Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » ma 09 aug 2021, 17:28

de_Aristocraat schreef: ma 09 aug 2021, 7:06
duikgek89 schreef: zo 08 aug 2021, 16:21 Wat eigenlijk als je inmiddels drie paspoorten verder bent?
Als jij drie paspoorten verder bent, hoeveel boostershots ben jij dan al niet verder?

En dan kunnen ze op z´n laatst bij een boostershot het nieuwe documentnummer invullen, dan loop je dus nooit meer dan 6 maanden achter.
Mijn boekje is al ouder, ik denk uit 2005. Ik heb er bij de corona vaccinatie verder ook niet bij stilgestaan en ik weet eerlijk gezegd ook niet of er wel een paspoortnummer in staat.
paolie schreef: ma 09 aug 2021, 8:00
Palance schreef: ma 09 aug 2021, 7:10
Coen Tunnel schreef: zo 08 aug 2021, 20:23
duikgek89 schreef: zo 08 aug 2021, 16:21 Wat eigenlijk als je inmiddels drie paspoorten verder bent?
Inderdaad, het gele boekje heeft geen beperkte geldigheidsduur. Ik heb mijn paspoortnummer er niet in staan. In mijn boekje, dat ik in 2018 heb aangeschaft, is niet eens een regel om het paspoortnummer in te vullen.
Klopt, mijn versie is ook gekocht in 2018 en daar ook geen mogelijkheid om je paspoortnummer in te vullen. Ik wist ook niet eens dat er nieuwere versies op de markt waren.
In mijn gele boekje, dat ik afgelopen mei kocht, ook geen regel voor het paspoortnummer. Maar voor degenen die dat wel hebben: een nieuw nummer schrijf je er dan toch gewoon onder of naast?
En als je dan nog twee keer van paspoort wisselt?
Ik kan ook wel een nieuw boekje aanschaffen, maar dan moet ik weer zien dat ik de vaccinaties van het ene in het andere boekje krijg.
Peter schreef: ma 09 aug 2021, 11:10 Zoals gezegd is een ID kaart hoogstens handig als je veel door de EU reist omdat ie in je portemonnee past. Aan de andere kant heb je je ID zelden nodig in het Schengen buitenland. Hoe vaak wordt je door de politie gecheckt ? Mij nog nooit gebeurd in het EU-buitenland en 3 keer in 35 jaar rijbewijs in NL. En dan nog kom je vermoedelijk weg met je rijbewijs, want het gaat ze meestal daarom of om drugs, auto-eigendom of smokkelwaar. Alleen soms bij het inchecken in een hotel of het huren van een auto heb je een ID (niet zijnde rijbewijs) nodig (en daarna leg ik een paspoort in de kluis als die er is).
Ik heb mijn ID ook bijna alleen maar nodig gehad op plekken waar je dat van tevoren kan weten. Bürgerbüro, ophalen van pakketjes (kan in principe ook met rijbewijs),... Maar als je veel buiten Nederland rondloopt dan heb ik hem voor die paar euro per jaar liever gewoon in de portemonnee zitten. Is me het risico op gezeur niet waard. En om nu altijd een paspoort mee te slepen... Dat is minstens even duur want als je je paspoort zoveel meesleept gaat hij geen 10 jaar mee. Zeker niet als je hem als niet-vrouw niet in je handtas kan stoppen maar gewoon in een broekzak ofzo.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 10 aug 2021, 10:35

Gisteren teruggekeerd vanuit Italie met een tussenstop in Duitsland.
Enkele waarnemingen:
Bij geen enkele grens enige interesse in documenten (Nederland Belgie Luxemburg Frankrijk Zwitserland Italie Zwitserland Duitsland Nederland)

Heb voor de lol mijn status eens laten controleren met de Italiaanse app en die werkte inderdaad met de internationale QR code van de NL app. WIj gingen daar net weg toen het verplicht werd.

In zuid Duitsland werkte men met een incheck app Luca, ipv een generieke Corona melder. Kennelijk vertrouwen de Duitsers Bluetooth en Apple /Google framework niet.

Hotel in Duitsland was wel geïnteresseerd in mijn inentingsstatus (omdat ik NL was ook al kwam ik uit Italie) maar kon niets met mijn QR code. Hebben maar een kopie van mijn gele boekje gemaakt (alleen van mij, niet van de rest vd familie). Was denk ik een beetje indekken , kan niemand hen achteraf iets verwijten. Overigens was men erg verbaasd dat de kinderen al ingeënt waren, in Duitsland discussieert men daar nog over...

