Afbeelding

Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » do 01 jul 2021, 9:17

Rogier schreef: wo 30 jun 2021, 21:27 Bij mij geldt vooral voor de komende 4 tot 8 weken dat sneltesten in het geval als je los bent gegaa, handig kan zijn, totdat het vaccineren grotendeels afgerond is. Daarna kan het volgen van het virus via de huisarts gedaan worden.

Tegelijk vind ik het uitzonderlijk vreemd dat men bij de EU (en de V.S.) geen gebruikt maakt van de licentie mogelijkheden om de productie van de mRNA vaccins flink op te voeren. Hier moet echt veel meer initiatief vanuit de overheden komen, want het bedrijfsleven pakt dit niet op.
Waarom zou Europa (of de US) dat doen? Beiden hebben (veel) meer dan genoeg vaccins ingekocht en de vaccinatie is op dit moment gedomineerd door wachttijden op de tweede prik (en besluiten over vaccineren van vroegtieners). Er zijn natuurlijk nog miljarden vaccins nodig in de rest van de wereld, maar dan zijn het farmaceuten, de landen zelf of de WHO die aan de bal is om het al dan niet in Europa of de USA te produceren.

Tegen de herfst heeft Nederland miljoenen vaccins die we zullen moeten weggeven of doorverkopen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 01 jul 2021, 9:26

Mijn app werkt trouwens per vandaag en genereert een QR-code voor Europa (nog maar 1 prik gehad).
Dan zal het wel per land afhangen of ik het mag gebruiken of nogmaals mag testen. Áls ik zou naar het buitenland op vakantie zou gaan dan..
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 01 jul 2021, 9:40

Peter schreef: do 01 jul 2021, 9:17
Rogier schreef: wo 30 jun 2021, 21:27 Bij mij geldt vooral voor de komende 4 tot 8 weken dat sneltesten in het geval als je los bent gegaa, handig kan zijn, totdat het vaccineren grotendeels afgerond is. Daarna kan het volgen van het virus via de huisarts gedaan worden.

Tegelijk vind ik het uitzonderlijk vreemd dat men bij de EU (en de V.S.) geen gebruikt maakt van de licentie mogelijkheden om de productie van de mRNA vaccins flink op te voeren. Hier moet echt veel meer initiatief vanuit de overheden komen, want het bedrijfsleven pakt dit niet op.
Waarom zou Europa (of de US) dat doen? Beiden hebben (veel) meer dan genoeg vaccins ingekocht en de vaccinatie is op dit moment gedomineerd door wachttijden op de tweede prik (en besluiten over vaccineren van vroegtieners). Er zijn natuurlijk nog miljarden vaccins nodig in de rest van de wereld, maar dan zijn het farmaceuten, de landen zelf of de WHO die aan de bal is om het al dan niet in Europa of de USA te produceren.

Tegen de herfst heeft Nederland miljoenen vaccins die we zullen moeten weggeven of doorverkopen.
Waarom, misschien om vele levens te redden. Je ziet dat de leveranciers geen initiatief nemen om de productie te vergroten. De WHO en de andere landen hebben niet de invloed om dit voor elkaar te krijgen. Dan is het zeer verstandig van de EU en de V.S. om deze rol op zich te nemen. Ook voor eigen belang overigens. Ten eerste voor het theoretisch risico van een variant die de immuniteit volledig omzeilt, maar vanwege geo politieke redenen. Anders gaat China gewoon leveren.

Hier is eigenlijk hetzelfde probleem als eind jaren negentig toen we gelukkig HIV anti-virale middelen kregen. Echter de Afrikaanse landen hadden jarenlang geen toegang tot deze middelen. Gevolg vele doden. Pas rond 2000 - 2005 werd er door de V.S. ingegrepen (naar aanleiding dat India deze medicijnen zelf begon te produceren) en kregen deze landen toegang tot deze middelen.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 01 jul 2021, 13:18

Palance schreef: wo 30 jun 2021, 19:16
sanderl schreef: wo 30 jun 2021, 17:47 Het is daarnaast gewoon een feit dat de introductie van varianten in Nederland versnelt door alle invoer vanuit het buitenland.
Zolang niet ineens tientallen mensen per dag extra in het ziekenhuis belanden of de IC overbelast wordt door die extra ‘import’ is er niks aan de hand. En voorlopig lijkt het er ook niet op dat dat gebeurt. Dan is die paniek onnodig.

Bovendien is die variant al binnen, dus ook elke vakantieganger in Nederland, of zelfs iedereen die zich op een iets te drukke plek heeft bevonden (IKEA, OV) is daarom nu per definitie ook verdacht.

