Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » ma 01 nov 2021, 8:58

Palance schreef: ma 01 nov 2021, 8:48 Nou, als dit ooit uitkomt, dan wordt het een leuk reisjaar in 2022 :roll:
AD schreef:Het is maar de vraag of miljoenen gevaccineerde Nederlanders volgend jaar op vakantie kunnen met een vaccinatiebewijs, schrijft De Telegraaf. Onder meer Oostenrijk en Italië hanteren de regel dat een vaccinatie maar beperkt gebruikt kan worden als coronapas. Als iemand meer dan 270 of 360 dagen geleden is geprikt, moet hij toch testen. Dat zou in de zomer voor miljoenen Nederlanders kunnen gelden.

Nederland strijdt in EU-verband tegen de beperkte geldigheid die sommige landen aan de vaccinaties hebben gekoppeld. De reis- en luchtvaartwereld kijkt de zaak voorlopig aan, maar waarschuwt wel dat eventuele financiële gevolgen voor de rekening van de reiziger komen. Die moet immers in de gaten houden of hij wel het land van bestemming in kan komen volgens de geldende richtlijnen.
"Gewoon" even testen. Kleine moeite toch. Het is ook helemaal niet de bedoeling dat jij vrij wil reizen en in een roadtrip van een paar weken een aantal landen aan wil doen. Dat zullen wij wel even de kop in drukken.
De oplossing is natuurlijk simpel: dan neem je "gewoon" even een booster. En dan nog één voor de herfstvakantie natuurlijk, want dan is je eerste booster niet meer geldig. Had ik al gezegd dat we hier niet meer van af komen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 nov 2021, 9:07

Als voor een land de vaccinatie maximaal 270 dagen geleden mag zijn, dan betekent het dat die voor het zorgpersoneel dat als eerste gevaccineerd is, hun vaccinatiebewijs weldra niet meer geldig is voor die landen. Maar ze komen niet noodzakelijkerwijs in aanmerking voor nog een vaccinatie - al helemaal niet als je negen maanden geleden in de zorg werkte en nu niet meer. En het vaccin ergens tegen betaling halen kan ook (nog) niet.

Nee, binnenlands zijn we nog lang niet terug naar normaal, maar ik vermoed dat voor het internationale reizen deze shitshow nog wel wat jaren langer blijft duren. Vermoedelijk komen we er voor sommigen landen inderdaad nooit meer van af en zullen we nooit meer zoveel reisvrijheid hebben als tot en met 2019.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 01 nov 2021, 9:14

Daar ga ik ook van uit. Want als er één land hiermee gaat beginnen, dan volgt de rest ("Ja maar, de rest doet het ook"). Schengen was al dood, dat wordt er alleen nog maar doder van.

Ik verwacht zeker dat dit een enorme impact gaat hebben op het toerisme naar die landen. In negatieve zin wel te verstaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 01 nov 2021, 9:18

Tja het virus gaat dan ook nog steeds rond en we hebben weer een golfje. Het is toch ook duidelijk dat de effectiviteit van de vaccinaties langzaam afneemt, zeker voor het besmettelijk zijn?

Overigens gaat dit in zomer 2022 niet vanzelf, want de europese invoering van het Corona paspoort was voor 1 jaar, dus tot 30 juni 2022. Om dat te verlengen zal er dus eerst weer ordentelijke democratische besluitvorming zijn. Waarbij ik overigens wel verwacht dat er nog een jaartje aan vast geplakt gaat worden en we inderdaad nog weer een prikje mogen halen.

Italie doet het op dit moment juist erg goed qua besmettingen en zal geen influx willen hebben van potentiele Corona gevallen....

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 01 nov 2021, 9:20

exroosje schreef: ma 01 nov 2021, 9:18 Tja het virus gaat dan ook nog steeds rond
Dat gaat het in 2022 ook. En in 2023. En in 2030. En in 2050.

Laat ik het maar positief zien (in het kader van de klimaattop): Meer restricties = minder reizen = beter voor het milieu :dyn_hyp:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 nov 2021, 9:23

exroosje schreef: ma 01 nov 2021, 9:18Italie doet het op dit moment juist erg goed qua besmettingen en zal geen influx willen hebben van potentiele Corona gevallen....
Italië zit nog laag, maar daar is de trend omhoog ook begonnen. Nog niet zo steil als Oostenrijk of Duitsland. In Europa zit Spanje het laagste en heeft nog niet een trend omhoog. Portugal ook niet. Maar als het seizoen toch wel een grote rol speelt dan komt dat wellicht nog. In Nederland gebeurde er in de zomer ook niet zoveel en nu het herfst is schiet alles omhoog.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 01 nov 2021, 9:31

We weten dat tien graden en vochtig weer ideaal is voor dit virus. Precies wat wij in oktober hebben gehad, terwijl het zuidelijker droog en rond de 20 was.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 01 nov 2021, 9:42

Waarbij er nogal een verschil zit straks tussen Noord-Italië en het warmere zuiden.

