Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Rogier
expressweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » vr 30 apr 2021, 14:43

paolie schreef: vr 30 apr 2021, 14:08 Ik ben benieuwd of dit nog van invloed gaat zijn:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... rpleeghuis

Volledig gevaccineerden zijn heel goed beschermd tegen de gevolgen van besmetting (geen zware klachten meer), maar kunnen als bovenstaande klopt nog steeds vrij makkelijk besmet raken en het virus aan anderen overdragen (al beweert eerder verschenen onderzoek anders).

In die zin heeft het dus eigenlijk weinig zin om niet-gevaccineerden een testplicht op te leggen en die tegelijkertijd niet voor gevaccineerden te laten gelden.
Vaccins geven geen 100% bescherming en bij bewoners van verpleeghuizen is de kans groter dat men nog wel een milde infectie oplopen. In hoofdlijn voorkomt het vaccins bij een groot deel van de gevaccineerden ook verspreiding. Het doel om zo veel mogelijk mensen te vaccineren is om een soort 'vuurzee' van infecties te voorkomen, waardoor mensen die niet gevaccineerd kunnen worden of waar het vaccin te weinig immuniteit geeft (verzwakt immuunsysteem) niet aan enorme risico's op besmetting blootgesteld worden.

Aangezien vaccins verspreiding dempen kan dit risico verlaagd worden. Doel 3 in mijn strategie:

Doel 1: Overmatig sterfte voorkomen, wordt behaald als risicogroepen gevaccineerd zijn.
Doel 2: Overmatig ernstig ziekte voorkomen, wordt behaald als risicogroepen gevaccineerd zijn.

Zodra deze 2 doelen bereikt zijn, kunnen alle maatregelen ingetrokken worden, maar dan loopt een kleine groep nog grote risico's, daarom doel 3.
Doel 3: Verminderen van enorme verspreiding van de ziekte, wordt behaald als de volwassen bevolking (en eventueel tieners) gevaccineerd zijn. Geen maatregelen noodzakelijk, maar wel overtuigen om deze groep zich te laten vaccineren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 30 apr 2021, 15:16

Coen Tunnel schreef: vr 30 apr 2021, 14:41 Gaat dat zo traag in Duitsland? Ik heb ook voor PCR-testen gekeken en in Nederland heb je vaak dezelfde dag uitslag als je je 's ochtends laat testen. Zelfs met een PCR-test afgenomen in de middag kun je de volgende ochtend al reizen.
Ja, dat gaat in Duitsland enorm traag. Er zijn wel diverse commerciële aanbieders die ook snel zijn, maar die kosten vaak nog een paar euro's extra en zijn lang niet overal in het land present. Daarmee wordt praktisch reizen toch nog best moeilijk gemaakt. Sneltests zijn daarentegen voldoende en overal beschikbaar.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 apr 2021, 15:20

Bizar. Ik denk dat de meeste Nederlanders toch wel binnen redelijke afstand een plek hebben waar ze een PCR-test kunnen laten afnemen en binnen 24 uur (en vaak nog wel sneller) resultaat hebben.

Aan de andere kant kunnen Duitsers dan weer een gratis sneltest met certificaat krijgen, maar voor heel veel landen heb je daar natuurlijk niet zoveel aan.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 30 apr 2021, 17:11

Wat deze zomer helemaal lastig zou kunnen worden is naar meerdere landen op vakantie.
Want hoe regel je in vakantieland 1 een test voor vakantieland 2?

Het vaccinatie paspoort zou dat mogelijk moeten maken, maar ik zie dat nog niet gebeuren zo snel (los van het krijgen van de prik).
En kinderen onder de 18 krijgen sowieso geen vaccinatie. Moeten die dan altijd testen?

Wat mij betreft heeft elk land het recht om bepaalde eisen te stellen aan zijn inreizigers . Maar dan wel als je daar ook aan kunt voldoen.
Op zich heb ik niet zo veel tegen de mogelijkheid van een vaccinatie verplichting, ook niet binnen Schengen, maar alleen als je het ook mogelijk hebt gemaakt om gevaccineerd te zijn. Dat is natuurlijk niets bijzonders en al van voor Covid, kijk eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Vaccinati ... aal_reizen wat voor landen al jaren vaccinaties van enige soort verplicht stellen.