Tenslotte moet je, als je consequent wilt blijven, dit beleid ook doortrekken naar de griep. Dat doordat er veel minder tegen gevaccineerd wordt nu vele malen gevaarlijker is of wordt dan Covid.
Deze regel is lekker simpel gesteld - buitenland testen - Buitenland is nu eenmaal verder dan binnenland en hoe verder de reis hoe meer verspreiding.

Dan kun je daar wel weer nuances in gaan zoeken, maar dan krijg je weer die kritiek dat niemand er nog iets van snapt (van meestal dezelfde personen - want kritiek zal er zijn.)
Als je openingsstatement "Hugo de Jonge is een lul" is, is er van een redelijke discussie sowieso geen sprake. Wordt dit forum niet gemodereerd of zo?

En zoals ik al eerder opmerkte, dit statement had best al wat eerder gegeven kunnen worden, dat had zeker gescheeld , bv met die terugkerende jongeren in Amsterdam en het Gooi die prima in de statistieken terug te vinden zijn.

De delta is nu wel binnen maar de epsilon gaat straks ook weer vooral door buitenlandse reizigers binnen gebracht worden. Dat blijft wel zo tot wereldwijd Covid teruggebracht is tot een achtergrond verschijnsel.
Dat pleit dus ook voor die opschaling van vaccinatie productie .

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 01 jul 2021, 13:27

exroosje schreef: do 01 jul 2021, 13:18 Deze regel is lekker simpel gesteld - buitenland testen - Buitenland is nu eenmaal verder dan binnenland en hoe verder de reis hoe meer verspreiding.
Over simpel stellen gesproken. Antwerpen (buitenland) is voor mij veel en veel dichterbij dan Groningen (binnenland).

We leven in een Europa waarin grenzen vervaagd waren (tot maart 2020). Grensoverschrijdend werken of soms ook naar school gaan is het normaal geworden. Waarom moet je grenswerkers dan testen terwijl je dat met Nederlandse forenzen niet doet. Enkel omdat het buitenland is?
Laatst gewijzigd door Palance op do 01 jul 2021, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 01 jul 2021, 13:28

exroosje schreef: do 01 jul 2021, 13:18 Deze regel is lekker simpel gesteld - buitenland testen - Buitenland is nu eenmaal verder dan binnenland en hoe verder de reis hoe meer verspreiding.

Dan kun je daar wel weer nuances in gaan zoeken, maar dan krijg je weer die kritiek dat niemand er nog iets van snapt (van meestal dezelfde personen - want kritiek zal er zijn.)
Wellicht werkt zoiets bij een deel van de bevolking wel (al waag ik te betwijfelen of dat om grote groepen gaat), maar bij mij werkt zo'n 'dringend advies' behoorlijk averechts.

Ik denk dat ik over een groot portie gezond verstand beschik en daarom zelf een afweging kan maken of en waarom ik al dan iets zal moeten of niet. En met mijn gezonde verstand kan ik echt helemaal niets met een algemene 'aanbeveling' dat iedereen die uit het buitenland komt geacht wordt zich te laten testen. Zoals in deze draad ook al door diverse anderen aangegeven is het rationeel gezien totale bullshit om dat op te leggen in situaties dat het besmettingsrisico in andere landen lager is dan in Nederland, wanneer er in de bezochte landen amper directe sociale contacten zijn geweest etc. Ik voel me als burger in dit land meer serieus genomen als niet aan mijn gezonde verstand wordt getwijfeld en men mij een eigen afweging laat maken of het verstandig is mij te gaan testen. Uiteraard is het prima dat hierbij argumenten aangereikt worden waarna ik een goede afweging van die argumenten kan maken en dan ben ik echt wel in staat om een weloverwogen besluit te nemen.

Neem mij serieus, dan neem ik ook dit soort adviezen serieus. En andersom: behandel mij als een zwakzinnig kind, dan gooi ik mijn kont tegen de krib en steek ik een dikke middelvinger op.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 01 jul 2021, 14:55

De echte teleurstelling voor mij van de dag is overigens dat vandaag op 1 juli de Europese richtlijn ingaat waar ook het coronapaspoort onder valt. Echter buiten Duitsland heeft volgens mij nauwelijks een land andere landen als veilig verklaard. Nederland heeft vandaag nu een aantal landen op groen gezet, waaronder ook Duitsland, maar alleen Roemenie en Duitsland is dat wederkerig.

Bv Italie is door ons ook op groen gezet, maar Italie zelf heeft helemaal geen een land in de EU uitgezonderd behalve San Marino en Vaticaanstad op de veilige lijst. Nu zou je nog kunnen zeggen dat Nederland nog even moet wachten, maar Duitsland zit toch geruime tijd al onder de groene grenzen....

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 01 jul 2021, 15:07

Frankrijk heeft toch ook bijna iedereen op groen gezet volgens de Re-Open EU kaart? Spanje heeft zelfs gewoon gezegd dat je je niet moeten laten testen, vaccineren of legitemeren, gewoon Sangria drinken!

