Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » di 02 nov 2021, 9:50

Coen Tunnel schreef: ma 01 nov 2021, 22:11 Ik zou gewoon willen dat de politici eens wat minder stellig zijn en wat minder beloftes doen die ze niet waar kunnen maken. Dat ze een eerlijk verhaal vertellen en dat het niet telkens totaal anders blijkt te zijn. Als de situatie fluïde is past het niet om een grote mond te hebben en te doen alsof je alles wel weet, zoals de meeste politici in het kabinet plachten te doen.
Meestal worden politici beschuldigd van wollig taalgebruik en dat ze juist altijd achterdeurtjes openlaten ipv duidelijk te zijn. Geen enkele politicus heeft het in Nederland voor het zeggen en iedereen (incl Rutte) moet continue compromissen sluiten en iedereen te vriend houden (lees: niet tot vijand maken). We zitten niet te wachten op een staking in de ziekenhuizen omdat ze overbelast zijn (deels doordat mensen hun baan hebben opgezegd). En dus moet men wat doen met noodkreten.

De beste maatregelen worden weer niet genomen (controle op binnen-werkplekken, kerken en scholen) omdat er daar wetwijzigingen voor nodig zijn en de 2e kamer een ongeleid projectiel is (veel tegenstemmers tegen van alles en nog wat, maar weinig samenwerking naar oplossing).

Weet iemand hoe het met de IC bezetting in Duitsland staat ? Dat was vorig jaar ons overloopvat, hoewel er dacht ik nooit meer dan een man of 10 in Duitsland lag.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 02 nov 2021, 11:57

Km357 schreef: ma 01 nov 2021, 17:34 ^^ Hoe kan je het "niet onredelijk" vinden dat Oostenrijk het Schengenakkoord gewoon negeert? Dat mag je me gerust eens uitleggen.
Gewoon, omdat je binnen het Schengen akkoord prima aanvullende maatregelen mag nemen om bv de volksgezondheid , maar ook bv de veiligheid zeker te stellen. Als je er maar een goed reden voor hebt en er een periode aanhangt.

Een QR code is dan nog heel mild - België is ook niet geroyeerd voor het plaatsen van betonbanden op de grens in 2020... Zo'n soort akkoord is Schengen nu eenmaal niet.

Wat ik "niet onredelijk" vind is dat als je naar de lengte van bescherming kijkt je onderscheid maakt per vaccin . Niet voor niets worden er in buurlanden als boostervaccins om die reden gegeven . Heeft niets met Schengen te maken

marcel
expressweg

Bericht door marcel » di 02 nov 2021, 23:12

I dacht dat Oostenrijk 180 dagen hanteerde, en zei een paar maanden geleden al dat het mij verbaasde dat er nooit een Zwitser problemen heeft gekregen bij de Oostenrijkse grens, omdat heel wat Zwitsers inmiddels meer dan een half jaar geleden hun laatste prik gehad hebben.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 03 nov 2021, 6:30

^^ Maximaal 180 dagen hersteld, of maximaal 360 dagen hersteld en eerste prik gekregen:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies

Over vaccinatie vind ik dat Janssen 270 dagen geldig is en de rest 360 dagen.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 03 nov 2021, 7:12

exroosje schreef: di 02 nov 2021, 11:57 België is ook niet geroyeerd voor het plaatsen van betonbanden op de grens in 2020...
Nee, helaas niet. Dat had m.i. wel moeten gebeuren. Het gezondheidsargument ging namelijk niet op. In die tijd waren er geen QR-codes, geen uitgebreide teststraten, geen vaccins, helemaal niets. Er werd aan de grenzen alleen gekeken waar je naartoe moest en of je een geldige reden had. Een kerngezond iemand mocht niet even gaan winkelen, maar een ziek iemand die toevallig aan de andere kant van de grens werkte werd geen strobreed in de weg gelegd. Dat heeft dus niks meer met gezondheid te maken, maar gewoon met machtsspelletjes ( "Wie mag ons land in?").