Mijn hoop is dat alsnog de tenminste de zuidelijke landen de eisen gaan laten vallen als blijkt dat er teveel obstakels voor toeristen zijn doordat het automatische paspoort er niet is en er onvoldoende gevaccineerden zijn.....
Voor de scandinavische landen zal dat vast niet gebeuren Daar is toerisme niet zo belangrijk..

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 30 apr 2021, 17:19

Voor de Scandinavische landen zal dat vast niet gebeuren Daar is toerisme niet zo belangrijk..
Ik kan je niet volgen...Alsof iedereen alleen naar Zuid-Europa reist voor zijn vakantievertier. Omdat er nog teveel gedoe omheen zit maak ik geen concrete plannen, maar mocht het kunnen... Ik sluit Scandinavië niet uit.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 30 apr 2021, 17:23

Volgens mij is er niet heel veel overlap tussen wegenforummers en de gemiddelde Nederlandse vakantieganger. :p

Nooit geweten dat Nederland al verplichte vaccinaties had, net als Frankrijk eisen we voor mensen uit risicolanden een prik tegen gele koorts.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 apr 2021, 19:47

^^ Nederland en Frankrijk staan echter niet in dit overzicht: https://en.wikipedia.org/wiki/Yellow_fe ... quirements
exroosje schreef: vr 30 apr 2021, 17:11Wat mij betreft heeft elk land het recht om bepaalde eisen te stellen aan zijn inreizigers . Maar dan wel als je daar ook aan kunt voldoen.
Op zich heb ik niet zo veel tegen de mogelijkheid van een vaccinatie verplichting, ook niet binnen Schengen, maar alleen als je het ook mogelijk hebt gemaakt om gevaccineerd te zijn. Dat is natuurlijk niets bijzonders en al van voor Covid, kijk eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Vaccinati ... aal_reizen wat voor landen al jaren vaccinaties van enige soort verplicht stellen.
De vaccinaties voor meningitis en polio zijn maar voor zeer kleine groepen reizigers; de meningitisvaccinatie nog het meest voor bedevaartsgangers naar Mekka en Medina.

De enige meer wijdverspreide vaccinatieplicht is tegen gele koorts, en daar wordt ook daadwerkelijk op gecontroleerd. Ik heb mijn gele koorts-vaccinatiebewijs moeten laten zien bij het inchecken toen ik van Rio de Janeiro naar Bogotá vloog. Colombia geldt ook als risicoland, maar ik heb niets moeten laten zien toen ik terug naar Nederland vloog. En Cuba zou ook een inenting vereisen van reizigers uit risicolanden, maar ik ben ook nergens naar gevraagd toen ik van Bogotá naar Havana vloog.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 03 mei 2021, 21:34

Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen op de persconferentie van volgende week. Als ze dan duidelijkheid gaan geven mag ik ook hopen dat ze daar bij blijven en het niet weer continu wordt veranderd..

Ik kan mij haast niet voorstellen dat we niet naar het buitenland kunnen, maar goed niks is meer zeker in deze tijd. (daarnaast kan je ongeacht het advies van het kabinet natuurlijk altijd nog wel gaan)

https://www.nu.nl/coronavirus/6131287/k ... zomer.html
Touren is rough so you got to be tough

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 03 mei 2021, 22:29

Daarom wordt de quarantaine wettelijk geregeld. Dan is het geen advies meer. En dan zijn er nog mensen die denken dat 2021 een beter jaar wordt dan 2020...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 mei 2021, 23:01

^^ In 2021 gaat er voor degenen die bereid zijn een PCR- of sneltest te doen misschien iets meer mogelijk zijn. Maar daar hangt wellicht een prijskaartje aan, en hoogstwaarschijnlijk ook vijf tot tien dagen quarantaine bij terugkomst. Wat dat betreft zullen we dit jaar minder vrijheid hebben dan vorig jaar, toen er nog aardig wat landen waren waar we gewoon zonder test en zonder quarantaine naar toe konden reizen.

Voor mij is een test geen bezwaar, ook financieel niet. Maar Frankrijk gaat vanaf volgende maand open voor toeristen op vertoon van een negatieve PCR-test. Dat kost een gezin van vier echter gauw 400-600 euro. Als ook nog een test voor terugkeer verplicht gaat worden, en vijf tot tien dagen quarantaine, dan is zoiets maar voor weinigen echt haalbaar. De rijkeren kunnen en willen dat misschien betalen, maar de gezinnen die van één modaal inkomen moeten rondkomen en hadden verwacht een weekje naar de Ardennen of Eifel te kunnen zullen dat niet doen als ze voor de tests moeten betalen. De vraag is nu of er gratis testen geregeld gaan worden om toerisme te faciliteren.

