Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » di 27 jul 2021, 10:50

Dat gaat nooit werken op bijvoorbeeld de bus van Maastricht naar Aken. Want als ik in Maastricht opstap, maar er in Vaals uitga, waarom zou ik dan bij het instappen gecontroleerd moeten worden? :dontknow:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 jul 2021, 10:53

Men kan het omroepen, op informatieschermen of bij halten aangeven dat er andere regels van toepassing zijn in het buitenland. Om die controletaak bij de chauffeur van een lijnbus neer te leggen lijkt me frustreren van de dienstuitvoering.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 jul 2021, 11:02

En iets vergelijkbaars geldt natuurlijk ook voor de trein Amsterdam-Frankfurt, die je ook binnen Nederland mag gebruiken. Wie controleert dan op welk moment?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » di 27 jul 2021, 11:03

Davy schreef: di 27 jul 2021, 10:29 Duitsland overweegt een algemene testplicht voor iedereen die het land wil binnenkomen, ongeacht het risiconiveau. Gevaccineerden en recent hersteld worden hiervan dan vrijgesteld.
Wat ik niet snap, het hele beleid van het testen is gestoeld op het feit dat je mensen die een verhoogd risico hebben om besmet te zijn en het virus te verspreiden vroegtijdig (aan de grens) wil herkennen en zodoende verspreiding in het eigen land wilt voorkomen.

Gevaccineerden blijken nu ook besmettelijk te zijn. Dus als je de logica doortrekt om mensen met een verhoogd besmettingsrisico te testen, dan zouden ook gevaccineerden getest moeten worden voordat ze de grens over gaan. Immers zijn ze ook in een risicogebied geweest en kunnen daarmee het virus over de grens brengen.

Stiekem weten de politieke gezagsdragers ook dat als je enkel stuurt op het verminderen van besmettingen, (een gedeelte van) de maatregelen voor zowel gevaccineerden als ongevaccineerden moet blijven gelden. Maar goed, dat kan je niet verkopen, want dan daalt de bereidheid om te vaccineren onder de overgebleven vaccinatietwijfelaars verder, en je zou daarmee je eigen beleid (als iedereen gevaccineerd is gaan we terug naar normaal) verder in diskrediet brengen.
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 jul 2021, 11:04

Daarin wordt wel omgeroepen dat in D andere regelgeving van toepassing is @Palance.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 jul 2021, 11:12

Dat geloof ik direct, maar er zou een moment moeten zijn waarop je gecontroleerd wordt. En dat kan gewoon niet bij het instappen. Ja, in Arnhem wellicht, maar dan mis je de passagiers die eerder zijn ingestapt.

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 27 jul 2021, 11:23

Zou het dan misschien toch weer de zoveelste papieren tijger zijn? :dyn_hyp:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 jul 2021, 11:31

Dat vraag ik me af. Stel dat ik niet gevaccineerd zou zijn, Duitsland binnen kom en daar iemand besmet. Als kan worden achterhaald hoe ik het land binnen ben gekomen (bv met de bus), dan zal ik problemen krijgen als ik me niet heb laten testen, maar de vervoerder ook, want die is verantwoordelijk. En ik denk niet dat de vervoerder het risico wil lopen op boetes.

Autosnelwegen.net

JarnoNL96
polderweggetje

Bericht door JarnoNL96 » di 27 jul 2021, 20:25

Palance schreef: di 27 jul 2021, 11:02 En iets vergelijkbaars geldt natuurlijk ook voor de trein Amsterdam-Frankfurt, die je ook binnen Nederland mag gebruiken. Wie controleert dan op welk moment?
Zojuist was bij het RTL nieuws dat er geen kip controleerde hierop vandaag. Het enige dat er gebeurde is dat er in de trein werd omgeroepen om het formulier in te vullen van de duitse overheid. Verder qua controle helemaal niks. Ik denk dat het wel los zal lopen, kan ook goed zijn dat nederland weer teruggezet wordt in risicogebied vanuit duits oogpunt gezien de nog altijd afnemende besmettingen, hier zullen echter nog wel een paar weken overheen gaan.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 27 jul 2021, 20:45

De Duitse Gesundheitsämter, belast met de controles, hebben hier ook helemaal geen tijd voor. Commotie waait wel weer over, en misschien houdt het toch wat mensen tegen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 jul 2021, 6:57