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 01 nov 2021, 9:44

mvalkenburg schreef: ma 01 nov 2021, 8:58 "Gewoon" even testen. Kleine moeite toch. Het is ook helemaal niet de bedoeling dat jij vrij wil reizen en in een roadtrip van een paar weken een aantal landen aan wil doen. Dat zullen wij wel even de kop in drukken.
De oplossing is natuurlijk simpel: dan neem je "gewoon" even een booster. En dan nog één voor de herfstvakantie natuurlijk, want dan is je eerste booster niet meer geldig. Had ik al gezegd dat we hier niet meer van af komen?
Italie is een toeristenland, dus dat draait wel bij, iig zodra grotere groepen buiten de boot vallen. Voor Oostenrijk gaat het pas (een enkeling daargelaten) spelen medio april. Er zijn weinig mensen die hun 2e prik (of Janssen) voor april gehad hebben. Oostenrijk moet het meer hebben van de wintersport dan van de zomervakanties, dus daar is tijdig bijdraaien van de regel iets minder vanzelfsprekend.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 01 nov 2021, 9:54

Palance schreef: ma 01 nov 2021, 9:42 Waarbij er nogal een verschil zit straks tussen Noord-Italië en het warmere zuiden.
Op dit moment gaat het redelijk gelijk op. Als het noorden qua weer slechter af is, zijn in het zuiden alle sociale factoren ongunstiger.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 01 nov 2021, 15:11

Hoe gaat het eigenlijk in Griekenland? EN hebben die ook dergelijke regel van 270 dagen? Die waren altijd vrij streng... Ga met de Mei vakantie naar Kreta, en de prikjes in de familie zijn van begin juli.

Dan zal de Corona check app het in elk geval nog wel doen want is deze nog geldig....Maar zijn de vaccinaties dat ook....
Italie is een toeristenland, dus dat draait wel bij, iig zodra grotere groepen buiten de boot vallen.
Dit zal ongetwijfeld een onderhandelingspunt worden per 1 juli 2022 als er over de verlenging van de QR code een besluit moet vallen. Wat dat betreft heb je er in de Meivakantie meer last van...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 nov 2021, 16:14

exroosje schreef: ma 01 nov 2021, 15:11 Hoe gaat het eigenlijk in Griekenland? EN hebben die ook dergelijke regel van 270 dagen? Die waren altijd vrij streng... Ga met de Mei vakantie naar Kreta, en de prikjes in de familie zijn van begin juli.

Dan zal de Corona check app het in elk geval nog wel doen want is deze nog geldig....Maar zijn de vaccinaties dat ook....
Op Nederlandwereldwijd.nl staat voor Griekenland geen beperking genoemd. De 270 dagen voor Italië is wel genoemd.

In Oostenrijk geldt bovendien dat Janssen maar 270 dagen geldig is, de andere vaccins 360 dagen. Ook nog iets om op te letten. Nu is Janssen in Nederland pas later ingezet, maar voor de meivakantie wordt dat voor sommigen ook een probleem.

Gezien het belang dat de Nederlandse overheid zegt te hechten aan de EU, zou ik verwachten dat mensen (liefst gratis, maar eventueel tegen betaling) nieuwe vaccinaties kunnen halen indien dat nodig is om te reizen.

Sowieso is er het risico dat men gaat beslissen dat een derde (en eventueel vierde) prik nodig is om het vaccinatiebewijs te houden, en dat bij wie dat niet doet de QR-code simpelweg vervalt. Een geprinte QR-code is nu nog een jaar vanaf de printdatum geldig, maar er is geen garantie dat dat zo blijft, noch is er een einddatum vastgesteld voor het QR-codesysteem.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 01 nov 2021, 17:26

Een geprinte QR code mag dan op zich een jaar geldig zijn, er staat alsnog in wat de datum van vaccinatie was en dus kan je hier prima op afgewezen worden.... De internationale QR code bevat geen waarde oordeel zoals de Nederlandse, maar een droge opsomming van feiten, waar elk land zijn eigen consequenties aan kan verbinden, Geprint of niet....

Jansen, daar is de verwachting van dat een boostervaccin sowieso geadviseerd gaat worden, ook in NL binnenkort.
Als dat het algemene advies is, lijkt het onderscheid maken van Oostenrijk niet onredelijk.