En na anderhalf jaar zijn restricties nog nergens opgeheven. Ik mag immers niet 'zomaar' een weekje in de Ardennen gaan zitten, maar een bureaucratische route volgen om dat mogelijk te maken.

Dat gold en geldt overigens niet enkel voor België.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 nov 2021, 8:03

Palance schreef: wo 03 nov 2021, 7:12En na anderhalf jaar zijn restricties nog nergens opgeheven. Ik mag immers niet 'zomaar' een weekje in de Ardennen gaan zitten, maar een bureaucratische route volgen om dat mogelijk te maken.

Dat gold en geldt overigens niet enkel voor België.
Mexico heeft gedurende de hele pandemie geen inreisbeperkingen gehad en zelfs op geen enkel moment ook maar een testplicht.

Colombia kent momenteel ook geen inreisbeperkingen en ook geen testplicht. Beide landen hebben ook geen vaccinatieplicht.

Wel is er natuurlijk de plicht om een test- of vaccinatiebewijs te hebben als je vanuit die landen naar Nederland terugreist.

Overzichtje van alle landen wereldwijd: https://www.iatatravelcentre.com/intern ... 226297.htm

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 04 nov 2021, 11:58

Een intercontinentaal nieuwtje: het reisadvies voor Colombia is versoepeld en weer geel voor de gebieden die pre-corona ook al geel waren:

Afbeelding

Dat geeft ook weer wat meer mogelijkheden voor vakanties, omdat reisverzekeringen het nu ook dekken. Ook voor Chili is het reisadvies onlangs naar geel gegaan. In de Amerika's stonden Uruguay en Canada al langer op geel, evenals Caribisch Nederland.

Bestemmingen die inmiddels ook makkelijk te bereizen zijn zoals Mexico, Panama, Costa Rica, Trinidad en Tobago, Dominicaanse Republiek en Barbados, staan nog wel op oranje.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 04 nov 2021, 12:02

^^ Er zijn een heleboel reisverzekeringen die tegenwoordig gewoon weer dekken in oranje en zelfs rode gebieden, waaronder de reisverzekering van de ANWB:
ANWB schreef:Wat is er verzekerd?
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft een reisadvies af in de kleurcodes groen, geel, oranje of rood. Corona gerelateerde gebeurtenissen waren tot 21 september 2021 uitgesloten voor reizen naar oranje/rode gebieden. Vanaf 21 september 2021 zijn ook deze gebeurtenissen weer verzekerd, ongeacht het reisadvies.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » do 04 nov 2021, 22:20

Mijn ervaringen op reis:

Ierland:
Ik ben maar één nacht in een hotel geweest, en in een aantal restaurants, maar ik ben nooit naar een corona-certificaat gevraagd, terwijl dat officieel wel moet. Ze nemen het kennelijk niet meer al te serieus.
Tijdens de lockdown vorig jaar wel: Je mocht maar een paar km van je woning komen. Een vriendin in Dublin vertelde dat ze voortdurend door de politie werd aangehouden. Ze werkt bij Pfizer, en daarom mocht ze naar haar werk. De grap is dat ze ook wel thuis had kunnen werken maar gewoon graag op kantoor is ...
Ook grappig is dat de mensen gauw door hadden dat de politie pas om 8 uur 's morgens begon te controleren, dus als ze ergens naartoe wilden deden ze dat bij voorkeur wat vroeger ...

Verder is het nu net als in de meeste landen: je moet een mondkapje op in winkels en het openbaar vervoer. Daar houdt iedereen zich ook wel aan.
Het viel mij nog op dat de collega bij wie ik maandag was met zijn elleboog de knop van een voetgangerslicht indrukte. Dat heb ik verder nergens gezien.

Wales:
Ik ben maar één keer ergens binnen geweest en daar hing een papier op de deur dat je een mondkapje op moet. Ik zag maar één andere persoon die het op had, ik vermoed dat ze vergeten zijn dat papier weg te halen.

Engeland:
Bij sommige winkels staat dat het aanbevolen wordt om een mondkapje te dragen. En dat doen de meeste mensen dan ook wel. Ze hebben nog overal schermen bij de kassa (in Ierland ook).
Maar verder is eigenlijk alles normaal, behalve dat je zo nu en dan mensen op straat met een mondkapje ziet.