In Duitsland kreeg ik een smsje op mijn telefoon van het Robert Koch instituut . Bij checken van de regels bleek dat eigenlijk iedereen nu een test of inenting moet hebben, groene landen bestaan er feitelijk niet meer. (Net als in Italie en Frankrijk) . Dat was bij mijn vertrek nog wel zo, maar is kennelijk per 1/8 veranderd.

Alle landen om ons heen gebruiken mondkapjes in openbare ruimtes, heel gek om hier weer zonder naar een winkel oid te gaan. Waar ik was in Duitsland (Baden Wurtenberg) gewone (wegwerp) maskers, geen FFP2. Daarentegen viel het ons op dat het in de landen om ons heen ouderwets druk op de weg was en juist niet in NL, het thuiswerken is bij ons kennelijk veel beter aangeslagen.

Opvallend weinig Duitsers buiten Duitsland gezien. In Italie veel NLers, Belgen en nog wat Zwitsers (in Piemonte). Geen Britten en weinig Scandinaviers. En natuurlijk niets van buiten Europa.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 aug 2021, 11:09

exroosje schreef: di 10 aug 2021, 10:35Daarentegen viel het ons op dat het in de landen om ons heen ouderwets druk op de weg was en juist niet in NL, het thuiswerken is bij ons kennelijk veel beter aangeslagen.
Uit onderzoeken bleek ook dat het thuiswerken bijna nergens zo hoog was als in Nederland. Wij hebben een kenniseconomie en de infrastructuur het meest op orde om thuis te werken. In veel andere landen is ook veel meer spitscongestie dan in Nederland. Ook treingebruik is in Nederland nog een stuk meer achter gebleven, gisteren was nog in het nieuws dat dit over een breed front 50% lager ligt dan voorheen. Het wegverkeer heeft een veel kleinere krimp maar wel een andere verdeling, met nog steeds een stuk minder verkeer in de spits, maar meer op andere tijdstippen. In Parijs, België en Duitsland zag je dat zodra de lockdown was opgeheven er ook meteen weer forse congestie ontstond, in Nederland is dat veel minder.

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » wo 11 aug 2021, 16:57

Gisteren terug gekomen van een rondrit Frankrijk/Italië. Op 9 verschillende campings gestaan en meermaals de grens Frankrijk/Italië gepasseerd. Alhoewel ik niet gecontroleerd ben, staan ze er wel en pakken ze er soms ook eentje uit. Ik heb er een aantal gezien die een aantal papieren documenten lieten zien, lijkt mij toch COVID gerelateerd. Verder moest je in de winkels de mondkapjes op. Wat overal wel nageleefd werd, maar veelal laks door hem alleen voor de mond of op de kin te houden. Ze doen voornamelijk alsof heb ik het idee. Verder in de restaurants tijdens het lopen even, maar de tafeltjes hadden meestal alweer de standaard afstand van elkaar. Op campings merkte ik eigenlijk niks van corona, dat was zoals vanouds.

Verder grenzen Frankrijk/Monaco, Frankrijk/Luxemburg, Luxemburg/België en Nederland/België gehad en kon overal door rijden. De controles die ik heb gezien waren alleen op de grens Frankrijk/Italië.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 11 aug 2021, 17:51

^^ Het zou wel wat zijn als je op de grens tussen Frankrijk en Monaco gecontroleerd zou worden. :D

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 11 aug 2021, 17:55

^^ Daar staat toch vaak de Monegaskische wacht te kijken, maar zelf nog nooit gecontroleerd geweest. De "gevaarlijkste" overgangen zijn de N98 aan het station en de aftakking van de N7 van Cap d'Ail naar Fontvieille en het stadium.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » wo 11 aug 2021, 20:11

Mundial schreef: do 08 jul 2021, 16:51 Ik heb de voorbije dagen de mogelijkheden voor coronatesten in het buitenland eens bekeken:
  • In Spanje vind je meestal enkel in de grote steden labo's, gezondheidscentra doen enkel testen als je symptomen hebt. Een interessant alternatief lijkt mij alianza Covid, zij sturen een pakketje met 2 PCR-speekselstalen (per stuk kan je ze helaas niet bestellen) in, nadat je die hebt afgenomen moet je hen contacteren en dan sturen zij een koerier (overal op het Spaanse vasteland mogelijk) om die op te halen. 24-36 uur later heb je het resultaat.
    Blijkbaar kan je daarmee ook een geldig certificaat krijgen want ze werken samen met luchtvaartmaatschappij Vueling.
Ik spreek zowel Frans als Spaans dus of ze Engels spreken weet ik niet.
Om hier nog even op terug te komen, wij hebben deze dienst gebruikt en zijn er tevreden over.
Goedkoop was het niet (€80) maar het werd de dag na bestelling geleverd tot in de Pyreneeën.
Ook de ophaling was geen probleem, de koerier passeerde rond 17u aan de receptie van het hotel en de dag erna hadden we om 14u de resultaten.
Dat bespaarde ons heel wat over en weer gerij want in Spanje zijn labo's enkel in de grote steden te vinden.

