Reizen in Europa ten tijde van COVID-19
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

-
- verkeersader

Touren is rough so you got to be tough
-
- expressweg
Je kunt er in Bad Reichenhall af en dan met een iets langere omweg dezelfde route nemen. Je komt dan ook via de B1 de grens over.
Maar de vraag is dan inderdaad hoe lang de file in Duitsland al is.
Maar de vraag is dan inderdaad hoe lang de file in Duitsland al is.
-
- expressweg
Hou er rekening mee dat deze route en andere sluiproutes tegenwoordig worden afgesloten door de politie in de zomerweekeinden bij veel verkeer.
-
- verkeersader

Goed om te weten. Ik kan altijd nog via Inzell en Berchtesgaden (mits de B305 bij Schneitzlreuth dan weer open is). Kortom: uiteindelijk kom ik er wel...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- verkeersader
Even terug naar de discussie rondom het gele boekje, ik had vorige week een mailtje naar GGD Haaglanden gestuurd of ze het beleid (geen stempels) gingen aanpassen nav de 2e kamer motie.
Dit was het antwoord:
"Dank voor uw bericht en uw betrokkenheid. Voor nu hanteren wij nog het beleid wat op onze website getoond wordt.
Met vriendelijke groet,
Vaccinatie Programma GGD Haaglanden"
Dat betekent dus nog steeds geen stempels. Nu begreep ik dat Haaglanden het voor de discussie losbarste ook al niet deed. ZIjn Hillands Midden en Utrecht nog steeds de enigen?
Dit was het antwoord:
"Dank voor uw bericht en uw betrokkenheid. Voor nu hanteren wij nog het beleid wat op onze website getoond wordt.
Met vriendelijke groet,
Vaccinatie Programma GGD Haaglanden"
Dat betekent dus nog steeds geen stempels. Nu begreep ik dat Haaglanden het voor de discussie losbarste ook al niet deed. ZIjn Hillands Midden en Utrecht nog steeds de enigen?
-
- expressweg
GGD Zeeland heeft aangegeven het gele boekje in te vullen als je dat wenst.
-
- verkeersader
-
- verkeersader
Gisteren bij een locatie van GGD Zuid Holland zuid mijn 1e vaccinatie opgehaald. Kon daar nl, dezelfde dag al terecht. Zij deden het niet. Maar na enige overreding aan mijn kant (en het laten zien van het beleid van Utrecht) hebben ze een uitzondering gemaakt op de locatie. Ze hadden dus wel stickertjes. Maar het moest een beetje stiekum want er werden ook mensen afgewimpeld die niet een goed verhaal hadden. Ik gebruikte het argument dat ik voor een VS bedrijf werk (waar) en binnenkort weer naar de VS moet (zou waar kunnen zijn)
Het was gelukkig ook rustig. Voor de zekerheid vandaag de 2e afspraak maar naar Leiderdorp verplaatst....
Dus overzicht GGD wel
Hollands Midden
Utrecht
Zeeland
Niet:
Haaglanden
Zuid Holland Zuid
PS mijn gele boekje heeft nog mijn oude adres, Wat de waarde ervan is daardoor weet ik niet. In Leiderdorp maar eens vragen of ze het adres ook kunnen aanpassen....In zoverre heeft Hugo de J gelijk dat het verre is van een formeel en fraudebestendig document. Feitelijk komt alleen de tenaamstelling en geboortedatum overeen.
Het was gelukkig ook rustig. Voor de zekerheid vandaag de 2e afspraak maar naar Leiderdorp verplaatst....
Dus overzicht GGD wel
Hollands Midden
Utrecht
Zeeland
Niet:
Haaglanden
Zuid Holland Zuid
PS mijn gele boekje heeft nog mijn oude adres, Wat de waarde ervan is daardoor weet ik niet. In Leiderdorp maar eens vragen of ze het adres ook kunnen aanpassen....In zoverre heeft Hugo de J gelijk dat het verre is van een formeel en fraudebestendig document. Feitelijk komt alleen de tenaamstelling en geboortedatum overeen.
-
- dorpsstraat
Het is zo ver, het is ook zo gevaarlijk om even de grens over te gaan he
Ook Eerste Kamer akkoord met verplichte toegangstesten en quarantaineplicht - https://nos.nl/l/2382329

Ook Eerste Kamer akkoord met verplichte toegangstesten en quarantaineplicht - https://nos.nl/l/2382329
-
- autoweg
Maar we gaan een mooie zomer tegemoet hoor! Want deze wet gaat natuurlijk direct weer afgeschaft worden als het niet meer nodig is. 

