Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 dec 2021, 22:13

mvalkenburg schreef: vr 03 dec 2021, 16:33 Het wordt wellicht een beetje eentonig, maar ik heb zojuist maar weer een boot geboekt voor de kerstvakantie. Even een weekje weg uit deze waanzin. :doeidoei:
Gelijk heb je. :yes:

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 03 dec 2021, 22:35

Maar voor hoelang zal dat zijn in Zwitserland? Zal dit ook nog gelden in de zomer? Ik heb zo,n idee dat landen in deze periode iedere keer dit soort maatregelen nemen en dan in zomer weer lang leven de lol, alles weer open gooien. Dit gaat natuurlijk nergens meer over.

Ik keek laatst een filmpje op youtube dat ging over waarom mensen in de moderne wereld ongelukkig zijn.. Daar in werd ook verteld dat een virus zoals Corona in vroegere tijden, waarschijnlijk niet eens geregistreerd zou zijn geweest. Mensen zouden er niet naar om hebben gekeken. En wat doen we nu.. Bij het minste over geringste in paniek schieten. :facepalm:

Ben ik btw even blij dat ik in September nog in Zwitserland ben geweest. :lol:
Touren is rough so you got to be tough

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 dec 2021, 23:28

Ik keek laatst een filmpje op youtube dat ging over waarom mensen in de moderne wereld ongelukkig zijn.. Daar in werd ook verteld dat een virus zoals Corona in vroegere tijden, waarschijnlijk niet eens geregistreerd zou zijn geweest.
Dat zou ik zou niet willen zeggen. SARS en MERS zijn ziektes die ook veroorzaakt worden door een corona-achtig virus en dat haalt ook wel de krantenkolommen. Ik denk dat het probleem juist is dat Corona precies de eigenschappen heeft die het door de mazen van het net laat glippen. Besmettingen vinden vooral presymptomatisch plaats, er zijn maar een paar 'superspreaders', de klachten zijn meestal mild en de vaccins werken net niet voldoende. Ze geven 50% reductie in besmettelijkheid terwijl minimaal 75% nodig is om de R onder de 1 te krijgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 04 dec 2021, 7:55

^^ 100 jaar geleden had men het de Chinese griep genoemd en was de impact relatief maar heel klein geweest, omdat mensen in die tijd nauwelijks ouder werden dan 70 en het heel gebruikelijk was dat oudere mensen aan relatief onschuldige ziektes overleden.
Laatst gewijzigd door paolie op za 04 dec 2021, 7:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 dec 2021, 7:55

brytje008 schreef: vr 03 dec 2021, 22:35 En wat doen we nu.. Bij het minste over geringste in paniek schieten. :facepalm:
Mee eens. Het is het tijdperk van de social media waarin (en waardoor) elke gebeurtenis, ook al is het een klein detail, gigantisch wordt uitvergroot als zijnde de apocalyps. En overheden gaan er dus helaas in mee met dit soort restricties tot gevolg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 04 dec 2021, 8:53

brytje008 schreef: vr 03 dec 2021, 22:35 Maar voor hoelang zal dat zijn in Zwitserland? Zal dit ook nog gelden in de zomer?
In principe tot 24 januari. Maar het kan natuurlijk verlengd worden.
Ben ik btw even blij dat ik in September nog in Zwitserland ben geweest.
Ik ben ook blij dat ik op tijd teruggekomen ben van mijn lange reis. Twee weken later zou ik al problemen gehad hebben.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 04 dec 2021, 9:01

SnarfFlevoland schreef: vr 03 dec 2021, 18:06 Persoonlijk vind ik het zeer verontrustend dat nu met Zwitserland het eerste Schengenland doodleuk vaccinaties en/of genezen verklaringen niet meer accepteert, maar iedereen zich dus moet laten testen
Ierland voert dit morgen ook in:
https://www.citizensinformation.ie/en/t ... covid.html