Palance schreef: di 27 jul 2021, 10:50 Dat gaat nooit werken op bijvoorbeeld de bus van Maastricht naar Aken. Want als ik in Maastricht opstap, maar er in Vaals uitga, waarom zou ik dan bij het instappen gecontroleerd moeten worden? :dontknow:
Zweden heeft dat ook een tijdje gedaan na wat terreuracties. Het betekent dat de vervoerder eigen personeel moet inhuren; bij de laatste halte of stopplaats komen er dan wat BOA-achtige teams binnen om iedereen zijn ID te laten checken en dus zouden ze ook op coronatesten kunnen controleren. Levert vooral frustratie op natuurlijk, want dit circus zorgde destijds voor lange wachttijden bij veerponten. Ook bij de verkeersbruggen werd het autoverkeer gecontroleerd, maar dat was al gebruikelijk dus dat zorgde niet voor extra vertraging.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 28 jul 2021, 10:34

Duitsland trekt de teugels nog wat strakker aan: vanaf komende zondag komt er een algemene testverplichting voor iedereen die Duitsland binnenkomt ongeacht het risiconiveau, met o.a. steekproefsgewijze controles aan de grenzen met de buurlanden.
Wie volledig gevaccineerd is of recentelijk hersteld is vrijgesteld.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 28 jul 2021, 10:37

Ze hebben zeker nog wat commerciële belangen bij teststraten? En/of moet de vaccinatiebereidheid omhoog?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 28 jul 2021, 11:16

Davy schreef: wo 28 jul 2021, 10:34 Duitsland trekt de teugels nog wat strakker aan: vanaf komende zondag komt er een algemene testverplichting voor iedereen die Duitsland binnenkomt ongeacht het risiconiveau, met o.a. steekproefsgewijze controles aan de grenzen met de buurlanden.
Wie volledig gevaccineerd is of recentelijk hersteld is vrijgesteld.
Wat een ongelofelijk zwabberbeleid wordt er toch in Europa (en trouwens over de hele wereld) gevoerd mbt tot reizen. Ondanks de overleggen die vanuit de EU zijn gevoerd om tot een eenduidig systeem te komen waarin duidelijkheid wordt geschept voor reizen, is het eigenlijk een woud aan regels en uitzonderingen geworden, met soms ook nog extra regels en uitzonderingen binnen 1 land. Het enige voordeel wat ik nu zie is dat met de corona-reisapp het voor volledig gevaccineerden en herstelden in principe nog steeds mogelijk is om vrij te reizen, voor zover deze werkt.
Het voordeel is voor mij dat ik geen geel boekje hoef aan te vragen. Deze wordt volgens mij niet overal in de EU geaccepteerd toch?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 28 jul 2021, 11:18

Moge zo zijn, maar nu worden hier weer kinderen door getroffen want met je 7 jaar heb je geen vaccin gehad. Moet je je kind volgens de Duitser zeker "gewoon" even laten testen. Wat een waanzin. :booooos:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 28 jul 2021, 11:50

^^ schandalig zelfs. Ik vind Duitsland hierin echt compleet doorslaan. Welk signaal geven we hiermee af naar onze eigen kinderen? Ze kunnen nergens iets aan doen, maar worden als gevaar voor de volksgezondheid neergezet. Ik heb daar geen woorden voor, maar voor anderen is het blijkbaar geen issue.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 28 jul 2021, 11:57

Dat men minderjarigen hierin (nu al) meesleurt vind ik ook veel te ver gaan. Frankrijk heeft dat wel enigzins door, door op zijn minst de pass sanitaire voor de groep 12-18 later te doen ingaan en onder de 12 terecht volledig vrijgesteld is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 jul 2021, 12:22

mavas schreef: wo 28 jul 2021, 11:16Wat een ongelofelijk zwabberbeleid wordt er toch in Europa (en trouwens over de hele wereld) gevoerd mbt tot reizen. Ondanks de overleggen die vanuit de EU zijn gevoerd om tot een eenduidig systeem te komen waarin duidelijkheid wordt geschept voor reizen, is het eigenlijk een woud aan regels en uitzonderingen geworden, met soms ook nog extra regels en uitzonderingen binnen 1 land. Het enige voordeel wat ik nu zie is dat met de corona-reisapp het voor volledig gevaccineerden en herstelden in principe nog steeds mogelijk is om vrij te reizen, voor zover deze werkt.
Zelfs dat vrije reizen binnen de EU voor gevaccineerden is er niet, want Bulgarije vraagt van volledig gevaccineerde Nederlanders een negatieve PCR-test... Dus ook al heb je een QR-code in die app omdat je volledig gevaccineerd bent, heb je alsnog een document met een negatieve testuitslag nodig.
Het voordeel is voor mij dat ik geen geel boekje hoef aan te vragen. Deze wordt volgens mij niet overal in de EU geaccepteerd toch?
Het is vooral Nederland dat moeilijk doet over dat gele boekje, veel andere landen accepteren dat formeel of in de praktijk gewoon als vaccinatiebewijs. Nederland zal ook wel moeten als de grenzen op een gegeven moment weer verder open gaan voor niet-EU-burgers.