Ik heb een tripje naar Italie gepland eind mei, ik hoop dat voor die tijd Italie de boel oprekt tot tenminste 1 juli. Als er besloten wordt tot voortzetting van de QR codes na 1 juli zal dat sowieso tot een nieuwe inentingsgolf gaan leiden vermoed ik.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 01 nov 2021, 17:34

^^ Hoe kan je het "niet onredelijk" vinden dat Oostenrijk het Schengenakkoord gewoon negeert? Dat mag je me gerust eens uitleggen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 01 nov 2021, 18:55

Coen Tunnel schreef: ma 01 nov 2021, 16:14 Nu is Janssen in Nederland pas later ingezet, maar voor de meivakantie wordt dat voor sommigen ook een probleem.
Janssen is o.a. geprikt bij het grootste deel van de mensen uit 1967, 1968 en 1976 waarvan een groot deel eind mei is geprikt. Dat betekent dat de 270 dagen termijn zo'n beetje eind februari 2022 afloopt. Dat kan dus midden in de krokusvakantie zijn, een vakantie waarbij heel wat Nederlanders naar Oostenrijk gaan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 nov 2021, 19:20

exroosje schreef: ma 01 nov 2021, 17:26 Een geprinte QR code mag dan op zich een jaar geldig zijn, er staat alsnog in wat de datum van vaccinatie was en dus kan je hier prima op afgewezen worden.... De internationale QR code bevat geen waarde oordeel zoals de Nederlandse, maar een droge opsomming van feiten, waar elk land zijn eigen consequenties aan kan verbinden, Geprint of niet....
Ik bedoelde ermee te zeggen dat de Nederlandse overheid ook kan besluiten daar paal en perk aan te stellen. Zolang die code er is en gebruikt wordt zijn we overgeleverd aan de grillen van de overheid omtrent de geldigheid en waar die code wordt ingezet.
Ik heb een tripje naar Italie gepland eind mei, ik hoop dat voor die tijd Italie de boel oprekt tot tenminste 1 juli. Als er besloten wordt tot voortzetting van de QR codes na 1 juli zal dat sowieso tot een nieuwe inentingsgolf gaan leiden vermoed ik.
Vast, maar niet van harte. 2 prikjes en klaar, dat heeft de overheid ons altijd voorgehouden. Als er straks een derde prik komt, dan kun je er donder op zeggen dat de kans aanwezig is dat we elk jaar een boosterprik mogen gaan halen. Want als 2 prikken niet genoeg zijn, waarom 3 dan wel?

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 01 nov 2021, 19:23

Ik zie het probleem niet.

Ze verplichten je ook om een gordel te dragen, daar heb je veel meer last van. :yes:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 01 nov 2021, 19:39

^^ Ik heb als kind nooit een gordel gedragen en later wel, nooit heb ik die gordel als storend ervaren. Dus ik snap niet wat je daar mee bedoelt.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 01 nov 2021, 19:45

@Coen,

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat we bedonderd zijn, omdat ze eerst hebben gezegd dat twee prikjes genoeg zouden zijn, en nu niet meer? Het virus muteert, waardoor de effectiviteit van de vaccins minder wordt. Ik vind dat geen vreemd verhaal, en zal graag jaarlijks, of vaker, op herhaling gaan. Om mijzelf te beschermen, om mijn ouders te beschermen en om naar het buitenland te kunnen. Sterker: ik zou willen dat ik, omdat ik Janssen heb gehad, nu al ergens een booster zou kunnen krijgen, zelfs tegen betaling. En dan nog zal ik niet moeilijk doen over mondkapjes en qr-codes.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 01 nov 2021, 19:52

^^ Dat is je recht, verwacht niet dan anderen dezelfde mening delen. Simpel toch? Gewoon, kleine inspanning.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 01 nov 2021, 19:55

Km357 schreef: ma 01 nov 2021, 19:39 ^^ Ik heb als kind nooit een gordel gedragen en later wel, nooit heb ik die gordel als storend ervaren. Dus ik snap niet wat je daar mee bedoelt.
En zo ervaar ik een gordel wel als storend voor mijn bewegingsvrijheid in de auto, en heb ik van een kapje geen enkel last.

Overigens draag ik allebei.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 01 nov 2021, 19:58

Km357 schreef: ma 01 nov 2021, 19:52 ^^ Dat is je recht, verwacht niet dan anderen dezelfde mening delen. Simpel toch? Gewoon, kleine inspanning.
Ik verwacht niet dat anderen mijn mening delen. Dat zeg ik niet en dat insinueer ik niet. Ik vraag alleen aan Coen wat hij nou eigenlijk wil zeggen. Daarnaast geef ik mijn eigen mening/handelswijze. En om die nog wat aan te vullen: sinds vandaag draag ik in publieke ruimtes ook weer een FFP2-mondneusmasker. Beter safe than sorry.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 01 nov 2021, 20:01

^^ Als dat je insteek is, dien je vanaf nu tot het einde der tijden altijd een mondpamper te dragen, want je kan niet "veilig" genoeg zijn. Ga je dat dan ook doen? Lijkt me vanzelfsprekend met die attitude.

