour met Ryanair van Weeze naar Palermo, en een paar jaar geleden voor 35 euro heen en 54 terug met de Thalys naar Parijs.

Zelfs als ik voor mijn werk naar Hamburg moest had ik vaak tickets van € 49,99 enkele reis met de Eurowings-vlucht. En er zijn nog wel meer bestemmingen waar ik voor weinig (onder de 50 euro enkele reis) heb kunnen vliegen. Naar Dublin (gewoon vanaf Schiphol met Ryanair), naar Mallorca, naar Faro.

Ook intercontinentaal heb ik wel eens voor minder dan 200 euro retour gevlogen. Naar Beirut was ik iets van 160 euro p.p. kwijt voor een retour, en naar Sal, Kaapverdië tijdens een actieweek van Transavia vond ik tickets voor 99 euro enkele reis, dus 198 euro retour. :D
Daarbij reis ik echt supergraag (reisde moet ik zeggen, want met een mondkapje vertik ik het) met de trein, met name op de middellange afstand. Buiten Europa lukt dat ook vaak prima, maar binnen Europa is het toch vaak behelpen. Daar zie ik nu niet opeens verandering in komen, temeer aangezien de komende jaren dezelfde paranoia gaat heersen in het spoorvervoer alsook in het vliegverkeer.
En als je in het vliegtuig een mondkapje moet dragen? Binnen Europa is die 2 of 3 uur mijns inziens prima uit te houden.

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » ma 04 mei 2020, 22:33

Coen Tunnel schreef: ma 04 mei 2020, 22:23 ^^ Met zulke beperkingen zou dat best te doen kunnen zijn, maar hoe handhaaf je dat? En hoe controleer je of iemand in transit is, of bestemmingsverkeer?
Een buitenlands kenteken op het onw moet wel opvallen lijkt mij. Zo iemand zou dan staande kunnen worden gehouden ter controle. Pakkans zou denk ik behoorlijk groot zijn zonder extra inzet van de politie, ze komen het vanzelf tegen bij hun standaard surveillance.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 04 mei 2020, 22:38

Ik zie overeenkomsten ontstaan met de Transitautobahnen van de DDR.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 04 mei 2020, 22:58

Coen Tunnel schreef: ma 04 mei 2020, 22:23
mvalkenburg schreef: ma 04 mei 2020, 21:55 Ik heb oprecht nog nooit een vliegticket van 50 euro kunnen boeken.
Desalniettemin kan ik evenmin zeggen dat ik ooit een treinticket tegen een concurrerend tarief heb kunnen vinden.
Het is mij beiden wel gelukt. Vorig jaar voor 10 euro retour met Ryanair van Weeze naar Palermo, en een paar jaar geleden voor 35 euro heen en 54 terug met de Thalys naar Parijs.

Zelfs als ik voor mijn werk naar Hamburg moest had ik vaak tickets van € 49,99 enkele reis met de Eurowings-vlucht. En er zijn nog wel meer bestemmingen waar ik voor weinig (onder de 50 euro enkele reis) heb kunnen vliegen. Naar Dublin (gewoon vanaf Schiphol met Ryanair), naar Mallorca, naar Faro.

Ook intercontinentaal heb ik wel eens voor minder dan 200 euro retour gevlogen. Naar Beirut was ik iets van 160 euro p.p. kwijt voor een retour, en naar Sal, Kaapverdië tijdens een actieweek van Transavia vond ik tickets voor 99 euro enkele reis, dus 198 euro retour. :D
Bij uitstek noem je nu de bestemmingen wanneer ik daar heen wil, ze het 5- tot 10-voudige kosten. Andere vertrekkuchthavens dan Amsterdam brengen ook dermate veel extra kosten mee dat die voor ons ook geen zin hebben. Plus torenhoge bagagetoeslagen er nog eens bovenop.
Zakelijk vlieg ik ook regelmatig, maar de bestemmingen en tijdstippen hebben ook nog nooit tot een betaalbare vlucht geleid.
En als je in het vliegtuig een mondkapje moet dragen? Binnen Europa is die 2 of 3 uur mijns inziens prima uit te houden.
Nee, ik vind die dingen gruwelijk benauwend. Krijg het daar dus echt benauwd van. Plus: schijnveiligheid dus als ik niet aan die poppenkast mee hoef te doen: liever niet. Als het de keuze is tussen met zo’n bacterielapje of helemaal niet gaan, dan moet ‘t maar, maar het is voor mij een serieuze barrière.