Zowel op de A2, A63 als aan de tunnel van Bielsa-Aragounet geen controle gezien, op de webcam van de tunnel van Bielsa heb ik wel eens een keer een controleactie gezien.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 18 aug 2021, 9:51

Zojuist zonder enige controle in Gdynia de boot uit Zweden afgereden.
Ondanks een “verplichting” vanuit Stena Line om een muilkorf te dragen deed oprecht helemaal niemand dat, behalve een enkeling van het personeel (uiteraard alleen om de kin warm te houden). Belooft op zich veel goeds t.a.v. de “verplichting” in binnenruimtes.

KaiserVonB1
zandpaadje

Bericht door KaiserVonB1 » wo 18 aug 2021, 17:49

Ik heb afgelopen weken 5000km gereden met de auto door Europa en maar bij 1 controle is er gevraagd om een QR code waarbij alleen de bestuurder hoefde te laten zien. Het ging hierbij om de Slowaakse-Oostenrijkse grens door de Oostenrijkse douane. Verder de grenzen NL-Duitsland-Polen-Tsjechië-Slowakije-Oostenrijk-Slovenië-Italië-Kroatië-Bosnië-Kroatië-Slovenië-Oostenrijk-Duitsland-NL. Dus vrij reizen in Europa is nog steeds heel goed mogelijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 aug 2021, 18:25

Het beeld lijkt ook wel te zijn dat alleen Oostenrijk en Denemarken structureel controleren op de grotere grensovergangen. Ook al wordt vaak lang niet iedereen echt aangehouden. Op Google Maps kan je redelijk goed zien waar gecontroleerd wordt en Oostenrijk valt daarbij op aan de oostgrens, zuidgrens en deels met Bayern. Alhoewel op de Brenner niet gecontroleerd lijkt te worden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 aug 2021, 18:43

^^ Op de Brenner ontbreekt het aan voldoende ruimte om alle verkeer te controleren. Vorig jaar juni kon vanuit Italië alleen vrachtverkeer over de snelweg naar de Brenner toe, autoverkeer moest verplicht via het afritje ten noorden van Gossensaß naar de SS12 toe. Dat verkeer werd bij de oude grensovergang gecontroleerd, en kon vervolgens via de aansluiting Brennersee weer de A13 oprijden.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 18 aug 2021, 18:44

Voldoende ruimte is toch eigenlijk geen parameter? Als je iedereen wil controleren, lukt dat, net zoals in de "goede oude tijd" bij Marienborn. Geeft immense files, maar als je het grondig wil doen...maakt dat dan écht uit?

Ik zou het persoonlijk niet aanraden, maar het is wel effectief.

visserronald
woonerf

Bericht door visserronald » wo 18 aug 2021, 21:11

Gaan volgende maand rondreis Kroatië doen, vliegen erheen en daar auto huren en km's maken :)
O.a. willen we naar Dubrovnik. Onderweg daarheen passeer je een klein stukje BiH.
Is er nog veel oponthoud te verwachten bij deze grenzen, is natuurlijk buitengrens EU?

Andere actuele vraag betreft Covid19, Kroatië kunnen we in met CoronaCheck app, Bosnië lijkt erop van niet, is ook geen EU.
Geen ontheffing, speciale regeling ook voor die paar km's in Bosnië? Iemand recente ervaring mee?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 19 aug 2021, 0:56

visserronald schreef: wo 18 aug 2021, 21:11 Gaan volgende maand rondreis Kroatië doen, vliegen erheen en daar auto huren en km's maken :)
O.a. willen we naar Dubrovnik. Onderweg daarheen passeer je een klein stukje BiH.
Is er nog veel oponthoud te verwachten bij deze grenzen, is natuurlijk buitengrens EU?