-
- stadsweg
En wanneer gaat dit in?carman6 schreef: ↑wo 26 mei 2021, 9:52 Het is zo ver, het is ook zo gevaarlijk om even de grens over te gaan he![]()
-
- dorpsstraat
Geen idee en ben ook heel benieuwd naar de details. Hoe moet dat nou met grenswerkers? Welke landen zijn überhaupt zeerhoogrisicolanden en aan welke criteria hangt dat? Toch niet aan de wil van het RIVM mag ik hopen. [EDIT: blijkbaar is een land een zeerhoogrisicoland als het meer dan 500 besmettingen per 100.000 inwoners heeft over 14 dagen en als er een variant des doods is. Hoe dat aangegeven gaat worden is mij nog niet duidelijk. De willekeur aan kriteria voor de kleurcodes stellen mij nog niet erg gerust, maar misschien gaan ze die onzin eindelijk eens een keer aanpakken.]de_Aristocraat schreef: ↑wo 26 mei 2021, 10:08En wanneer gaat dit in?carman6 schreef: ↑wo 26 mei 2021, 9:52 Het is zo ver, het is ook zo gevaarlijk om even de grens over te gaan he![]()
Laatst gewijzigd door carman6 op wo 26 mei 2021, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Die quarantaineplicht is een wassen neus. De pakkans is vrijwel 0 en zeker in het vml Schengengebied kan de handhaver in kwestie niet snel aantonen hoe lang iemand al in het land is (en dus of de quarantaineperiode al voorbij is).
Ik begrijp dus dat je voor andere zaken (festivals, e.d.) een negatieve test nodig hebt. Dus een vaccinnatie telt niet mee?
Het is ook weer lekker vlot zoals we gewend zijn de laatste maanden : Als de grootste ellende voorbij is pas maatregelen bedenken en invoeren
Ik begrijp dus dat je voor andere zaken (festivals, e.d.) een negatieve test nodig hebt. Dus een vaccinnatie telt niet mee?
Het is ook weer lekker vlot zoals we gewend zijn de laatste maanden : Als de grootste ellende voorbij is pas maatregelen bedenken en invoeren

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Volgens mij valt het met die quarantaineplicht wel mee. Is van toepassing op landen waar een vliegverbod op was.
-
- 2x3 autosnelweg
Ze bekijken het allemaal maar met hun reis beperkingen.
Op 19 juni krijg ik mijn tweede prik, rond 5 juli ben ik dus volledig gevaccineerd. Ik ga dan ook lekker op vakantie en bij thuiskomst niet in quarantaine.
Voor wat betreft de bestemming ben ik er nog niet uit. Ik denk wel dat het binnen Europa wordt. Malta, Griekenland (Kreta), Noorwegen of Schotland. Zoiets. Ik zie wel.

Op 19 juni krijg ik mijn tweede prik, rond 5 juli ben ik dus volledig gevaccineerd. Ik ga dan ook lekker op vakantie en bij thuiskomst niet in quarantaine.

Voor wat betreft de bestemming ben ik er nog niet uit. Ik denk wel dat het binnen Europa wordt. Malta, Griekenland (Kreta), Noorwegen of Schotland. Zoiets. Ik zie wel.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x4 autosnelweg
Als de wet in de staatscourant komt of later als dat expliciet genoemd is in de publicatie. Zal wel begin juni zijn. Er zijn weinig evenementen in juni op wellicht wat voetbalwedstrijden na, dat straks wel publiek mag hebben. Vanaf begin juli moet ook een vaccinatiebewijs meetellen, maar mensen die door de huisarts zijn geprikt of mensen die aangegeven hebben hun gegevens niet met het RIVM te willen delen zijn denkbaar de klos omdat het RIVM die data dus niet heeft (ook al ben je gevaccineerd).de_Aristocraat schreef: ↑wo 26 mei 2021, 10:08En wanneer gaat dit in?carman6 schreef: ↑wo 26 mei 2021, 9:52 Het is zo ver, het is ook zo gevaarlijk om even de grens over te gaan he![]()
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- verkeersader