Intussen kunnen gevaccineerden van buiten de EU straks doodleuk naar de EU reizen voor vakantie, maar zijn veel EU-burgers nog steeds aan restricties of extra testen (met eventueel bijkomende kosten) gebonden omdat ze nog niet gevaccineerd zijn, en is vrij rondreizen voor veel EU-burgers binnen hun eigen EU een utopie. Want voor de meeste landen ben je ziek totdat je het tegendeel hebt bewezen. Leuk voor de boomers die zijn ingeënt en deze zomer zonder veel rondslomp lekker kunnen rondreizen, maar mensen die jonger zijn en nog niet (volledig) gevaccineerd zijn zullen zich om de haverklap moeten laten testen. Vooral voor degenen die een rondreis willen doen langs meerdere landen gaat het een enorm gedoe worden.

En hoewel ik zelf dus best bereid ben om een test te ondergaan om te reizen, ik heb dat ook gedaan toen ik anderhalve week geleden naar Kroatië ben gegaan en wél reizen met test is leuker dan niet reizen zonder test, vind ik de weg die de Nederlandse regering maar ook de EU is ingeslagen ontzettend fout. Het vrije verkeer is al meer dan een jaar ingeperkt en blijft dat ook nog wel voor zeker een jaar. Want dat coronacertificaat/vaccinatiepaspoort wordt echt niet voor een paar maandjes ingevoerd.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 03 mei 2021, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 03 mei 2021, 23:06

Coen Tunnel schreef: ma 03 mei 2021, 23:01 In 2021 gaat er voor degenen die bereid zijn een PCR- of sneltest te doen misschien iets meer mogelijk zijn.
Misschien gaat er dan hetzelfde kunnen als in 2020.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 mei 2021, 23:10

^^ Ik denk dat er misschien onder strikte voorwaarden zelfs wel wat landen buiten Europa kunnen zijn waarvoor geen negatief reisadvies meer gaat gelden. Maar dan moeten we daar wel welkom zijn. Nu zijn er overigens wel een aantal landen buiten Europa waar je als Nederlander zonder al te veel rompslomp welkom bent, sommigen zelfs zonder test (Mexico bijvoorbeeld), maar dan zit je nog altijd met de verplichte test(en) alvorens de Nederlandse overheid je toestaat naar je eigen land terug te mogen reizen.

Afgezien van Caribisch Nederland geldt er al sinds maart vorig jaar een oranje of rood reisadvies voor alles buiten Europa.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 03 mei 2021, 23:51

Coen Tunnel schreef: ma 03 mei 2021, 23:01 Intussen kunnen gevaccineerden van buiten de EU straks doodleuk naar de EU reizen voor vakantie, maar zijn veel EU-burgers nog steeds aan restricties of extra testen (met eventueel bijkomende kosten) gebonden omdat ze nog niet gevaccineerd zijn, en is vrij rondreizen voor veel EU-burgers binnen hun eigen EU een utopie.
Dát is inderdaad absoluut van de zotten. Mogen straks wel mooi gevaccineede Amerikanen naar Europa reizen, maar EU-burgers in eigen territorium niet, zolang men nog niet volledig gevaccineerd is. :nothanks: Laten we nu eerst onze eigen vrijheden weer terugkrijgen, alvorens we over buitengrenzen gaan nadenken. Anders lijkt het net een soort DDR... Vreemdelingen zijn wel welkom, maar wij zelf mogen niet of beperkt reizen. :pukey:
Coen Tunnel schreef: ma 03 mei 2021, 23:01 Leuk voor de boomers die zijn ingeënt en deze zomer zonder veel rondslomp lekker kunnen rondreizen, maar mensen die jonger zijn en nog niet (volledig) gevaccineerd zijn zullen zich om de haverklap moeten laten testen. Vooral voor degenen die een rondreis willen doen langs meerdere landen gaat het een enorm gedoe worden.
Dat is inderdaad ook een klap in het gezicht voor alle jongeren die nu geduldig op hun vaccin zitten te wachten, zodat vervolgens de ouderen mooi op vakantie kunnen gaan en de jongeren deze zomer zeer waarschijnlijk thuis zitten of zich telkens aan PCR- en sneltests (al dan niet met of zonder quarantaine) kunnen gaan onderwerpen. Ik vind het misselijk makend.