Andere actuele vraag betreft Covid19, Kroatië kunnen we in met CoronaCheck app, Bosnië lijkt erop van niet, is ook geen EU.
Geen ontheffing, speciale regeling ook voor die paar km's in Bosnië? Iemand recente ervaring mee?
Geen enkel probleem. Voor de Neum-corridor gelden dezelfde regels als voor Kroatië. De grenscontroles zijn soepel en vaak controleren alleen de Kroaten; als Bosnië-Herzegovina je eindbestemming is dan is het in principe de bedoeling dat je een andere grensovergang gebruikt dan één van de grensovergangen van de Neum-corridor. Voor transit via de Neum-corridor gelden de Kroatische regels; het wordt gezien alsof je binnen Kroatië blijft.

Ik was er eind april, op weg naar Dubrovnik. Mijn paspoort werd gescand, en toen kon ik weer doorrijden. Tien minuten later bij de volgende grenspost weer het paspoort laten scannen, en ik was weer in Kroatië. Ook met COVID-19 is gebruik van de Neum-corridor geen enkel probleem, maar als je ergens onderweg stopt moet je wel aan de Bosnische inreisregels voldoen. Destijds gold voor Bosnië dat je een negatief PCR-testresultaat moest hebben; aangezien ik met een sneltest Kroatië was ingereisd mocht ik in Bosnië niet stoppen en mocht ik bv. ook niet even tanken, wat in Bosnië wel wat goedkoper is. Maar doorrijden zonder te stoppen is sowieso geen probleem, het is echt maar een heel kort stukje en iedereen die met de auto op weg is naar Dubrovnik moet er nou eenmaal gebruik van maken.

Als je meer dan twee weken geleden volledig gevaccineerd bent zou je overigens ook in de Neum-corridor mogen stoppen om bv. te tanken, want dan voldoe je ook aan de Bosnische inreisregels.

Op croatia.hr, de officiële website van het Kroatische Nationaal Toerismebureau, staat onder het kopje 'Transit' ook dit:
croatia.hr schreef:Please note that passengers allowed entry to Croatia, as well as Croatian citizens transiting via Neum will not be subject to any additional requirements and can freely travel to and from southern Croatia by car.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 19 aug 2021, 17:44

3 niet-EU-landen erkennen het digitale certificaat.
AD schreef: Turkije, Oekraïne en Noord-Macedonië erkennen het digitaal coronacertificaat van de 27 EU-landen, heeft de Europese Commissie bekendgemaakt. Dat betekent dat Nederlanders en andere EU-burgers vanaf vrijdag met het certificaat zonder zorgen naar deze drie landen buiten de Europese Unie kunnen reizen. Omgekeerd erkent de EU het Covid-19-document dat Turkije, Oekraïne en Noord-Macedonië uitgeven voor hun burgers.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 19 aug 2021, 18:28

^^ Zwitserland toch ook?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 19 aug 2021, 18:43

Ja, en San Marino en Vaticaanstad ook geloof ik.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 19 aug 2021, 18:59

Ik had beter “Nog 3 niet-EU-landen.” kunnen schrijven :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 19 aug 2021, 19:25

IJsland en Noorwegen zullen dat ook wel gaan erkennen, als ze dat nog niet gedaan hebben (ik volg het nieuws daarover slecht).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 19 aug 2021, 19:38

^^ Het was een intiatief waar alle EER-landen bij betrokken zijn, dus behalve de 27 EU-landen zijn dat ook Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.

Met Zwitserland, San Marino en Vaticaanstad zijn aparte afspraken gemaakt over wederzijdse erkenning, en nu dus ook met Oekraïne, Turkije en Noord-Macedonië. In het Verenigd Koninkrijk erkennen alleen Engeland en Schotland het Europese certificaat.

Het zou fijn zijn als landen als Bosnië en Herzegovina, Servië, Kosovo, Montenegro, Albanië, Moldavië op termijn ook volgen, alsmede Wales, Noord-Ierland en de Kanaaleilanden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 19 aug 2021, 20:56

Coen Tunnel schreef: do 19 aug 2021, 19:38 ^^ Het was een intiatief waar alle EER-landen bij betrokken zijn, dus behalve de 27 EU-landen zijn dat ook Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.
Nog sterker: het staat allemaal in een EU verordening waardoor alle EU én EER landen verplicht zijn hier invulling aan te geven. Daarnaast heeft de EU een duidelijk kader geformuleerd (in een andere EU verordening) die duidelijke criteria en eisen stelt aan soortgelijke apps uit 'derde landen' om binnen de EU geaccepteerd te kunnen worden. Blijkbaar voldoen de apps van Turkije, Macedonië en Oekraïne aan de (eenzijdig) gedicteerde eisen van de EU waardoor deze nu als 'equivalent' beschouwd worden. In 'ruil' hiervoor zijn de betreffende derde landen 'bereid' de EU app te accepteren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 aug 2021, 15:25

Ik heb wat data bekeken van toeristen in Spanje, de meest recente data is van juni 2021.