omNOMNOMNOM
dorpsstraat

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 28 jul 2021, 13:10

Coen Tunnel schreef: wo 28 jul 2021, 12:22
mavas schreef: wo 28 jul 2021, 11:16Het voordeel is voor mij dat ik geen geel boekje hoef aan te vragen. Deze wordt volgens mij niet overal in de EU geaccepteerd toch?
Het is vooral Nederland dat moeilijk doet over dat gele boekje, veel andere landen accepteren dat formeel of in de praktijk gewoon als vaccinatiebewijs. Nederland zal ook wel moeten als de grenzen op een gegeven moment weer verder open gaan voor niet-EU-burgers.
Dat gaat nog leuke toestanden opleveren. Er was hier een tijd terug een discussie over het stempelen van de gele boekjes door de GGD, Hugo heeft daar uiteindelijk bakzeil gehaald maar mensen die door andere partijen zijn gevaccineerd hebben vaak pech. M'n moeder en de partners van een paar vrienden van mij werken bij het Zuyderland ziekenhuis in Zuid-Limburg, en daar heeft de directie in al z'n wijsheid blijkbaar besloten dat de Covid-19 inenting niet in het gele boekje geregistreerd mag worden. M'n moeder probeert al weken om iemand zover te krijgen om die vaccinaties in het gele boekje te krijgen maar het ziekenhuis weigert en de GGD en huisarts verwijzen weer terug naar het ziekenhuis... :facepalm:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 jul 2021, 13:52

^^ Ja, de enige partij die het in het gele boekje mag registreren is de partij die de vaccinatie gezet heeft. Dus als het ziekenhuis dat heeft gedaan, kan alleen het ziekenhuis dat doen, de GGD en de huisarts mogen dat niet want die hebben de vaccinaties niet gezet.

Voor het reizen buiten de EU (zeker buiten Europa) zal het gele boekje vermoedelijk onontbeerlijk worden op termijn.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 28 jul 2021, 15:54

^^ daartegenover lijken onze Vlaamse forumleden überhaupt nog nooit van een geel boekje gehoord te hebben. Blijkbaar vertrouwt men daar op een wereldwijde qr-code?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 jul 2021, 17:24

^^ Wereldwijde acceptatie van QR-codes zal er hooguit voor internationaal vliegverkeer komen, en zelfs daar betwijfel ik of dat echt wereldwijd uitgerold kan worden.

Op een landgrens in Afrika, Latijns-Amerika of Azië kan men vermoedelijk helemaal niks met een QR-code. Op sommige plekken is simpelweg geen internet beschikbaar en gaat alles nog met papieren documenten.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 28 jul 2021, 17:41

paolie schreef: wo 28 jul 2021, 15:54daartegenover lijken onze Vlaamse forumleden überhaupt nog nooit van een geel boekje gehoord te hebben.
Er bestaat/bestond een vaccinatiekaart. Tegenwoordig zit alles in het digitale patiëntendossier. Daar kan je dan een uittreksel uit genereren vermoed ik (nooit geprobeerd).

Ikzelf heb, omdat ik een Nederlander ben, nog wel het gele boekje. Hierin zijn ook door de Belgische huisarts jaren geleden de vaccinaties ingezet voor bijv. hepatitis en gele koorts.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 28 jul 2021, 20:00

Engeland laat vanaf 2 augustus weer buitenlandse toeristen toe zonder quarantaine, maar een test is blijkbaar nog steeds nodig:
https://www.reuters.com/business/retail ... 021-07-28/

Echt Engeland dus, niet Groot-Brittannië ...

mark0
woonerf

Bericht door mark0 » wo 28 jul 2021, 20:19

Op vrijdag 13 augustus wil ik graag van Lviv naar Krakow reizen. Omdat dit momenteel niet in 1 keer per trein kan, heb ik alvast kaartjes gekocht voor de bus van Lviv naar Jaroslaw (vertrek 10.30 en aankomst 13.15). Nu ik ook de aansluitende treinkaartjes Jaroslaw-Krakow wil kopen, vraag ik me af of de aankomsttijd van 13.15 realistisch is. Toen ik ooit (een jaar of tien terug) met de auto bij Krakovets de grens overstak stond ik daar minstens 3 uur bij de grens te wachten. Worden bussen eerder doorgelaten? Wat is een goede marge om in Jaroslaw aan te houden, een uur of twee, drie?