Touren is rough so you got to be tough
-
- 4x5 autosnelweg
Dan nog moet de registratie goed op orde zijn. En dat is-ie niet, zodat niet elke gevaccineerde zomaar snel zo'n paspoort kan krijgen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg
Je reactie snap ik goed, maar ik moet er toch een nuance in maken. In Duitsland heb je een website waarop je - als je langer in het buitenland bent geweest - moet aangeven wanneer je weer waarvandaan komt. Deze gegevens worden vervolgens met de lokale GGD gedeeld, die ook (samen met politie en handhaving) de deuren langsgaat om te controleren of men zich wel aan de quarantaineplicht blijft houden. Als ze je niet aantreffen geeft men de zaak vervolgens verder aan het Openbaar Ministerie, die je gaan vervolgen voor een misdrijf.Palance schreef: ↑wo 26 mei 2021, 10:31 Die quarantaineplicht is een wassen neus. De pakkans is vrijwel 0 en zeker in het vml Schengengebied kan de handhaver in kwestie niet snel aantonen hoe lang iemand al in het land is (en dus of de quarantaineperiode al voorbij is).
Het is ook weer lekker vlot zoals we gewend zijn de laatste maanden : Als de grootste ellende voorbij is pas maatregelen bedenken en invoeren![]()
Natuurlijk kan je tal van manieren verzinnen om te proberen onder de radar te blijven bij het passeren van een grens en andere manieren om de autoriteiten te ontduiken. Maar het geeft je geen goed gevoel, wetende dat als je pech hebt, je ook goed aan de beurt bent.
-
- 2x2 autosnelweg