Maar Ierland had dit al besloten voor Zwitserland en oorspronkelijk zou het ook eerder ingaan:
https://www.schengenvisainfo.com/news/i ... ecember-3/

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » za 04 dec 2021, 9:47

Top, weer een land dat afvalt. Heb ik een prik gehaald die ik niet wilde, om vrij te kunnen reizen voor minimaal 1 jaar (en daarna wordt de sociale kredietcode afgeschaft natuurlijk), wordt die eerst ingekort tot 9 maanden, dus tot april in mijn geval. En nu kan ik zeker 8 weken niet heen, want risico op lange tijd positief blijven testen na “besmetting”.
Sowieso ga ik, naast dat ik me principieel niet ga laten testen (kosten, ongemak) ook het risico niet nemen dat ik, al dan niet vals, positief test, uiteraard op het laatste moment zodat je ook niks meer kosteloos kunt annuleren.
Kortom: schijnvrijheid zoals verwacht na die kutprik: in theorie mag je reizen, maar eigenlijk niet.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 04 dec 2021, 10:19

mvalkenburg schreef: za 04 dec 2021, 9:47kutprik
Ik kreeg hem in mijn bovenarm.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » za 04 dec 2021, 12:13

:lol: :worship: :hahaHAHA:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 05 dec 2021, 11:22

SnarfFlevoland schreef: vr 03 dec 2021, 18:06 Persoonlijk vind ik het zeer verontrustend dat nu met Zwitserland het eerste Schengenland doodleuk vaccinaties en/of genezen verklaringen niet meer accepteert, maar iedereen zich dus moet laten testen, en wel 2x, waarvan de eerste minimum PCR. Daar gaat dus je reisvrijheid, want een PCR-test kan je niet zomaar 'even' spontaan doen en kost ook een hoop geld. Ergens heb ik zo het gevoel dat Zwitserland niet het laatste land zal zijn met deze maatregel. :neenee:
Ik weet niet hoe de situatie inmiddels geëvolueerd is, maar in Zwitserland (en Oostenrijk) bestaat een voor West-Europese begrippen wel een tamelijk uitzonderlijke situatie. 11 november stond in de Financial Times een artikel over de weerstand tegen vaccins in Duitstalige landen:

‘Nein Danke’: the resistance to Covid-19 vaccines in German-speaking Europe https://on.ft.com/30ewGPe

Met de volgende nogal opzienbarende grafiek:

Afbeelding

Dat Zwitserland dergelijke maatregelen instelt lijkt me dus vooral ingegeven door falend binnenlands beleid.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 05 dec 2021, 11:29

Coen Tunnel schreef: ma 29 nov 2021, 19:49 Intussen geeft Nederland alleen maar boosters aan mensen die van voor de oorlog zijn. Dat betekent dat een heleboel Nederlanders binnenkort niet meer naar Frankrijk kunnen reizen omdat ze niet op tijd een booster kunnen krijgen.
Frankrijk redeneert logischerwijs ook vanuit de eigen situatie. Toen ik op 19 september in het vaccinatiecentrum in Parijs zat was ik de enige onder de 65, de rest wat er zat was bejaard en kwam voor z'n booster. De Fransen zullen zodoende wel allemaal op tijd een booster kunnen krijgen, maar de grote vraag is natuurlijk waarom Nederland pas ruim twee maanden later tot de conclusie kon komen dat zoiets nodig is?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 05 dec 2021, 11:43

Slomo de Jonge :rofl2:

De gezondheidsraad had al maanden geleden geadviseerd: 'Er is nu nog geen reden om boosterprikken uit te delen, maar het is wel belangrijk om de voorbereidingen alvast te nemen'. Dat laatste deel van het advies: daar heeft het kabinet overheen gelezen :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » zo 05 dec 2021, 12:22