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 28 jul 2021, 20:57

Ik denk dat je met zo'n hyperspecifieke OV-vraag bij de buren van ovinnederland.nl meer geluk hebt. :lol:

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 28 jul 2021, 20:59

marcel schreef: wo 28 jul 2021, 20:00 Engeland laat vanaf 2 augustus weer buitenlandse toeristen toe zonder quarantaine, maar een test is blijkbaar nog steeds nodig:
https://www.reuters.com/business/retail ... 021-07-28/

Echt Engeland dus, niet Groot-Brittannië ...
Twee tests: eentje op eigen kosten voor vertrek en eentje op eigen kosten (£88) 2 dagen na aankomst.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 28 jul 2021, 21:14

mark0 schreef: wo 28 jul 2021, 20:19 Op vrijdag 13 augustus wil ik graag van Lviv naar Krakow reizen. Omdat dit momenteel niet in 1 keer per trein kan, heb ik alvast kaartjes gekocht voor de bus van Lviv naar Jaroslaw (vertrek 10.30 en aankomst 13.15). Nu ik ook de aansluitende treinkaartjes Jaroslaw-Krakow wil kopen, vraag ik me af of de aankomsttijd van 13.15 realistisch is. Toen ik ooit (een jaar of tien terug) met de auto bij Krakovets de grens overstak stond ik daar minstens 3 uur bij de grens te wachten. Worden bussen eerder doorgelaten? Wat is een goede marge om in Jaroslaw aan te houden, een uur of twee, drie?
Geen idee. Maar bij de trein geldt dat als het volgens de dienstregeling kan dat ook in de praktijk lukt. Voor de bus zou ik van datzelfde principe uitgaan.
Anders even op internet kijken hoe andere reizigers die rit vanuit Lemberg naar Polen hebben ervaren?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 28 jul 2021, 21:40

mark0 schreef: wo 28 jul 2021, 20:19 Op vrijdag 13 augustus wil ik graag van Lviv naar Krakow reizen. Omdat dit momenteel niet in 1 keer per trein kan, heb ik alvast kaartjes gekocht voor de bus van Lviv naar Jaroslaw (vertrek 10.30 en aankomst 13.15). Nu ik ook de aansluitende treinkaartjes Jaroslaw-Krakow wil kopen, vraag ik me af of de aankomsttijd van 13.15 realistisch is. Toen ik ooit (een jaar of tien terug) met de auto bij Krakovets de grens overstak stond ik daar minstens 3 uur bij de grens te wachten. Worden bussen eerder doorgelaten? Wat is een goede marge om in Jaroslaw aan te houden, een uur of twee, drie?
Ik heb alleen ervaring met de auto bij de UA/PL grens, laatste keer in maart dit jaar.

Bussen krijgen meestal wel wat prioriteit bij de grens dacht ik gezien, en van bekenden gehoord, te hebben. Maar dan nog, het is bij Krakovets voor de grens met een beetje mazzel al een stuk aansluiten of een puinhoop met vrachtwagens die langs de kant staan te slapen waardoor je een heel stuk tegen het verkeer in moet... Dan kun je aan de Poolse kant nog de "mazzel" hebben dat iedereen alles uit moet laden om te controleren.
Van de andere kant, in de COVID tijden is het grensverkeer wel wat beperkter, al weet ik niet hoe die situatie nu is nu de regels wat makkelijker aan het worden zijn.

Maar laten we eens tellen:
Lviv - Jaroslaw is zo'n 120km. Je moet voor de eerste 70km tot de grens een ruim uur tellen. Neem dan vergelijkbaar met de auto (want ik weet niet hoeveel je voor de bus moet nemen) een klein uurtje voor de grens procedures, exclusief wachttijden voor het grenscomplex. Dan ben je, als de wachttijd niet significant is pas 2 uur na vertrek in Polen en dan moet je dus nog 50km. A zo'n 70km/h gemiddeld (autobaan en dan de stad weer in) kom je daarvoor op een kleine drie kwartier.
Dan heb je dus een uur speling (tijdsverschil helpt je hier).

Tel daarbij op dat Oekraïne simpelweg Oekraïne is en dat je dus nooit weet of de bus op tijd vertrekt en in één keer door zal rijden... Of wellicht tijdens de "technical break" bij de grens komt...

Ik denk dat het moet kunnen, maar ik zou de verdere kaartjes niet te krap op die 13:15 boeken maar liever een paar uur speling houden of in ieder geval iets hebben dat je het kunt verschuiven.

Kun je met Ryanair niet naar Weeze vliegen vanaf Lviv? Of vliegen die momenteel niet op die route? Ik heb die vlucht pre-covid weleens genomen, kostte een appel en een ei; kun je niet zelf voor rijden en zelfs niet voor met de trein gaan.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 28 jul 2021, 22:06

Ryanair vliegt momenteel niet op L'viv.