Nogmaals: Ik ben absoluut pro-vaccineren. We kunnen er van mij part zo langzamerhand niet snel genoeg mee zijn. Alleen vind ik dat je niet kan/mag spelen met de vrijheden van mensen. Zeker de jongeren die nu geduldig wachten, mogen niet voor hun solidariteit afgestraft worden. Dit was toch een pandemie die we allemaal samen moesten gaan aanpakken?! Nou, waar blijft de solidariteit met de jongere generatie?! Natuurlijk snap ik dat je gevaccineerde mensen geen regels op kunt leggen, die helemaal geen zin hebben, maar dat hebben sowieso al genoeg 'regels' voor iedereen niet. Gewoon zulke onnozele regels afschaffen en mensen niet apart gaan behandelen!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 04 mei 2021, 6:57

Frankrijk zal die dure testonzin in juli-augustus echt niet kunnen volhouden, dat zal hen veel minder opleveren dan gewoon gevaccineerden toelaten. Ook al zouden ze gewoon iedereen kunnen toelaten zoals verleden jaar, dat ging best goed.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 04 mei 2021, 7:01

brytje008 schreef: ma 03 mei 2021, 21:34 Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen op de persconferentie van volgende week. Als ze dan duidelijkheid gaan geven mag ik ook hopen dat ze daar bij blijven en het niet weer continu wordt veranderd..
Ik denk dat je het antwoord zelf al weet...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 04 mei 2021, 8:01

brytje008 schreef: ma 03 mei 2021, 21:34 Ik kan mij haast niet voorstellen dat we niet naar het buitenland kunnen, maar goed niks is meer zeker in deze tijd. (daarnaast kan je ongeacht het advies van het kabinet natuurlijk altijd nog wel gaan)
https://www.nu.nl/coronavirus/6131287/k ... zomer.html
Veel hangt af van beslissingen in het buitenland en van de uitrol van het vaccinatiepaspoort door (met name) de EU. Eind deze maand verwacht ik, maar dan moet Nederland nog wel zorgen voor invulling hiervan. En indirect natuurlijk of je in juli (of juni voor 50+ers) reeds gevaccineerd bent.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 04 mei 2021, 8:57

Als men het toestaat dat mensen met antistoffen van een 6 maanden oude infectie ook vrij kunnen reizen, voorzie ik een hoop Covid parties van jongeren. Infecteer elkaar opzettelijk en 3 weken later heb je antistoffen en je vrijheid is terug. 2de voordeel maar 1 keer prikken i.p.v. 2 keer prikken. Nadeel, geeft extra risico's bij jongeren en grotere kans op verspreiding. Nog een reden waarom dit vaccinatiepaspoort idee gewoon compleet absurd is.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 04 mei 2021, 9:44

Tsja, als het gaat lonen om ofwel oud ofwel onvoorzichtig te zijn wordt de betalende middenklasse wederom ouderwets in de bek gescheten. Maar dat is met wel meer maatregelen zo. Het is een niet-activistische groep, dus die haalt zijn schouders op, koopt een caravan en gaat op een "leuk voor de kinderen" camping in Nederland een beetje zitten foeteren.

de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat » di 04 mei 2021, 10:59

Palance schreef: di 04 mei 2021, 7:01
brytje008 schreef: ma 03 mei 2021, 21:34 Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen op de persconferentie van volgende week. Als ze dan duidelijkheid gaan geven mag ik ook hopen dat ze daar bij blijven en het niet weer continu wordt veranderd..
Ik denk dat je het antwoord zelf al weet...
Rutte beloofd elke Nederlander €1000? :rofl2:

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 05 mei 2021, 9:44

waldo79 schreef: vr 30 apr 2021, 17:19
Voor de Scandinavische landen zal dat vast niet gebeuren Daar is toerisme niet zo belangrijk..
Ik kan je niet volgen...Alsof iedereen alleen naar Zuid-Europa reist voor zijn vakantievertier. Omdat er nog teveel gedoe omheen zit maak ik geen concrete plannen, maar mocht het kunnen... Ik sluit Scandinavië niet uit.
Ik bedoel hiermee wat de landen zelf willen. Ik denk dat de druk van de toeristische sector in de scandinavische landen niet zo groot is dat er getornd wordt aan vaccinatie of testplicht. Iets wat in de zuid europese landen nog wel eens zou kunnen gebeuren als blijkt dat toeristen massaal afhaken.