NB: Ik heb de muur zien vallen als kind, m'n ouders zeiden toen dat ik een historisch moment beleefde door mensen te zien dansen en schreeuwen op een stuk beton tegenover een oud-aandoend monument waarvan ik de naam pas later hoorde. Nog geen jaar later waren 2 totaal verschillende Duitslanden terug bij elkaar, en nog 5 jaar later sloot de EU intern een akkoord tot vrij reizen en verkeer.
16 jaar later doet de EU er alles aan om tabs te kunnen houden op hun burgers, heeft geen enkele EU-politicus nog maar verwezen naar Schengen toen ze allerlei maatregelen tegen Covid19 aankondigden en zijn ze "verontwaardigd" over Belarus, maar worden EU-burgers die de maatregelen durven te omzeilen bestempeld als misdadigers.
Dat is niet het EU-ideaal waar ik ben mee opgegroeid als Gen-X/Geriatrische Millenial, om maar even de referentie te maken naar de discussie in het praathoekje.
-
- Voorzitter
Niet mee eens. Het vaccineren begon begin januari, dus ruim 4,5 maand geleden. Toen werd er eigenlijk nog niet over een vaccinatiepaspoort gesproken. Sterker nog, in de Nederlandse politiek was de consensus op dat moment dat gevaccineerden niet meer rechten zouden krijgen dan niet-gevaccineerden, zeker niet tot het moment dat iedereen de kans zou hebben gehad om zich te laten vaccineren.brytje008 schreef: ↑wo 26 mei 2021, 13:57Aan de andere kant konden mensen al van ver aan zien komen dat er een vaccinatiepaspoort zou gaan komen. Vervolgens kunnen mensen denk ik zelf ook wel bedenken dat die informatie dat je gevaccineerd bent ergens vandaan moet komen. Niet zo slim om dan nee te zeggen. Daarnaast snap ik sowieso niet goed waarom je daar nee op zou zeggen, ze weten toch al bijna alles van je.. Dus dan kan dit er ook nog wel bij.
Tijdens één van de verkiezingsdebatten in maart was dat nog een stelling en toen stemde van de deelnemende lijsttrekkers alleen Kaag van D66 voor.
En kijk eens waar we nu zijn.
Ook de mensen die door de huisartsen gevaccineerd zijn kunnen er niks aan doen dat hun gegevens niet tijdig en correct bij het RIVM zijn aangeleverd. Het is simpel: iedereen die gevaccineerd is moet gewoon die vermelding in de Green Pass kunnen krijgen, en het kabinet heeft nog een paar weken de tijd om dat te regelen.
-
- stadsweg
Nee, dat moet je niet accepteren.
Maar wat wil je doen op het moment dat je bijv. morgen de grens overgaat? Ga jij de discussie aan met een agent die je gaat aanhouden, en vraagt naar allerlei vaccinatie- of testbewijzen?
-
- verkeersader
-
- autoweg
Die stempel werd mijn vader vandaag geweigerd bij de GGD vaccinatie in Koog a/d Zaan.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik ben opgegroeid met het feit dat je respect dient te hebben voor ordediensten, die mensen genieten een opleiding die hen in staat stelt van hun job uit te oefenen. En aan de basis ga ik daar in mee. Echter, ga ik als burger me niet in de val laten lopen, en vind ik wel een route die de grens overloopt, m'n overgrootvader deed het tussen NL en BE in WW1 qua smokkel om z'n familie toch ietwat te laten leven, ik doe het dan maar omdat ik geloof in de rechten als EU-burger. Want in dat soort verhaal zijn we geraakt, we moeten onze rechten laten leven door "clandestien" de grens over te gaan.de_Aristocraat schreef: ↑wo 26 mei 2021, 19:02Nee, dat moet je niet accepteren.
Maar wat wil je doen op het moment dat je bijv. morgen de grens overgaat? Ga jij de discussie aan met een agent die je gaat aanhouden, en vraagt naar allerlei vaccinatie- of testbewijzen?
Ik had er de laatste zomer geen probleem mee om het te proberen, maar fijn voelde ik me er niet bij, dat is na Golf 2 en 3 eigenlijk maar erger geworden, nu is het principieel dat ik me niet wil plooien naar de idiote maatregelen van landen of EU in de Schengenzone.
-
- autoweg
Ik begrijp niet zo goed waarom het RIVM dé gegevens nodig heeft waarvoor wel of niet toestemming gegeven moet worden. In de begeleidende brief die ik gelezen heb, wordt gesproken over dat het het RIVM helpt om o.a. de beheersmaatregelen wel of niet af te schalen (ongeveer in deze woorden).
Waarom?
Het RIVM stuurt mensen een uitnodigingsbrief voor een vaccinatie.
Mensen maken wel/niet een afspraak. Bij de afspraak wordt een medisch dossier aangemaakt voor de vaccinatie.
Het RIVM stuurt de voor de betreffende persoon bedoelde vaccin af naar het vaccinatie onderkomen (grof gezegd).
Prik wordt gezet en geregistreerd met welk middel dit is, in je medisch dossier.
Het RIVM weet dus type vaccin + bijbehorend persoon, naar mijn mening.
Dit is toch genoeg? Het RIVM heeft dan toch al kennis van jouw medisch dossier betreffende het vaccin?
Wát moet dat 'vinkje' dan nog toevoegen?
Klopt, zoals ik meneer Kluitmans (OMT lid) vanochtend bij Sven Kockelman hoorde zeggen: een gevaccineerd persoon kán, onwetend (ongemerkt), drager zijn van covid-19 op het moment dat deze voor de biertap op een festival staat, naast een ongevaccineerd persoon dié wel vooraf getest is op covid-19 en daar geen drager van bleek te zijn.
Kortom, een (snel)test vooraf geeft meer zekerheid op het niet dragen van het virus dan een vaccin.
Ik hoorde vanavond nog dat Hugo de Jonge erover denkt om mensen die slechts 1 vaccin hebben en dan dus, zeer waarschijnlijk, niet in aanmerking komen voor dat groene vinkje in die EU-app.. een gratis sneltest verklaring te geven. Zodat er wel gereisd kan worden.
Tja, leuk voor de heenreis.. maar tussentijds en retour NL dient zo'n 'half gevaccineerd persoon' zeker toch wel de sneltest uit eigen zak te gaan betalen??
-
- Voorzitter
Het is van beperkt nut. Er is inderdaad aangegeven dat men gratis PCR- en/of sneltesten wil gaan verstrekken voor reizigers. Maar bij de goedkopere PCR-testen duurt het tot 24 uur voor de uitslag bekend is en een test moet vaak maximaal 48 of 72 uur zijn afgenomen voor de inreis.Durashift schreef: ↑wo 26 mei 2021, 19:23Ik hoorde vanavond nog dat Hugo de Jonge erover denkt om mensen die slechts 1 vaccin hebben en dan dus, zeer waarschijnlijk, niet in aanmerking komen voor dat groene vinkje in die EU-app.. een gratis sneltest verklaring te geven. Zodat er wel gereisd kan worden.
Tja, leuk voor de heenreis.. maar tussentijds en retour NL dient zo'n 'half gevaccineerd persoon' zeker toch wel de sneltest uit eigen zak te gaan betalen??
Voor wie met de auto een langere rit maakt is het dus nog steeds geen goede optie, en zal er waarschijnlijk ook nog onderweg (tegen betaling) getest moeten worden, daar waar in sommige landen volledig gevaccineerden dat probleem niet zullen hebben.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Nou, toen de avondklok in Nederland werd ingevoerd was men er als de kippen bij om roadblocks op te werpen. Dat had ik ook niet verwacht. Zeg dus nooit nooit.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net