De veren (F-IRL / IRL-GB):
Een mondkapje is verplicht, maar veel mensen (ik denk ongeveer de helft) heeft het niet of alleen op de kin. Ik heb niet meegemaakt dat daar iets van gezegd werd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 06 nov 2021, 10:15

Zorgwekkende berichtgeving uit Oostenrijk. Vanaf 8 november gaat in Oostenrijk in horeca en openbare gelegenheden 2G gelden in plaats van 3G. Hiermee worden niet gevaccineerden dus definitief uitgesloten. En echt verrassend is het niet eens.

Maar er is meer. In dezelfde persconferentie gisteravond is ook besloten dat iedereen die gevaccineerd is met Janssen vanaf 3 januari niet meer geldt als gevaccineerd, tenzij diegenen een boostershot hebben gehad.
Dit betekent dus dat sowieso alle Nederlanders geboren in 1967, 1968 en 1976 (de Janssen-jaargangen) vanaf 3 januari niet meer welkom zijn in Oostenrijk (tenzij onze regering nog vóór die tijd voor iedereen een boostershot weet te regelen, maar daar is tot op heden nog nooit over gesproken).
Laatst gewijzigd door paolie op za 06 nov 2021, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

omNOMNOMNOM
dorpsstraat

Bericht door omNOMNOMNOM » za 06 nov 2021, 11:18

T-hijs schreef: ma 01 nov 2021, 19:45 @Coen,

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat we bedonderd zijn, omdat ze eerst hebben gezegd dat twee prikjes genoeg zouden zijn, en nu niet meer? Het virus muteert, waardoor de effectiviteit van de vaccins minder wordt. Ik vind dat geen vreemd verhaal, en zal graag jaarlijks, of vaker, op herhaling gaan. Om mijzelf te beschermen, om mijn ouders te beschermen en om naar het buitenland te kunnen. Sterker: ik zou willen dat ik, omdat ik Janssen heb gehad, nu al ergens een booster zou kunnen krijgen, zelfs tegen betaling. En dan nog zal ik niet moeilijk doen over mondkapjes en qr-codes.
Ik kwam er een maand geleden, toen ik in Frankrijk was, per toeval achter dat dat daar gewoon kan als je verzwijgt dat je al een vaccin hebt gehad. Via doctolib.fr kan je een afspraak maken en je kunt het vaccin zelf kiezen, een prik met Moderna kostte mij in Parijs €42. Heb ook Janssen gehad en zag de bui voor de winter al hangen, dus ik heb het heft in eigen handen genomen. Qua QR-code heb je er niet zoveel aan ondanks dat je er wel een meekrijgt, maar het ging mij puur om de bescherming van mezelf en familie in de wintermaanden.
Laatst gewijzigd door omNOMNOMNOM op za 06 nov 2021, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 06 nov 2021, 11:21

^^ en krijg je die prik vervolgens wel geregistreerd in je Nederlandse QR-code?

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » za 06 nov 2021, 12:33

omNOMNOMNOM schreef: za 06 nov 2021, 11:18
T-hijs schreef: ma 01 nov 2021, 19:45 @Coen,

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat we bedonderd zijn, omdat ze eerst hebben gezegd dat twee prikjes genoeg zouden zijn, en nu niet meer? Het virus muteert, waardoor de effectiviteit van de vaccins minder wordt. Ik vind dat geen vreemd verhaal, en zal graag jaarlijks, of vaker, op herhaling gaan. Om mijzelf te beschermen, om mijn ouders te beschermen en om naar het buitenland te kunnen. Sterker: ik zou willen dat ik, omdat ik Janssen heb gehad, nu al ergens een booster zou kunnen krijgen, zelfs tegen betaling. En dan nog zal ik niet moeilijk doen over mondkapjes en qr-codes.
Ik kwam er een maand geleden, toen ik in Frankrijk was, per toeval achter dat dat daar gewoon kan als je verzwijgt dat je al een vaccin hebt gehad. Via doctolib.fr kan je een afspraak maken en je kunt het vaccin zelf kiezen, een prik met Moderna kostte mij in Parijs €42. Heb ook Janssen gehad en zag de bui voor de winter al hangen, dus ik heb het heft in eigen handen genomen. Qua QR-code heb je er niet zoveel aan ondanks dat je er wel een meekrijgt, maar het ging mij puur om de bescherming van mezelf en familie in de wintermaanden.
Dat is wel iets om even in de gaten te houden. Eind deze maand ga ik naar Reims, dus ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn!
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » za 06 nov 2021, 14:43