Mocht dat zo zijn, dan werkt het allemaal erg onrechtvaardig uit. ALs je niet ontkomt aan een commerciele PCR test omdat je toch ergens heen wilt. Terwijl de vaccinatie die je graag wilt ergens in een pakhuis ligt te verstoffen (Astra Zeneca).
En de tijd dringt, want je moet 2 prikken hebben met daartussen in de praktijk een maand

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 mei 2021, 10:01

Dat denk ik ook. In Scandinavië heeft het thuisblijven van toeristen zelfs een positief effect omdat bijvoorbeeld Noren in eigen land meer uitgeven dan de meeste buitenlandse toeristen. In Zuid-Europa daarentegen is de toeristische sector veel groter dan de binnenlandse vraag, dus daar zal men veel meer pijn lijden als de buitenlanders wegblijven. Wat met een coronapaspoort zeker het geval zal zijn, omdat een groot deel van de toeristen nog geen kans heeft gehad voor een vaccinatie.

Ik las dat NRW uitging van 2 vaccinaties + 2 weken als toelatingseis. Als andere landen dat ook doen dan kunnen gezinnen juni, juli en waarschijnlijk ook augustus wel gaan afschrijven voor internationaal reizen. Ik vermoed dat men onderschat dat het toeristenseizoen echt niet gered gaat worden met een vaccinatiepaspoort, het zal in de praktijk juist een groot deel van de toeristen uit gaan sluiten.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 05 mei 2021, 10:09

Ik denk dat vliegen nog wel eens veel minder zal gebeuren deze zomer. Ik las namelijk dat veel mensen die extra kosten van verplicht testen niet kunnen of willen dragen. Het gaat dan om bedragen in de honderden euro's voor een heel gezin. Grote kans dat daar vraaguitval zal plaatsvinden, en die gezinnen voor een autoreis kiezen zonder test.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 05 mei 2021, 10:11

Maar goed laten we niet vergeten dat het toch vooral aan ons zelf ligt.
De reden dat vorig jaar alles toch weer open ging (tenminste richting zuiden) was dat toen het virus vrijwel weg was (of tenminste leek). Dat wil dit jaar veel minder opschieten ondanks de vaccinaties. Misschien zelfs dankzij, de sterfte van Corona is immers al wel afgenomen maar de verspreiding en druk op de zorg dus juist niet. Je hoeft maar de beelden van koningsdag van 2020 en 2021 naast elkaar te leggen...

De enige verlichting die er zou kunnen komen is als er gratis PCR testen ten behoeve van dit Corona paspoort komen

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » wo 05 mei 2021, 10:43

mavas schreef: wo 05 mei 2021, 10:09 Ik denk dat vliegen nog wel eens veel minder zal gebeuren deze zomer. Ik las namelijk dat veel mensen die extra kosten van verplicht testen niet kunnen of willen dragen. Het gaat dan om bedragen in de honderden euro's voor een heel gezin. Grote kans dat daar vraaguitval zal plaatsvinden, en die gezinnen voor een autoreis kiezen zonder test.
Mwah, in de vakanties is het aandeel pakketreizen veel hoger. En pakketreizen worden massaal inclusief testen verkocht. Dat zit dan natuurlijk wel in de prijs verwerkt (vast met een flinke korting op het testen, dat wel), maar het valt voor de boeker veel minder op.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 05 mei 2021, 10:46

exroosje schreef: wo 05 mei 2021, 10:11 Maar goed laten we niet vergeten dat het toch vooral aan ons zelf ligt.
De reden dat vorig jaar alles toch weer open ging (tenminste richting zuiden) was dat toen het virus vrijwel weg was (of tenminste leek). Dat wil dit jaar veel minder opschieten ondanks de vaccinaties. Misschien zelfs dankzij, de sterfte van Corona is immers al wel afgenomen maar de verspreiding en druk op de zorg dus juist niet. Je hoeft maar de beelden van koningsdag van 2020 en 2021 naast elkaar te leggen...