Even cru:
Ik vind mondpampers voor gevaccineerde mensen die gezond zijn even onterend als mannen die hun vrouwen verplichten van onder de Sharia een niqab te laten dragen...voila, tot daar de draagwijdte waar m'n regering mij toe duwt. Het heeft geen enkel nut, is gebaseerd op subjectieve "feiten", gedaan voor een schokeffect die een onderdanigheid promoot waarvan het uiteindelijke resultaat eerder richting totaalcontrole dan maatschappelijk welkzijn gaat.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 01 nov 2021, 20:12

^^
Dat maak ik nog altijd zelf uit. En als dit jouw manier is om een inhoudelijke discussie te voeren, dan haak ik bij deze af. Geluk ermee, en blijf vooral gezond!

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 01 nov 2021, 20:22

Als je iedere discussie ontwijkt door er niet op in te gaan, lijkt het me eerder alsof je het woord discussie anders definiteert dan het woordenboek, maar ook dat staat je vrij om te doen. Het is immens jammer, maar de mensheid verbaast me op dat vlak al een hele tijd niet meer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 01 nov 2021, 20:24

Leuk, met een mondkapje op vakantie naar een strandbestemming :lol:

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 01 nov 2021, 21:54

-
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 nov 2021, 22:11

T-hijs schreef: ma 01 nov 2021, 19:45 @Coen,

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat we bedonderd zijn, omdat ze eerst hebben gezegd dat twee prikjes genoeg zouden zijn, en nu niet meer? Het virus muteert, waardoor de effectiviteit van de vaccins minder wordt. Ik vind dat geen vreemd verhaal, en zal graag jaarlijks, of vaker, op herhaling gaan. Om mijzelf te beschermen, om mijn ouders te beschermen en om naar het buitenland te kunnen. Sterker: ik zou willen dat ik, omdat ik Janssen heb gehad, nu al ergens een booster zou kunnen krijgen, zelfs tegen betaling. En dan nog zal ik niet moeilijk doen over mondkapjes en qr-codes.
Oh, ik haal ook gerust dat prikje, maar de enige reden voor mij is dat ik dan kan reizen. Ik ben niet tegen vaccineren, ikzelf heb met dat spuitje geen problemen. Het is belangrijker voor mij om naar het buitenland te kunnen gaan, dat is waar ik het meeste plezier uit haal. Maar ik kan me goed voorstellen dat andere mensen zich bedonderd voelen omdat, mochten er boosterprikken komen, de deur open wordt gezet om vanaf nu jaarlijks in te enten tegen corona, en dan zitten we om te reizen misschien nog wel jaren vast aan vaccinatiebewijzen, QR-codes en andere onzin.

Ik zou gewoon willen dat de politici eens wat minder stellig zijn en wat minder beloftes doen die ze niet waar kunnen maken. Dat ze een eerlijk verhaal vertellen en dat het niet telkens totaal anders blijkt te zijn. Als de situatie fluïde is past het niet om een grote mond te hebben en te doen alsof je alles wel weet, zoals de meeste politici in het kabinet plachten te doen.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 02 nov 2021, 5:16

^^
En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Het virus blijft echt nog een aantal jaren onder ons. Dat zal waarschijnlijk leiden tot nog een lange tijd gedoe met boosters en qr-codes. Niet fijn, maar om het aantal besmettingen enigszins te beteugelen en toch redelijk "normaal" te kunnen doorgaan met werken en op stap gaan zie ik ook geen andere manier.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 02 nov 2021, 7:58

Chrysa schreef: ma 01 nov 2021, 19:55
Km357 schreef: ma 01 nov 2021, 19:39 ^^ Ik heb als kind nooit een gordel gedragen en later wel, nooit heb ik die gordel als storend ervaren. Dus ik snap niet wat je daar mee bedoelt.
En zo ervaar ik een gordel wel als storend voor mijn bewegingsvrijheid in de auto, en heb ik van een kapje geen enkel last.

Overigens draag ik allebei.
Een autogordel ervaar ik totaal niet als storend, ik merk niet eens dat ik een gordel draag. Maar buiten dat: een gordel helpt ook echt.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat wanneer corona niet in Azië als eerste was uitgebroken maar in een willekeurig ander werelddeel, we nooit mondkapjes zouden hebben ingevoerd.