Het is wel lastig (of zeer duur) om een leger mensen in de startblokken te zetten als niet zeker is dat er werk komt en wanneer. De gezondheidsraad had ook eerder kunnen adviseren om 80+ers de mogelijkheid te geven eerder een booster te geven. Baat het niet dan schaadt het niet en dan zijn (indien de noodzaak of wens er is) de 60+ers veel eerder aan de beurt. Men kiest vaak voor zorgvuldigheid en volledigheid, en men vergeet (bewust vermoedelijk) de organisatie erom heen, waardoor een advies gewoon te laat komt voor praktische invulling. Daar gaan ze niet over is dan hun insteek. Dat vind ik ook verwijtbaar, maar valt de regering (of de GGD) niet aan te rekenen. Of men had moeten zeggen: een meerderheid van de landen gaat prikken en die hebben een positief advies, dus we gaan niet wachten op onze eigen raad.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 05 dec 2021, 14:03

omNOMNOMNOM schreef: zo 05 dec 2021, 11:22 Ik weet niet hoe de situatie inmiddels geëvolueerd is, maar in Zwitserland (en Oostenrijk) bestaat een voor West-Europese begrippen wel een tamelijk uitzonderlijke situatie. 11 november stond in de Financial Times een artikel over de weerstand tegen vaccins in Duitstalige landen:

‘Nein Danke’: the resistance to Covid-19 vaccines in German-speaking Europe https://on.ft.com/30ewGPe
Helaas achter een betaalmuur. Maar het verbaast mij ook, we horen hier niet anders dan dat de Duitsers zo gedisciplineerd zijn met hun maatregelen maar dat val dus vies tegen.

Met nu diverse reisrestricties als gevolg. En er zullen er meer volgen, vrees ik.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » zo 05 dec 2021, 16:02

Landen (Oostenrijk, Duits Zwitserland en Beieren), waar veel mensen afgelegen woonden in een dal met bergen erom heen, en veel zelf regelden en bepaalden, ook al was dat in strijd met landelijke regels. Jagen bijvoorbeeld of landbouwafval verbranden. Men heeft het niet zo op met de nationale overheid die altijd als bemoeizuchtig of stads overkomt en niets begrijpt van dorpelingen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 dec 2021, 17:36

^^ De FT legt echter wel aardig de accentverschillen binnen de landen weer. In Graubünden is de vaccinatiegraad hoger dan in Genève bijvoorbeeld. Zelfs het notoir eigenwijze Wallis scoort ruim hoger dan een centrum-kanton als Aargau. En als je kijkt waar in Bayern en Baden-Württemberg de niet-gevaccineerden zitten: nou bepaald niet in afgelegen dalen. Het laagste percentage gevaccineerden in BW ligt “gewoon” in Pforzheim.

Het zijn wel gebieden met een flinke traditie van kritisch kijken waar men vanuit het centrum mee aankomt. Maar goed, dat heeft het gemiddelde Franse en Italiaanse buitengebied ook. Dat geeft dan toch het idee dat de manier waarop men naar geneeskunde kijkt een flinke rol speelt. Je hoeft niet bij Heilpraktiker rond te lopen om in deze landen door een huisarts naar huis te worden gestuurd met de boodschap “drink de komende twee avond naar een kruidenbitter na het eten en kom maar terug als de klachten blijven.” Zo’n benadering laat zich heel makkelijk doortrekken naar “vaccineer mij nog maar even niet.” In Frankrijk is het hard klagen waar Parijs mee aankomt, maar vervolgens toch gewoon meedoen. Kantjes ervanaf lopen doet de Fransman wel op ander gebied; juist gebieden waarop de Duitser dan eerder gedisciplineerd is.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 06 dec 2021, 5:32

Km357 schreef: vr 03 dec 2021, 16:22 Chrysa zal het niet graag horen :(
Controle is er nooit, alhoewel ik de directe trein vanuit Nederland wel even mijdt nu. Volgende week gaan we het zien.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 06 dec 2021, 21:45