Ik mis het waarom. Willen jullie op wintersport naar Oostenrijk in 2022?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » za 06 nov 2021, 14:49

^^
Laatste zin uit de post van omNOMNOMNOM:
"maar het ging mij puur om de bescherming van mezelf en familie in de wintermaanden."

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 06 nov 2021, 19:07

paolie schreef: za 06 nov 2021, 10:15 Zorgwekkende berichtgeving uit Oostenrijk. Vanaf 8 november gaat in Oostenrijk in horeca en openbare gelegenheden 2G gelden in plaats van 3G. Hiermee worden niet gevaccineerden dus definitief uitgesloten. En echt verrassend is het niet eens.

Maar er is meer. In dezelfde persconferentie gisteravond is ook besloten dat iedereen die gevaccineerd is met Janssen vanaf 3 januari niet meer geldt als gevaccineerd, tenzij diegenen een boostershot hebben gehad.
Dit betekent dus dat sowieso alle Nederlanders geboren in 1967, 1968 en 1976 (de Janssen-jaargangen) vanaf 3 januari niet meer welkom zijn in Oostenrijk (tenzij onze regering nog vóór die tijd voor iedereen een boostershot weet te regelen, maar daar is tot op heden nog nooit over gesproken).
Iedereen die Janssen heeft gekregen zou voorrang moeten krijgen voor een boostershot voor het eind van het jaar. Ik bedoel: je moet toch gewoon de kans krijgen om je binnen de gehele EU kunt verplaatsen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 06 nov 2021, 19:13

^^ ja, we hebben niet voor niets een Schengenverdag toch! Oh nee, laat maar….

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 06 nov 2021, 19:17

^^ Er zijn twee opties: of er wordt door de EU geregeld dat Oostenrijk zo ver niet mag gaan, of de Nederlandse regering geeft de Janssen-gevaccineerden (ook degenen uit andere jaren die er vrijwillig voor hebben gekozen) per direct voorrang om een tweede prik met Pfizer of Moderna te krijgen.

Elke andere keuze perkt de vrijheid van Janssen-gevaccineerden verder in en dat mag nooit de bedoeling zijn.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 06 nov 2021, 19:26

Dan hebben we nu in ieder geval wéér een zondebok: De Janssen-gevaccineerden :duck:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 06 nov 2021, 22:08

Oh wee dat zij een vaccin durfden te halen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 07 nov 2021, 1:18

Een vriend van mij zei dat je gewoon een 2e prik kunt halen van Moderna of Pfizer als je Janssen hebt gehad. Maar ik kan me dat bericht helemaal niet herinneren, ik heb het nergens gelezen of gezien.
Zit die vriend gewoon maar wat te lullen, of kan ik al ergens een mRNA-vaccin halen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 07 nov 2021, 1:30

^^^ dat het zomaar kan, is (nog) niet het geval. Dat heeft de gezondheidsraad nog niet beslist.

Wél krijgt een selecte groep nu een 3e prik.
(..)Alle mensen die in aanmerking komen voor een boostervaccinatie krijgen een mRNA-vaccin aangeboden: BioNTech/Pfizer of Moderna. Ongeacht het vaccin waar ze eerder mee zijn geprikt.