De enige verlichting die er zou kunnen komen is als er gratis PCR testen ten behoeve van dit Corona paspoort komen
In juni zullen de ziekenhuizen het echt wel een stuk rustiger krijgen, zodra de risicogroepen hun vaccinatie gekregen hebben. Die vlieger gaat tegen die tijd niet meer op.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 05 mei 2021, 11:00

exroosje schreef: wo 05 mei 2021, 10:11 Je hoeft maar de beelden van koningsdag van 2020 en 2021 naast elkaar te leggen...
Ik zie anders geen sterke stijging van het aantal besmettingen op dit moment. Als het zo fout gegaan zou zijn op Koningsdag dan had je dat toch nu in besmettingen moeten zien?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 05 mei 2021, 11:05

exroosje schreef: wo 05 mei 2021, 9:44
waldo79 schreef: vr 30 apr 2021, 17:19
Mocht dat zo zijn, dan werkt het allemaal erg onrechtvaardig uit. ALs je niet ontkomt aan een commerciele PCR test omdat je toch ergens heen wilt. Terwijl de vaccinatie die je graag wilt ergens in een pakhuis ligt te verstoffen (Astra Zeneca).
En de tijd dringt, want je moet 2 prikken hebben met daartussen in de praktijk een maand
Die maand geldt voor Pfizer en Moderna, als je AstraZeneca krijgt kan je de zomer bij voorbaat al afschrijven want daar geldt een tussenperiode van 12 weken voor.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 05 mei 2021, 12:36

Nu wel (door schaarste) maar vermoedelijk straks niet en kan het terug naar 3 of 4 weken voor AZ als bijna iedereen die AZ mag hebben de eerste prik heeft gehad.
Ik heb nog niets gehoord over de vaccinatievereisten mbt tot 1 of 2 prikken (behalve bij Janssen uiteraard, waar de 2e nooit komt) in Europees verband. NRW zal dit niet zelfstandig kunnen besluiten en zo ja: niet kunnen controleren. Als er verschillende criteria komen per EU-land lijkt uitvoering erg ingewikkeld, want dat soort details zal het paspoort/ de app vermoedelijk niet hebben.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 05 mei 2021, 12:48

Peter schreef: wo 05 mei 2021, 12:36 Nu wel (door schaarste) maar vermoedelijk straks niet en kan het terug naar 3 of 4 weken voor AZ als bijna iedereen die AZ mag hebben de eerste prik heeft gehad.
Nee, AstraZeneca is aanzienlijk effectiever na dat lange interval. Om het topic niet te zeer te vervuilen heb ik de onderzoeksresultaten + bron (in het Engels) in de spoiler gezet:
SPOILER: TOON

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 6/fulltext

Supporting a longer-interval immunisation strategy, vaccine efficacy was significantly higher at 81·3% (60·3–91·2) after two standard doses given at an interval of 12 weeks or longer, compared with 55·1% (33·0–69·9) when given less than 6 weeks apart. These findings were supported by immunogenicity studies done in participants who were younger than 55 years, showing anti-SARS-CoV-2 spike IgG antibody responses more than two-fold higher in those who had a dose interval of at least 12 weeks than in those who had an interval of less than 6 weeks (geometric mean ratio 2·32 [95% CI 2·01–2·68])

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 05 mei 2021, 13:30

Peter schreef: wo 05 mei 2021, 12:36 NRW zal dit niet zelfstandig kunnen besluiten en zo ja: niet kunnen controleren. Als er verschillende criteria komen per EU-land lijkt uitvoering erg ingewikkeld, want dat soort details zal het paspoort/ de app vermoedelijk niet hebben.
NRW heeft gewoon het landelijke advies opgevold, dezelfde regels gelden ook al in diverse andere deelstaten, waaronder BaWü. Een controle lijkt me ook niet zo moeilijk: Je hebt een vaccinatiebewijs en dan kan je na de tweede prik 14 dagen er bovenop tellen. Heb je een bewijs dat je Covid hebt gehad in de laatste 6 maanden mag je ook vrij reizen, of een combinatie van 1 prik en een bewijs dat je van Covid bent genezen. Lijkt me niet zo lastig te controleren. Ik denk dat Duitsland samen met Frankrijk wel de toon zal gaan zetten m.b.t. het Europees vaccinatie-paspoort. Oostenrijk heeft ook al aangegeven het op dezelfde manier te willen implementeren, als NRW al heeft gedaan en Zwitserland denkt er ook over na. Naast een vaccinatie of herstel van Covid, zal ook een PCR-test of sneltest een tijdelijke groene status kunnen geven.

Het wordt nog best spannend. Ik denk dat we deze maand moeten afwachten wat straks vanaf juni/juli wel of niet mogelijk zal zijn. Helaas zal inderdaad zo'n vaccinatie-paspoort (dan wel Covid-certificaat) ervoor gaan zorgen dat de meeste mensen nog 'vrolijk' zich mogen laten testen om te kunnen reizen. Persoonlijk zie ik veel liever gisteren dan vandaag al deze ongein binnen Schengen afgeschaft.