^^ Dat dus. Landen hebben wel een grote mond wat betreft maatregelen, maar vervolgens kijken ze er helemaal niet naar om (gelukkig maar zou ik willen zeggen). Toch ben ik wel zo iemand die dan toch niet het risico gaat nemen en alles netjes op orde wil hebben. Want je zal net zien dat wanneer je het niet doet en het risico neemt ze toevallig wel staan te controleren.. :lol:
Touren is rough so you got to be tough

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 07 dec 2021, 2:04

Het punt is natuurlijk veel meer dat men d.m.v. (verplichte) registratie door de hoteliers, verhuurders van vakantiewoningen etc. achter personen kan komen, die zich niet hebben geregistreerd en eventueel ook niet hebben getest. Deze databanken (registratie in accomodaties vs. inreisformulieren) worden met elkaar uitgewisseld, dat geeft natuurlijk de staat een goede mogelijkheid tot controle. Veel beter als aan de grens, waar al het verkeer niet allemaal tegelijk te controleren valt.

Veel lastiger wordt het natuurlijk als men Zwitsers bij terugkomst wil gaan controleren, want die kunnen natuurlijk aan de grens doodleuk zeggen dat ze slechts in een grensregio zijn geweest. Dan moet de ambtenaar ter plaatse bewijzen, dat dat niet het geval is geweest. Als toerist kan je bij een eventuele controle aan de grens weliswaar zeggen dat je op doorreis naar bijv. Italië bent, maar zodra je dan in een Zwitserse accomodatie incheckt, loop je mogelijk tegen de lamp. Daarom lijkt mij dit hele gedoe ook alleen een maatregel om toeristen te kunnen traceren en te testen, plus het vliegverkeer, maar nauwelijks om aan de landsgrenzen terugreizigers te screenen. Bovendien is een bezoek aan een grensregio sowieso toegestaan. Wie wil gaan controleren of familie Bünzli uit Unteriberg niet in Freiburg im Breisgau is geweest, maar in Frankfurt am Main? Precies, valt niet te controleren. En aan GSM-tracking spookverhalen geloof ik niet zo, tenzij je net ergens een zwaar misdrijf hebt gepleegd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 dec 2021, 7:03

SnarfFlevoland schreef: di 07 dec 2021, 2:04 En aan GSM-tracking spookverhalen geloof ik niet zo, tenzij je net ergens een zwaar misdrijf hebt gepleegd.
Breng ze nou niet op ideeën :shutup:

Autosnelwegen.net

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 07 dec 2021, 9:28

Misschien een beetje off topic, maar ik ben net terug van een tripje naar Cancun / Mexico (zakelijk :-) )
Heen via Parijs, KLM. Terug rechtstreeks KLM .Tot in Mexico geen enkele controle of vragen over Covid of vaccinaties anders dan de verklaring die KLM vraagt bij inchecken in de app.

In Mexico wilde ons resort de vaccinatie status zien (maar dat was vanwege het event wat alleen gevaccineerden wilde) En op de terugreis bij inchecken op de luchthaven was de controle op vaccinatie ook onderdeel van de procedure. Mijn reisgenoten hannesten met uitgeprinte QR code papieren, het gele boekje wat ik had vond men in beide gevallen veel praktischer (in Mexico is met gewend aan het vaccinatie bewijs op papier uit de VS)

Vreemd genoeg dus alleen in Mexico actief gehandhaafd op de vaccinatie status bij uitreis. Nu is Mexico dol op handhaven met stempels en formulieren ( je krijgt zelfs bij uitcheck een formulier bewijs van uitcheck mee wat je weer bij de portier moet laten zien als je met koffers het hotel uitgaat) De luchthaven is ook dol op zetten en controleren van stempels. Zo moet je ook een max 12 uur oude gezondheidsverklaring invullen via een website, de QR code wordt ook weer ergens bij security gecontroleerd en als je de juiste stempel op de boarding pas niet hebt kun je bij de gate teruggestuurd worden.