U kunt niet zelf kiezen met welk vaccin u de boostervaccinatie krijgt.(..)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vaccinatie
(..)Gevaccineerd met Janssen en jonger dan 60 jaar

Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat het Janssen-vaccin mensen jonger dan 60 jaar onvoldoende beschermt tegen ernstige ziekte door het coronavirus. De Gezondheidsraad adviseert het oordeel van de EMA af te wachten over een extra dosis van het Janssen-vaccin. Na het EMA-oordeel komt er een advies van de Gezondheidsraad. Op basis daarvan neemt het kabinet een besluit. (..)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 07 nov 2021, 9:40

mavas schreef: zo 07 nov 2021, 1:18 Een vriend van mij zei dat je gewoon een 2e prik kunt halen van Moderna of Pfizer als je Janssen hebt gehad. Maar ik kan me dat bericht helemaal niet herinneren, ik heb het nergens gelezen of gezien.
Zit die vriend gewoon maar wat te lullen, of kan ik al ergens een mRNA-vaccin halen?
Nee, dat kan niet. Op het wintersportforum heeft iemand al contact opgenomen met de GGD daarover.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 07 nov 2021, 10:44

mavas schreef: zo 07 nov 2021, 1:18 Een vriend van mij zei dat je gewoon een 2e prik kunt halen van Moderna of Pfizer als je Janssen hebt gehad. Maar ik kan me dat bericht helemaal niet herinneren, ik heb het nergens gelezen of gezien.
Dat gold (eerst trouwens niet, maar later wel) voor mensen die hun eerste prik met AstraZeneca hadden gehad en nog een tweede prik zouden krijgen.

Ikzelf heb eind mei Janssen gehad. Ben heel benieuwd of ik eind januari zonder poespas naar Finland mag. Idem begin maart naar Zweden. Laat die booster maar komen!

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 10 nov 2021, 19:51

Gisteren zag ik bij een wegrestaurant bij Birmingham vijf of zes mensen allemaal met een mondkapje op, en dacht dat het misschien weer verplicht was geworden, maar het was blijkbaar toeval. Ik denk nu dat winkels zelf kunnen beslissen of ze het verplichten.
In het openbaar vervoer schijnt het toch wel verplicht te zijn, maar zolang ik altijd ook een hoop mensen zonder mondkapje zie en er nooit iets van gezegd wordt laat ik het ook maar achterwege.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » do 11 nov 2021, 17:09

Het verkeer op de E40 richting Frankrijk werd vandaag gecontroleerd bij de grens, dat leverde een paar km file op. In de andere richting was er niets.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 16 nov 2021, 9:45

Wat ik eigenlijk opvallend (en positief) vind is dat nu de besmettingen overal weer oplopen, dit niet meer leidt tot het sluiten van grenzen binnen Europa. Wat dat betreft doet de Coronapas zijn werk. Zelfs discussies als in deze zomer van hoog risico gebieden (zoals NL na Dansen met Jansen) met als gevolg een testverplichting, zijn er niet. Enige discussie die ik nu waarneem is mbt de lengte van geldigheid vaccinaties (die feitelijk iedereen de boostershots in dwingt...)

Vorig jar rond deze tijd was dat wel anders. Toen mochten we zowel België als Duitsland niet meer in... En in voorjaar 2020 stonden er zelfs barriers aan de Belgische grens....

Buiten Europa is dat wel anders, maar ook daar is voruitgang, US is open (met vaccinatie en test) en ook in Azie /Oceanie gaat men langzamerhand open. Eigenlijk blijft alleen China dicht.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 16 nov 2021, 10:05

exroosje schreef: di 16 nov 2021, 9:45 Zelfs discussies als in deze zomer van hoog risico gebieden met als gevolg een testverplichting, zijn er niet.
Jawel hoor: https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 16 nov 2021, 12:17

Ok uitzonderingen bevestigen de regel....

In de zomer deden Duitsland en Belgie moeilijk, Nog al wat relevanter lijkt me...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 16 nov 2021, 14:15

Buiten de EU ben je aan de grillen van de autoriteiten overgeleverd of je met een corona check app welkom bent. Zwitserland accepteert de app wel, maar Andorra bijvoorbeeld niet.

Nee, grensoverschrijdend reizen is bepaald niet vanzelfsprekend.