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 01 jul 2021, 15:29

^^ Waar vind je die info? En is testen dan nog noodzakelijk?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 01 jul 2021, 15:48

Dat van Spanje weet ik via de VRT, dat hadden ze deze week bericht op hun site. Van Frankrijk heb ik het een hele tijd geleden gelezen, maar weet ik niet meer precies waar. Sowieso ken ik nu al zo'n tiental mensen die voor hun plezier de Franse grens zijn overgegaan en niks van controles hebben gezien (mezelf inclusief).

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 01 jul 2021, 19:35

De nieuwe ronde van cijfers zijn weer binnen en dit keer ziet het er NIET goed uit voor Portugal en Cyprus.
Echter zijn per vandaag de drempelwaardes aangepast ( van 150 naar 200). Daardoor kunnen beide landen nog op Geel blijven.

Nederland staat op 59 (afgerond) cases per 100.000 en zie hier de reden waarom "wij" nog niet op groen kunnen. (drempel ligt op 25 per 100.000 EN max 3,99% positieve uitslagen )
Om onder de 25 te raken moet de hoeveelheid positieve testen zaken tot onder 4.200 per 2 weken ( ~ 300 / dag).
Ons gemiddelde dagcijfer zit momenteel rond de 500, wat nog te hoog is voor groen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 01 jul 2021, 19:37

Nochtans is Vlaanderen groen gegaan toen we onder de 50 doken. Nu ja, Covid gaat nog hard rond in Zuid-Oost-Azië met draconische maatregelen - die vast weinig zullen uithalen, maar het komt China met Hong Kong wel mooi uit, door de aandacht af te leiden van het feit dat ze van dat vrij land weinig zullen over laten - in Maleisië, Indonesië...

Portugal die nu al z'n toeristische seizoen begraaft lijkt me niet de beste zet.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 01 jul 2021, 19:41

Dat je als automobilist weinig kans hebt op controle is bekend. Maar dat is volstrekt iets anders als wat de beleidslijn is:

Kijkend op https://www.diplomatie.gouv.fr/en/comin ... in-france/
is frankrijk eigenlijk nog erger als italie. De groene lijst aldaar is eigenlijk de gele lijst, want daarbij is vaccinatie of testen verplicht. Je ziet ergens het woord denied boarding terugkomen, wat duidelijk maakt dat dit voor luchtvaart verkeer is opgesteld.

Spanje ziet er inderdaad beter uit, vond ik hier op de site van hun regering:
https://www.mscbs.gob.es/en/profesional ... v/spth.htm

NEderland staat op de risico lijst muv Friesland en Groningen, Belgie muv vlaanderen ook . 4 juli komt er weer een nieuwe lijst.
Testen of vaccineren dus daar , maar met uitzicht dat dit nog verbetert de komende dagen. Spanje lijkt in elk geval wel conform de risico lijstjes te werken en landen / regio's echt op groen te zetten.

De Nl site van Buza meldt die uitzonderign van Friesland en Groningen echter niet, waarschijnlik omdat wij het vasteland van Spanje Oranje vinden...

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 01 jul 2021, 19:49

Tja, die beleidslijn :emo:, doet die er nog écht toe na meer dan 18 maanden Covid19 onzin? Ik hou het bij de realiteit, die is al meer dan genoeg.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 02 jul 2021, 10:50

Finland's plan to ease COVID restrictions set back by rise in infections in soccer fans

https://www.reuters.com/lifestyle/sport ... 021-06-29/

Naar dat EK mag ook wel wat kritischer gekeken worden als je dit soort berichten leest. Omdat de UEFA zonodig volle stadions wil mag de rest van de Finse bevolking langer met Covid-maatregelen leven?

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 02 jul 2021, 11:41

Tja in nederland zag het er gisteren ook niet goed uit.

Nu is donderdag altijd een relatief hoge dag, maar de laatste weken betekende dat altijd dat het nauwelijks daalde. Nu ging het behoorlijk omhoog. Denk dat de daling op zijn minst gestuit is - Nederland op verder op Groen kunnen we wel op onze buik schrijven.

Overigens zouden de normen daarvoor opgerekt zijn van 25 naar 50 per 100000 tegenwoordig. En 4% ipv 3% positief. Voor NL komt dat neer op dagelijks 600 .