Onderweg een mondkapje op gedurende de volledige reis, dat viel eigenlijk erg mee en blijkt ook nog eens een stuk frisser (geen slechte adem van medepassagiers.) In Mexico loopt alle personeel met mondkapje in de hotels en wordt je als gast geacht binnen er ook een te dragen in de openbare ruimtes . Dat wordt redelijk gedaan (in mijn beperkte waarneming).

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 07 dec 2021, 10:10

exroosje schreef: di 07 dec 2021, 9:28 Onderweg een mondkapje op gedurende de volledige reis, dat viel eigenlijk erg mee en blijkt ook nog eens een stuk frisser (geen slechte adem van medepassagiers.)
Mondkapjes houden helaas geen geur tegen (anders waren er namelijk al lang onderbroeken met FFP2-filters op de markt geweest ;) )

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » di 07 dec 2021, 11:27

^^ Dit jaar tweemaal tussen Nederland en China gereisd per vliegtuig, maar 12 uur een mondkapje op is niet erg prettig, moet er van niezen en dat trekt de verkeerde aandacht. Was blij als er wat hapklare brokken werden toegeworpen dan kon het masker af.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 dec 2021, 11:46

^^ Het hangt ook van het soort mondkapje af. Ik heb dit jaar tweemaal intercontinentaal gereisd, naar Curaçao had ik op de heenweg een FFP2-masker maar na zo'n zes/zeven uur kreeg ik daar toch wel hoofdpijn van, het ademt voor mij toch wat lastiger. Ik heb het toen gewisseld voor een normaal chirurgisch mondmasker. Dat is goed te doen.

Op de terugweg vanaf Curaçao heb ik alleen een chirurgisch mondmasker gedragen, net als bij mijn reis naar Bogotá en terug. Op de terugreis heb ik (met voor- en natransport en tussenlanding in Cartagena) in totaal 18 uur aaneengesloten een mondmasker op gehad, het was alleen af om te eten en een paar minuten op Schiphol Plaza (toen de maskerplicht daar tijdelijk afgeschaft was).

Binnenkort naar het Midden-Oosten, dat is iets minder ver weg, maar ik vlieg met een overstap dus ook dan zal ik, inclusief inchecken en voortransport (ik denk dat ik met de trein naar Schiphol ga) toch weer geruime tijd een mondmasker moeten dragen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 dec 2021, 13:57

exroosje schreef: di 07 dec 2021, 9:28 Onderweg een mondkapje op gedurende de volledige reis, dat viel eigenlijk erg mee en blijkt ook nog eens een stuk frisser (geen slechte adem van medepassagiers.)
Als OV-reiziger ervaar ik dat toch echt anders. Ik ben al eens elders gaan zitten door een ranzige adem van iemand achter me, ook al droeg die een mondkapje. En ook als iemand net flink gerookt heeft ruik je dat door zo’n ding heen.

Voordeel van het reguliere OV is dus dat je ergens anders kunt gaan staan of zitten om die persoon te blijven ontlopen gedurende de reis, dat kan in een vliegtuig eigenlijk niet.

Autosnelwegen.net

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 07 dec 2021, 14:03

^^ Je kunt 'even' naar de wc en je mondkapje afdoen om adem te happen.

Mijn broer gaat naar Warschau verhuizen maar mij zie je mooi niet in het vliegtuig. En met de auto gaat het ook niet worden. Dan maar beeldbellen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 07 dec 2021, 14:25

Warschau is qua afstand nochtans niet onoverkomelijk vanuit BE of NL.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 07 dec 2021, 14:36

Zo'n 1150 km vanuit het midden van NL, maar dat kan aan persoonlijke voorkeuren liggen of dat een doenbare afstand is.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 07 dec 2021, 17:15

Ik zou de afstand in mijn eentje wel kunnen rijden, met twee overnachtingen, maar moeder wil ook graag mee. Dat maakt het een hele lastige (opgave). ;)