Ten opzichte van juni 2019 is het aantal internationale toeristen met 75% gekrompen. Voor een belangrijk aandeel spelen de Britten hierin mee, dat aantal ging van 2.074.000 in juni 2019 naar 143.000 in juni 2021, dat is 94% minder. Echter ook Nederlanders gingen 63% minder naar Spanje.

Ik vermoed ook dat dit in juli en augustus niet heel veel beter zal zijn. De Britten zullen vooral weggebleven zijn, maar ook de verkeersdrukte gaf niet de indruk dat er massaal over de weg naar Spanje gereisd is deze zomer. Dit nogal in tegenstelling tot Frankrijk, Italië en Kroatië. Vermoedelijk speelt Mallorca nog wel een grote rol in het internationale toeristenverkeer, maar op het vasteland zijn de cijfers wellicht nog slechter.

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 20 aug 2021, 15:50

Voor de UK vind ik het niet heel gek: Je moet wat meer moeite doen om, als Brit, naar Spanje te kunnen sinds 01-01-2021.
COVID-19 gooide daar nog een stevige hindernis bovenop.

Daarnaast hebben Britse telecom providers al aangekondigd om roaming weer in rekening te brengen aan alle Britten. Andersom zullen KPN en andere niet afwijken van de EU-Policy: Geen extra kosten.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » vr 20 aug 2021, 19:17

USA -90 % vind ik nog meevallen. Ik dacht dat het voor Amerikanen praktisch onmogelijk was naar Europa te komen. Of zou het ook gaan om Amerikanen die in Europa wonen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 aug 2021, 19:40

^^ Er is geen inreisverbod meer voor volledig gevaccineerde Amerikanen. Dus die kunnen weer gewoon naar Europa toe.

Omgekeerd kunnen wij helaas nog niet naar de VS. :|

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 20 aug 2021, 22:53

Ik vroeg mij van de week eigenlijk af hoe die Afghaanse Nederlanders in de afgelopen weken op familiebezoek in Afghanistan hebben mogen verblijven ivm de corona reisregels.

Het lijkt mij al niet slim om zo vlak voor een Amerikaanse terugtrekking naar dat land te reizen.. maar okay..zomervakantie enzo.. maar ik ben wel verbaasd dat die mensen nu ook 'gered' moeten worden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 aug 2021, 23:39

Durashift schreef: vr 20 aug 2021, 22:53 Ik vroeg mij van de week eigenlijk af hoe die Afghaanse Nederlanders in de afgelopen weken op familiebezoek in Afghanistan hebben mogen verblijven ivm de corona reisregels.
Afghanistan had heel lang geen enkele COVID-gerelateerde reisbeperkingen, later was er slechts de verplichting om een maximaal 96 uur oud negatief PCR-testresultaat te tonen bij inreis.

Betrouwbare luchtvaartmaatschappijen zoals Emirates en Turkish Airlines vlogen ook op Kabul, waardoor je met één overstap in Dubai of Istanbul relatief makkelijk naar Afghanistan kon reizen.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 21 aug 2021, 19:45

Coen Tunnel schreef: vr 20 aug 2021, 19:40 ^^ Er is geen inreisverbod meer voor volledig gevaccineerde Amerikanen. Dus die kunnen weer gewoon naar Europa toe.
Nu inderdaad, maar ik dacht dat dat in juni nog niet was.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 21 aug 2021, 20:00

Jammer genoeg zijn het in BE ook enkel maar de Rechtse partijen die vragen stellen bij hoeveel mensen er nog naar het land zijn getrokken ondanks negatief reisadvies. Hun redenen zijn bekend, dat hoeft geen uitleg, echter mag de vraag wel gesteld worden juist hoeveel mensen er écht weggehaald dienen te worden.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 21 aug 2021, 20:16

Durashift schreef: vr 20 aug 2021, 22:53 Ik vroeg mij van de week eigenlijk af hoe die Afghaanse Nederlanders in de afgelopen weken op familiebezoek in Afghanistan hebben mogen verblijven ivm de corona reisregels.

Het lijkt mij al niet slim om zo vlak voor een Amerikaanse terugtrekking naar dat land te reizen.. maar okay..zomervakantie enzo.. maar ik ben wel verbaasd dat die mensen nu ook 'gered' moeten worden.
Misschien wilden mensen hun vaderland bezoeken voordat het (vrijwel) onmogelijk zou worden. Is wel een beetje mislukt natuurlijk.