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 02 jul 2021, 16:50

^^ Vandaag ook weer aardig wat besmettingen meer.. Ik hoop toch niet dat dit weer doogaat zetten, dit heeft in mijn optiek alles te maken met dat mensen vorig weekend weer zijn gaan feesten. Maar goed het ligt natuurlijk altijd aan de buitenlandse vakantie vierder.
Touren is rough so you got to be tough

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 02 jul 2021, 17:08

In mijn regio in Duitsland gaan de cijfers ook weer omhoog. We gaan vrolijk weer richting een vierde golf. :geenlach:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 02 jul 2021, 17:35

Er wordt nu ook wel massaal getest voor toegang, en dat zijn vrijwel allemaal jongeren die nog niet of pas deels gevaccineerd zijn. Daarmee is een deel van de stijging goed verklaarbaar.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 02 jul 2021, 17:38

Hoeveel daarvan zou je anders niet eens testen, vraag ik me af.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 02 jul 2021, 17:56

paolie schreef: vr 02 jul 2021, 17:35 Er wordt nu ook wel massaal getest voor toegang, en dat zijn vrijwel allemaal jongeren die nog niet of pas deels gevaccineerd zijn. Daarmee is een deel van de stijging goed verklaarbaar.
Maar volgens mij wordt dit niet meegenomen in de testen?, aangezien dit niet door de GGD wordt gedaan. Alleen wanneer iemand positief test en daarna nog door de GGD laat testen, komt in het aantal bestemmetingen.
Touren is rough so you got to be tough

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » vr 02 jul 2021, 18:40

Zoals al gevreesd werd, wordt het Zwitserse COVID-certificaat nog niet erkend in de EU.
https://www.bluewin.ch/de/news/schweiz/ ... 79379.html
Ze denken dat het 'in de nabije toekomst erkend zal worden', we zullen zien. Ondertussen stijgt het aantal besmettingen in veel landen weer en het lijkt mij een kwestie van tijd tot er weer strengere maatregelen komen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 02 jul 2021, 19:15

brytje008 schreef: vr 02 jul 2021, 17:56
paolie schreef: vr 02 jul 2021, 17:35 Er wordt nu ook wel massaal getest voor toegang, en dat zijn vrijwel allemaal jongeren die nog niet of pas deels gevaccineerd zijn. Daarmee is een deel van de stijging goed verklaarbaar.
Maar volgens mij wordt dit niet meegenomen in de testen?, aangezien dit niet door de GGD wordt gedaan. Alleen wanneer iemand positief test en daarna nog door de GGD laat testen, komt in het aantal bestemmetingen.
Precies. En daardoor stijgt het aantal positieve testen verhoudingsgewijs. Iedereen die positief test, wordt namelijk doorverwezen.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 02 jul 2021, 20:23

Palance schreef: do 01 jul 2021, 9:26 Mijn app werkt trouwens per vandaag en genereert een QR-code voor Europa (nog maar 1 prik gehad).
Dan zal het wel per land afhangen of ik het mag gebruiken of nogmaals mag testen. Áls ik zou naar het buitenland op vakantie zou gaan dan..
Ik heb een nieuwe QR code gegenereerd na prik 2. Ik vermoed dat je hetzelfde moet doen na een test, anders zit die info niet in de QR code.

Met een QR code met maar 1 prik kom je hooguit Oostenrijk in. Voor zover ik weet de enige die 1 prik voldoende vindt bij 2 priks vaccins .

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 02 jul 2021, 20:53

Jens Spahn heeft alvast gezegd dat bij een volgende Duitse lockdown, alle restrictieve regels niet voor gevaccineerde personen zullen gelden, althans niet zolang de vaccins ook tegen actieve varianten beschermen. Ben benieuwd. Dat zal nog meer druk op de ketel zetten om mensen zonder vaccinatie toch over te halen voor een prik, om zo een volgende golf de kop in te duwen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 02 jul 2021, 20:55

Dus ook geen muilkorfplicht voor gevaccineerden?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 02 jul 2021, 21:15

SnarfFlevoland schreef: vr 02 jul 2021, 20:53 Jens Spahn heeft alvast gezegd dat bij een volgende Duitse lockdown, alle restrictieve regels niet voor gevaccineerde personen zullen gelden, althans niet zolang de vaccins ook tegen actieve varianten beschermen. Ben benieuwd. Dat zal nog meer druk op de ketel zetten om mensen zonder vaccinatie toch over te halen voor een prik, om zo een volgende golf de kop in te duwen.
En hoe wou je van de buitenkant zien of iemand een mondkapje moet dragen of niet? Of afstand moet houden of niet?

Ik kan wel wat zeer gevoelig liggende ideeen aanbrengen, maar dat terzijde.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 jul 2021, 22:57

^^ Impfpass bitte! :duck:

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 03 jul 2021, 5:14

Die controles leiden al tot problemen op luchthaven Düsseldorf:
https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... t-100.html

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 03 jul 2021, 10:52

De ANWB wordt ondertussen platgebeld door alle onduidelijkheid over vakantieregels mbt corona: https://nos.nl/artikel/2387745-vakantie ... platgebeld
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer