Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » vr 26 nov 2021, 19:14

Daar gaan we weer. 10 dagen verplichte quarantaine voor Belgen die naar Zwitserland willen (dat worden heel wat wintersportannuleringen). Verscherpte grenscontroles van Frankrijk aan de Belgische grens.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 26 nov 2021, 19:17

Krijg je met een testbeleid dat zo opgeduwd wordt dat het ondertussen al niet meer kan volgen. Wat zijn we toch productief bezig. B( Het is ondertussen duidelijk dat het voor heel veel mensen - mezelf inclusief - ondanks de vaccinatiecampagne een winter wordt zoals 20/21 met beperkingen alom, draconische maatregelen en een hoop gezever, maar nu nog eens versterkt met de wetenschap dat vaccinaties niet de uitweg zijn.

Mooi werk.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 26 nov 2021, 19:22

^^
Vaccinaties zijn niet de uitweg, maar ze beperken wel enorm de kans op ernstige en langdurige gezondheidsproblemen. Dus je kunt daar wel constant tegen ageren, maar dat gaat je niet helpen. Het is een waardeloze situatie, maar we zullen het ermee moeten doen. Hopelijk gaan de boosters en de nieuwe maatregelen het tij zodanig keren, dat men in de zorg weer wat lucht krijgt. Voor hoelang? Dat weet niemand.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 26 nov 2021, 19:28

paolie schreef: vr 26 nov 2021, 19:14 Daar gaan we weer. 10 dagen verplichte quarantaine voor Belgen die naar Zwitserland willen (dat worden heel wat wintersportannuleringen). Verscherpte grenscontroles van Frankrijk aan de Belgische grens.
En dat allemaal op basis van slechts één bevestigd geval. Iemand uit Egypte die naar België is gereisd. :roll: Aan de andere kant: Zwitserland heeft zich in deze pandemie z'n vingers reeds gebrand aan het te laat sluiten van grenzen, dus optijd maatregelen nemen (en deze eventueel ook snel weer opheffen) kan mogelijk effectiever zijn, als eerst de boel aanzien.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 26 nov 2021, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 26 nov 2021, 19:30

T-hijs schreef: vr 26 nov 2021, 19:22 Hopelijk gaan de boosters en de nieuwe maatregelen het tij zodanig keren, dat men in de zorg weer wat lucht krijgt. Voor hoelang? Dat weet niemand.
Wel hoor: van mei tot september “werken” de boosters, en daarna weer lockdowns, maar nee hoor, geen seizoenseffecten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 nov 2021, 20:59

Oma vertelt: 'als de 'R' in de maand zit moet je levertRaan slikken omdat de gRiep op de loer ligt'. Dat geldt ook voor coRona omdat de aeRosolen dan vRij spel hebben. :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 26 nov 2021, 21:07

SnarfFlevoland schreef: vr 26 nov 2021, 19:28
paolie schreef: vr 26 nov 2021, 19:14 Daar gaan we weer. 10 dagen verplichte quarantaine voor Belgen die naar Zwitserland willen (dat worden heel wat wintersportannuleringen). Verscherpte grenscontroles van Frankrijk aan de Belgische grens.
En dat allemaal op basis van slechts één bevestigd geval. Iemand uit Egypte die naar België is gereisd. :roll: Aan de andere kant: Zwitserland heeft zich in deze pandemie z'n vingers reeds gebrand aan het te laat sluiten van grenzen, dus optijd maatregelen nemen (en deze eventueel ook snel weer opheffen) kan mogelijk effectiever zijn, als eerst de boel aanzien.
Ja, het heilloze geloof in de effectiviteit van grenssluitingen.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 26 nov 2021, 21:12

^^ Ja allemaal weer in paniek de grenzen sluiten.. en dan over een aantal dagen horen dat die "nieuwe" variant toch al een stuk meer verspreid is in Europa, dan ze dachten.. Wat een zinloos gezeik en telkens weer het bewijs dat schengen niet meer bestaat. :facepalm:
Touren is rough so you got to be tough

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 26 nov 2021, 21:20

Vinny schreef: vr 26 nov 2021, 20:59 Oma vertelt: 'als de 'R' in de maand zit moet je levertRaan slikken omdat de gRiep op de loer ligt'. Dat geldt ook voor coRona omdat de aeRosolen dan vRij spel hebben. :top:
Zolang die maar onder de 1 komt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 26 nov 2021, 22:10

T-hijs schreef: vr 26 nov 2021, 19:22 ^^
Vaccinaties zijn niet de uitweg, maar ze beperken wel enorm de kans op ernstige en langdurige gezondheidsproblemen. Dus je kunt daar wel constant tegen ageren, maar dat gaat je niet helpen. Het is een waardeloze situatie, maar we zullen het ermee moeten doen. Hopelijk gaan de boosters en de nieuwe maatregelen het tij zodanig keren, dat men in de zorg weer wat lucht krijgt. Voor hoelang? Dat weet niemand.
Ik hoef met wanbeleid helemaal niks eens te zijn. En als jij wil geloven dat boosters de boel gaan veranderen dan vind ik het even naïef als toen men ons wijsmaakte dat vaccinaties de weg naar vrijheid waren.

Op dat vlak geloof ik niks meer, we leven gewoon in een test/pasjesmaatschappij en iedereen hoopt maar dat we er uit komen, ieder op z'n eigen manier. Maar eerlijk gezegd, wie gelooft het nog? En daarvoor hoeft niemand Brussel of Rotterdam kort en klein te gaan slaan, want dat is geen protest maar puur vandalisme.

Jammer genoeg zet media en beleid ieder protest weg als inhumaan, vandalen, terrorisme en andere euphemismes. We zitten keihard vast in de modder en sommigen hadden het aan het begin al door. Ik niet, maar ik ben ondertussen wel overtuigd dat we op deze manier hier nooit van afraken...en als het wel zou lukken, er binnen nu en 3-5 jaar wel een ander killervirus "ontsnapt".

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 26 nov 2021, 23:07

^^
Wanbeleid dus. Welk beleid zou jij voorstellen?
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 26 nov 2021, 23:11

SnarfFlevoland schreef: vr 26 nov 2021, 19:28 En dat allemaal op basis van slechts één bevestigd geval. Iemand uit Egypte die naar België is gereisd. :roll: Aan de andere kant: Zwitserland heeft zich in deze pandemie z'n vingers reeds gebrand aan het te laat sluiten van grenzen, dus optijd maatregelen nemen (en deze eventueel ook snel weer opheffen) kan mogelijk effectiever zijn, als eerst de boel aanzien.
Zo zijn er meer landen die hun vingers branden. Nederland bijvoorbeeld, maar dan meerdere keren (of meerdere vingers), door stelselmatig te laat in te grijpen (want eerst polderen) en te soft. Duitsland, Denemarken en Noorwegen doen het in mijn ogen een stuk beter, want sneller en doortastender.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 27 nov 2021, 6:54

In mijn ogen doet maar één land het écht beter: Zweden.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 27 nov 2021, 8:06

T-hijs schreef: vr 26 nov 2021, 23:07 ^^
Wanbeleid dus. Welk beleid zou jij voorstellen?
Komaf maken met het maakbaarheidsfabeltje, dit virus biedt veel meer kansen op een mentaliteitswijziging dan gelijk welke ecologische transitie.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » za 27 nov 2021, 8:30

paolie schreef: za 27 nov 2021, 6:54 In mijn ogen doet maar één land het écht beter: Zweden.
Joh. Waarom denk je dat je daar niets meer over hoort de afgelopen tijd? Geen sensatieberichtgeving meer te behalen.

We waren het eigenlijk niet van plan maar gaan in de kerstvakantie toch maar weer wat normaliteit tanken in Zweden. Dan valt die boosterplicht, lockdown tot April en muilkorfplicht tot juli misschien nog uit te houden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 nov 2021, 8:41

Nederland en Tsjechië staan ondertussen ook op de Zwitserse quarantaine lijst vanwege Omikron, óók als je gevaccineerd en/of genezen bent. Wat ik me afvraag: Zijn er ook andere Schengen-landen die dit doen? Dit gaat beduidend de verkeerde kant op... :neenee:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 28 nov 2021, 9:18

^^ Kwestie van tijd voordat dat gaat gebeuren, maar voor zover ik weet nog niet aan de orde. Over een paar dagen is duidelijk dat deze variant in heel Schengen al ruimschoots aanwezig is, en dan is die gekkigheid ook weer voorbij. Het is een stom zinloos ritueel, dat uitwerkt als een straf voor die landen die tijdig openheid geven over de variantenontwikkeling daar.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 28 nov 2021, 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » zo 28 nov 2021, 9:19

Voortschrijdend inzicht is dat. We zien nu al anderhalf jaar dat dit soort “daadkrachtige” symboolmaatregelen niet werken, dus we gaan er vrolijk mee door.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 28 nov 2021, 10:04

Tja, dit is geen bestuur, maar blinde paniek. In plaats van dat we Zuid-Afrika dankbaar zijn voor hun onderzoek worden in totale paniek de grenzen gesloten en vluchten gestopt. Terwijl we weten dat dit altijd te laat komt en volstrekt zinloos is. Je zag het gebeuren met de alfavariant en de deltavariant.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 28 nov 2021, 10:11

Het probleem is dat je het in zo'n situatie nooit goed doet. Ofwel je acteert, en dan krijg je reacties als "blinde paniek", of je doet niets, en dan krijg je op je falie dat je het zomaar hebt laten gebeuren. Kijk ook maar eens naar de verschillende meningen binnen dit topic.

wellproc
polderweggetje

Bericht door wellproc » zo 28 nov 2021, 10:19

Het getuigt van weinig leerbaarheid als je 1,5 jaar na de start nog steeds dezelfde paniekreactie vertoont bij de zoveelste bekendmaking van een variant/mutatie. Inmiddels mag toch wel bekend worden verondersteld dat het virus zeer besmettelijk is?
Dat geldt voor de 'oorspronkelijke' variant en ook voor alle nakomende mutaties. Waarom? Omdat een mutatie die minder besmettelijk is ook minder ver komt. Die wordt 'weggedrukt' door besmettelijker varianten en zal daardoor uitsterven.

Dus: we hebben een heel besmettelijk luchtwegvirus dat door mutaties besmettelijker wordt. Wat gaan we dan doen? Zodra een mutatie bekend is gaan we landsgrenzen dichtgooien, want dat helpt niets... :nuts:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 28 nov 2021, 10:21

T-hijs schreef: zo 28 nov 2021, 10:11 Het probleem is dat je het in zo'n situatie nooit goed doet. Ofwel je acteert, en dan krijg je reacties als "blinde paniek", of je doet niets, en dan krijg je op je falie dat je het zomaar hebt laten gebeuren. Kijk ook maar eens naar de verschillende meningen binnen dit topic.
Plus dat er weer een nieuwe zondebok is gevonden, de reiziger. Dit is een willekeurige tweet, maar ik heb vergelijkbare reacties het en der langs zien komen
Corona
Het is weer zover mensen gaan weer reizen. Stoppen daarmee daardoor krijg je besmettingen zie Zuid Africa.
Straffen die personen boetes geven of opsluiten.
Als dit niet stopt kan Rutte elke week langskomen.
Over persperstief gesproken dat bepalen de mensen zelf. Eikels!!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 28 nov 2021, 10:34

De reiziger is al een aantal keer eerder als zondebok aangewezen. Grenzen dicht is in mijn ogen ook geen effectieve maatregel (ja, ik vond eerst van wel). Wat ik wel doe is me aan de basisregels houden. En als ik weet dat ik in contact ga komen met grotere groepen mensen, dan doe ik vooraf en achteraf een zelftest. Voorbeeld: ik speel cello, in een orkest. Vanmiddag geeft ons orkest een concert, helaas voor minder mensen dan gepland. Ik wil het risico verkleinen dat ik onbewust besmet ben en anderen besmet. Dus heb ik vanmorgen een zelftest gedaan. Al is het maar omdat mijn zoon op de basisschool zit, waardoor de kans dat ik besmet raak weer wat groter is.

Dat was ietwat off topic. Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: ik denk dat er veel gewonnen zou worden als iedereen zich aan de basisregels zou houden, zich zou laten testen bij klachten en daarna ook in quarantaine zou gaan bij een positief testresultaat.

Ik zal naar aanleiding van deze post wel weer de nodige hoon over mij heen krijgen. Dat zij dan maar zo; dat zegt meer over de regeerders dan over mij.

Dat gezegd hebbende ga ik mij nu voorbereiden op het concert vanmiddag. Fijne dag, en blijf gezond!

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » zo 28 nov 2021, 14:11

Palance schreef: zo 28 nov 2021, 10:21
T-hijs schreef: zo 28 nov 2021, 10:11 Het probleem is dat je het in zo'n situatie nooit goed doet. Ofwel je acteert, en dan krijg je reacties als "blinde paniek", of je doet niets, en dan krijg je op je falie dat je het zomaar hebt laten gebeuren. Kijk ook maar eens naar de verschillende meningen binnen dit topic.
Plus dat er weer een nieuwe zondebok is gevonden, de reiziger. Dit is een willekeurige tweet, maar ik heb vergelijkbare reacties het en der langs zien komen
Corona
Het is weer zover mensen gaan weer reizen. Stoppen daarmee daardoor krijg je besmettingen zie Zuid Africa.
Straffen die personen boetes geven of opsluiten.
Als dit niet stopt kan Rutte elke week langskomen.
Over persperstief gesproken dat bepalen de mensen zelf. Eikels!!
De twitterende angsthaas wordt in ieder geval op zijn wenken bediend, de viropaniekologen pleiten alweer voor nog meer testen om toch vooral die reiziger maar te pesten: https://nos.nl/artikel/2407382-deskundi ... -reizigers

Sowieso kan ik mensen, die meteen maar weer ongefundeerd beginnen te roepen over "boetes" en "opsluiten", maar verder niet in staat zijn om een berichtje zonder tig taalfouten de ether in te slingeren, echt niet serieus nemen.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 28 nov 2021, 14:14

Berichten met een enorm gebrek aan interpunctie sla ik meestal ook over. Dat is woordendiarree.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 28 nov 2021, 14:24

Het is ook niet leesbaar (en inhoudelijk niet bepaald sterk), maar het ging mij meer om het sentiment dat weer de kop op gaat steken.

Alles voor niets. Er is nog bar weinig bekend over de nieuwe variant en daarnaast komt het toch wel. Waarom al die moeite doen?

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 28 nov 2021, 14:34

De reiziger is al een aantal keer eerder als zondebok aangewezen.
Er is niet zoiets als 'de reiziger'. Er zijn een heleboel mensen die zich ook in het buitenland zoveel als mogelijk aan de coronamaatregelen houden. En er zijn een stelletje asociale tokkies die denken dat ze alles mogen zodra ze de grens over gaan en een grote kans dat deze het virus verspreiden als ze weer terug in Nederland zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 28 nov 2021, 14:38

Mee eens, maar geloof me: Je krijgt echt niet meer uitgelegd aan veel mensen dat een huisje ergens in een bos in Frankrijk iets heel anders is dan met Transavia naar de Costa de Sol. Of een dagje Amsterdam.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 nov 2021, 14:46

Ik heb er ook geen behoefte aan om dat nog verder uit te leggen. Ik ga gewoon op reis, dat is ook goed voor mijn mentale gezondheid want dan voel ik me gelukkiger, en ik probeer dat zo verantwoord mogelijk te doen en me tijdens de reis en op de reisbestemming zo goed mogelijk aan de regels te houden. Als andere mensen mij daarom een aso vinden, dan heb ik daar schijt aan, en als ik op Twitter iemand tegenkom die over reizende mensen zit te zeuren block ik gewoon, die ongefundeerde negativiteit hoef ik niet in mijn tijdlijn te hebben.

Vrijwel alle mensen die ik ken reageren overigens positief op mijn reizen. :)

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 29 nov 2021, 7:43

Overigens heeft Zwitserland ook zo'n paniek maatregel getroffen tegen Nederlanders. Iedereen mag 10 dagen in isolatie. Dat deze variant zeer waarschijnlijk allang aanwezig is. Afgelopen week zijn er gewoon tienduizenden mensen tussen zuidelijk Afrika en Europa gevlogen.
Ik verwacht dat deze beperkingen toch weer ingetrokken gaan worden.